شنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۴۸:۵۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

استقبال کشاورزان مازندران از خرید تضمینی گندم

به گزارش فرهنگ سار ، دولت امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی ، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم با  افت چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید را پنج هزار تومان اعلام کرد . پارسال قیمت هر کیلو گرم گندم در طرح خرید تضمینی ۲هزار و ۵۰۰ تومان بود. در حالی که سال گذشته در مجموع کشاورزان […]



به گزارش فرهنگ سار ، دولت امسال با افزایش ۱۰۰ درصدی ، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم با  افت چهار درصد مفید و یک درصد غیرمفید را پنج هزار تومان اعلام کرد . پارسال قیمت هر کیلو گرم گندم در طرح خرید تضمینی ۲هزار و ۵۰۰ تومان بود.

در حالی که سال گذشته در مجموع کشاورزان مازندرانی ۶۱ هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی تحویل داده بودند ، امسال میزان محصول تحویلی به گفته استاندار مازندران تاکنون به بیش از ۶۶ هزار تن رسیده است.

احمد حسین زادگان با اعلام این که گندمکاران مازندران تاکنون ۶۶ هزار و ۱۶۱ تن گندم تحویل ۲۹ مرکز خرید داده اند ، گفت : همچنین تاکنون مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان معادل ۹۵ درصد بهای گندم به کشاورزان پرداخت شده و بقیه نیز در دست پیگیری است که سریع پرداخت می شود.

افزایش میزان استقبال گندمکاران مازندران نسبت به تحویل محصولشان به مراکز خرید دولتی از آن جهت مهم است که کیفیت گندم تولیدی استان بالاتر از سایر استان‌های کشور است و به همین دلیل هم همه ساله بخش زیادی از محصول توسط دلالان خریداری می شود و به سایر استان ها انتقال می یابد.

امسال علاوه بر این که با مصوبه شورای آرد و نان و با هماهنگی نیروی انتظامی ، خروج گندم از استان ممنوع و یا به عبارتی مدیریت شد ، از سایر ظرفیت‌های موجود در استان از جمله شرکت‌های تعاون روستایی، کشاورزان، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها هم برای جلوگیری از ورود دلالان به خرید گندم کشاورزان به قیمت پایین تر بویژه در مناطق کوهستانی و سخت گذر جلوگیری به عمل آمد.

استقبال کشاورزان مازندران از خرید تضمینی گندم

پاک شدن رد کاهش تولید

افزایش میزان گندم تحویلی توسط کشاورزان مازندران به مراکز خرید دولتی از یک جهت دیگر هم مهم و نشانگر رضایتمندی از نرخ مصوب دولت است. افزایش حدود ۱۰ درصدی محصول تحویلی در حالی تاکنون محقق شده است که کارشناسان پیش از این به علت تغییرات اقلیمی پیش بینی کرده بودند که میزان برداشت محصول در واحد سطح دستکم بین ۱۰ تا ۱۵ درصد با کاهش همراه خواهد شد.

تغییرات اقلیمی در مازندران سال زراعی جاری علاوه بر کاهش بارندگی و خشکسالی ، با بارندگی‌های بی‌موقع نیز سبب آسیب رساندن به کشت و کار کشاورزان مازندرانی شد. در حالی که خشکی و کاهش بارندگی فصل داشت گندم را دو هفته طولانی تر کرد ، بارندگی بی موقع خرداد ماه هم کار آغاز برداشت را یک هفته به تاخیر انداخته بود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران اوایل خرداد ، هنگامی که کمباین ها پشت مرز گندمزارهای استان منتظر بند آمدن بارندگی و خشک شدن زمین برای آغاز برداشت بودند ، به فرهنگ سار گفته بود که مزارع گندم استان امسال نه تنها به خاطر تنش خشکی و عدم بارندگی فروردین ماه حدود ۲ هفته دیرتر از سال گذشته به مرحله برداشت رسید ، بلکه بارندگی بی موقع هفته اول خرداد هم یک هفته تاخیر دیگر را به کشاورزان تحمیل کرده است.

خلیل حقیقی افزود : تنش خشکی فروردین ماه  بر میزان باردهی گندمزارهای استان تاثیر منفی داشت چون سبب شد تا گلدهی و رویش گیاه دچار مشکل شود و در نهایت عملکرد گندمزارهای استان را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده است.

کشت گندم در مازندران به دو صورت دیمی و آبی انجام می شود. میانگین عملکرد دیمزارها حدود ۲ تن و آبی هم حدود چهار تن است ولی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرده بود که امسال از هر هکتار دیمزارها ۱.۷ تن و مزارع آبی هم ۳.۵ تن محصول برداشت شود.

پیش بینی ها بر این است که امسال کشاورزان مازندران دستکم یکصد هزار تن گندم تحویل مراکز خرید دولتی بدهند. اگر چه برآوردهای سال های گذشته بنا به دلایل مختلف از جمله خرید گندم کشاورزان توسط دلالان ، بخش خصوصی و خودمصرفی هیچگاه محقق نشد ، ولی به اعتقاد کارشنان امسال به خاطر پیشنهاد نرخ منصفانه از سوی دولت ، احتمال تحقق خرید این میزان محصول در استان وجود دارد.

جهاد کشاورزی و شرکت غله مازندران سال زراعی گذشته پیش بینی خرید تضمینی ۱۱۰ هزار تن گندم را داشتند ولی عملا ۶۱ هزار تن تحویل شده بود. پیش بینی خرید برای سال ۹۸ هم ۱۲۰ هزار تن بود ولی  میزان تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی به نصف این میزان هم نرسیده بود.

بیشترین سطح زیر کشت گندم مازندران در مناطق شرقی بویژه شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه است. گندم در این شهرستان ها در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن تولید و روانه بازار می شود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × 4 =