جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۱:۱۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

شنیدن صدای مردم و پاسخ مسوولان در سامد

به گزارش فرهنگ سار بررسی عملکرد این سامانه نشان می‌دهد با اهتمام مسوولان اجرایی در استان خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر علاوه بر شنیدن صدای مردم که آثار روانی و اجتماعی مثبت در جامعه دارد، گره‌های فراوانی از کار و زندگی افراد گشوده شده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود. روایت تسهیلگر بهزیستی در شهرستان […]



به گزارش فرهنگ سار بررسی عملکرد این سامانه نشان می‌دهد با اهتمام مسوولان اجرایی در استان خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر علاوه بر شنیدن صدای مردم که آثار روانی و اجتماعی مثبت در جامعه دارد، گره‌های فراوانی از کار و زندگی افراد گشوده شده است که به برخی از آنها اشاره می‌شود.

روایت تسهیلگر بهزیستی در شهرستان بشرویه درباره نحوه تماس با سامانه سامد و به نتیجه رسیدن درخواست مددجو یکی از این موارد است.

عصمت فقط ۲ سال سن داشت که به تدریج قدرت راه رفتن را از دست داد و برای همیشه فلج شد، او تمام دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در شرایط بسیار سخت در روستا گذراند و با کوهی از مشکلات اکنون ۵۲ سال از زندگی او گذشته است.

تا زمانی که خواهر و برادرانش در منزل پدری او زندگی می‌کردند بخش زیادی از امور او را انجام می‌دادند اما با گذشت زمان، ازدواج خواهر و برادر، فوت پدر و زندگی کردن با ویلچر دستی، مشکلات او را چند برابر کرد.

این موضوع یکی از تسهیلگران بهزیستی در شهرستان بشرویه را به این وا داشت تا نسبت به تهیه ویلچر برقی رایزنی کند.

فاطمه تقی‌زاده در این باره گفت: از حدود ۱۰ سال گذشته بار تمام مشکلات زندگی بر دوش عصمت افتاد و حالا او باید از مادر سالمند خود هم مراقبت می‌کرد.

وی افزود: درخصوص تهیه ویلچر برقی برای تسهیل مشکلات رفت و آمد عصمت بارها و بارها موضوع را با اداره بهزیستی، نماینده مردم شهرستان و برخی دستگاه‌های مربوطه پیگیری کردم و هشت سال مداوم پیگیر بودم اما تنها جوابی که می‌شنیدم اینکه حداقل باید خانواده‌اش نصف هزینه ویلچر را پرداخت کنند.

این تسهیلگر بهزیستی گفت: تمام تلاش‌ها برای تهیه ویلچر برای این خانم بی‌نتیجه ماند تا اینکه شب احیای سال گذشته مدیرکل بهزیستی استان و نماینده مردم شهرستان‌های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مسجد روستا حاضر شدند و برای کمک به عصمت از نزدیک وضعیت او را تشریح کردم.

ماه‌ها از شب احیا گذشت و با اینکه مکرر پیگیر بودم به نتیجه‌ای نرسیدم تا اینکه از طریق شبکه‌های مجازی با سامانه سامد (تلفن ۱۱۱) آشنا شدم و روزی که مدیرکل بهزیستی پاسخگوی سوالات مردمی بود بعد از تماس‌های پیاپی – خط مدام مشغول بود – موفق به تشریح وضعیت عصمت شدم.

شاید باورش برای خیلی‌ها سخت باشد اما قیمت یک ویلچر برقی، از حداقل هشت میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

پیگیری مشکل این زن معلول از طریق سامد در کمتر از دو ماه به نتیجه رسید و ویلچر برقی به دستش رسید و نور امید دوباره در دل او جوانه زد، حالا عصمت به تنهایی امور زندگی را انجام می‌دهد و از مادر پیرش نیز نگهداری می‌کند و دعای خیرش برای همیشه پشت سر مدیران و مسوولان است.

شاید همه ما حداقل یک بار سختی و آزردگی روزهایی را به خاطر داریم که برای دریافت خدمت از دستگاه‌های اجرایی باید کفش آهنی به پا می‌کردیم و روزها و ماه‌ها دوندگی می‌کردیم اما این روزها سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) به وسیله‌ای برای ارتباط بهتر و آسان‌تر مردم با مسوولان تبدیل شده است و شهروندان در عین حفظ کرامت می‌توانند درخواست‌ها و شکایات خود را مطرح و پس از آن پیگیری کنند.

