سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۴۴:۴۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹

از ثبت جهانی سیراف تا انحراف شمس

هفته گذشته، روزهای پر خبری برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود؛ وزیر به بوشهر رفت و رئیس جمهور پروژهای مختلفی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی افتتاح کرد. مونسان به مردم بوشهر قول داد که بندر سیراف جهانی شود و استان بوشهر با توجه به ظرفیت هایی که دارد قطب گردشگری دریایی کشور شود. […]



هفته گذشته، روزهای پر خبری برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بود؛ وزیر به بوشهر رفت و رئیس جمهور پروژهای مختلفی در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی افتتاح کرد.

مونسان به مردم بوشهر قول داد که بندر سیراف جهانی شود و استان بوشهر با توجه به ظرفیت هایی که دارد قطب گردشگری دریایی کشور شود. یکی از مهمترین افتتاح های وزیر در بوشهر بازگشایی موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر بود. مسئولان موزه‌ای وزارت میراث فرهنگی معتقدند این نمونه بی نظیری از موزه در کشور است و تلاش دارند دیگر موزه های کشور را با این کیفیت ایجاد کنند.

مردم منتظر خبر ثبت جهانی سیراف باشند

 علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این وزارتخانه در حال آماده کردن پرونده برای ثبت جهانی سیراف و چند بندرنوار ساحلی جنوب کشور است در همین ارتباط مردم منتظر اعلام خبر ثبت این بندر مهم تاریخی باشند.

 مونسان در بندر کنگان به خبرنگاران اعلام کرد: بندر سیراف به عنوان یک شهر با تاریخ چند هزار ساله و بسیاربسیار مهم پذیرفته شده‌است.

وی یادآور شد: البته با توجه به اینکه هر کشوری سالی یک سهمیه ثبت جهانی دارد بنابراین مردم ایران در جریان باشند با این همه داشته تاریخی در سراسر کشور با مطالبات به حق مردم روبرو هستیم.

وزیر، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به دریا به عنوان ظرفیت‌ مهم گردشگری در استان بوشهر اضافه کرد: بوشهر استانی تاریخی با عمارت‌ها و بناهای تاریخی متعدد است و علاوه بر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی دارای قابلیت‌های بی‌نظیر گردشگری است و می‌توان این استان را به قطب گردشگری دریایی تبدیل کرد.

انحراف مناره شمس تبریزی بررسی می‌شود

 جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: انحراف اثر تاریخی مناره شمس تبریزی خوی توسط کارشناسان در دست بررسی است.

 جباری با بیان اینکه این انحراف در چند سال اخیر رخ داده، افزود: کنترل مناره مجموعه فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی در خوی با هدف پیشگیری از آسیب احتمالی و خطر تخریب، این بنای ارزشمند آغازشده است.

وی بیان کرد: برای کنترل و پایش و صیانت از این اثر تاریخی، کارشناسان میراث فرهنگی کشور با آغاز مطالعات ژئو تکنینک در حال بررسی راههای صیانت و نگهداری از آن هستند.

۵۶هزار شیء تاریخی در دولت تدبیر و امید مرمت شدند

 محمدحسن طالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی با اشاره به بازگشت بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی در دولت دوازدهم به کشور گفت: در هفت سال گذشته ۵۶ هزار شیء تاریخی نیز مرمت شدند.

وی  با بیان اینکه بازگشت این تعداد شی در ۸۰ سال گذشته بی سابقه بوده است گفت:  دراین مدت بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ محوطه، بنای تاریخی و موزه و بافت تاریخی نیز مرمت شده یا به بهره برداری رسیده اند که بالغ بر ۹۰‌درصد این کار توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است‌.
وی افزود: در حوزه موزه‌ها نیز تا سال ۹۲، ۴۵۵ موزه داشتیم که ۲۷۷ موزه دیگر نیز در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است و ۷۰ درصد این رشد مربوط به بخش خصوصی است، ایجاد موزه در واقع توسعه فرهنگی پیشرفت علمی و حفاظت از هویت فرهنگی است.

موزه منطقه‌ای خلیج فارس در بوشهر افتتاح شد

 همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر موزه منطقه‌ای خلیج فارس روز دوشنبه در آیینی با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بوشهر افتتاح شد.

محمد حسین ارسطو زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این آیین گفت: این استان تاکنون فاقد موزه‌ای با استانداردهای ویژه و همه فضاهای مرتبط برای حفاظت و نگهداری اشیای تاریخی بود.

 ارسطو زاده افزود: در موزه منطقه‌ای خلیج فارس علاوه بر نمایش اشیای تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان و هرمزگان نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌است.

وی ادامه داد: این موزه منطقه‌ای به دلیل جایگاه گردشگری استان بوشهر با هدف معرفی فرهنگ منطقه جنوب با مساحت ۱۳ هکتار و سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در عمارت تاریخی کلاه فرنگی بوشهر (کنسول‌گری سابق انگلیس)  راه‌اندازی شده‌است.

