جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۸:۱۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲

قرمزی این شهر از سیمای آن پیداست

به گزارش فرهنگ سار، انگار کرونا بخشی از زندگی و حیات این شهر است و بسیاری از افراد دیگر ترس شان از این ویروس ریخته و مانند سبک و سیاق قبل از اسفند پارسال به زندگی عادی ادامه می دهند البته مساله معیشت و گذران زندگی و سختی های بدست آوردن لقمه نانی برای خانواده هم […]



به گزارش فرهنگ سار، انگار کرونا بخشی از زندگی و حیات این شهر است و بسیاری از افراد دیگر ترس شان از این ویروس ریخته و مانند سبک و سیاق قبل از اسفند پارسال به زندگی عادی ادامه می دهند البته مساله معیشت و گذران زندگی و سختی های بدست آوردن لقمه نانی برای خانواده هم در این شجاعت خطرناک بی تاثیر نیست.

بازار سرپوشیده ساوه، پیاده راه امام، خیابان انقلاب، پاساژها و سایر مراکز خرید در ساعات عصر که از شدت گرمای هوا در ساوه کاسته می شود، جای سوزن انداختن ندارد و اگر چه بسیاری از مردم ماسک می زنند اما کرونا هم در لابه لای جمعیت جولان می دهد و ابتلا یا جان باختن چندین نفر در روز هم آنان را به عقب نشینی و در خانه ماندن وا نداشته است.

لزوم تدبیر برای جمعه بازارهای ساوه و آمار نگران کننده کرونا

روزر گذشته یکی از شهروندان ساوجی به دفتر فرهنگ سار آمد و از سر دلسوزی و مسئولیت پذیری درخواست هایی داشت.

حاج «علی عبادی» از ازدحام و شلوغی میدان سرداران تا میدان شهرداری در روزهای جمعه به شدت نگران بود و برگزاری جمعه بازار در این منطقه را خطری جدی برای تشدید شمار مبتلایان به کرونا عنوان کرد.

وی اظهار داشت: قبلا جمعه بازار در محوطه امامزاده سیداسحاق که فضای وسیعی دارد، برگزار می شد و فروشندگان و خریداران مجال آن را داشتند که با فاصله مناسبی با هم در تعامل باشند اما اکنون درب ورودی این بقعه بسته شده و به دلیل جلوگیری از ورود فروشندگان، آنها راهی دیگر یافته اند و گوش تا گوش حد فاصل میادین سرداران تا شهرداری را به محل بساط خود تبدیل کرده اند.

وی اظهار داشت: در این شرایط جمعیت در فضایی نامناسب موج می زند و هیچگونه فاصله گذاری استانداردی هم رعایت نمی شود که ممکن است خطر این ازدحام در هفته های بعد با مرگ افرادی که در این مکان حضور می یابند خود را نشان دهد.

عبادی گفت: بارگاه امامزاده اسحاق یک بنای کوچک است که آن را قفل کرده اند اما بهتر است دوباره این مکان حداقل در روزهای جمعه برای فروشندگان و خریداران جمعه بازار دایر شود تا شهروندان در معرض خطر ابتلا به کرونا و همچنین خطر ناشی از تردد کامیون و تریلرهای عبوری این خیابان مواجه نشوند.

وی همچنین از فعالیت بسیاری از فست فود و ساندویچی ها به خصوص در خیابان های طالقانی، شریعتی و انقلاب به عنوان خطری بالقوه برای شهروندان یاد کرد و با دادن آدرس برخی از آنها حتی از شرایط نامناسب بهداشتی محیط این مراکز گلایه داشت و خواهان رسیدگی مسئولان و مراجع بهداشتی در این خصوص شد.

این در حالیست که شهرداری ساوه اقداماتی از قبیل مسدودسازی راه ورود به ۲ تفرجگاه اصلی شهر یعنی دریاچه و بوستان بام ساوه را مسدود کرده و بصورت شبانه روزی نسبت به ضدعفونی معابر شهر اقدام می کند ولی به نظر می رسد هم این اقدامات و هم تلاش دانشکده علوم پزشکی ساوه برای بستن تالارهایی که در رفتاری متخلفانه نسبت به برپایی آیین های عزا و عروسی اقدام می کردند و یا حتی ممنوع شدن تردد به آرامستان بهشت رضوان هم برای مقابله با موج قدرت گرفته شیوع کرونا در ساوه کافی نباشد و لازم است علاوه بر همکاری سایر ارگان ها، شهروندان نیز با درک عمق خطر نسبت به حضور حداقلی در مراکز شهر و اماکن شلوغ و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی اهتمام داشته باشند.

