شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۲۰:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

امتحانات نهایی تهران چگونه در حال برگزاری است؟

به گزارش فرهنگ سار، امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ نهم به دلیل تاثیر نمرات در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته و پایه دوازدهم با توجه به تاثیر ۳۰ درصدی نمره در نتایج کنکور سراسری، در شرایط اپیدمی کرونا با تصمیم وزارت آموزش و پرورش به صورت حضوری برگزار می‌شود. امتحانات سایر پایه‌های تحصیلی نیز […]



به گزارش فرهنگ سار، امتحانات پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان پایه‌ نهم به دلیل تاثیر نمرات در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته و پایه دوازدهم با توجه به تاثیر ۳۰ درصدی نمره در نتایج کنکور سراسری، در شرایط اپیدمی کرونا با تصمیم وزارت آموزش و پرورش به صورت حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات سایر پایه‌های تحصیلی نیز به صورت غیرحضوری و با تفویض اختیار به شورای مدارس و معلمان با بهره‌مندی از روش‌هایی همچون ارزشیابی‌های مستمر، مشارکت دانش‌آموزان، پرسش و پاسخ، حل تمرین، انجام پروژه، آزمون‌های آنلاین و آفلاین تعیین می‌شود.

اعتراض‌هایی به برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در شرایط اپیدمی کرونا از سوی دانش‌آموزان، اولیا و برخی کارشناسان شکل گرفت اما در نهایت با موافقت و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، امتحانات این پایه‌های تحصیلی از ۲۷ اردیبهشت به صورت حضوری، هماهنگ و کشوری آغاز شد و مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که سوال‌های امتحانات متناسب با آموزش مجازی و شرایط کرونایی خواهد بود.

همچنین بر اساس تصمیم وزارت آموزش ‌و پرورش تا ۳۰ درصد از حجم کتاب‌های درسی برای آزمون‌های پایانی دانش‌آموزان کاهش‌ یافت که برای پایه دوازدهم این کاهش ۳۰ درصدی در کنکور نیز اعمال می‌شود.

در راستای رعایت دستورالعمل‌های مقابله با کرونا مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش ۱۹ اردیبهشت نیز «دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات» را به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

در جریان برگزاری امتحانات انتشار سوال‌ها در فضای مجازی خبرساز شد که مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار سؤالات پس از شروع آزمون به معنای افشای آن نیست؛ خانواده‌ها و دانش‌آموزان، فریب کانال‌ها و صفحه‌های فروش سوال را نخورند.

همچنین در این اطلاعیه آمده؛ آموزش و پرورش برای برقراری نظم و امنیت بیشتر و جلوگیری از هر گونه تخلف، اقدام به صدور دستورالعمل‌های حفاظت و مراقبت از آزمون‌ها، آموزش مراقبان و نیز تجهیز قریب به اتفاق حوزه‌های برگزاری امتحانات به دستگاه‌های موبایل‌یاب و نظارت مستمر از حوزه‌ها کرده است و با متخلفان براساس آیین نامه رسیدگی به تخلفات امتحانی برخورد می‌کند.

چگونگی برگزاری امتحانات حضوری در تهران

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی و تمهیدات این نهاد برای برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم به خبرنگار فرهنگ سار گفت: در شهر تهران حدود ۶۱هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، حدود ۵۰۰حوزه امتحانات نهایی و ۲۷ حوزه تصحیح در نظر گرفته شده است.

«حمیدرضا کلاهی» توضیح داد: با توجه به برنامه ابلاغی مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزانی که می‌خواهند در امتحانات نهایی شرکت کنند، ۵۰، ۵۰ در یک روز متمرکز نباشند، رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی در روزهای زوج و رشته علوم انسانی و معارف اسلامی در روزهای فرد امتحان می‌دهند، ساعت امتحانات نهایی ۸ تا ۱۰ است.

وی افزود: تلاش ما این بوده تا میانگین جمعیت دانش‌آموزان در حوزه‌های امتحانی کاهش داشته و ۱۲۰ نفر باشد؛ فاصله صندلی‌ها از یک متر به ۲ متر افزایش پیدا کرده است و در هر حوزه امتحانی علاوه بر ناظران ثابت برای صیانت از امنیت سوال‌ها و فرایند قبل، حین و بعد امتحان، مراقبان بهداشت و سلامت حضور دارند، همچنین راکت موبایل‌یاب در تمامی حوزه‌ها برای جلوگیری از داشتن تلفن همراه توسط دانش‌آموزان تدارک دیده شده است.

