جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۶:۰۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

انتخابات ۱۴۰۰؛ گره‌گشایی از مردم و جوانان

او امروز گفت: “من به عنوان یک مادر که سه فرزند جوان دارم بسیار نگران آینده آنان هستم و اعتقاد دارم که باید فردی به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود که به جوانان میدان دهد و زمینه اشتغال شان را فراهم کند”. “به نظر من در انتخابات مهم تر از هر موضوعی، انتخاب فرد یا افرادی است […]



او امروز گفت: “من به عنوان یک مادر که سه فرزند جوان دارم بسیار نگران آینده آنان هستم و اعتقاد دارم که باید فردی به عنوان رییس جمهوری انتخاب شود که به جوانان میدان دهد و زمینه اشتغال شان را فراهم کند”. “به نظر من در انتخابات مهم تر از هر موضوعی، انتخاب فرد یا افرادی است که به زندگی مردم و سختی ها و مشکلات جامعه بخوبی آشنا و آگاه باشد”.

اینها درد دل های یک مادر است اما ببینیم یک جوان چه می گوید و رییس جمهور از نظر او چه ویژگی دارد. سوینج عزیزی ، جوانی دانشجو اهل اردبیل است. او خیلی به اصلح بودن رییس جمهوری تاکید دارد و از نظر او اصلح،  فردی صادق و رو راست، پاک دست، به دور از هیاهوهای سیاسی و به فکر دغدغه‌های مردم است. همچنین اعتقاد به قانون اساسی، ساده زیستی، دوری از باندبازی، داشتن تقوای الهی و سیاسی جزو شروط اساسی است که باید مردم پیش از انتخاب اصلح، مد نظر قرار دهند و بر مبنای آن نسبت به شرکت در انتخابات اقدام کنند.

وی حل معضلات اقتصادی و اشتغال، رسیدگی به مشکلات زیست محیطی، کاهش تنش‌های خارجی، توجه به نخبگان و رفع مساله ازدواج جوانان را از جمله مطالبات از رئیس جمهوری جدید عنوان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین جناتی، امام جمعه مُجِن شاهرود نیز چاره را در موفق بودن سوابق مدیریتی نامزدهای ریاست جمهوری می داند و تاکید دارد که رای دهندگان در انتخابات رئیس‌جمهوری فردی اصلح را انتخاب کنند که در سوابق مدیریتی خود موفق و در کارش قاطع و دلسوز مردم باشد.

او می گوید: مردم برای انتخاب فرد اصلح باید بدانند کدام داوطلب ،حق‌گرا و گره گشای مشکلات مردم است.

رییس جمهور آینده، دیگر با چه چالش هایی مواجه خواهد بود؟

علاوه بر مقابله با تورم، بیکاری ، تحریم ها و فشارهای معتنابه اقتصادی می‌توان به بحران‌های شدید زیست محیطی، خشکسالی و در نهایت چالش نوینی به نام شیوع ویروس کرونا هم اشاره کرد  که رییس جمهور آینده با آن مواجه است. ضمن اینکه به طور کلی حادثه خیز بودن ایران مثل سیل و زلزله را نیز نباید فراموش کرد . اینها را رضا اسماعیلی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان، بیان می کند و تاکید دارد: عبور از این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و نظرخواهی مستمر از نُخبگان توسط رییس‌ جمهوری آینده است.

او تصریح می کند:اعلام برنامه‌ها و اهداف چهار ساله نامزدها برای رفع چالش‌های کشور در پرتو وجود اکیپی منسجم و کارآمد از نُخبگان است که عاملی برای انگیزه بخشی به مردم برای افزایش مشارکت است.

این پژوهشگر اجتماعی همچنین تاکید می کند:از سویی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بدنبال چینش یک کابینه نو، جوان و پرانرژی باشند، زیرا مردم ، دیگر از بکارگیری افراد مُسن که در این ۴۲ سال در کابینه‌های مختلف انواع آزمایش‌های خود را پس داده‌اند، خسته و ناامید شده‌اند.