روز گذشته در آماری که دانشکده علوم پزشکی ساوه از قول معاون بهداشتی منتشر کرد، وضعیت قرمز این شهر بر همگان آشکار شد آنجا که اعلام شد در ۲۴ ساعت منتهی با پایان دوشنبه (۲۷ مرداد) در این شهرستان هفت نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شدند و در همین مدت چهار نفر هم جان خود را از دست دادند.

دکتر «نعمت الله عزیزی» اظهار داشت: مردم نباید اینگونه تلقی کنند که خطر کرونا کم و یا برطرف شده است  بلکه باید با تاسف اعلام کنم که تعداد بیماران در شهرستان های ساوه و زرندیه افزایش یافته و ادامه این روند با توجه به در پیش بودن مناسبت های مختلف از جمله برگزاری کنکور سراسری و عزاداری ماه محرم حتی ممکن است در ۴٠ یا ۵٠ روز آینده، وضعیت این مناطق را به شرایط پیک شیوع که در اسفند پارسال شاهد آن بودیم بازگرداند و روزهای سختی را برای کادر درمانی و پرستاران رقم زند.

شرایط برگزاری کنکور در ساوه

از طرفی در روزهای آینده قرار است حدود چهار هزار داوطلب آزمون سراسری در شهرستان های ساوه و زرندیه در این رقابت نفسگیر شرکت کنند،  موضوعی که تا همین چند روز پیش نسبت به برگزاری یا تعویق آن در میان مراجع کشوری مورد بحث بود اما در نهایت ستاد ملی کرونا به برگزاری آن چراغ سبز نشان داد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در این خصوص اظهار داشت: چون هیچ چشم انداز روشنی در مورد وضعیت روزهای آینده در ارتباط با شیوع کرونا در دست نبود؛ از این رو استدلال منطقی برای تعویق آن مثلا برای ۲۰ روز یا یکماه وجود نداشت و در نهایت با برگزاری کنکور سراسری موافقت شد که به نظر می رسد بهترین زمان هم برای اجرای این رخداد علمی در همین ایام و پیش از بازگشایی مدارس باشد.

وی اظهار امیدواری کرد که با تلاش همه عوامل اجرائی، ‌آموزشی و بهداشت و درمان کنکور سراسری در ساوه به بهترین شکل ممکن و همراه با سلامتی دانش آموزان، برگزار شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز از رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری مناسب با تایید دانشکده علوم پزشکی در سالن های برگزاری آزمون سراسری خبر داد.

«ابراهیم فراشیانی» گفت: سالن های محل برگزاری آزمون سراسری با نظارت دانشکده علوم پزشکی برای هر نوبت در صبح و عصر ضدعفونی خواهد شد.

وی گفت: در خصوص جابجایی داوطلبان نیز سرویس هایی با همکاری سازمان حمل و نقل شهرداری در نظر گرفته شده که پیش از مسافرگیری اقدام به ضدعفونی آنها می شود و از ساعت ۶ صبح روزهای برگزاری این آزمون در محل پارک سوار میدان امام خمینی (ره) به سمت حوزه های امتحانی حرکت و در ساعت ۱۱ نیز اقدام به بازگرداندن دانش آموزان خواهند کرد.

به گفته او همراه داشتن نوشت افزار، مواد خوراکی و آب بهداشتی شخصی برای داوطلبان ضروری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در زمان حضور، ‌ورود و خروج نیز الزامی می باشد.

فراشیانی گفت:‌ داشتن ماسک برای همه داوطلبان و دست اندرکاران برگزاری آزمون سراسری نیز ضروری است.

به هر حال آنچه که در شهر ساوه به خصوص در ساعات خنک عصر و مراکز خرید و خیابان های اصلی آن مشاهده می شود نشان از کم التفاتی شهروندان نسبت به خطر کرونا دارد و شاید بتوان گفت که وضعیت قرمز این شهر را با چشم غیرمسلح هم می توان از سیمای آن درک کرد.

شهرستان ساوه دارای ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در قالب چهار شهر و افزون بر ۲۰۰ روستا است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × چهار =