کلاهی گفت: مواد شوینده، ضدعفونی کننده، صابون مایع، ماسک، پاکت‌های امتحانی، هفتهزار و ۱۲۰بسته کاغذ A۴ و تمامی ملزومات تهیه و در حوزه‌های اجرایی امتحانات نهایی توزیع شده است؛ اگر دانش‌آموزی ماسک نداشت هم در اختیارش قرار داده می‌شود، پوسترهای آموزشی رعایت نکات بهداشتی و چگونگی حضور در حوزه‌های امتحانی نصب شده است.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: یک ساعت قبل از شروع امتحانات در حوزه‌ها باز می‌شود و به محض ورود دانش‌آموزان، تب‌سنجی و ضدعفونی دست‌ها انجام می‌شود؛ بعضا کف کفش‌های آنان با موکت‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی می‌شود، قبل و بعد از آزمون حوزه‌های امتحانی گندزدایی و ضدعفونی می‌شود، تهویه مناسب و سیستم سرمایشی در این حوزه‌ها باید مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره تولید کلیپ آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قبل، حین و بعد آزمون توسط اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و بارگذاری آن در گروه سنجش کشور در بستر شبکه «شاد» اظهارداشت: تلاش شده است که از تجمع اولیا و دانش‌آموزان در هنگام ورود به حوزه‌های امتحانی جلوگیری شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای آمادگی برگزاری امتحانات، جلساتی با اعضای ستاد امتحانات، روسای حوزه‌های اجرا، تصحیح، روسای مناطق، شورای معاونان آنان، کارشناس مسئولان سنجش و حراست برای نظارت بر امنیت برگزاری و صیانت از امتحانات در قبل، حین و بعد و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت برای اجرای فاصله صندلی‌ها، نظارت بر ضدعفونی و گندزدایی حوزه‌ها در قبل و بعد از آزمون‌ها برگزار شده است.

کلاهی افزود: هر روز نظارت بالینی و گروهی از چهل حوزه امتحانی در سه محور کنترل پروتکل‌های بهداشتی، فرایندهای قبل از شروع آزمون همچون دریافت رمز، تکمیل، پاکت گذاری، حین اجرای آزمون؛ چک کردن کارت ورود به جلسه دانش‌آموزان، جمع‌آوری اوراق غائبین، تطبیق عکس و مواردی که دانش‌آموزان باید رعایت کنند و قبل از آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود همچون استفاده از خودکار آبی یا مشکی، استفاده نکردن از لاک غلط گیر انجام و مورد بررسی قرار می‌گیرد و همان روز در جهت تقویت نقاط مثبت و رفع نواقص احتمالی به مناطق بازخورد داده می‌شود.

وی بیان کرد: طی تعامل مستمر با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، کارشناسان و مسئولان مربوطه از حوزه‌های امتحانی برای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدید می‌کنند، اگر اولیا و دانش آموزان مواردی در حوزه‌های امتحانی برخلاف دستورالعمل‌های ابلاغی مشاهده کردند، می‌توانند موارد را در سامانه اداره ارزیابی عملکرد ثبت کنند، موضوع همان روز توسط اداره‌های ارزیابی و عملکرد و سنجش رسیدگی و نظارت‌های بالینی از حوزه‌ انجام می‌شود.

امتحانات دانش‌آموزان پایه نهم

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: در شهر تهران حدود ۹۵ هزار دانش‌آموز پایه نهم در یکهزار و ۱۱۸ واحد آموزشی در امتحانات هماهنگ استانی شرکت می‌کنند، این امتحانات به دلیل تداخل نداشتن با امتحانات نهایی پایه دوازدهم ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

وی افزود: راهکارهایی برای کاهش ظرفیت حوزه‌ها انجام شده، طبق مصوبه ستاد امتحانات شهر تهران، واحدهای آموزشی با بیش از یکصد دانش‌آموز می‌توانند در دو نوبت صبح ساعت ۱۰:۳۰ و بعدازظهر ساعت ۱۴ با میانگین جمعیت یکصد نفر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همان واحد آموزشی و کادر اجرایی امتحانات را برگزار کنند، تعداد واحدهای آموزشی در نوبت بعدازظهر خیلی کم است و به ۱۰ تا یا ۲۰ واحد آموزشی هم نمی‌رسد.

کلاهی بیان کرد: همچنین با موافقت شورای عالی آموزش و پرورش در اجرای هر گونه تدابیر لازم جهت حفظ امنیت بهداشتی و روانی دانش‌آموزان برای برگزاری امتحانات، به تمامی واحدهای آموزشی مجوز داده شده که از مدارس و سالن‌های ورزشی همجوار استفاده کنند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، امتحانات در حیاط مدارس نیز برگزار می‌شود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره طراحی سوال‌ها امتحانات پایه نهم اظهارداشت: سوال‌ها طراحی شده بود که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی آخرین بارم بندی و حذفیات را ابلاغ کرد و سعی کردیم براساس وضعیت قرمز، حذفیات را در طراحی سوال‌ها هماهنگ استانی در نظر گرفته و سوال‌ها طبق بارم‌بندی اعلامی سازمان پژوهش و متناسب با ایام کرونا باشد که دانش‌آموزان در فضای مجازی آموزش دیدند.