پر واضح است وقتی همه نامزدهای ریاست جمهوری با چنین چالش هایی مواجه هستند، اعلام برنامه هایی هم برای آینده دارند که درقالب شعارهایی آنها را به سمع و نظر ملت می رسانند و در این میان، مساله تشخیص سره از ناسره توسط مردم مطرح می شود مبنی بر اینکه شعارها و اعلام برنامه های کدام یک از نامزدها به واقعیت نزدیک تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر رضوانی، مُدرس حوزه علمیه دهاقان، هم همین را می گوید: مردم باید به برنامه‌ نامزدها رای بدهند هرچند که خود شخص نیز مهم است اما رای دهندگان باید ببینند که گفته‌ها و شعارهای کاندیداها در حد توانشان هست یا خیر.

حجت‌الاسلام اسماعیل شاه محمدی، امام جمعه فریدونشهر، یکی دیگر از مصاحبه شونده های امروز فرهنگ سار است که اظهارمی دارد: اگر نامزدی وعده‌های غیرقابل تحقق بدهد مردم باید بررسی کنند که آیا آن وعده، شدنی هست یا خیر و بر آن اساس دست به انتخاب بزنند.

شاه محمدی خاطرنشان می کند: آن کسی که می‌خواهد رییس جمهوری شود باید بداند که وضعیتش سخت و مانند شخصی است که نزدیک قله کوه است و باد و طوفان و لغزش هم او را تهدید می‌کند پس باید خیلی مراقب باشد تا خدای ناکرده سقوط نکند. پیگیری و رفع مشکلات معیشت باید اولویت رییس جمهوری آینده کشور باشد و هر دولتی که بخواهد به استقامت و ادامه مسیر تا رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی ادامه دهد باید ارکان ملت، مکتب و رهبری را در کنار خود داشته باشد.

انقلاب هزینه دارد

قبلا هم گفتیم که کسی منکر مشکلات مردم از جمله مشکلات اقتصادی نیست. امروز حجت‌الاسلام کریم اسدی ، امام جمعه خلخال نظری هم به فرهنگ سار از مشکلات مردم گفته است اما این را نیز بیان کرده که همه ما قبول داریم که تحریم‌ها و جنگ اقتصادی فرسایشی و همچنین برخی ناملایمتی‌ها مردم را اذیت کرد ولی نباید فراموش کنیم که این انقلاب هزینه داشته است و مسئولان سختی‌های فراوانی برای ایجاد امنیت در عرصه‌های مختلف را متحمل شده‌اند.

اسدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی خلخال با دعوت از اقشار و گروه‌های مردمی با گرایش‌های مختلف سیاسی به حضور در پای صندوق‌های رای گفته است: هر یک رای مردم بزرگوار، تیری به چشم حسودان و دشمنان نظام اسلامی و دینی ایران است.دشمن با مایوس شدن از انواع ترفندها در مقابله با روند روبه رشد انقلاب اسلامی هم‌اکنون با تمان توان برای کم‌رنگ کردن حضور مردم در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و  روستا تلاش می‌کند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ گره‌گشایی از گره‌های مردم و جوانان

رای مردم اعتبار دارد

اسدی وقتی می گوید هر یک رای مردم بزرگوار ، تیری به چشم حسودان است یعنی اینکه به قول آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) “آقایان! رای مردم اعتبار دارد و باید به مردم بها داد”.

آیت الله فاضل لنکرانی امروز در پایان درس خارج  فقه گفته است: مدتی در حوزه‌ها زمزمه شد که مردم هیچ اعتباری ندارند آنها فقط یک ظاهر تشریفاتی دارند این فکر خیلی خطرناک است، اگر ما بخواهیم انقلابمان بماند، اگر بخواهیم ولایت فقیه‌مان بماند، باید به‌نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم، آنچه که امام برای ما آورد براساس مبانی دینی است، امام روی هوی و هوس به‌مردم بها نداد، به‌خاطر این که مردم به‌او به‌به و چه‌چه بگویند به مردم بها نداده است، بلکه به جهت آن ارزشی است که مردم در نزد خدای تبارک و تعالی دارند، امام همان‌طور که فرمود دین در نزد خدا چقدر اعتبار دارد، همان‌گونه فرموده مردم هم در نزد خدا چقدر اعتبار دارند، این را ما تضعیف نکنیم.

