جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۵:۰۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

هدف بسیج دانش‌آموزی تربیت جوانانی دانا، کاردان و انقلابی است

به گزارش روز پنجشنبه فرهنگ سار، پس از تاسیس بسیج مستضعفان توسط امام خمینی (ره) در آذر ۵۸ یکی از اقشاری که در مدت زمانی کوتاه و پس از پیروزی انقلاب به این اقدام لبیک گفت، جامعه فرهیخته فرهنگیان و دانش‌آموزان انقلابی بود. بدون شک نوجوانان و جوانان در آن برهه از زمان نقش تعیین کننده‌ای هم […]



به گزارش روز پنجشنبه فرهنگ سار، پس از تاسیس بسیج مستضعفان توسط امام خمینی (ره) در آذر ۵۸ یکی از اقشاری که در مدت زمانی کوتاه و پس از پیروزی انقلاب به این اقدام لبیک گفت، جامعه فرهیخته فرهنگیان و دانش‌آموزان انقلابی بود.
بدون شک نوجوانان و جوانان در آن برهه از زمان نقش تعیین کننده‌ای هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع مقدس برعهده داشته و تداوم این راه در پوشش بسیج دانش آموزی ادامه یافت و هم اکنون نیز ادامه دارد.
راه‌اندازی پایگاه‌های بسیج و مکان ثبت نام رزمندگان در مدارس طی دوران هشت سال دفاع مقدس، این مراکز آموزشی را تبدیل به نماد عشق و محبت به اسلام و ایران کرده و همین موضوع شور و حرارت ویژه‌ای را در بین دانش آموزان به وجود آورده بود.
پس از جنگ تحمیلی و لزوم انجام اقدامات فرهنگی برای دانش‌آموزانی که روز به روز و با انواع تهدیدات جدی رو به رو شدند، سازمان بسیج دانش‌آموزی جهت مقابله با دشمنان انقلاب و انجام اقدامات لازم برای تربیت نسل‌های آینده انقلاب، تاسیس شد.
شکست سنگین دشمن در جنگ تحمیلی آنها را برآن داشت تا با تغییر رویکرد خود به سمت موضوعات فرهنگی روی آورده و با تهاجم فرهنگی به نسل جدید، انقلاب اسلامی را از مسیر خود خارج کرده و به انحراف بکشانند اما در طول این سال‌ها همواره سازمان بسیج دانش آموزی با همراهی دستگاه‌های مختلف اجرایی و فرهنگی کشور به دنبال یافتن راهکار و مقابله با این توطئه‌ها برآمده و به نتایج قابل توجهی نیز دست یافتند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (فرهنگ سار) قزوین به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانش‌آموزی و روز نوجوان گفت و گویی را با سرهنگ محمد سرباز، رییس سازمان بسیج دانش آموزی استان با هدف مهمترین برنامه‌های این سازمان و رسالت‌های مهم بسیج دانش آموزی انجام داده است.

فرهنگ سار. توضیحاتی را در خصوص چگونگی تاسیس سازمان بسیج دانش آموزی و مهمترین برنامه‌های این سازمان در استان ارایه دهید.
سازمان بسیج دانش‌آموزی به صورت تقریبی و در همان ابتدای پیروزی انقلاب با تشکیل سازمان بسیج مستضعفان شکل گرفت و سپس با عضوگیری و سازماندهی خود در سطح آموزش و پرورش و مدارس به یکی از قدیمی‌ترین اقشار سازمان بسیج تبدیل شد.
در سال ۷۵ این سازمان به عنوان یک نهاد رسمی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به عنوان سازمان رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از آن، به مناسبت شهادت دانش آموز شهید فهمیده، هشتم آبان هر سال به نام بسیج دانش آموزی و روز نوجوان نامگذاری شد.
در ساختار و تشکیلات این سازمان فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های علمی، جهادی، سازندگی، فرهنگی و کمک‌های اجتماعی گنجانده و سعی شد در طول سال چنین برنامه‌هایی با اهدف از پیش تعیین شده به مورد اجرا گذاشته شود.
سازمان بسیج دانش آموزی سعی دارد تا همواره خود را با موضوعات متناسب روز هماهنگ کند که این سیاست در روزهای کرونایی کشور هم به نحو احسن انجام شد و خدمات کرونایی مختلف و قابل توجهی را نیز به جامعه هدف خود ارایه کرد.

