جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۹:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

دورهمی؛ صحنه‌گردان کرونا در سیستان و بلوچستان

به گزارش فرهنگ سار وقتی از دورهمی، از کنار هم بودن و خانواده صحبت می‌شود همه ما یکسری جمع‌هایی را به یاد می‌آوریم که بزرگتر و کوچکتر فارغ از دغدغه‌هایشان با خوبی و خوشی روایت‌گر قصه زندگی‌اند، اما این روزها موضوعی این سفره‌های دراز و طویل و این جمع‌های خودمانی‌مان را تحت شعاع قرار داده و آن چیزی […]



به گزارش فرهنگ سار وقتی از دورهمی، از کنار هم بودن و خانواده صحبت می‌شود همه ما یکسری جمع‌هایی را به یاد می‌آوریم که بزرگتر و کوچکتر فارغ از دغدغه‌هایشان با خوبی و خوشی روایت‌گر قصه زندگی‌اند، اما این روزها موضوعی این سفره‌های دراز و طویل و این جمع‌های خودمانی‌مان را تحت شعاع قرار داده و آن چیزی نیست جز کرونا، مهمان ناخوانده‌ای که از زمانی که آمد نشان داد دشمن سرسخت هر دورهمی بودن است.

حتما خبر دارید که سیستان و بلوچستان روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند روزهایی که شاید یک ماه یا ۲ ماه پیش حتی تصورش را نمی‌کردیم همین تصور نکردن این روزها و جدی نگرفتن تذکرات و پروتکل‌های بهداشتی باعث شد که دورهمی‌ها رایج و فراگیر شود و کرونا بیش‌از پیش در خانه و زندگی‌مان خودش را جا کند و با آمار مبتلایان یک‌هزار نفر در روز و تابوت‌های چیده شده در آرامستان‌ها خواب راحت را از زندگیمان ببرد.

حالا دیگر دورهمی‌ها یادآور خاطرات و شادی‌ برای مردم سیستان و بلوچستان نیست بلکه برای خیلی از این مردم منتهی به مرگ عزیزان شده، عزیزانی که از تمام رده‌های سنی و کوچک و بزرگ را در بر می‌گیرد و جای خالی انسان‌هایی را برای همیشه در ذهن و قلب باقی می‌گذارد. 

عبارت و جملاتی که این روزها از زبان مسوولان و آن‌هایی که بطور مستقیم و نزدیک‌تری با واقعیت تلخ و تاریک کرونا سر و کار دارند را اندکی باید با تامل شنید اینکه همه آنان به اتفاق از سرایت بالای ویروس جهش یافته کرونا در سیستان و بلوچستان، نبود زیرساخت‌های  لازم درمانی و آمارهای روزانه مرگ و میر کرونایی می‌گویند به ما این هشدار را می‌دهد تصمیم جدی بگیریم و این طاعون زمانه را با خانه هم نرفتن، فاصله داشتن، رعایت دستورالعمل‌ها و برگزاری مجازی خیلی از دیدن‌ها از سرزمین‌مان بیرون کنیم.

تاوان یک دورهمی

دورهمی؛ صحنه‌گردان کرونا در سیستان و بلوچستان

سپیده فهیمی دختر جوانی که برای خاکسپاری مادر بزرگش به آرامستان زاهدان مراجعه کرده در مورد دورهمی و کرونا می‌گوید: هیچ وقت فکر نمی‌کردیم که اگر به مادربزرگمان سر بزنیم یک روزی باعث مرگ او شویم دلیل مرگ او کرونای خفیف یکی از اعضای خانواده بود که اگر به نزد مادر بزرگ نرفته و در خانه خودمان مانده بودیم اکنون زنده بود.

این دختر جوان در حالیکه اشک‌های خود را پاک می‌کرد ادامه داد: از همه مردم خواهش می‌کنم که این روزها خیلی مراقب همدیگر بویژه بزرگترها باشند این کرونا، کرونای خیلی سختی هست و به سرعت سرایت پیدا می‌کند امیدوارم که بزودی این روزهای دشوار زندگی همه تمام شود.