او تاکید کرده است: اگر بخواهیم انقلاب و ولایت فقیه‌مان بماند، باید به‌نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اهمیت دهیم، آنچه که امام(ره) برای ما آورد براساس مبانی دینی است و ایده تشریفاتی بودن رای مردم بسیار خطرناک است.

انتخابات ۱۴۰۰؛ گره‌گشایی از گره‌های مردم و جوانان

جامعه مدرسین مستقیما کسی را مطرح نکند

وی همچنین خاطرنشان کرده است: قبلا عرض کرده‌ام و الان هم می‌گویم حوزه فراتر از این است که خودش را برای یک شخص هزینه کند، از نظر شخصی هر کدام از شما فردی را اصلح تشخیص می‌دهید اگر کسی روی اطمینانی که به شما دارند از شما سوال کرد او را معرفی کنید ولی خود اصل حوزه و بزرگان حوزه، فراتر از این است که هزینه اشخاص شوند، خاطرم هست در سال ۸۰، جامعه محترم مدرسین خدمت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی رسیدند، یکی از نکته‌هایی که ایشان در آن جلسه فرمودند این بود که خود جامعه مدرسین مستقیما کسی را مطرح نکند بلکه ملاک‌هایی را ذکر کرده و آن را خوب تبیین بکنید، نظر شریف امام هم این بود ما باید بگذاریم مردم انتخاب بکنند تا قدرت انتخابشان بالا برود.

وی بیان کرد: چنانچه بپرسند به‌چه کسی رای بدهیم و ما هم بگوییم فلان آقا، او هم برود به جهت اعتماد به ما، به آن آقا رای دهد، با این روش قدرت انتخاب مردم بالا نمی‌آید، امیدوارم آن کسی که مورد رضایت امام زمان است و بتواند مبانی انقلاب را بفهمد و آن را حفظ کند در مسئولیت ریاست جمهوری ایران قرار گیرد.

مردم در دوره پهلوی و قاجار به حساب نمی آمدند

آیت الله سید احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان که در رشت بسر می برد نیز رای مردم و نقش آنان در انتخابات را مورد تاکید قرار داده و گفته است: انتخابات از جلوه های برجسته مردم سالاری دینی است.

آیت الله خاتمی در آیین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در مصلی رشت ، حفظ نظام را  از اوجب واجبات بیان کرده است بگونه ای که هر رای که به صندوق انتخابات انداخته می شود، رای آری مجدد به نظام اسلامی است.

او حضور در انتخابات را واجب شرعی بیان کرده و اظهار داشته است: انتخابات جشن سیاسی ملت است، در دوره ۵۷ ساله سیاه پهلوی و دوره قاجار و قبل از آن مردم به حساب نمی آمدند اما مردم ایران اسلامی ٢٨ خرداد امسال برای سیزدهمین بار با حضور در انتخابات، رییس جمهور کشورشان را برمی گزینند.

آیت الله خاتمی همچنن با بیان اینکه شورای نگهبان در هر دوره از انتخابات مورد هجمه قرار می گیرد، خاطر نشان کرده است: شورای نگهبان در انجام وظیفه خود نامزدی را رد نمی کند بلکه می گوید احراز برای این عرصه را ندارد.

انتخابات ۱۴۰۰؛ گره‌گشایی از گره‌های مردم و جوانان

مشارکت از نتیجه انتخابات هم مهم تر است

و اما از نظر محمدعلی نبی‌پور، معاون استاندار و رییس ستاد انتخابات خراسان رضوی، مشارکت آنقدر مهم است که امروز اینطور گفته است: برخی می‌گویند اگر مشارکت زیاد نباشد مهم نیست در حالی که مشارکت، از نتیجه انتخابات هم مهم تر است چون مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حاصل مشارکت گسترده اقشار گوناگون مردم است لذا امروز در آستانه برپایی همزمان سه انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان و شوراهای شهر و روستا باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد. 