فرهنگ سار. بسیج دانش آموزی در فرهنگ سازی و تربیت نسل جوان و نوجوان چه نقشی دارد؟
بدون شک دانش‌آموزان در دورانی قرار دارند که بیشترین اثرپذیری را از محیط پیرامون خود می‌توانند داشته باشند و به نوعی شخصیت آنان در این دوره شکل می‌گیرد و در این سن می‌توانند زمینه‌های رشد و شکوفایی خود را برای زندگی فراهم کنند.
بر همین اساس، سازمان بسیج دانش‌آموزی از زمان تاسیس خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی، عقیدتی، نظامی، ترویج اسلام و انقلاب اسلامی فعالیت‌های زیادی را برای این قشر از جامعه داشته است.
این سازمان همچنین در زمینه نظامی تمام توان خود را در زمنیه آموزش دفاعی در دوره متوسطه معطوف داشته و به نوعی نیز طی ۴۰ سال گذشته آحاد ملت را برای دفاع از مرزهای عقیدتی و جغرافیایی کشور آموزش داده است.
همچنین در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، این سازمان اقدامات متعددی از جمله طرح یاوران ولایت را به صورت مجازی در سال جاری به اجرا درآورده و طرح تعالی شهید بهنام محمدی را نیز با همکاری بسیج محلات، مساجد، مدارس و خانواده‌ها در دست اجرا دارد که می‌تواند خروجی بسیار مطلوبی را نیز به همراه داشته باشد. 

فرهنگ سار.از دیدگاه جنابعالی نوجوانان و جوانان کنونی با نسل مشابه خود در اوایل انقلاب چه تفاوتی دارند؟
بدون تردید نوجوانان و جوانان امروز ما نسبت به نسل مشابه خود در روزهای آغازین انقلاب تغییر ماهوی چندانی ندارند اما باید بدانیم که در دوران همه حاکمیت‌ها ریزش و رویش‌هایی وجود دارد و نظام مقدس ما نیز از این موضوع مستثنی نمی‌باشد.
باید توجه داشت که اگر امروز شاهد تغییر ماهوی در بین جوانان و نوجوانان خود بودیم بدون شک اثری از انقلاب اسلامی نیز در داخل و خارج از کشور نبود و به جرات و با قدرت می‌توان اظهار داشت که جوانان امروز ما ادامه دهنده راه جوانان دوران دفاع مقدس هستند.
امروز سلاحی که نسل جوان ما آن را به کار می‌گیرد تفاوت پیدا کرده، آنها این روزها مجهز به سلاح فرهنگ و تکنولوژی شده و با توطئه‌های فرهنگی و تربیتی دشمنان قسم خورده نظام در فضای مجازی مبارزه می‌کنند.
به عنوان مثال از شهید محسن حججی می‌توان به عنوان یک جوان دهه هفتادی نام برد که در میدان فرهنگ، سازندگی، جهاد و در نهایت در عرصه نبرد نظامی خوش درخشید و با الهام از شهدای دوران دفاع مقدس، به عنوان مدافع حرم اقدامات خود را به بهترین شکل ممکن عملی ساخت.

فرهنگ سار. رسالت بسیج دانش آموزی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از اهداف مهم انقلاب و چشم انداز آینده آن به شمار می‌رود و خطاب اصلی آن نیز جوانان و دانش آموزانی هستند که در رده‌های مختلف فعالیت دارند.
مقام معظم رهبری در این بیانیه آینده روشنی را برای جوانان ترسیم کرده‌اند تا جایی که در مقدمه آن اظهار دارند که برای رسیدن به اهداف اساسی انقلاب اسلامی باید تلاش بیشتری از سوی جوانان صورت بگیرد.
ایشان همچنین در ادامه این بیانیه مطرح می‌کنند که جوانانان باید انقلابی، کاردان و دانا باشند که در هر سه مورد خوشبختانه بسیج دانش آموزی برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است.
در زمینه علمی و دانا شدن دانش آموزان، علاوه بر اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و تربیتی، شاهد برگزاری بزرگترین لیگ علمی جهان اسلام با حضور تمامی کشورهای مسلمان هستیم و خوشبختانه دانش آموزان قزوینی نیز تاکنون به موفقیت‌های خوبی نایل آمده‌اند.
در زمینه تربیت جوانان کاردان نیز بسیج دانش آموزی برنامه‌های جهادی متعددی را تدارک دیده تا دانش‌آموزان در آن بتوانند علاوه بر آموزش و یادگیری تخصص‌های مختلف، لذت کمک به همنوع و رسیدگی به محرومان را هم درک کنند.
این سازمان در تربیت جوانان انقلابی هم راهکارهای مختلفی را تدارک دیده که امیدواریم با اجرای هرچه بهتر آن شاهد تحقق این مساله باشیم.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارای هفت گام است که بسیج دانش آموزی سعی دارد در تمامی بخش‌ها ورود جدی پیدا کرده و آنها را به ۲ شیوه تخصصی و عمومی پیگیری کند.

