جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۴:۲۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

انتخابات فرصتی برای حضور زنان توانمند در عرصه‌های مدیریت

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار؛ حضور بانوان به نسبت توانایی‌ها در عرصه‌های تصمیم‌ساز و پست‌های مدیریتی ضروری است، چرا که آنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و از تعهد و احساس مسوولیت بالایی برای انجام رسالت خود برخوردار هستند. از سوی دیگر جامعه‌ای به سمت تعالی و پیشرفت حرکت می‌کند که در راستای […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار؛ حضور بانوان به نسبت توانایی‌ها در عرصه‌های تصمیم‌ساز و پست‌های مدیریتی ضروری است، چرا که آنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و از تعهد و احساس مسوولیت بالایی برای انجام رسالت خود برخوردار هستند.

از سوی دیگر جامعه‌ای به سمت تعالی و پیشرفت حرکت می‌کند که در راستای تحقق عدالت جنسیتی، توانایی زنان در عرصه های مدیریتی را مدنظر قرار دهد.

حضور زنان در پای صندوق های رای و از طرف دیگر داوطلب شدن بانوان تحصیلکرده و توانمند برای برعهده گرفتن سمت‌های اجرایی و مدیریتی چون شورای شهر گویای بلوغ سیاسی و اجتماعی در جامعه است.

حق قانونی هر انسانی است که در تعیین سرنوشت خود و  کشورش سهیم باشد، ضروری است که زنان توانمند در کرمانشاه برای دست‌یابی به عدالت جنسیتی و تعیین حق سرنوشت خود و دیارشان آستین ها را بالا بزنند و پای کار بیایند.

همانطور که از سوی ستاد انتخابات کرمانشاه اعلام شد؛ براساس رشد سه شاخص جوانگرایی، استقبال تحصیل‌کردگان و زنان در این دوره از انتخابات شوراها نسبت به دوره‌های قبل مشهودتر است و در این دوره بیش از ۸۸ درصد داوطلبان لیسانس و بالاتر هستند، ۸۴ درصد داوطلبان زیر ۵۰ سال و حضور زنان از ۲ درصد رشد برخوردار است.

نقش زنان در تصمیمات آینده ساز جامعه

یکی از بانوان موفق کرمانشاهی که از چهره‌های فعال فرهنگی و اجتماعی است، به فرهنگ سار گفت: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند که نقش موثری در تصمیم گیری ها و اقدامات آینده ساز دارند.

«مهناز فتاحی» ادامه داد: زنان در هر برهه زمانی دوشادوش مردان حضور داشته و تلاش کرده اند و در زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، عقیدتی و به ویژه در سالهای دفاع مقدس نقش آفرین بوده و هستند.

به گفته وی، نقش زنان در مقوله انتخابات از ۲ جنبه بررسی می شود، حضور زنان در پای صندوق های رای همواره پررنگ بوده است و سعی کرده اند انتخاب اصلح داشته باشند و در نتیجه در تعیین آینده کشور و استان سهیم هستند.

انتخابات فرصتی برای حضور زنان توانمند در عرصه‌های مدیریتی

مهناز فتاحی؛ مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه

تعهد بالای بانوان در عرصه های مدیریتی

فتاحی که به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان به خدمت مشغول است، در خصوص نقش مدیریتی زنان گفت: در بسیاری از مسائل راهکار، نظر و تصمیم بانوان کارساز است و هنگامی که نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند قطعا حضور زنان در سمت های مدیریتی همچون شورای شهر ضروری است و نظر آنان کارساز است و حضور آنان باید بیش از وضعیت فعلی باشد که بخشی به تلاش آنان و بخشی دیگر به حمایت ها بستگی دارد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد که باید حضور زنان در شورای شهر، مجلس و انتخابات بیش از این باشد، تجربه نشان داده است اگر مسوولیتی به بانوان سپرده شود جدیت و تعهد بالایی در انجام وظیفه توسط آنان دیده می شود و تلاش می کنند کار را به بهترین شکل انجام دهند.

رکن دموکراسی برپایه حضور مساوی در مسائل مشارکتی است

یکی دیگر از بانوان کرمانشاهی در این ارتباط معتقد است: از لحاظ تاریخی زنان ما حضور پررنگی در عرصه های مشارکتی نداشته و تصمیم ساز نبوده اند و اکنون تحرکاتی برای پررنگ شدن این حضور دیده می شود.

همانطور که «آذر ولی زاده» از بانوان فعال سیاسی و اجتماعی کرمانشاه به فرهنگ سار گفت: براین باور هستم که رکن دموکراسی بر پایه حضور مساوی مرد و زن در مسائل مشارکتی است، یعنی طرح جنسیت در مسائل مشارکتی اشتباه است و هر انسان فرهیخته که در ابعاد مختلف شایسته و توانمند باشد می تواند در کارآمدی یک سیستم شورایی نقش موثر داشته باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از ۷۰درصد جامعه دانشگاهی ما را زنان در سطوح آکادمیک تشکیل می دهند و عهده دار کرسی های دانشگاهی هستند، به این نتیجه می رسیم که ارتقای سطح دانش به بالارفتن سطح بینش آنان در عرصه های متعدد کمک کرده است.

