دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۳:۰۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

۲۷ آذرماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم جنب و جوش در سطح شهر و خریدهای یلدایی بیشتر به چشم می خورد البته که مردم حق دارند جشنی کوچک برای خود و خانواده شان در شرایطی که این روزها صرفا خبر مرگ و بیماری از هر گوشه شهر شنیده می شود، برپا کنند اما باید […]



هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم جنب و جوش در سطح شهر و خریدهای یلدایی بیشتر به چشم می خورد البته که مردم حق دارند جشنی کوچک برای خود و خانواده شان در شرایطی که این روزها صرفا خبر مرگ و بیماری از هر گوشه شهر شنیده می شود، برپا کنند اما باید توجه داشت که رعایت نکردن موارد بهداشتی می تواند یک عمر حسرت بر دلمان باقی بگذارد.

این دلهره و دلشوره از شیوع دوباره را در صحبت های افراد مختلف به ویژه کادردرمان و مسوولان بهداشتی به خوبی می توان درک کرد، پیام هایی که صرف یک هشدار و فراموشی پس از شنیدن این توصیه ها نیست بلکه باید جدی گرفته شود.

در این رابطه بشنوید سخنان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز را که گفته است: مردم در شب یلدا از دورهمی های فامیلی و دوستانه خودداری کنند ضمن آنکه استفاده مستمر از ماسک و مواد ضدعفونی در مکان های عمومی ، اداری و معابر ضروری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم اعلام کرد: خطر انتقال ویروس به میزان تهویه محیط، تجمع جمعیت، میزان استفاده از ماسک، مدت تماس و نوع فعالیت افراد بستگی دارد و به ویژه در دورهمی‌ شب یلدا نگرانی وجود دارد.

فرهاد ابول نژادیان بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها اصول پیشگیری در منزل را تا زمانی که فردی از اعضای خانواده علامت دار نشود رعایت نمی‌کنند و حال آنکه افراد بیمار پیش از آنکه علامت‌دار شوند می‌توانند بیماری را به بقیه منتقل کنند.

رضا میرزا کریمی رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند نیز اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت، از مردم فهیم شهرستان تقاضا داریم ضمن رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی از برگزاری دورهمی در شب یلدا به منظور حفظ سلامتی یکدیگر خودداری کنند.

در ادامه این گزارش امروز هم سری بزنیم به استان های مختلف تا از وضعیت کرونایی آنها مطلع شویم. خبرنگاران فرهنگ سار از استان البرز در خبرهای خود وضعیت مبتلایان و فوتی های ویروس کرونا را به نقل از 

رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان اینگونه اعلام کرده اند که اکنون ۴۷۲ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان های این استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و از این تعداد، ۴۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان ها پذیرش و تحت مراقبت درمانی قرار گرفتند.

دکترمحمد فتحی افزود: تاکنون در مجموع ۲۷ هزارو۸۷۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت درمانی قرار گرفته که ۲۴ هزارو۹۰۷ نفر آنان پس از بهبودی ترخیص شده اند و با مرگ هفت بیمار دیگر کووید ۱۹ در البرز شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و۴۹۱ نفر رسیده است.

وی افزود: اکنون استان البرز در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد و تنها با مشارکت وهمکاری بیشتر مردم می توانیم روزهای سرد زمستانی را با مهار کرونا پشت سر بگذاریم .

