جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۵۰:۵۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

افتتاح راه‌آهن خواف – هرات و طرح‌های اقتصادی در هفته سوم آذر

در هفته گذشته با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و هشدار، برخی از مسوولان در سفر به استان‌های مختلف و یا از طریق ویدئوکنفرانس ضمن حضور در برنامه ها، نشست ها البته با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی دستورات لازم را برای سرعت بخشی به امور صادر کردند؛ وزیر […]



در هفته گذشته با وجود اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای با وضعیت قرمز، نارنجی و هشدار، برخی از مسوولان در سفر به استان‌های مختلف و یا از طریق ویدئوکنفرانس ضمن حضور در برنامه ها، نشست ها البته با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی دستورات لازم را برای سرعت بخشی به امور صادر کردند؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون اقتصادی رییس جمهوری، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران چهار عضو کابینه دوازدهم بودند که در هفته سوم آذرماه به استان‌ها سفر کردند؛ البته وزیر نیرو نیز به صورت ویدئوکنفرانس طرح‌های حوزه انرژی را در سه استان به بهره‌برداری رساند.

نهاوندیان در قم؛ نویدهای تازه برای صنعت و تولید

جلسات، بازدیدها و سخنان محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به قم، بار دیگر عزم مجموعه دولت و مدیریت استان را برای عبور دادن کشور و استان از تبعات جنگ اقتصادی ظالمانه و شرایط کرونایی، با حداقل زحمت و خسارت نشان داد.

وی در حالی به قم سفر کرد که هر چند وضعیت کرونایی در قم چند روزی است از قرمز به نارنجی تبدیل شده و محدودیت ها و هشدارها همچنان ادامه دارد اما این امر مانع تلاش و پیگیری های دولت در سطح ملی و استانی برای تقویت روند جهش تولید در کشور و مقابله با تبعات تحریم های ظالمانه و یکسویه دولت آمریکا علیه مردم ایران و همچنین وضعیت بغرنج شیوع کرونا بعنوان یک معضل جهانی نشده است. 

“پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است”، “شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت خواهد شد” و تاکید بر پیشتاز بودن قم در جذب تسهیلات کرونایی از جمله مهمترین محورهای سخنان نهاوندیان بود که در کنار تاکید استاندار قم مبنی بر خط قرمز بودن تعطیلی واحدهای تولیدی در استان، مورد توجه رسانه ها و نیز فعالان اقتصادی قرار گرفت. 

وی در جریان این سفر از چند کارخانه در شهرک صنعتی شکوهیه قم بازدید کرد.

سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت و نوید توسعه صنعت نساجی و فولاد

همچنین سفر ۲ روزه علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به اصفهان نویدبخش تحقق اثرات مثبت و پویایی در تولید و صنعت است که با ارائه راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی، بخش فولاد و فعالان اقتصادی، پیشرفت بیش از پیش صنعت و اقتصاد کشور را در پی دارد.

در جلسه بویژه صنعت فولاد که در جریان این سفر برگزار شد، مقرر شد بحث تامین مواد اولیه مورد بررسی قرار گیرد و طبق شیوه نامه فولاد که در بورس عرضه می‌شود، تامین کالا انجام شود.

تشریح برنامه وزارت صنعت برای هدایت بخشی از نقدینگی سرگردان کشور، از جمله تاکیدات رزم حسینی بود که به گفته او، این وزارتخانه بیش از یکصد هزار میلیارد تومان طرح کامل اقتصادی و کارآمد از جمله طرح یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه یا ۳۰ هزار میلیارد ریالی و دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودرو، فلزات رنگی، نساجی و لوازم خانگی را برای جذب مالی در بازار سرمایه، تهیه کرده است.

نشست با فعالان اقتصادی و صنعتی استان اصفهان، بازدید از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه، افتتاح پنج طرح در گروه صنعتی انتخاب از دیگر برنامه های وزیر صنعت در این سفر بود.

افتتاح بیش از ۵۶۹ میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق در ۳ استان

در هفته‌ای که گذشت، ۵۶۹ میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق در قالب ۱۷ پروژه در سی و یکمین هفته پویش هر هفته #الف ب-ایران با حضور«رضا اردکانیان» وزیر نیرو به صورت مجازی در سه استان تهران، گلستان و ایلام به بهره‌برداری رسید؛ سهم استان تهران از این طرح‌ها یک مورد (شامل آبرسانی به ۴۳ روستا) و دو استان دیگر هر کدام هشت پروژه بود.