وی گفت: سوال‌ها در تمام حوزه‌های امتحان نهایی توسط مرکز سنجش به صورت الکترونیکی و با رمز ارسال می‌شود، حدود سه سال است که در شهر تهران سوال‌های امتحان‌های پایه نهم و هماهنگ استانی نیز به صورت الکترونیکی و با رمز به روسای حوزه‌ها ارسال می‌شود.

کنترل وضعیت دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی شرکت کردن دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در امتحانات گفت: طی تعامل مستمر با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، کد ملی تمامی دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم که به کرونا مبتلا شدند را دریافت و به حوزه‌ها ارسال کردیم و طبق ابلاغیه مرکز سنجش از حضور این دانش‌آموزان در حوزه امتحانی ممانعت می‌شود.

کلاهی افزود: همچنین وزارت بهداشت تاریخ اتمام قرنطینه هر دانش‌آموزی که به کرونا مبتلا شده را به آموزش و پرورش اعلام کرده اگر دانش‌آموزی در امتحانات نهایی غایب شود، می‌تواند در شهریور امتحان دهد و براساس مصوبه کمیسیون شورای عالی آموزش و پرورش در صورت قبولی دانش‌آموز، نمره او برای خرداد منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در امتحانات هماهنگ استانی هم اگر دانش‌آموزی به علت بیماری غایب بود بلافاصله بعد از اتمام امتحانات هماهنگ استانی در خردادماه، امتحان غایبین برگزار می‌شود و دانش‌آموز می‌تواند در این امتحانات شرکت کند و این حق برای او محفوظ است تا متضرر نشود.

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: براساس دستورالعمل پروتکل ۱-۰ ابلاغی وزارت بهداشت به آموزش و پرورش، دانش‌آموزانی که بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و قلبی دارند، شیمی درمانی می‌شوند، سیستم ایمنی بدنشان پایین است یا آلرژی دارند، سرفه می‌کنند و باعث شائبه در دیگران می‌شوند که به کرونا مبتلا هستند، در هر حوزه امتحانی اتاق مجزا برایشان در نظر گرفته شده که دانش‌آموزان با فاصله در آن اتاق حضور پیدا کرده و امتحانشان را بدهند، اطمینان خاطری برای دانش‌آموزان و کادر اجرایی مدرسه است و دستور داده شده که تمام اوراق این دانش‌آموزان، در یک پوشه مخصوص قرار داده و جداگانه با دستکش و سایر مواردی که باید رعایت شود، تصحیح شود.

چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه‌ امتحان نهایی

خبرنگار فرهنگ سار همزمان با برگزاری امتحانات حضوری به ۲ مدرسه در منطقه ۱۹ آموزش و پرورش تهران رفت تا از چگونگی برگزاری امتحانات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رضایت دانش‌آموزان از سوال‌ها و آموزش‌های مجازی اطلاع پیدا کند، دبیرستان نمونه دولتی دخترانه بشری(دوره دوم) یکی از حوزه‌های امتحان نهایی است، امتحانات نهایی پایه دوازدهم از ساعت ۸ در حال برگزاری است و دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک در حال پاسخ دادن به سوال‌ها امتحانی هستند و علاوه بر ناظران امتحان مراقبان بهداشت نیز حضور دارند و موارد بهداشتی را کنترل می‌کنند.

در این حوزه امتحانی یکی از دانش‌آموزان به دلیل حال نامساعد در اتاقی جداگانه امتحان می‌داد، مادر این دانش‌آموز در کنارش حضور داشت.

پوسترهای آموزشی رعایت نکات بهداشتی و مخزن‌های مواد ضدعفونی کننده در ورودی سالن‌های امتحان نصب شده است و تهویه هوا نیز با کولر و پنکه انجام می‌شود.

مدیر دبیرستان دخترانه بشری درباره چگونگی برگزاری امتحانات حضوری در شرایط شیوع کرونا به خبرنگار فرهنگ سار گفت: براساس ابلاغیه آموزش و پرورش منطقه، امتحان نهایی یکصد و ۲۵ دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۹ خرداد روزهای زوج در این مدرسه برگزار می‌شود، در سایر حوزه‌ها امتحانات دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک ۲۳ خرداد و ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی ۲۴ خرداد به پایان می‌رسد.

نرگس قاسمی افزود: مدرسه بشری از ابتدای شیوع کرونا، برای رعایت نکات بهداشتی، تمهیداتی را از جمله تجهیز تمام ساختمان و کلاس‌ها به مخزن‌های ژل ضدعفونی کننده و تهیه الکل و کلر برای شست و شو و ضدعفونی کردن سطوح و کف زمین انجام داده بود که بخشی نیز برای امتحانات نهایی تهیه شد.