بر اساس آخرین آمار تا ۲۴ آذر ابتلای قطعی ۵۸ هزار و ۵۴۸ شهروند لرستانی به ویروس کرونا تایید شده است که از این تعداد یکهزار و ۲۳۸ نفر جان باخته اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: شمار موارد بستری آشتیان در این مدت ۱۰۰ درصد، اراک ۸۴ درصد، تفرش ۱۰۰ درصد، خنداب ۱۰۰ درصد، دلیجان ۶۰ درصد، شازند ۵۰ درصد، فراهان ۱۰۰ درصد، کمیجان ۵۷ درصد، محلات ۵۰ درصد، زرندیه ۷۸ درصد، ساوه ۸۷ درصد و خمین ۴۱ درصد کاهش داشته و در مجموع استان مرکزی در موارد ابتلا ۸۱ درصد کاهش داشته است.
دکتر علیمحمدی عنوان کرد: موارد فوت  ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی در هفته چهارم آذرماه امسال نسبت به هفته چهارم آبان‌ماه با کاهش ۷۱ درصدی همراه بوده است.
وی افزود: موارد فوت بر اثر ابتلا به این ویروس در این مدت در آشتیان ۷۵ درصد، در اراک ۶۱ درصد، در تفرش ۱۰۰ درصد، در خنداب ۶۷ درصد، در دلیجان ۸۶ درصد، در شازند ۱۰۰ درصد، در فراهان ۱۰۰ درصد، در کمیجان ۵۷ درصد، در زرندیه ۱۰۰ درصد، در ساوه ۵۷ درصد و در خمین ۸۶ درصد بوده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با بیان اینکه هم اکنون سه شهرستان بندرعباس، بستک و حاجی آباد در وضعیت نارنجی از نظر شیوع کرونا و شمار مبتلایان به این ویروس قرار دارند و مابقی شهرهای استان در وضعیت زرد هستند، گفت: با فوت سه فرد مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی های مبتلا به این ویروس در استان به ۹۴۸ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در زمان حاضر ۱۳۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۳۸ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و حال ۱۳ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه پس از اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی، روند ابتلا به این ویروس در هرمزگان ، اندکی کاهش یافته اما متاسفانه پس از پایان این طرح، شاهد بی توجهی دوباره برخی ها به پروتکلهای بهداشتی هستیم که این بی توجهی زنگ خطر جدی برای استان است و می تواند دوباره سیر ابتلا به کرونا در استان را صعودی کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی هم روند بستری‌های مربوط به بیماری‌های حاد تنفسی از جمله کووید ۱۹ در استان را کاهشی دانسته و گفت: کل بستری‌شدگان به کمتر از ۸۰۰ نفر رسیده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: اکنون ۷۷۸ نفر در آذربایجان غربی به خاطر وجود سندرم حاد تنفسی در مراکز درمانی بستری هستند که از این تعداد، ۳۳۱ نفر مشکوک و ۴۴۷ نفر مبتلا به کرونا هستند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۲۳۰ نفر خدمات مراقبت های ویژه را در بخش های آی سی یو دریافت کرده و ۶۹ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به ابتلای قطعی ۲۹۹ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته به بیماری کووید ۱۹ در استان بیان کرد: با این رقم، تعداد کل مبتلایان در استان به ۹۵ هزار و ۲۲۰ نفر رسید.

آقازاده ادامه داد: همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی جان خود را از دست داد و رقم کل فوت شدگان بر اثر بیماری کووید ۱۹، به سه هزار و ۲۰۱ نفر افزایش یافت.

سید «علی آقازاده» استاندار مرکزی نیز گفت: شرایط بحرانی موج سوم کرونا در این استان تا حدود زیادی مدیریت شده و موارد ابتلا ، بستری و درمان سرپایی نسبت به ماه گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش یافته و این مهم در سایه پایبندی به دستورات بهداشتی و همکاری اقشار مختلف مردم و به‌ویژه اصناف محقق شده است.

سخنگوی‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز درباره وضعیت کرونایی این استان گفت: در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۹ بیمار مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند.

دکتر سید ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۳۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری شدند همچنین در شبانه روز گذشته ۶ تن از افراد مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست دادند و اکنون ۲۷۰ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های یزد بستری هستند که از این تعداد ۸۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

 اما آمار مبتلایان و فوتی ها در ۲۴ ساعت گذشته را به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بشنوید که اعلام کرد: با فوت ۲۱۲ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۳ هزار و ۹۵ نفر رسید.