صغری سنچولی زن میانسالی است که مشکی به تن در گوشه‌ای از آرامستان نشسته بود با او که هم صحبت شدیم در مورد کرونا می‌گوید: برادر عزیزم را به خاطر کرونا از دست دادم ای کاش که یکجا جمع نمی‌شدیم، ای کاش که کمی مراعات می‌کردیم، ای کاش که مهمانی‌ها و عروسی‌ها را به زمان دیگری موکول می‌کردیم، داغ عزیزان بسیار سخت است، ای کاش که مردم مراعات می‌کردند تا این روزهای سخت سیستان و بلوچستان بگذرد.

محسن نامدار پسر جوانی که به همراه چند تن از خانواده خود برای تحویل گرفتن جنازه مادرشان به بیمارستان بوعلی زاهدان آمده بود، می‌گوید: همه ما اعضای خانواده خودمان را در مرگ مادرمان مقصر می‌دانیم شاید اگر ما بیشتر مراعات می‌کردیم و در محیط بیرون ماسک می‌زدیم و یا اگر مهمان به خانه ما نمی‌آمد مادرمان را که زنی خانه‌دار بود و جایی نمی‌رفت به این ویروس لعنتی مبتلا نمی ‌کردیم ولی چه فایده که دیر شده و ما عزیزمان را از دست داده‌ایم.

او در حالیکه نمی‌توانست جلوی بغض بی‌امان و گریه‌اش را بگیرد ادامه داد: از همه خواهش می‌کنم که این روزها در خانه بمانند این تعطیلی‌ها؛ تعطیلی نیست که نزد خانواده بروند و سعی کنند با هم باشند دورهمی‌ها را همه ما باید بعد از کرونا برگزار کنیم به امید خدا یک روزی همه ما واکسینه می‌شویم و دوباره جمعمان جمع می‌شود.

یاسر ریگی که در یک دورهمی ‌به کرونا مبتلا شد، بستری شدن در آی‌سی‌یو و از دست دادن پدر در اثر ابتلا به کرونا و مبتلا شدن چند عضو خانواده را نتیجه تلخ دورهمی دانست و گفت: براساس قرار همیشه که آخر هفته در منزل پدر و مادرم دور هم جمع می شدیم، این بار هم دور هم جمع شدیم اما غافل از آنکه کرونا در کمین ما هست.

این جوان بلوچ  با بیان اینکه همه آن ساعت‌های شاد و خوشی که داشتیم با این بیماری از بین رفت و به نظرم چند ساعت خوش بودن به این همه گرفتاری و از دست دادن پدر نمی ارزد ادامه داد: کوچک‌تر از آن هستم که به مردم توصیه کنم اما خواهشمندم برای چند ساعت دورهم بودن زندگی خود و خانواده‌شان را به خطر نیندازند.

طاهره شه بخش نیز که به کرونا مبتلا شده  و حال خوبی این روزها ندارد با صدایی منقطع و نفسی که به سختی و از عمق جانش بیرون می‌آید می گوید: علت کرونای من یک عروسی بود ای کاش نرفته بودم.

او گفت: مردم این بیماری را جدی بگیرند خیلی سخت است این درد بی‌درمانی است که رمق را از انسان می‌گیرد، خواهش می‌کنم دورهمی و مهمانی را برای  بعد از کرونا بگذارند بخدا یک دورهمی ارزش این همه درد و ناراحتی را ندارد.

یدالله بلوچ نیز که در بخش عفونی بیمارستان بوعلی زاهدان بستری و سخت نفس می‌کشید می‌گوید: نوه‌ها و فرزندانم به خانه ما زیاد می‌آمدند و در این مهمانی‌ها کرونا گرفتم همسرم را بخاطر این ویروس از دست دادم.

وی ادامه داد: ای کاش با همین گوشی‌ها باهم تماس می‌گرفتیم کاش نمی‌آمدند خدا به همه ما رحم کند.

 آماری همچنان نگران‌کننده

دورهمی؛ صحنه‌گردان کرونا در سیستان و بلوچستان

از حال و احوال مردم و تجربه تلخ همنشینی‌های منتهی به کرونا اندکی شنیدیم و به سراغ مسوولان رفتیم تا بیشتر از این روزها و شرایطش و کارهایی که باید کرد و نکرد بدانیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: آمارهای بستری مبتلایان به ویروس کرونا در استان نگران‌کننده است اما همه بیماران خدمات درمانی لازم را تاکنون به صورت کامل دریافت کرده‌اند.