وی بیان کرد: اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۹علاوه بر ناظر حفاظت حوزه امتحانی، مراقب بهداشتی را برای نظارت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه بشری تعیین کرده، مراقب بهداشت تب‌سنجی دانش‌آموزان را هنگام ورود به مدرسه انجام می‌دهد و برگه‌های سلامت آنان را تحویل می‌گیرد، اعلام شده دانش‌آموزان هر دو هفته یک بار این برگه‌ها را تحویل دهند، همچنین در طول برگزاری امتحان بهداشت و سلامت دانش‌آموزان را کنترل می‌کند که اگر مورد یا مشکلی باشد بلافاصله هماهنگی لازم انجام شود.

قاسمی اظهارداشت: ۱۳ نفر کادر اجرایی؛ ۶ مراقب امتحان، یک مسئول حفاظت، یک مراقب بهداشت، یک مسئول تکثیر، یک مجری، مدیر مدرسه، یک خدمتگذار و سرایدار در مدرسه حضور دارند و کارشناسان وزارت بهداشت و خانه‌های سلامت منطقه نیز در جریان برگزاری امتحانات از مدرسه بازدید می‌کنند.

گلایه از سختی سوال‌ها تا اتاق‌های قرنطینه در حوزه‌های امتحانی تهران

مدیر دبیرستان دخترانه بشری درباره وضعیت غاییبن امتحانات گفت: پس از پایان امتحانات دانش‌آموزانی را که غایب بودند به مسئولان مربوطه اطلاع داده می‌شود، از ابتدای برگزاری امتحانات یک دانش‌آموز عموما غایب بوده که متوجه شدیم ترک تحصیل کرده است، فقط یک روز سه نفر غایب بودند و تاکنون دانش‌آموزی به علت بیماری غایب نشده است.

قاسمی افزود: وزارت بهداشت اسامی دانش‌آموزانی که به کرونا مبتلا بودند را به آموزش و پرورش اعلام کرده و به حوزه‌های امتحانی نیز اعلام می‌شود که تاکنون چنین موردی را در مدرسه بشری نداشتیم، براساس دستورالعمل اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای داشته باشد و هنگام تب‌سنجی دانش‌آموزی دمای بدنش بالاتر از استاندارد باشد، سرفه کرده و نشانه‌هایی از بیماری را داشته باشد، در اتاق قرنطینه و با رعایت پرتکل‌های بهداشتی در امتحان شرکت می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به اختصاص مدرسه بشری به حوزه امتحان نهایی دانش‌آموزان علوم تجربی کنترل و نظارت بهتر است، برای جلوگیری از تجمع، به محض اینکه هر دانش‌آموزی وارد مدرسه می‌شود، از او درخواست می‌کنیم که سر جلسه امتحان برود و در حیاط مدرسه حضور نداشته باشد، پس از پایان امتحان هم از آنان درخواست می‌کنیم که سریع مدرسه را ترک کنند، پس از خروج دانش‌آموزان از مدرسه، سطوح، تمام صندلی‌ها و مکانی که آنان مستقر بودند با الکل و کف زمین با کلر ضدعفونی می‌شود.

مدیر دبیرستان دخترانه بشری اظهارداشت: حوزه امتحانی از محل سکونت برخی از دانش‌آموزان فاصله دارد و معمولا از سرویس ایاب و ذهاب استفاده می‌کنند که از آنان درخواست می‌کنیم با فاصله اجتماعی تا آمدن سرویس در حیاط مدرسه حضور داشته باشید، براساس دستورالعمل برگزاری امتحانات، اولیا اجازه ورود به مدرسه را ندارند و شاید در اولین روز اولیا از حضور دانش‌آموزان در مدرسه نگران بودند اما وقتی بدانند که پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه رعایت شده و فرزندشان با آرامش وارد مدرسه می‌شود، نگرانی برطرف می‌شود، اولیا در صورت تمایل می‌توانند تا اتمام امتحان فرزندشان در فضای سبز خارج از مدرسه حضور داشته باشند.

قاسمی درباره آموزش مجازی و تمایل دانش‌آموزان به برگزاری امتحانات به صورت مجازی گفت: این یک مشکل سراسری برای کل کشور است، شاید یکی از ویژگی‌هایی که کرونا داشت این بود که نقش و اهمیت مدرسه را خیلی پررنگ کرد، به همه ثابت شد که حضور دانش‌آموزان در مدرسه باعث می‌شود که آنان درس بخوانند، والدین علی رغم اینکه خیلی زحمت می‌کشند متاسفانه چون به لحاظ آموزشی اشراف ندارند، در کنترل و نظارت بر تحصیل فرزندانشان خیلی موفق نبودند.

وی افزود: در جریان برگزاری امتحانات هر روز بین ۲۰ دانش‌آموز برگه‌های نظرسنجی برای ارزیابی حوزه از نظر امکانات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سطح سوال‌های امتحانی توزیع می‌کنیم، تاکنون دانش‌آموزان نگفتند که امتحان غیرقابل تحمل و سخت بود اما تصورم این است که افتی به شکل کلی خواهیم داشت.