«سیما سادات لاری» افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۷ آذر ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هفت هزار و ۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۱۴۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون ۸۵۶ هزار و ۵۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۶۴۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی یادآورشد: در زمان حاضر بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۸۸ شهرستان نارنجی و ۱۴۸ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان های زرین دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر و تالش در استان گیلان و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکا در استان مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند.

اما خبری که این روزها شاید زیاد به گوش برسد دریافت و نگهداری پلاسمای بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ است که این افراد می توانند ۲۸ روز تا ۴ ماه پس از بهبودی پلاسمای خود را اهدا کنند تا نجات بخش جان کسانی باشد که شدت این بیماری ، توان آنها را برای بهبودی گرفته است.

مدیرکل انتقال خون لرستان در این رابطه گفت: ساختمان و مرکز مستقلی برای دریافت پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا در استان ایجاد نشده است اما فرآیند دریافت و نگهداری پلاسما انجام می‌شود.

غلامرضا حامدی با اشاره به محرمانه بودن آمار پلاسمای بهبودیافتگان بیان کرد: پلاسمای دریافت شده در لرستان از لحاظ کیفیت هیچگونه تفاوتی با سایر استان ها ندارد و هرچند این فرآیند در استان انجام می شود اما ایجاد یک مرکز مجزا ضروری است.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به فعال شدن بخش پلاسما فریز در مرکز انتقال خون شهرکرد از اوایل ماه جاری گفت: استقبال بهبودیافتگان از ویروس کرونا برای اهدای پلاسما در این مرکز کم بوده است و از بهبودیافتگان دعوت می‌شود که پلاسمای خون خود را اهدا کنند.

حسین هاشمی افزود: از ابتدای ماه‌جاری تاکنون ۳۲ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا برای اهدای پلاسما به مرکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر موفق به اهدای پلاسما شدند.

وی با اشاره به اینکه ۲ تخت برای پلاسماگیری در استان فعال است، اظهار داشت: افراد بهبودیافته بین سن ۱۸ تا ۶۰ سال می‌توانند با مراجعه به مرکز انتقال خون شهرکرد به شکرانه سلامتی خود ۲۸ روز پس از بهبودی از بیماری کووید۱۹ که آنتی‌بادی در بدنشان برای مقابله با ویروس کرونا افزایش یافته است،تست آنتی بادی دهند و پلاسمای خود را به بیماران دیگر اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پلاسمای دریافتی به مدت یک سال در درجه هوای منفی ۲۵ به پایین قابلیت نگهداری دارد، گفت: پلاسمای دریافتی از بهبودیافتتگان ظرف مدت ۲ تا سه روز از اهدا به بیماران نیازمند اهدا می‌شود.

پرستاران، فرشتگانی از جنس ایثار و مظلومیت عنوان گزارشی است از مرکز قزوین که به گفت و گو با دو نفر از پرستاران بخش آی سی یو بیمارستان بوعلی این استان پرداخته و از مشکلات و سختی های کار آنها در روزهای کرونایی جویا شده است.

خبرنگاران فرهنگ سار امروز (۲۷ آذرماه) و با نزدیک شدن به شب یلدا باز هم دغدغه ها و نگرانی های خود از برپایی دورهمی هایی که در این شرایط زنگ خطر ابتلا به کرونا را به صدا در می آورد، در قالب مطالب و گزارش های مختلف به رشته تحریر در آورده اند که در ادامه می توانید این گزارش ها را با عناوین یلدا در دام کرونا از مرکز یاسوج، جوش و خروش‌ برای شب چله در اردبیل، استقبال از مجلس بزم کرونا از مرکز اردبیل، شب یلدا میزبان کرونا نباشیم از مرکز همدان، بازار نارنجی یلدا در مشهد از مرکز مشهد و یلدای بدون کرونا با قصه‌گویی آنلاین در هرمزگان از مرکز بندرعباس بخوانید.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده + 1 =