علیرضا شهرکی با بیان اینکه همچنان سراسر سیستان و بلوچستان به لحاظ رنگبندی در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است ادامه داد: همچنین امروز شنبه تمامی ادارات به غیر از دستگاه‌های خدمت‌رسان و امدادی برای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا تعطیل هستند.

وی افزود: امیدواریم با کاهش ارتباطات میان مردم، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان خیلی زود به شرایط ایمنی از جهت همه‌گیری این ویروس خطرناک و سلامتی مردم دست پیدا کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: توصیه من به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

شهرکی با بیان اینکه تمامی پروتکل‌های ابلاغ شده در شهرهای قرمز مانند محدودیت تردد، خروج و ورود به این شهرها و محدودیت فعالیت مشاغل وجود دارد تاکید کرد: در شهرهای وضعیت قرمز مشاغل گروه۲، سه و چهار و در شهرها نارنجی مشاغل گروه سه و چهار تعطیل است.

سیستان و بلوچستان خط مقدم کرونا

دورهمی؛ صحنه‌گردان کرونا در سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد.

احمدعلی موهبتی با بیان اینکه در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا هستیم گفت: پیک امروز پیش از این توسط دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده بود و من نیز در جلسات گذشته همواره تاکید داشته‌ام که “اعتقادات، امتحانات و انتخابات” سه عاملی هستند که می‌توانند برای ما بحران ایجاد کنند که خوشبختانه در حوزه امتحانات با پروتکل‌های ویژه رعایت شده خطا نداشتیم اما محافل انتخاباتی در کنار شب‌نشینی‌ها و برخی اعتقادات خاص مردم استان عاملی شد تا امروز با یک موج گسترده از شیوع این بیماری مواجه باشیم.

وی ضمن تقدیر از علما و ائمه جماعتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: همه فرمانداران سطح استان اختیار دارند مساجدی را که در چنین شرایطی در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهشداشتی همراهی نمی‌کنند را پلمب کنند.

 استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تاکنون سپاه، نیروی انتظامی و ارتش برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی در استان اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: پیش‌بینی افزایش مبتلایان را داریم و همه باید برای جلوگیری از تشدید بحران همراهی کنند.

وی ادامه داد: ما عید قربان و غدیر را در پیش داریم که این دو عید برای مردم سیستان و بلوچستان مثل عید نوروز است که رفت و آمد مردم و حضور در محافل و جلسات گسترده است؛ بنابراین باید همراهی و رعایت بشتری از جانب مردم داشته باشیم.

 تا کرونا هست باید مراقب بود

دورهمی؛ صحنه‌گردان کرونا در سیستان و بلوچستان

 اینجور که از شواهد پیداست و این ویروس در ماهیت ۲ ساله‌اش به جهان نشان داده حالا حالاها زندگی با کرونا ادامه دارد زندگی‌ای که باید سبکی متناسب با این شرایط داشته باشد سبکی که در آن افراد خانواده ارتباط جدیدی را در آن تجربه و با استفاده از تکنولوژی و امکان‌های دیگر این نیاز ارتباطی و دیداری را برطرف کنند تا  زمانی که واکسیناسیون به تمام افراد جامعه تزریق شود و بساط این ویروس منحوس از کره خاکی برای همیشه رخت بر بندد.

به گفته دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان تاکنون به ۵۸هزار و ۸۶۰ نفر رسیده  است.

وی اظهارداشت: ۶۷۹بیمار حاد تنفسی و ۴۰۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار دارند. همچنین با فوت ۲۳ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یک‌هزار و ۶۴۸ نفر رسید .

وی گفت: افزون‌بر ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش یافته انگلیسی و دلتا است. روزانه افزون‌بر ۲ هزار و ۳۰۰ تست کرونا در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که حدود ۳۹ درصد آنان مثبت است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: شدت بیماری زایی ویروس جهش یافته همراه با تاخیر در مراجعه بیماران به مراکز درمانی و خود درمانی سبب افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

9 − 5 =