جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۷:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۳۱

دلهایی که در عاشورا به سوی «حسین» پر می‌کشد

علاوه بر حسینه‌هایی به وسعت دریای بی‌کران دلهای عاشق که در خانه‌های کوچک این دنیای فانی برپاست، عده زیادی از مردم تهران در نخستین دقایق عاشورایی دیگر، شب زنده‌دار هستند. رهروانی که برخی از آنان بین منزل و امامزادگان و مکان‌های عزاداری روباز این کلانشهر در حال تردد هستند و صدای روضه از داخل خودروهایشان به گوش […]



علاوه بر حسینه‌هایی به وسعت دریای بی‌کران دلهای عاشق که در خانه‌های کوچک این دنیای فانی برپاست، عده زیادی از مردم تهران در نخستین دقایق عاشورایی دیگر، شب زنده‌دار هستند.

رهروانی که برخی از آنان بین منزل و امامزادگان و مکان‌های عزاداری روباز این کلانشهر در حال تردد هستند و صدای روضه از داخل خودروهایشان به گوش می‌رسد؛ دلدادگانی که وجودشان سرتاپا نشان از این شورشی دارد که در خلق عالم است.

لباس سیاه، علم‌های سیاه و نوشته‌هایی به رنگ سیدی بر روی پارچه‌های مشکی در جای‌جای شهر هم نشان از عزا و ماتم این مردم بی‌قرار در یک شب از رستاخیز عالم دارد.

حال و هوای عاشورایی بسیاری از مردم پایتخت بیانگر دلشوره‌ای است که در این دقایق و ساعت‌ها احساس می‌کنند و برای رسیدن به آرامشی از جنس معنویت به زیارت عاشورا و نماز پناه می‌برند.

حجت‌الاسلام ایوب نجفی سردروری، مولف کتاب زیارت عاشورا در سیره فقها و بزرگان نیز در خصوص افرادی که در روز عاشورا امکان زیارت امام حسین (ع) را ندارند، به نقل از امام پنجم (ع) چنین می‌نویسد: «وی با سلام، به آن حضرت اشاره کند و پس از نفرین قاتلان ایشان، ۲ رکعت نماز بخواند؛ زیارت عاشورا را قبل از ظهر انجام دهد و سپس برای امام حسین (ع) گریه نماید و به کسانی که در خانه هستند نیز امر کند که برای آن حضرت بگریند و با اظهار جزع و فزع بر آن جناب در خانه‌اش اقامه مصیبت کند».

آری چشم‌های خیس و دست‌های دعا علاوه بر مکان‌های روباز عزاداری، در بسیاری از خانه‌ها هم روبه آسمان باز است تا بار دیگر در شب عاشورا از امام‌شان طلب بخشش کرده و این زمزمه روضه‌خوان در امامزاده صالح تهران را تکرار کنند که «فدای حسینیم».

فضای باز و اطراف امامزاده صالح ابن موسی الکاظم علیه‌السلام تهران که در ضلع جنوب‌شرقی میدان تجریش تهران قرار دارد نیز اکنون مملو از این عاشقان و دلدادگانی است که می‌خواهند حق عزا در شب عاشورا را به جا بیاورد.

آنان گاهی با روضه‌خوان همراه می‌شوند و گاهی در وصف حال مظلوم کربلا ضجه می‌زنند اما مدام عشق به مکتب عاشورا را با کلام و رفتارشان ابراز می‌کنند؛ ضمن آنکه ماسک بر صورت دارند و توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی را سرلوحه عزاداری خود قرار می‌دهند.

مردم تهران در ماه محرم امسال نیز با نصب پارچه‌های سیاه و برپایی علم عزا در جای‌جای این کلانشهر، بار دیگر ارادات قلبی خود به امام شهدا و یاران باوفایش را ابراز کرده‌اند اما یک جمله بیش از سایر موارد طی این روزها در معابر و خیابان‌ها به چشم می‌خورد؛ جمله‌ای از سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی که گفته بود «ما ملت امام حسینیم».

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + شانزده =