پروژه‌های افتتاح شده گلستان شامل مولد مقیاس‌کوچک ۲۵ مگاواتی (سمند صنعت رستاک)، اصلاح و بهینه‌سازی ۲۸ پروژه توزیع برق، پست ساده فوق توزیع «بدراق ملا»، افزایش ظرفیت پست انتقال گرگان، افزایش ظرفیت پست گنبد۲، توسعه کلیدخانه ۲۰ کیلوولت پست‌های «عطاآلاد»، کلاله، گرگان۴و کردکوی، پروژه‌های اصلاح و بهینه‌سازی ایستگاه‌ها و خطوط و آب‌رسانی به ۳۹ شهر و روستا است.

همچنین در استان ایلام نیز پروژه‌های پست ۲۳۰.۲۰ کیلوولت «مورموری» و اتصالات ۲۳۰ کیلوولت آن، خط ۶۳ کیلوولت «سرآبله- لومار»، توسعه کلیدخانه پست ۱۳۲.۲۰ کیلوولت دهلران ۲، فاز نخست نیروگاه مقیاس‌کوچک ایلام به ظرفیت ۲.۵ مگاوات، توسعه و بهینه‌سازی پست ۲۳۰.۶۳ کیلوولت ایلام و آب‌رسانی به هشت روستا به بهره‌برداری رسید.

این پروژه‌ها با هدف کمک به کمبود تولید شبکه سراسری، جلوگیری از اعمال خاموشی، افزایش پایداری شبکه و تامین برق مستمر، افزایش پایداری شبکه انتقال، کمک به تامین نیاز مصرف انرژی مشترکان، افزایش قابلیت اطمینان شبکه، افزایش قابلیت اطمینان پست‌های تغذیه شونده از باس بارهای ۶۳ کیلوولت و جلوگیری از خاموشی مشترکان، جبران خسارت سیل و تامین آب شرب بهداشتی، افتتاح شد.

مروری بر سفرها و افتتاح های مسئولان

نام استان نام و عنوان مسئول برنامه و هدف سفر اظهارات مسئولان دستاوردها
البرز علی اصغر مونسان
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
بررسی علت ریزش سقف پل تاریخی خاتون کرج و بازدید از چند اثر تاریخی انجام کمک های لازم برای تقویت زیر ساخت های گردشگری استان البرز در دستور کار است دستورات لازم برای تامین اعتبار و مرمت این اثر ارزشمند تاریخی صادر شد
خراسان رضوی سعید اوحدی
معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار با تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان مشهدی

امضای تفاهمنامه تامین زمین و مسکن برای ایثارگران

انعقاد طرح‌های اشتغالزایی برای فرزندان شاهد و ایثارگر جویای شغل

– طرح های تامین زمین و مسکن ایثارگران در برخی استان ها اجرایی شده و در برخی دیگر نیز آماده سازی زمین صورت گرفته است.

– ایجاد سه هزار فرصت شغلی برای خانواده شهدا و ایثارگران پیگیری می شود.

در دهه فجر امسال تفاهمنامه‌های تامین مسکن ایثارگران در ۲۲ استان کشور اجرایی می شود

چهارمحال و بختیاری 

رضوان حکیم‌زاده
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش
آیین افتتاح طرح مدارس خوانا در چهارمحال و بختیاری به صورت ویدئوکنفرانس اجرای طرح مدرسه خوانا در سال تحصیلی جدید در پنج درصد مدارس ابتدایی و پیش دبستانی کشور اجرا می‌شود و توسعه این فعالیت آموزشی در سال تحصیلی آینده در دستور کار قرار دارد اجرای طرح بسته تحولی مدرسه خوانا به صورت آزمایشی در استان چهارمحال و بختیاری در ۵۳ مدرسه ابتدایی با فعالیت ۱۷۳ آموزگار آغاز شد
کرمان 

مسعود منصور
رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری

بازدید از طرح های بیابان زدایی و آبخیزداری استان کرمان

بازدید از بزرگترین پایگاه اطفا حریق جنوب کشور در شهرستان رابر 

۸۶۰۰ روستا و ۴۵۰ شهر در معرض خطر سیلاب قرار دارند

بزرگترین پایگاه اطفا حریق جنوب‌شرق کشور تا اوایل خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد
 

هفت میلیون هکتار اراضی بیابانی کشور در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد

گیلان  سیما سادات لاری
معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
شرکت در نشست مدیریت و مبارزه با ویروس کرونا  روند کرونا در گیلان افزایشی است

تولید واکسن در کشور به خوبی پیش رفته و امید است این تلاش ها نتیجه‌ بخش باشد

پیگیری اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمال کشور
خراسان جنوبی  غلامحسین رحیمی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