همچنین در خراسان جنوبی به دلیل وسعت و پراکندگی مناطق شهری و روستایی و دور بودن از مرکز، بسیاری از مردم به‌ویژه در نقاط دورافتاده و محروم، برای مطرح کردن درخواست‌های خود و دیدار حضوری با مسوولان با مشکلاتی مواجه هستند.

مانند عصمت افراد زیادی با مشکلات و درخواست‌های متفاوت از طریق ارتباط با سامانه ۱۱۱ صدای خود را به گوش مسوولان رساندند و پاسخ مناسبی را در رفع نیاز و درخواست خود دریافت کردند.

سامد و حذف راه‌های اضافی

محمدی یکی از شهروندان قاینی گفت: از زمانی که سامانه سامد فعال و اطلاع‌رسانی شده است نیازی به استفاده از روش‌های دیگر برای پیگیری درخواست نیست و تا حدودی به عدالت در رسیدگی به درخواست‌های مردمی نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: با فعالیت این سامانه مدیران دستگاه‌های دولتی نسبت به گذشته پویاتر شده‌اند و باعث ایجاد روحیه امید در مردم شده است.

وی بیان کرد: برای مشکل قطع آب یکی از روستاهای شهرستان که در روزهای گرم تابستان با توجه به شیوع بیماری کرونا به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده بود از طریق سامانه ۱۱۱ پیگیری کردیم و در اسرع وقت به نتیجه رسیدیم که بابت رفع مشکل، اهالی برای مسوولان دعای خیر می‌کنند.

سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت در ساختمان استانداری در مرکز استان مستقر است و کارشناسان نیز در اتاق‌های جداگانه‌ای به پاسخگویی به مردم می پردازند.

همچنین مدیران دستگاه‌های دولتی، استاندار خراسان جنوبی و معاونان به صورت هفتگی یا ماهانه در زمان‌های مشخص به مدت ۲ ساعت برای صحبت مستقیم با مردم در محل این سامانه حاضر می‌شوند.

استاندار خراسان جنوبی که ارتباط بی‌واسطه و مستقیم با مردم از دستور کارهای همیشگی او از زمان حضور در استان بوده، مدتی است یکشنبه‌های هر هفته به طور متوالی برای پاسخگویی به درخواست‌ها و مسائل مردم در این مرکز حضور می‌یابد.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی گفت: سامد (سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت) از سال ۸۸ راه‌اندازی شد و پاسخگوی درخواست‌ها، شکایات، انتقادات، تقدیر و تشکر، گزارش، ایده و طرح، پیشنهاد، ابراز احساسات و سایر موارد است.

عباسعلی ملکی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: از ابتدای راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت تاکنون ۲۹۴ هزار و ۳۹۸ مورد تماس تلفنی با این سامانه برقرار شده که موارد در قالب درخواست، شکایت، گزارش، انتقاد و پیشنهاد ثبت سامانه و به دستگاه‌های اجرایی مربوطه برای رسیدگی و پاسخگویی ارجاع شده است.

وی بیان کرد: اما در یک سال گذشته ۲۳ هزار و ۶۶ مورد تماس تلفنی با سامانه سامد برقرار شد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۸ مورد به صورت مشاوره تلفنی یا پیگیری درخواست قبلی پاسخگویی شده و ۶ هزار و ۱۸ مورد نیز ثبت سامانه و به دستگاه‌های اجرایی ارجاع شده است.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به تنوع برقراری ارتباط از طریق سامد اظهار داشت: در این مدت پنج هزار و ۲۹۲ مورد تماس با ۱۱۱، ۱۹۱ سفر استانی، ۲۹۷ مراجعه حضوری، ۱۶۹ مراسم و ۶۹ مورد ملاقات انجام شده است.

درخواست مردمی، ۹۳ درصد تماس‌ها

وی با بیان اینکه ۹۳ درصد تماس‌های مردمی، در زمینه درخواست است تصریح کرد: در یک سال گذشته پنج هزار و ۶۵۶ مورد درخواست، ۱۷۰ مورد شکایت، ۱۲۳ مورد انتقاد، ۴۰ مورد تقدیر و تشکر، ۲۰ مورد گزارش، چهار مورد پیشنهاد، سه مورد سوال و مابقی ایده و طرح و ابراز احساسات با سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت مطرح شده است.

