دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۵:۵۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۲

گام چندصد کیلومتری وزارت راه و شهرسازی برای بهبود کیفیت راه در آذربایجان‌غربی

به گزارش فرهنگ سار، “محمد اسلامی” وزیر راه و شهرسازی در صدر هیاتی از این وزارتخانه، ظهر روز ‘گذشته (چهارشنبه) از طریق فرودگاه منطقه آزاد ماکو وارد آذربایجان غربی شد تا علاوه بر بازدید طرح های مختلف، برخی پروژه‌های دیگر از جمله ۱۴۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی را افتتاح کند. در ابتدای این سفر، وزیر راه […]



به گزارش فرهنگ سار، “محمد اسلامی” وزیر راه و شهرسازی در صدر هیاتی از این وزارتخانه، ظهر روز ‘گذشته (چهارشنبه) از طریق فرودگاه منطقه آزاد ماکو وارد آذربایجان غربی شد تا علاوه بر بازدید طرح های مختلف، برخی پروژه‌های دیگر از جمله ۱۴۰ کیلومتر آسفالت راه روستایی را افتتاح کند.

در ابتدای این سفر، وزیر راه و شهرسازی از جاده مرگنلر که بخشی از آزادراه تبریز – بازرگان است، بازدید کرد و در چندوچون این طرح قرار گرفت.

سپس وزیر راه و شهرسازی کلنگ احداث قطعه ای دیگر از مسیر مهم و بین المللی خوی – قطور – رازی را بر زمین زد تا این مسیر نیز در راستای توسعه تبادل تجاری و ورود و خروج مسافر، بیش از پیش مهیا شود.

افتتاح ۱۴۰ کیلومتر از طرح ابرار که به آسفالت راه های روستایی اختصاص دارد، برنامه مهم دیگر وزیر راه و شهرسازی در نخستین روز سفر به آذربایجان غربی بود که به صورت نمادین برگزار شد.

البته در بین این طرح ها، وزیر راه و شهرسازی از سه راهی چایپاره نیز بازدید کرد که این بازدید، برکت زیادی برای این منطقه نسبتا محروم داشت و دستور چهاربانده کردن این مسیر که مشکلات زیادی در خصوص سوانح رانندگی دارد، از سوی محمد اسلامی صادر شد.

اختصاص ۱۳ درصد طرح ابرار به آذربایجان غربی

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح های آسفالت راه روستایی با اهتمام دولت از مرداد سال گذشته تاکنون طبق دستور رییس جمهوری گفت: در نظر داریم تا پایان دولت، سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر را آسفالت کنیم.

محمد اسلامی در یک گفت و گوی خبری در ارومیه افزود: طی کمتر از یک سال گذشته، از ۲ هزار کیلومتر تعهد وزارت راه و شهرسازی در این خصوص، ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر آسفالت شده و در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مهمترین برنامه دولت در این خصوص، توجه به محرومیت زدایی از نقاط مختلف روستایی کشور است که آذربایجان غربی به همین علت، یکی از بیشترین سهمیه ها را در این خصوص در اختیار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با حدود ۴۰۰ کیلومتر از تعهد طرح ابرار در راستای آسفالت و بهسازی راه های روستایی، آذربایجان غربی یکی از استان های با بیشترین بهره در این خصوص بوده است.

توسعه زیرساختی آذربایجان غربی در راستای ارتقای تبادل تجاری با کشورهای همسایه

اسلامی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی، یکی از استان‌های مهم مرزی کشور به ویژه در خصوص تبادل تجاری به ویژه با کشورهای همسایه است، گفت: تکلیف مهم وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساختی مسیر و پایانه های مرزی در این خصوص است که اقدامات بسیاری در این باره انجام داده ایم.

وی افزود: توسعه مرزهای بازرگان، رازی، سرو و تمرچین از جمله برنامه های مهم ما در این راستاست که در کنار آن، بهبود مسیرهای دسترسی به این مرزها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی از افتتاح ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در آستانه هفته دولت در قالب کریدور غرب کشور خبر داد و اضافه کرد: در راستای توسعه روند ساخت بزرگراه و بهبود کیفیت جاده ای، مسیرهای مختلفی در آذربایجان غربی در نظر گرفته شده که مسیر ایواوغلی به منطقه آزاد ماکو و همچنین تداوم مسیر کریدور غرب تا جنوب استان در دستور کار است.

سفر ۵ باره وزیر راه و شهرسازی، عاملی مهم برای توسعه راه در آذربایجان غربی

استاندار آذربایجان غربی نیز در این خصوص با اشاره به سفر پنج باره محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی کمتر از ۲ سال گذشته به استان گفت: این امر، نشان دهنده نگاه ویژه شخص وزیر به این استان است.

محمدمهدی شهریاری افزود: در روز نخست این سفر نیز اقدامات ویژه ای با دستور وزیر راه و شهرسازی در آذربایجان غربی در دستور کار قرار گرفت که بهبود کیفیت و تبدیل مسیر ایواوغلی – بازرگان به بزرگراه از جمله آنهاست.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت در حوزه حمل و نقل به آذربایجان غربی بیان کرد: در بودجه امسال نیز، مهمترین بخش مورد توجه در تخصیص های اولیه، بخش حمل و نقل بود.

بزرگراه گیت ورودی تا منطقه آزاد ماکو با قوت در حال اجراست

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به منطقه آزاد ماکو در توضیح اقدامات سازمان در خصوص توسعه زیرساختی این منطقه گفت: طول این بزرگراه ۵۲ کیلومتر است که هم اکنون این پروژه در سه قطعه توسط سه پیمانکار در حال تکمیل بوده و پیشرفت کنونی طرح نزدیک به ۸۵ درصد است.

محمدرضا عبدالرحیمی در خصوص اعتبار این پروژه اظهار داشت: این پروژه‌ها با اعتبار نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اجرایی می شود که در تلاش هستیم تا بعد از اتمام برخی قطعات پروژه و اجرای تعهدات وزارت راه و شهرسازی در خصوص علائم و خط کشی ها، امسال به بهره برداری برسد.

امروز، پنجشنبه نیز طرح های مهمی در آذربایجان غربی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری می رسد که از جمله آنها دهها کیلومتر کریدور بزرگراهی و سالن مسافری پایانه مرزی سرو است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال های گذشته به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه در دستور کار جدی دولت قرار گرفت و علاوه بر برنامه ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر هوایی با افتتاح ایستگاه هایی نظیر ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین فرودگاه منطقه آزاد ماکو در شهرستان شوط، توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده های اصلی نیز به خوبی در دستور کار قرار گرفت.

در حال حاضر، آذربایجان غربی ۱۰ هزار و ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی، روستایی و مرزی دارد که از این میزان ۴۰ کیلومتر شامل حدود ۱.۵ درصد آزادراه، ۳۸۷ کیلومتر بزرگراه و ۵۷۳ کیلومتر جاده اصلی است.

همچنین در این استان ۱۸۶۴ کیلومتر جاده فرعی، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ جاده روستایی و نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر جاده روستایی مرزی وجود دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هجده − هشت =