جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۸:۴۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

توسعه راهسازی؛ شاهرگ حیاتی تداوم زندگی در روستاهای شرق مازندران

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، با وجود اینکه کاهش مشکلات و محرومیت مناطق روستایی یکی از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید از ابتدای امر بود و اقدامات اثرگذاری نیز در استان مازندران انجام شد، اما محرومیت برخی مناطق روستایی مازندران به دلیل بی توجهی گذشتگان آنقدر عمیق است که نیازمند اقداماتی گسترده‌تر است. وجود […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، با وجود اینکه کاهش مشکلات و محرومیت مناطق روستایی یکی از اولویت‌های اصلی دولت تدبیر و امید از ابتدای امر بود و اقدامات اثرگذاری نیز در استان مازندران انجام شد، اما محرومیت برخی مناطق روستایی مازندران به دلیل بی توجهی گذشتگان آنقدر عمیق است که نیازمند اقداماتی گسترده‌تر است.

وجود این مشکلات و نارسایی در زیرساخت های شرق استان مازندران به خصوص در مناطق روستایی شهرستان بهشهر و همچنین نیاز توجه جدی به دغدغه و مطالبات مردم ، موجب شد تا مسئولان استانی و شهرستانی را برای رفع آن گردهم آورد.

جلسه ای که امروز شنبه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در شهرستان بهشهر برگزار شد تا راه برون رفتی برای مشکلات مناطق روستایی این شهرستان دیده شود.

رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها، اولویت مناطق روستایی است

فرماندار بهشهر در این نشست با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های روستایی برای توسعه اقتصادی گفت: رفع مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها، اولویت مناطق روستایی است.

هادی خنجری به وجود برخی از مشکلات در حوزه راههای روستایی و دسترسی شهرستان بهشهر اشاره کرد و افزود: در بخش آسفالت راه روستایی شاخص خوبی در این مناطق نداریم. 

وی شاخص راه روستایی در شهرستان بهشهر را تنها ۳۳ درصد عنوان کرد و گفت: به طور مثال جاده یخکش – پاسند از شاهراه‌های مهم ما در بخش روستایی و راه دسترسی به روستاهای بالادست است که باید ویژه دیده شود چرا که امروز به دلیل نداشتن جاده و راه دسترسی بسیاری از ترددهای روستایی ما از جاده گلوگاه، شهرستان همجوار است.

وی ادامه داد: آسفالت راه نیالا به سفیدچاه، راه کنت، بهسازی پل کیاسر، آسفالت بخش یانه‌سر و عبدالهی، فت‌کش و پابند از نیازهای مهم و ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به اینکه فصل سرما نیز نزدیک است برای عبور از این مشکلات چاره اندیشی شود.

فرماندار بهشهر همچنین با اشاره به افزایش جمعیت شهری بهشهر نسبت به روستایی خاطر نشان کرد: دلیل اصلی کوچ جمعیت روستایی بهشهر به مناطق شهری حاصل همین محرومیت در زیرساخت‌ها است.

خنجری همچنین به مخاطرات جاده ای مناطق روستایی بهشهر به دلیل کیفیت نامناسب راه اشاره کرد و گفت: جاده کوا، چالو و غلامی نیازمند آسفالت است چرا که با کوچکترین بارندگی امکان تردد بسار خطرناک می شود . 

بازگشت جمعیت روستایی در گرو اشتغال و زیرساخت

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: اشتغال و راه مهمترین دلیل مهاجرت جوانان از روستاها به شهرها در شرق مازندران است و تامین این نیاز می‌تواند تاثیر فاحشی در مهاجرت معکوس داشته باشد. 

غلامرضا شریعتی حل مشکل راه شرق مازندران را نیازمند اعتبارات ملی دانست و افزود: محرمیت زدایی از شرق مازندران باید از دهها قبل آغاز می‌شد و با وجود اقدامات خوبی که در سالهای اخیر صورت گرفته هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله زیادی داریم. 

وی گفت: در حال حاضر ۵۱۰ کیلومتر از راه شرق مازندران نیازمند بهسازی و استانداردسازی است که جبران این عقب ماندگی ها با اعتبارات شهرستانی امکان‌پذیر نیست.

مازندران مصمم در توسعه شرق

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز گفت: تمرکز بر زیرساخت های مختلف شهری و روستایی بهشهر در بخش راه نیاز لازم و ضروری است و راههای دسترسی از اولویت های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی رازجویان بر نقش روستاییان در جهش تولید و همچنین افزایش تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت: در سالهای اخیر یکی از اولویت های مهم مدیریت کلان مازندران توسعه شرق استان بود و هست.

وی افزود: شرق مازندران و شهرستان بهشهر دارای مردمانی سخت کوش و توانمند است که از حداقل امکانات برخوردار هستند که محرومیت و عقب ماندگی شایسه آنان نیست. 

معاون عمرانی استاندار از بی توجهی به توسعه شرق مازندران در دهها گذشته انتقاد کرد و گفت: ظرفیت اقتصادی شرق مازندران به خصوص در حوزه صنعت و تجارت گسترده است که نیازمند شناسایی کارشناسانه و سرمایه گذاری است. 

این مسئول با اعلام اینکه باید زیرساخت های لازم در بخش راه به عنوان اولویت همه مدیران شهرستان باشد تاکید کرد: باید با فراهم کردن زیرساخت ها، امکانات بیشتری برای سرمایه گذاری و تولید در شرق مازندران فراهم شود تا دغدغه اشتغال جوانان برطرف شود.

رازجویان با اشاره به وجود برخی مشکلات در بخش راههای روستایی یادآور شد: آسفالت یخکش به پاسند از نیازهای مهمی است که به عنوان ارتباط شاهراهی روستاهای بالادست بهشهر باید مورد توجه باشد، ضمن اینکه روکش آسفالت نیالا به سفیدچاه و آسفالت یانه سر تا ماه آینده باید تعیین تکلیف و به اتمام برسد.

رازجویان افزود: ایجاد پل سد گلورد از نیازهای مهم شهرستان بهشهر برای راه دسترسی به روستاهای بالادست است که اکنون پل موقت ایجاد شده است و عرشه پل در حال ساخت در ماشین سازی اراک است که با اتمام ساخت به محل منتقل و نصب می شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری در شهرستان بهشهر خاطر نشان کرد: بهشهر از شهرهای تاریخی و گردشگری و باید زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برای حضور مسافر در این شهرستان فراهم شود.

معاون امور عمرانی استاندار افزود: اطلاع رسانی و برگزاری تورهای گردشگری و فراهم کردن زیرساخت های نرم افزاری در بهشهر فراهم است و باید در بخش سخت افزاری تلاش بیشتری انجام شود و به عنوان نمونه باید آزادسازی صفی آباد با قوت و تلاش بیشتری پیگیری شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × یک =