پس از پایان امتحان، دانش‌آموزان از مدرسه خارج می‌شود اما بیرون از مدرسه و در فضای سبز روبه روی مدرسه تجمع کرده و به گپ و گفت مشغول هستند که مدیر مدرسه به آنان تذکر می‌دهد فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

گلایه از سختی سوال‌های امتحانات نهایی

خبرنگار فرهنگ سار برای اطلاع از چگونگی آموزش مجازی، برگزاری امتحانات نهایی با تعدادی از دانش‌آموزان که در مدرسه بشری حضور دارند، صحبت کرد؛ کیفیت و دسترسی به امکانات آموزش مجازی دانش‌آموزان متفاوت بود.

یلدا پورکریمی دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی درباره وضعیت برگزاری و سوال‌های امتحانات نهایی به خبرنگار فرهنگ سار گفت: فقط اولین امتحان با شرایط کرونایی وفق داشت و در سربرگ این امتحان مطابق با شرایط قرمز کرونایی نوشته شده بود و در امتحانات بعدی چنین نوشته‌ای نبود و برای من خیلی عجیب بود.

وی افزود: تعداد سوال‌های امتحانی در مقایسه با سال‌های گذشته خیلی بیشتر و سوال‌های بعضی از دروس تخصصی خیلی سخت بود، به نظرم اگر دانش‌آموزان سایر شهرستان‌ها خودشان درس‌ها را می‌خواندند و با آموزش‌های تلویزیونی پیش می‌رفتند، نمی‌توانستند سوال‌ها را جواب بدهند، سایر دانش‌آموزان هم رشته‌ام در این حوزه امتحانی راضی هستند که نمره ۱۰ بگیرند و قبول شوند و برای شهریور نمانند.

پورکریمی درباره آموزش مجازی اظهارداشت: من پایه‌های دهم و یازدهم را در مدرسه نمونه دولتی خواندم، با توجه به تفاوت نداشتن سطح و کیفیت آموزش(مجازی) با مدرسه دولتی، تصمیم گرفتم که پایه دوازدهم را در مدرسه دولتی بخوانم.

این دانش‌آموز پایه دوازدهم گفت: معلمان برای آموزش تلاش خود را می‌کردند اما آنقدر که باید باشد نبود، از فیلم‌ها و محتواهای دیگر استفاده می‌کردند و از طریق شبکه «شاد» برای ما ارسال می‌کردند، معلم انقدر در کلاس حضور نداشت، فیلم ارسال می‌کرد، از کلاس خارج می‌شد و می‌گفت فیلم‌ها را خودتان نگاه کنید، مطمئنا دانش‌آموز به اختیار خود فیلم‌ها را نمی‌دید.

وی افزود: معلم سوال‌های دانش‌آموزان را پاسخ می‌داد اما اگر هر کس در کلاس ۳۰ نفره بخواهد سوال بپرسد در مدت زمان ۳۰ دقیقه  نمی‌شد به تمام سوال‌ها جواب دهد، به خصوص در دروس تخصصی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی که نیاز به حل مساله دارد، شبکه «شاد» برای آموزش کافی نبود.

پورکریمی بیان کرد: اگر امتحانات غیرحضوری بود بهتر بود، در امتحان حضوری دانش‌آموزان مجبور شدند که حتما  کتاب را بخوانند، در این امتحانات هم فقط خودمان کتاب‌ها را خواندیم و توانستیم به سوال‌ها پاسخ دهیم، یعنی نمره دانش‌آموزان نشان دهنده این است که خودشان تلاش کردند و کسی کمکشان نکرده است.

این دانش‌آموز پایه دوازدهم اظهارداشت: شرایط آموزش مجازی در پایه دوازدهم در مقایسه با سایر پایه‌های تحصیلی، به دلیل کنکور هم خیلی سخت بود، سطح خواندن دروس با روش‌های تستی بالاتر است و آموزش‌های تلویزیون برای کنکور جوابگو نبود، نمی‌شد گفت با این روش حتما می‌توانم یک تستی را بزنم.

نازنین محمدی یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم درباره سطح سوال‌های امتحانی به خبرنگار فرهنگ سار گفت: سطح سوال‌های بعضی از امتحانات کمی سخت بود، کسانی که در طول سال زیاد نخوانده بودند نمی‌توانستند نمره قبولی را کسب کنند اما سطح بعضی از امتحانات مانند «سلامت و بهداشت» (درس عمومی) خیلی خوب و آسان بود.

وی افزود: کسی که شب امتحان دروس عمومی را بخواند می‌تواند به سوال‌ها پاسخ دهد، از بخش‌های مهم و مشخص شده کتاب سوال می‌آید اما برای دروس تخصصی دو سه روز باید وقت بگذاریم تا بالاتر از نمره قبولی را کسب کنیم، وضعیت امتحاناتی که تاکنون دادم به غیر از شیمی خوب بود، این درس واقعا سخت بود و فرصت زیادی برای خواندن این درس تعیین نکرده بودند.