فرهنگ سار. تعامل سازمان بسیج دانش آموزی و آموزش و پروش در استان قزوین چگونه است؟
خوشبختانه امروز میزان تعامل موجود بین سازمان بسیج دانش آموزی و اداره کل آموزش و پرورش استان در بالاترین سطح خود قرار دارد و همواره مدیران و روسای نواحی ۱۴ گانه این اداره کل را در کنار خود دیده‌ایم که این مهم قابل تقدیر است.
امیدواریم تعامل ایجاد شده در بین این ۲ نهاد بتواند باعث تربیت دانش‌آموزان تراز انقلاب اسلامی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شود که مدت زیادی است ابلاغ شده اما آن گونه که باید و شاید در این چند سال به آن پرداخته نشده است.
بسیج دانش آموزی به عنوان مطالبه‌گر اجتماعی، تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال می‌کند تا بدین وسیله بتواند سرفصل‌های این سند را که شامل عدالت آموزشی، بصیرت، حق شناسی، انقلابی‌گری و آینده نگری است را در استان و در بین دانش آموزان ساری و جاری کند.
بسیج دانش آموزی استان قزوین همچنین در پی ایجاد کمیته بازنگری این سند و به روزرسانی آن براساس دستورالعمل خود سند است و برای انجام آن از ظرفیت معلمان، حقوقدان‌ها و صاحبان فکر و اندیشه استفاده خواهد کرد تا بدین وسیله و با استفاده از ظرفیت نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی این طرح را به صحن علنی مجلس برده و آن را در نهایت تبدیل به قانون کند.
البته این سند در حال حاضر با توجه به اینکه مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی را به همراه دارد، قانون به حساب می‌آید.

فرهنگ سار. مهمترین برنامه‌های این سازمان در هفته بسیج دانش آموزی چیست؟ 
به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج دانش آموزی ۳۵۰ عنوان برنامه در سطح استان و به صورت مجازی یا با حضور محدود دانش‌آموزان برگزار و با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ها با محوریت استکبارستیزی و انتقام سخت از آمریکای جنایتکار برگزار خواهد شد.
آغاز برنامه‌های این هفته با مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین اجرا می‌شود.
راه‌اندازی پویش آمریکا باید از منطقه بیرون برود در ۶ بخش مختلف و در قالب مسابقه برگزار و دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را به نشانی  www.beest.ir و یا سایت استانی بسیج دانش آموزی استان قزوین و کانال‌های اطلاع رسانی وابسته به آن ارسال کنند.
پویش دیگری که سازمان بسیج دانش آموزی برای این هفته تدارک دیده، همه با هم مرگ بر آمریکا است که براساس آن دانش‌آموزان همانند برخی مناسبت‌ها مانند شب ۲۲ بهمن شعار الله اکبر سر داده و در ساعت ۹ صبح روز ۱۳ آبان نیز شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند و تصاویر آن را می‌توانند برای شرکت در مسابقه به آدرس اعلام شده ارسال کنند.
امضای طومار مجازی دانش آموزان با شعار آمریکای جنایتکار از منطقه بیرون برود که در سامانه سازمان بسیج دانش آموزی بارگذاری شده، ایجاد کانال مجازی در مسیر شهادت در پیام رسان ایتا برای بیان خاطرات شهدای هشت سال دفاع مقدس، انتشار بیانیه ضد آمریکایی مجمع علوی و مجمع فاطمی سازمان بسیج دانش آموزی، افتتاح و معرفی مسابقه نغمه عشق که از هفته بسیج دانش آموزی آغاز و تا دهه مبارک فجر ادامه دارد، اهدای نشان سازمان بسیج دانش آموزی به فرماندهان و دانش آموزان بسیج و تقدیر از نوجوانان شرکت کننده در مسابقه عاشقان حسینی از دیگر برنامه‌های مهم هفته بسیج دانش آموزی خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهارده + یازده =