جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۳۹:۱۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۸:۰۱

رغبت والدین البرزی به آموزش غیرحضوری

فعالیت زودهنگام سال تحصیلی جدید در نیمه دوم شهریورماه ۹۹ نخستین تحول در فعالیت نظام آموزشی کشور به شمار می رود و با اینکه مسوولان وزارت آموزش و پرورش با طبقه بندی و نوبت بندی کلاس ها و کاهش ساعات حضور در مدرسه مسیری مطابق با شرایط کرونایی  ترسیم کردند اما ترس از کرونا سبب شده […]



فعالیت زودهنگام سال تحصیلی جدید در نیمه دوم شهریورماه ۹۹ نخستین تحول در فعالیت نظام آموزشی کشور به شمار می رود و با اینکه مسوولان وزارت آموزش و پرورش با طبقه بندی و نوبت بندی کلاس ها و کاهش ساعات حضور در مدرسه مسیری مطابق با شرایط کرونایی  ترسیم کردند اما ترس از کرونا سبب شده تا بخشی از والدین و دانش آموزان رغبتی به حضور فیزیکی در کلاس درس نداشته باشند.

هرچند که آموزش به سبک معمول آن یعنی حضور در کلاس درس بهترین و موثرترین راه برای یادگیری است اما شرایط به گونه ای رقم خورده تا دانش آموزان و والدین آنان به حداقل های آموزشی بسنده کرده و با نگاه پیشگیری از کرونا به انتخاب روش جدید آموزشی دست بزنند.

با توجه به اینکه چند روزی از آغاز سال تحصیلی گذشته است و مدیران آموزش و پرورش استان البرز همواره از رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس سخن می گویند، هنوز بسیاری از خانواده‌ها برای حضور فرزندان خود در مدارس تردید دارند و آموزش غیرحضوری را ترجیح می دهند.

امسال به علت شرایط ویژه‌ای که کرونا برهمه تحمیل کرده است، بسیاری ازخانواده‌ها تمایلی به شرکت حضوری فرزندان خود درکلاس درس معلم حتی برای دانش آموزان ابتدایی که نیاز مبرم به حضور درکلاس دارند را هم ندارند.

از طرفی دیگر،‌ بیشتر مدیران مدارس استان البرز تمهیدات لازم را برای حضور دانش‌آموزان همراه با حفظ پروتکل‌های بهداشتی درنظر گرفته‌اند ولی خانواده ها مهمترین دلیل عدم حضور دانش آموزان در مدرسه را نگرانی از سلامت فرزندانشان ذکر می کنند.

براساس دستور مدیرکل آموزش و پرورش البرز بازدید میدانی از مدارس البرز به مدت ۲ هفته توسط معاونان، مدیران و کارشناسان حوزه ستادی آموزش و پرورش استان آغاز شده است تا نگرانی خانواده ها کاهش یابد.

شرایط حضور دانش آموزان در مدارس استان البرز در وضعیت زرد کرونایی برنامه ریزی شده است یعنی اگر جمعیت دانش آموزی در یک مدرسه کم باشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله یک متری (طولی و عرضی) تداوم کلاس‌های درسی به صورت حضوری است و در صورت افزایش دانش آموزان، کلاس‌ها گروه بندی شده و دانش آموزان در هر روز درگروهی که قرار گرفته اند در مدرسه حاضرمی شوند و نصف آموزش‌ها نیز از طریق اپلیکیشن شاد ادامه دارد.

نگرانی والدین و دانش آموزان

حسین از دانش آموزان کلاس هفتم درکرج است که می‌گوید: رفتن به کلاس درس و بودن در کنار دوستان و همکلاسی‌هایم مانند گذشته را دوست دارم اما پدر و مادرم نگران مدرسه رفتن من هستند و مادرم می‌گوید کاش کلاس‌ها مجازی باشد اما هنوز برنامه مشخصی به ما اعلام نشده است.

پدر مریم که فرزندش دانش آموز کلاس ششم ابتدایی است هم گفت: با شیوع این ویروس و تعطیلی مدارس دراین چند ماه آموزش فرزندان بیشتر بر عهده والدین بوده است و همه ما می دانیم که حضور دانش آموزان در کلاس درس، نظم و رغبت بیشتر به درس خواندن، شادابی و رقابت با همسالان را در پی دارد که نمی‌توان این موارد را انکار کرد که همه ما این دوران را گذرانده‌ایم. اما با حضور فرزندم در مدرسه برای سال تحصیلی جدید با وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا در استان خوشبین نیستم و نگران این مسئله هستم، کودکان اگر نظارت‌های والدین نباشد به رعایت مسائل بهداشتی و خود مراقبتی از خود بی توجه هستند.

مادر نگین دانش آموز سوم متوسطه هم می‌گوید: به نظرم امسال هم باید یادگیری دانش آموزان غیرحضوری و به صورت مجازی باشد چون پدر و مادرها از حضور دانش آموز در مدرسه به دلیل رعایت نشدن بهداشت هراس دارند پس اجازه نمی‌دهم فرزندانم به مدرسه بروند ترجیح می‌دهم مجازی درس بخوانند.

روزبهانی، اولیای یکی از دانش آموزان هم گفت: به دلیل ترس از نبود امکانات بهداشتی درمدارس و رعایت نکردن بهداشت در مدرسه توسط دانش آموزان مخالف حضور فرزندش در مدرسه است و حفظ سلامتی فرزندش را اولویت اول زندگی اش می داند و تاکید می کند تا معلوم نشدن وضعیت کرونا، ترجیح میدهد آموزش فرزندش به صورت مجازی و غیرحضوری باشد.