محمدی درباره ۳۰ درصد حذفیات اعلام شده برای امتحان نهایی اظهارداشت: ۳۰ درصد از بعضی از کتاب‌ها حذف شده است، مثلا علوم اجتماعی حذفیات نداشت، ادبیات، حذفیات داشت، از هر درسی یک قسمتی فقط حذف شده است.

این دانش‌آموز پایه دوازدهم که در مدرسه دولتی تحصیل کرده درباره آموزش‌های مجازی اظهارداشت: از آموزش بعضی از دروس و بعضی از معلمان راضی نبودم، نمی‌شود که با ارسال صوت درس فیزیک را توضیح داد من واقعا متوجه نمی‌شدم اما برای آموزش بعضی از درس‌ها معلمان خیلی تلاش می کردند.

وی گفت: به دلیل قطعی و اختلال در شبکه «شاد» مثلا در طول روز شاید یک ساعت از شاد می‌توانستیم استفاده کنیم، معلمان فیلم و صوت‌های آموزش دروس را از طریق واتساپ ارسال می‌کردند، من بیشتر خودم کتاب‌هایی که داشتم، می‌خواندم، در شبکه «شاد» در امتحانات شرکت می‌کردم، پرسش‌های معلمان را پاسخ می‌دادم و گاهی از فیلم‌های آموزشی که ارسال می‌شد استفاده می‌کردم.

محمدی افزود: امسال هم باید در این شرایط سخت برای کنکور آماده شویم، سال گذشته در پایه یازدهم نصف سال آموزش‌ها مجازی بود اما امسال نسبت به سال گذشته خیلی سخت‌تر بود، درس‌ها سنگین‌تر بود، کیفیت آموزش مجازی در حد سال گذشته بود و هیچ تغییری نکرد و بهتر نشد.

فاطمه عطارد یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه دوازدهم هم درباره وضعیت امتحانات به خبرنگار فرهنگ سار گفت: هیچ چیزی به آموزش حضوری نمی‌رسد، به دلیل آموزش مجازی، امتحان حضوری خیلی سخت بود، تاکنون همه امتحان‌ها مجازی بود و انقدر استرس نداشت اما امتحان‌های نهایی به صورت حضوری برگزار شد، خواندن درس‌ها سخت شد و باید کتاب را خیلی کامل بخوانیم تا بتوانیم نمره خوبی کسب کنیم.

وی افزود: سطح سوال‌های بعضی از دروس مثل شیمی و فیزیک سخت بود، در امتحان فیزیک فکر می‌کردیم بیشتر مساله بیاید اما بیشتر از متن آمده بود، چون متن را خوب نخوانده بودیم بعضی سوال‌ها را نتوانستیم کامل پاسخ بدهیم، ۳۰ درصد حذفیات که برای امتحان نهایی اعلام کرده بودند، انجام شده و از بخش حذفیات در امتحانات نیامده بود و با توجه به آن چیزی که خوانده بودیم سوال آمده بود.

عطارد بیان کرد: امیدواریم مصحح‌ها با دست و دل بازی برگه‌ها را تصحیح و به ما کمک کنند، همه دانش‌آموزان راضی بودند که امتحانات مجازی باشد اما به دلیل دریافت مدرک دیپلم و تاثیر معدل در کنکور و دانشگاهی که قرار است انتخاب کنیم باید امتحان حضوری بدهیم تا نمره واقعی خودمان را بگیریم.

این دانش‌آموز پایه دوازدهم که در مدرسه شاهد تحصیل کرده است، درباره کیفیت آموزش مجازی اظهارداشت: برای آموزش مجازی، از واتساپ، نرم فزار اسکای روم(Skyroom) استفاده می‌کردیم، معلمان درس‌های فیزیک و شیمی را در محیط اسکای روم و به صورت زنده برای ما تدریس می‌کردند خوب بود اما باز هم به محیط کلاس درس حضوری نمی‌رسید، می‌توانستیم سوال‌هایمان را بپرسیم و خیلی راحت با معلم در ارتباط باشیم اما خیلی سخت بود، سردردها و چشم دردها هنگام استفاده از فضای مجازی خیلی اذیتمان می‌کرد، از شبکه «شاد» برای امتحان‌ها استفاده می‌کردیم.

عطارد گفت: برای کنکور هم تلاش خودمان را می‌کنیم، پایه دوازدهم را که برای امتحان نهایی می‌خوانیم و پایه‌های دهم و یازدهم را با کلاس‌های کنکور در طول سال خواندیم.

آزمون‌های حضوری و مجازی

دبیرستان پسرانه شاهد شهید شهریاری(دوره اول) نیز میزبان امتحانات پایه نهم هماهنگ استانی بود، مدیر این دبیرستان درباره برگزاری امتحانات حضوری به خبرنگار فرهنگ سار گفت: ۲۷۰ دانش‌آموز در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم در ۹ کلاس مدرسه شهید شهریاری تحصیل می‌کنند، با توجه به بخشنامه‌ ابلاغی، امتحانات حضوری پایه نهم از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۲ خرداد برگزار می‌شود، ۹۰ دانش‌آموز پایه نهم(سه کلاس ۳۰ نفری) مدرسه در این امتحانات شرکت کردند، در هیچ امتحانی غایب نداشتیم. سوال‌های امتحانی با رمز در مدت زمان کوتاهی تا آغاز امتحان برای ما ارسال می‌شد.