فرصتی برای در اختیار گرفتن مسندهای اجرایی

ولی زاده اضافه کرد، در نهادهای تصمیم ساز و موقعیت ساز همواره حضور زنان کمرنگ بوده است و به نظر می رسد این بار می توانند فرایندهای متعددی برای در اختیار گرفتن مسندهای اجرایی داشتند.

این فعال سیاسی افزود: زنان همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده اند این عمل توسط مردم رفع می شود و با انتخاب زنان قوی و تصمیم ساز که با قوانین و شاکله های آن آشنایی دارند می توان به راحتی این سکوها را از به آنان واگذار کرد.

ولی زاده ادامه داد: همین که زنان توانسته اند بعد از سالیان سال در عرصه های علمی موفق باشند بی شک در رشته های مدیریتی هم می توانند نقش آفرین باشند.

وی معتقد است، از این موقعیت نباید به عنوان یک موقعیت استثنایی یاد شود، بلکه فرصتی برای شروع است و باید تداوم داشته باشد و در مسیر حیاتی سیاسی اجتماعی دموکراسی ایران برای رسیدن به موقعیت های بالاتر تجربه شود.

انتخابات فرصتی برای حضور زنان توانمند در عرصه‌های مدیریتی

آذر ولی زاده؛ فعال سیاسی اجتماعی

 زنان برای دستیابی به حقوق برابر به ریسمان های موجود متوسل شوند

در پایان عضو شورای مرکزی و دبیر جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در استان کرمانشاه به فرهنگ سار گفت: در چند سال اخیر باتوجه به تغییر نگاه جامعه نسبت به حضور زنان در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی و لزوم حضور هرچه بیشتر زنان در این عرصه ها احساس می شود.

«شنو محمدی» ادامه داد: از طرف دیگر باید زنان جامعه برای دستیابی به حقوق برابر، عدالت جنسیتی، وصول مطالبات تلنبار شده به ریسمان های موجود چنگ بزنند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در انتخابات پیش رو با وجود تمام بن بست های موجود، شاهد ارتقا سطح حضور زنان در ثبت نام ها بودیم که در کنار این حضور مبارک، جامعه نیز باید مهیای حضور و فعالیت زنان باشد، امروز خوشبختانه زنان دیگر لشکر سیاه پای صندوق های رای نیستند و خودشان می‌توانند به عنوان کاندیدا مشارکت داشته باشند.

نگاه متعالی جامعه به حضور زنان کافی نیست

محمدی تلاش زنان توانمند در کرمانشاه برای دست یابی به عدالت جنسیتی و تعیین حق سرنوشت خود و کشور را ضروری دانست و گفت: تاکنون متاسفانه بیشترین مشارکت اجتماعی را زنان فقط در پای صندوق های داشته اند که در چنین مشارکتی نیز شاهد سوار شدن کاندیدا های مرد، بر موج احساسات زنان با دادن وعده های آرمانی و پوشالی بوده ایم.

وی معتقد است، نگاه متعالی جامعه به حضور زنان کافی نیست، فضا باید مهیای این حضور باشد، آموزش و مشارکت گام های نخست آماده سازی جامعه است.

علت کمرنگ بودن حضور زنان در جامعه

دبیر جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در استان کرمانشاه با بیان اینکه به طور کلی عدم فعالیت و حضور زنان در جامعه را می توان به وسیله سه فاکتور اصلی تبیین کرد، افزود: فراهم نبودن بسترهای اجتماعی لازم برای حضور زنان و هم چنین دارا بودن سهم حداقلی در مدیریت و مدیریت های کلان کشوری، فراهم نبودن بسترهای لازم و عدم آموزش زنان، عدم تلاش کافی زنان برای دستیابی به حقوق برابر و نبود باور به توانمندی های خود و پذیرش شرایط موجود از آن جمله است.

وی معتقد است، گاه می بینیم که زنان شاخص رد صلاحیت می شوند، باید به زنان اجازه حضور داد چرا که زنان درد و مشکلات این قشر را بهتر درک می کنند، حضور و فعالیت زنان در همه عرصه های این کشور باید دیده شود تا همان طور که گفتم از جامعه ای پویا وکارآمد برخوردار باشیم.

به گفته محمدی، حضور زنان در شوراهای شهر و روستاها امر مبارکی است و به شدت در تزریق خودباوری و امید به زنان تاثیر گذار است.

انتخابات فرصتی برای حضور زنان توانمند در عرصه‌های مدیریتی

او در پایان یادآور شد، از جدی ترین مطالبات زنان بازتعریف جایگاه زنان نخبه و توانمند در حوزه های مدیریتی، تصمیم ساز و بدنه اجتماع برای آماده سازی آنان جهت برون رفت از فضای موجود است.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در استان کرمانشاه نیز برگزار خواهد شد.

در این انتخابات یک میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۹ کرمانشاهی حق رای دارند که از این تعداد ۷۸۰ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۷۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر مرد هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۵ شهر، ۳۲ بخش، ۸۸ دهستان و هزار و ۷۶۹ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 6 =