عرب از دیگر اولیای کرجی است که با اعتماد به حرف های مسئولان استان امسال فرزنذانش را راهی مدارس کرده است اما ادامه می دهد که دلهره و اضطراب دارد و دیگر تمایلی به حضور فرزندانش در مدارس به دلیل ترس از بیماری کرونا ندارد.

حضور دانش آموزان اجباری نیست

مدیرکل آموزش و پرورش البرز دراین زمینه گفت: سال تحصیلی جدید براساس مصوبه ستاد ملی کرونا از ۱۵ شهریور ماه، آغاز شده و تمامی مدارس استان البرزبه صورت حضوری دایراست و شرایط حضور دانش آموزان در تمامی مدارس فراهم بوده و زمان و کیفیت حضور دانش‌آموزان از طریق مدیران مدارس به اطلاع خانواده‌ها رسیده است.

سالار قاسمی اظهارداشت: حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست و والدین می توانند فرزندان خود را به مدرسه نفرستند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند بنا شده دانش آموزان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به صورت نوبت بندی شده دو روز در هفته در مدرسه حضور یابند ولی اجباری دراین کار نیست .

وی با بیان اینکه حضور در کلاس های درس معلمان دراستان البرز به صورت اختیاری است،اضافه کرد: ما به عنوان دست اندرکاران سیستم آموزشی موظف به آماده سازی مدارس با رعایت کلمل پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و یا غیر حضوری برای دانش آموزان در این وضعیت خاص کرونایی هستیم.

قاسمی ادامه داد: ما نه می‌توانیم از اجبار برای حضور دانش آموزان در مدارس استفاده کنیم و نه  به آنها بگوییم که به مدرسه نیایند لذا حضور در مدارس براساس تصمیم گیری اولیای دانش آموزان است.

بازدید از بهداشت مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: طی ۲۰ روز گذشته ۸۵۴  بازدید تخصصی بهداشت ویژه بازگشایی مدارس با محوریت اجرای دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس درشرایط فاصله گذاری اجتماعی دراین استان انجام شد.

فرشید علیزاده افزود: این بازدیدها با هدف ارزیابی وضعیت بهداشت مدارس به منظور حفظ سلامت دانش آموزان در فضاهای آموزشی، بررسی نقاط ضعف مدارس دربخش تجهیزات بهداشتی و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس البرز صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰ تیم تخصصی به مدارس البرز اعزام شدند تا بهداشت مدارس البرز را براساس ۴۰ شاخص درج شده در نمون برگ ارزیابی اجرای دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس ویژه بازگشایی مدارس درشرایط فاصله گذاری اجتماعی مورد ارزیابی قرار دهند.

علیزاده اضافه کرد: میزان آمادگی مدارس برای اجرای دستورالعمل بازگشایی مدارس درشرایط سفید، زرد و قرمز همه گیری کرونا، آموزش گندزدایی به کارکنان مدرسه، نصب پوسترهای آموزشی و خودمراقبتی، شستشو و گندزدایی آبخوری، دستشویی و توالت ها، ضرورت استفاده از ماسک در فضای آموزشی، رعایت اصول ایمنی، وجود آب آشامیدنی سالم و آبخوری های استاندارد، صابون و مایع در سرویس بهداشتی را از جمله شاخص های ۴۰ گانه ارزیابی در مدارس استان البرز ذکرکرد.

وی از تامین و دپوی حداقل ۲ هفته ای مواد ضدعفونی کننده همانند صابون، مایع، دستکش، ماسک ، دستمال کاغذی، وجود صابون و مایع به اندازه کافی درسرویس های بهداشتی دانش آموزان ، کارکنان و معلمان وجود سطل زباله پدالی درب دار با کیسه زباله در محیط مدرسه و سرویس های بهداشتی و تهویه مناسب فضاهای مورد استفاده درمدرسه را از دیگر شاخص های این ارزیابی تخصصی برشمرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش البرز ادامه داد: قرار دادن ژل ضد عفونی، والکل با غلظت مناسب در دسترس همه کلاس ها برای دانش آموزان، معلمان و کارکنان، رعایت فاصله بیش ازیک متر میز معلم با دانش آموزان و رعایت فاصله حداقل۲-۱ متری بین افراد از هم درکلاس ها و کلیه فضاهای فیزیکی را از دیگر شاخص های این بازدید تخصصی عنوان کرد.

علیزاده یادآورشد: دراین ارزیابی به شاخص های پیگیری اقدامات بهداشتی در قالب اجرای برنامه پروژه مهر سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ ،جلب مشارکت والدین دراجرای برنامه آماده سازی مدارس برای بازگشایی و جلب مشارکت برون بخشی اعم از مراکز بهداشتی، شهرداری، بسیج به منظور اجرای پروتکل های بهداشتی نیز توجه شد.

وی تاکید کرد: بیشتر مدارس استان البرز موفق به کسب امتیاز کامل در این ارزیابی تخصصی شدند و تعداد کمی از مدارس که آمارشان تک رقمی است به دلیل عدم تجهیز کامل به تجهیزات بهداشتی چون سطل زباله پدالی درب دار امتیاز کمتری گرفتند که پس از دادن اخطار ارزیابان موظف به رفع اشکال شدند.

استان البرز۵۰۰ هزاردانش آموز دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 1 =