جهانبخش سلطانزاده با اشاره به تمهیدات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری امتحانات حضوری افزود: تب سنج به قیمت سه میلیون تومان خریداری شد، هنگام ورود به مدرسه دانش‌آموزان از تونل ضدعفونی کننده عبور کرده و تب‌سنجی می‌شوند، همه دانش‌آموزان ماسک دارند و اگر نداشته باشند در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: مواد ضدعفونی کننده و الکل‌ از داروخانه خریداری و تامین شد، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات صندلی‌ها با فاصله ۲ متر و بیشتر در حیاط مدرسه چیده شدند، هر روز قبل و بعد از امتحان محیط مدرسه را گندزدایی کردیم، هشت نفر کادر اجرایی و حدود چهار نفر از دبیران به عنوان مراقب در روزهای امتحان حضور داشتند، در محیطی آرام امتحانات را برگزار کردیم و مسئولان آموزش و پرورش در جریان امتحانات از مدرسه بازدید کردند.

مدیر مدرسه شهید شهریاری درباره وضعیت سوالات امتحانی گفت: دانش‌آموزان از سوالات درس ریاضی زیاد راضی نبودند و در حدود ۱۲۰ دقیقه زمان برگزاری امتحان، ۹۰ درصد دانش‌آموزان تا آخرین لحظه سر جلسه حضور داشتند، رضایت نداشتن آنان به این دلیل بود که برای آموختن درس‌ ریاضی دانش‌آموز باید در کلاس حضور داشته باشد، مفاهیم و مسائل آن را متوجه بشود و بفهمد اما در یک سال اخیر دانش‌آموز در کلاس حضور نداشت و آموزش‌ها مجازی بود.

گلایه از سختی سوال‌ها تا اتاق‌های قرنطینه در حوزه‌های امتحانی تهران

سلطانزاده افزود: همچنین امتحان زبان انگلیسی برای دانش‌آموزان سخت بود، اکثر آنان در دوران کرونا آموزشگاه نرفتند، در خانه زبان انگلیسی نخواندند و در امتحان با مشکل مواجه شدند، از امتحان سایر درس‌ها تا حدودی راضی بودند، مثلا آموختن درس مطالعات اجتماعی تا حدودی به دبیر نیاز ندارد و اگر دانش‌آموز کتاب را خوب بخواند می‌تواند از پس امتحان بربیاید.

وی درباره اعتراض به برگزاری امتحانات هماهنگ استانی به صورت حضوری خاطرنشان کرد: آموزش درس‌های پایه مانند علوم، زبان، ریاضی و عربی صد در صد به معلم نیاز دارد و دانش‌آموزان در آموزش مجازی مطالب و مفاهیم را به صورت تئوری آموختند و مشکل بوده که اولیا می‌گفتند آموزش این درس‌ها مجازی بوده و فرزندانشان باید حضوری امتحان بدهد.

مدیر مدرسه شهید شهریاری گفت: به دلیل تصمیم‌های کارشناسانه و تاثیر نمرات دروس مهم و اساسی در هدایت تحصیلی و با توجه به آموزش مجازی به نظر من نیازی نبود که دانش‌آموزان حضوری در همه امتحانات شرکت کنند، دروسی مثل پیام‌های آسمانی، کار و فناوری و آمادگی دفاعی را که نمرات آنها هیچ تاثیری در انتخاب رشته نداشت، می‌توانستند مجازی امتحان بدهند.

سلطانزاده با اشاره به کیفیت آموزش مجازی گفت: سال گذشته کیفیت شبکه «شاد» مناسب نبود اما امسال خیلی خوب بود، برای آموزش مجازی از شبکه «شاد» استفاده کردیم، به دلیل مشکلات تدریس درس‌هایی مثل ریاضی، علوم، زبان انگیسی و عربی به عنوان مکمل نرم افزار Adobe Connect را خریداری کردیم.

وی افزود: امسال تمامی آموزش‌ها مجازی بود، بعضی روزها دانش‌آموزانی که افت تحصیلی داشتند، با هماهنگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه می‌آمدند و سوالات و اشکالات خود را از معلمشان می‌پرسیدند و می‌رفتند.