ملکی گفت: توزیع پیام‌ها نیز به تفکیک موضوعات با ۵۰۶ مورد در ارتباط با بسته حمایتی دولت، ۳۲۵ مورد ملاقات با استاندار، ۳۳۹ مورد آبرسانی، ۱۹۳ مورد کمک مالی برای امرار و معاش و ۱۷۹ مورد احداث و ترمیم راه روستایی بوده است.

وی افزود: همچنین حقوق و تسهیلات مددجویان ۱۶۸ مورد، احداث و ترمیم راه و جاده ۱۵۷ مورد، واگذاری مسکن ۱۵۰ مورد، گازرسانی ۱۳۰ مورد، قطع آب ۱۳۷ مورد، وام خوداشتغال ۱۰۹ مورد و واگذاری زمین ۱۰۵ مورد بوده است.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: بیشترین میزان پیام‌ها نیز به ترتیب با ۲ هزار و ۷۳ مورد از بیرجند، ۶۲۷ مورد از قاینات، ۵۹۵ پیام از طبس، ۵۸۲ مورد از سربیشه،۵۲۲ مورد از نهبندان و ۳۸۴ مورد از درمیان( اسدیه) دریافت شده است.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های فردوس با ۳۳۵ مورد، زیرکوه ۲۷۳، سرایان ۲۱۲،  بشرویه ۱۹۷ و خوسف ۱۱۲ در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

ملکی گفت: همچنین بیشترین تماس‌های مردمی با سامد مرتبط به دستگاه‌هایی از قبیل کمیته امداد، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، بهزیستی، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، بنیاد شهید، صندوق کارآفرینی امید و دانشگاه علوم پزشکی ثبت شده است.

 خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در سامد

وی تاکید کرد: با توجه به حجم نامه‌های دریافتی از ابتدای سال ۹۸ تاکنون کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی بهترین نحوه پاسخگویی به موارد ارجاعی را داشته‌اند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی گفت: بر اساس آخرین ارزیابی نهاد ریاست جمهوری از سامانه سامد، خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در زمینه ملاقات‌های مردمی، حضور مدیران و پاسخگویی آنها در سامد را کسب کرد.

وی با بیان اینکه حداکثر زمان پاسخگویی مدیران به دستگاه‌های اجرایی ۱۰ روز در نظر گرفته شده است تصریح کرد: نحوه پاسخگویی مدیران به درخواست‌های مردمی نیز از این طریق ارزیابی می‌شود در صورتیکه میانگین زمان رسیدگی به درخواست‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ روز طول بکشد نصف نمره و بیشتر از ۲۰ روز نمره‌ای به مدیران تعلق نمی‌گیرد و به نوعی امتیاز منفی می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه با شیوع بیماری کرونا حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در مرکز سامد پررنگ‌تر شده است اظهار داشت: همچنین استاندار هفته‌ای یک مرتبه روز یکشنبه و معاونت‌های استانداری نیز هر هفته حداقل یک روز بایستی در مرکز حاضر شده و پاسخگویی مردم باشند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی گفت: با دستور استاندار فرمانداران نیز بایستی حضور در سامانه سامد و ملاقات حضوری با مردم را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

وی افزود: در سه ماه دوم سال جاری بیش از ۲۰ مورد حضور مدیران در مرکز سامد داشته‌ایم که یک هزار و ۶۸۹ مورد تماس با مدیران برقرار شده است.

ملکی بیان کرد: پارسال ۲ هزار و ۸۰۴ مورد ملاقات مردمی با مدیران دستگاه‌های اجرایی در استان برگزار شد که ۹ هزار و ۳۳۴ نفر در این مدت با مدیران ملاقات و مطالبات و درخواست‌های خود را بیان کردند.

سامد و احصای مشکلات شهرستان‌ها

وی با بیان اینکه بیشترین تماس‌های برقرار شده با مرکز سامد از شهرستان‌ها است تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا از این طریق بسیاری از مشکلات مردم حل و فصل شده است بدون اینکه نیازی به مراجعه حضوری به مرکز استان داشته باشند.

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: پیگیری و تماس‌های مردمی سبب شده مطالبات حوزه‌های مختلف دسته‌بندی شود همچنین از این طریق بسیاری از مشکلات شهرستان‌ها برای مدیران دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان احصا می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر کمتر از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما از نظر وسعت سومین استان پهناور کشور به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × یک =