شرکت در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه بیرجند (به صورت مجازی) سهم ایران از نظر مقالات کیفی و استنادات، به همت اساتید پژوهشگر بسیار بالا رفته و در سال ۲۰۲۰ کیفیت مقالات کشور از کمیت آن بالاتر رفته است

اصفهان 

علیرضا رزم حسینی
زیر صنعت، معدن و تجارت

بازدید از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه

حضور در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، با فعالان اقتصادی استان 

افتتاح چند طرح صنعتی 

این وزارتخانه در چند ماه گذشته بیش از یکصد هزار میلیارد تومان طرح کامل اقتصادی و کارآمد از جمله طرح یک میلیارد دلاری فولاد مبارکه یا ۳۰ هزار میلیارد ریالی و دیگر بخش‌ها از جمله صنعت خودرو، فلزات رنگی، نساجی و لوازم خانگی را برای جذب مالی در بازار سرمایه، تهیه کرده است.

باید معیشت مردم و تامین کالاهای اساسی و نهاده‌ها مورد توجه وزارت صنعت باشد

بهره برداری پنج طرح صنعتی در گروه صنعتی انتخاب 

آغاز عملیات پیش گرم کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان

هرمزگان 

محمد  امید

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری

بررسی مسایل و مشکل‎‌های مردم روستاهای شهرستان جاسک،

سفر به منطقه نوگین و گیشدان لیردف جاسک

یکهزار خانه بهداشت و مرکز سلامت روستایی تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می رسد

 تصویب اجرای چند طرح راهسازی، ساخت مدرسه و برق‌رسانی و تامین اعتبار آن از منابع خارج از بودجه های استان هرمزگان

قم

محمد نهاوندیان

معاون اقتصادی رییس جمهوری

بازدید از شهرک صنعتی شکوهیه قم

 

بازدید از یک واحد تولید کننده چسب صنعتی

از فصل تابستان امسال مجموعه شاخص های اقتصادی کشور مثبت شده و ایران به رقم مثبت تولید ناخالص داخلی نسبت به تابستان ۹۸ دست یافته است

با ادامه روند کنونی شاخص های اقتصادی کشور به رغم تلاش های تحریم کنندگان مثبت خواهد بود

پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است

گلستان 

محمدحسن طالبیان 

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

بازدید از برج تاریخی گنبدقابوس

تلاش برای آزادسازی حریم گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان

در  دو سال گذشته ۴۵۰۰ بنای تاریخی کشور توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی مرمت و بازسازی شد

در صورت تمام نقشه برداری دیوار دفاعی گرگان تا پایان امسال، پرونده آن برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود

ایلام 

مهدی عبوری

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران

بازدید از طرح‌های حوزه بازآفرینی شهری و سکونتگاه های غیررسمی در ایلام، ایوان و ملکشاهی

پروژه هایی که در طرح های بازآفرینی و سکونت گاه های غیر رسمی(بافت فرسوده) استان ایلام تعریف شده تامین اعتبار می شوند

احیای جاده ابریشم با افتتاح راه آهن خواف – هرات

اما مهمترین افتتاح هفته سوم، گشایش رسمی مسیر ریلی خواف واقع در جنوب شرق استان خراسان رضوی بود؛ این پروژه مهم ملی و منطقه ای را می توان نویدبخش رونق و توسعه اقتصادی برای ایران و کشورهای منطقه بخصوص افغانستان دانست که بیستم آذر با حضور روسای جمهور ایران و افغانستان به صورت ویدئوکنفرانس به طور رسمی گشایش یافت.

اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد-بافق)، همچنین اتصال این کشور از طریق راه آهن ایران به کریدور بین المللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا) و کریدور بین المللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا) و نیز اتصال افغانستان از طریق راه آهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) از جمله ابعاد و مزایای بین المللی طرح راه آهن خواف – هرات است.

ضمن اینکه مسیر راه آهن خواف – هرات به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر جابهار به عنوان قطب حمل و نقل بین المللی کمک می کند.

پیش‌بینی می‌شود در سال نخست فعالیت مسیر ریلی خواف – هرات، سه میلیون تن بار و کالا و در سال نهایی افق این طرح، ۶ میلیون تن بار و کالا از طریق آن بین ایران و افغانستان جابه‌جا شود. با بهره‌برداری این مسیر خط آهن، سالانه یک میلیون مسافر از همین طریق بین ۲ کشور ایران و افغانستان رفت و آمد خواهند کرد.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مرحله ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر به بهره برداری رسید و ۸۵ کیلومتر باقی مانده با همکاری بهتر در خاک افغانستان پیگیری می شود.

دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بین المللی اعم از آب های آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا و پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات نیز از اهداف دیگر اجرای این طرح است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × 3 =