مدیر مدرسه شهید شهریاری درباره رضایت خانواده‌ها از آموزش مجازی گفت: خانواده‌ها که در شرایط کرونا و تعطیلی آموزش در مدارس درگیر آموزش فرزندانشان هستند، خیلی راضی نبودند و اگر فرزندانشان برای آموزش به مدرسه می‌آمدند راضی‌تر بودند، در طول سال هم به دانش‌آموزان تلفن می‌کردیم تا از وضعیت دسترسی و آموزش مجازی آنان مطلع شویم که به آموزش مجازی دسترسی و رضایت داشتند، در کل از تلاش معلمان و اولیا راضی بودیم و بازرسان نیز در جریان بررسی فعالیت‌های مدرسه از حداکثر ۶۰ امتیاز، ۵۸ امتیاز را به این مدرسه دادند.

سلطانزاده درباره امتحانات مجازی پایه‌های هفتم و هشتم گفت: این امتحانات نیز همزمان با امتحانات پایه نهم برگزار شد، سربرگ مدرسه را برای دانش‌آموزان ارسال کردیم، اولیا آنها را تکثیر کردند، با هماهنگی معلمان ساعت ۱۳ سوال‌ها را برای دانش‌آموزان بارگذاری و مدت زمان پاسخگویی را برای آنان تعیین کردند.

وی افزود: دانش‌آموزان پاسخ سوال‌ها را در برگه نوشته، از آن عکس گرفته و برای معلم ارسال کردند، اگر معلمان می‌خواستند برای تکثیر برگه‌ها به مدرسه آمده و آنها را تصحیح می‌کردند و اگر نمی‌خواستند برگه‌ها را به صورت مجازی تصحیح کرده و نمره‌های دانش‌آموزان را همچون پایه نهم در سامانه «سیدا» (سامانه یکپارچه دانش‌آموزی) ثبت کردند.

مدیر مدرسه شهید شهریاری بیان کرد: امتحانات پایه‌های هفتم و هشتم تحت نظر شورای مدرسه است، می‌توان برای این پایه‌های تحصیلی امتحان برگزار نکرد اما امتحان ابهت مدرسه و کلاس معلم است و به نظر من باید باشد، به عنوان مثال دانش‌آموز پایه هفتم همه توجهش به امتحانی پایانی سال است، معلمان کارهای کلاسی، پرسش و پاسخ‌ها در طول سال را برای ارزشیابی دانش‌آموزان مدنظر قرار می‌دهند اما امتحان را هم برگزار کردیم.

این مدرسه برای برگزاری امتحانات به صورت اختصاصی مراقب بهداشت ندارد و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بر آنها برعهده معاون پرورشی است که آموزش‌های لازم را در این باره گذرانده است، جعفر پیکانی معاون پرورشی مدرسه شهید شهریاری درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خبرنگار فرهنگ سار گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی بهداشت و آموزش و پرورش منطقه ۱۹، در برگزاری امتحانات تمامی پروتکل‌ها با همراهی مشاور مدرسه رعایت شده، علاوه بر عبور دانش‌آموزان از تونل ضدعفونی کننده و تب سنجی، دست و کف کفش آنان با الکل ضدعفونی شد.

وی افزود: دانش‌آموزان با ماسک وارد مدرسه شدند و در صورت نیاز ماسک و دستکش نیز توزیع کردیم، آب سرد کن مدرسه برای رعایت پروتکل‌ها قطع شد و در صورت تمایل دانش‌آموزان می‌توانستند آب معدنی به همراه خود داشته باشند، برای جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان درخواست کردیم که زودتر از ساعت مقرر در مدرسه حضور نداشته باشند و بعد از امتحان هم بروند، پوسترهای آموزشی رعایت نکات بهداشتی در حوزه امتحانی نیز نصب شده است.

پیکانی با اشاره به اختصاص اتاق قرنطینه برای دانش‌آموزان با بیماری‌های زمینه‌ای یا مشکوک به کرونا اظهارداشت: در آغاز امتحانات دانش‌آموزان برگه‌های سلامت را به مدرسه تحویل دادند که هیچ یک از آنان بیماری خاصی نداشتند، در هنگام تب‌سنجی اگر دمای بدن دانش‌آموزی بالاتر از ۳۷ درجه باشد، به اتاق قرنطینه منتقل کرده و به اولیای او اطلاع می‌دهیم که در طول برگزاری امتحانات چنین موردی نداشتیم.

در هنگام صحبت با دانش‌آموزان مدرسه شهید شهریاری نیز برخی از کیفیت آموزش مجازی در طول سال تحصیلی رضایت نداشتند و دروس را به صورت آموزش مجازی متوجه نمی‌شدند و یاد نمی‌گرفتند و بیشتر خودشان می‌خواندند، با توجه به آموزش مجازی دوست داشتند امتحانات هم به صورت مجازی برگزار شود، آنان همچنین اعلام ‌کردند حذفیاتی که اعلام شده بود در بعضی از دروس مانند ریاضی و علوم اعمال نشده یا کم بود و طراح سوال به این حذفیات اهمیت نداده بود و برخی نیز معتقد بودند که امتحان حضوری بهتر است چون دانش‌آموزانی که شایستگی دارند می‌توانند به پایه دهم راه یافته و انتخاب رشته کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

1 × چهار =