او یاد آور شده است: برخی از شهروندانی که گمان دارند رای دادن آنها فاقد تاثیر است باید بدانند که انداختن رای در صندوق انتخابات، ارزانترین راه و روش برای مشارکت سیاسی و ایجاد تغییرات مثبت است.

سرهنگ ابوالفضل طهماسبی،جانشین سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان هم اینطور بیان کرده است: در مکتب حاج قاسم هرکس که در انتخابات شرکت می کند و رای می دهد یک مدافع حرم محسوب می شود و در واقع لشکر سلیمانی‌ها در صف نخست حضور در عرصه انتخابات هستند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ گره‌گشایی از گره‌های مردم و جوانان

اگر رای ندهیم چه می شود؟

تا اینجا به اهمیت رای مردم اشاره و تاکید شد و هر روز هم از پیامدهای منفی رای ندادن مردم اخبار مختلفی منتشر می شود. امروز حجت الاسلام سجاد ذوالفقاری، “مسوول برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه آذربایجان‌غربی به این پرسش ، پاسخ داده است.

او گفته است: تلاش و آرزوی دشمن حضور حداقلی مردم و عدم مشارکت آنان در انتخابات است بنابراین با عدم مشارکت در انتخابات اولین ضربه را به خودمان می زنیم و در مقابل، دشمنان را خوشحال می کنیم. همچنین در صورت عدم شرکت در انتخابات زمینه برای سوء استفاده دشمنان فراهم شده و از سوی دیگر با روی کار آمدن افراد ناشایست روز به روز مشکلات موجود مضاعف و وخیم تر شده و دشمن به هدف خود که بدبین کردن مردم به نظام و انقلاب و سقوط نظام است، نزدیکتر می شود.

پریوش هاتفی، کارشناس ارشد مدیریت و مدرس دانشگاه‌های ارومیه اظهارداشته است: مردم بزرگترین پشتوانه نظام و انقلاب هستند بنابراین با توجه به این مهم، باید حضور در انتخابات را برخود وظیفه دانسته و علاوه براین با آگاه سازی و تشویق دیگر هموطنان به شرکت در انتخابات بستر ساز انتخاباتی شکوهمند شویم. ضمن اینکه بی تفاوتی به انتخابات، بی اعتنایی به سرنوشت خود و مملکت است و متضرر اصلی این بی تفاوتی خود ما خواهیم بود.

تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی جرم است

و اما حسن ختام امروز جمع بندی اخبار انتخاباتی استان ها را متوجه قانون و مقررات تبلیغات انتخاباتی کنیم . مثلا عباس نجفی، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان تاکید کرده است: سیاه‌نمایی، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومی و نسبت دادن مطالب غیرواقعی به داوطلبان انتخابات مصداق بارز نشر اکاذیب و افترا است و برای فرد متخلف پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

حسین عسگری، مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز گفته است: با وجود آغاز نشدن موعد قانونی تبلیغات و منتشر نشدن لیست نامزدهای نهایی انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا اما برخی از نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان اقدام به تشکیل کانال و گروه با هدف تبلیغات انتخاباتی کرده که به عنوان تبلیغات زود هنگام قابل پیگیری است.

به گفته او در جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی مقرر شد با ادمین‌ها، مدیران کانال و گروه‌ها که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به تبلیغات زودهنگام می‌ کنند برخورد شود.

مصطفی آقاعلی،فرماندار شهرستان بویین زهرا نیز به رعایت دستور العمل های بهداشتی تاکید کرده و گفته است: رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در ستادهای انتخاباتی تخلف است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

دیگر آنکه بنا به گفته آقاعلی،  مسوولان برگزاری مراسم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در درب ورود و خروج تجمع به وجود نیاید و زمان برگزاری مراسم بیشتر از ۲ ساعت طول نکشد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو + 5 =