آمادگی ایران برای کمک به بازسازی آرامگاه ابوریحان بیرونی در افغانستان

 وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام آمادگی ایران برای کمک به بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی در افغانستان، گفت: از معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه خواسته‌ام با مقامات کابل هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام دهد.

علی‌اصغر مونسان از محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی این وزارتخانه خواسته است «با توجه به اینکه مقبره ابوریحان بیرونی ویران شده و در وضعیت بدی قرار دارد با هماهنگی با افغانستان در بخش بازسازی آرامگاه ابوریحان بیرونی دانشمند و ریاضیدان ایرانی در شهر غزنی این کشور هر چه سریع‌تر اقدام کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: ایران دانش خوبی در زمینه مرمت و بازسازی بناها و اماکن تاریخی دارد و کارشناسان برجسته‌ای نیز در این حوزه فعالیت می‌کنند. به این منظور در بازسازی اصولی مقبره ابوریحان بیرونی به کشور افغانستان کمک می‌کنیم تا شاهد مقبره‌ای در خور شأن این دانشمند برجسته ایرانی باشیم.ذ شود.

عصارخانه صفوی آران و بیدگل موزه زنده روغن‌گیری می‌شود

سیدحسین چاکری رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آران و بیدگل گفت: عصارخانه صفوی این شهرستان و مکان فیلمبرداری یکی از مهم‌ترین اثرهای سینمای ایران به زودی به نخستین موزه زنده و تجربه‌محور روغن‌گیری دانه‌های گیاهی در کشور تبدیل می‌شود.

وی افزود: عصارخانه صفوی آران و بیدگل قدیمی‌ترین و مهمترین عصارخانه تاریخی در استان اصفهان با قدمت افزون بر ۴۰۰ سال است.

به گفته وی، مراحل قانونی واگذاری عصارخانه صفوی آران و بیدگل در مزایده‌ای به مالک اولیه آن واگذار و مقرر شده در آینده‌ نزدیک به عنوان موزه مورد بازدید گردشگران قرار گیرد.

وی توضیح داد: عصارخانه آسیاب‌های مخصوصی در گذشته بوده که در آن‌ها دانه‌های روغنی و گیاهی آسیاب و روغن‌گیری می‌شد.

رییس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل اظهار داشت: بهرام بیضایی، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان صاحب سبک ایرانی در نمایشنامه و فیلم مرگ یزدگرد این واقعه تاریخی را در عصارخانه‌ این شهرستان و به زبان آسیابان، زن آسیابان و دخترشان بازگو و اجرا کرده است.

پایان چهار دهه حبس زندان ِ ۴۰۰ ساله

 کاروانسرای شاه‌عباسی واقع در مرکز شهر سمنان، پس از سال‌ها استفاده به عنوان زندان، هفته گذشته به منظور مرمت و تغییر کاربری به مرکز فرهنگی، تحویل شهرداری سمنان شد و امید است مرمت اصولی و برنامه ریزی دقیق در خصوص آینده ی این بنا مایه پیشبرد فرهنگ و گردشگری این شهر شود.

در ابتدا که ساخته شد، وظیفه داشت استراحتگاه مسافران باشد و خستگی آنان را در خنکا یا گرما و سکوت خود به در کند و گهگاهی نیز گوش بسپارد به ماجراها و قصه‌های سفری که هرگز نرفته بود و یا ساز و آوازی که از دل رهگذری بر می‌خاست و پس از آن وظیفه‌اش نگهداری تاریخ در دل بود و نمایش شوق و هنر ایرانیان در زمان‌های گذشته؛

از ابتدا که پدید آمد تا زمانی که کاربردش ناکارآمد شد، همواره لطیف بود و شاد و هر زمان کاربردی داشت به جز زندان‌بانی! و هرگز انتظار نداشت نگهداری از زندانیان نصیبش شود.

اکنون که بنگری، گویا زندان‌بانی بوده که خودش در این سال‌ها رنج زندان کشیده و حال غم غربت زندانیان این سال‌ها را در خود پنهان کرده است.

جشن سده زرتشتیان در یزد برگزار شد

 جشن سده بر اساس یک سنت دیرینه روز جمعه توسط باشگاه سازمان جوانان زرتشتی و همکاری انجمن زرتشتیان یزد روز جمعه برگزار شد.

سپنتا نیکنام مسوول انجمن زرتشتیان یزد جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار اظهار داشت: این آیین به خاطر پیشگیری از کرونا بدون حضور زرتشتیان و تنها توسط عوامل اجرایی آن برگزار شد.

سپنتا نیکنام ادامه داد: آیین جشن سده همزمان با سراسر کشور در برخی از مناطق استان یزد به خصوص شهرستان تفت برگزار و این روز توسط زرتشتیان گرامی داشته شد .

 سَده یکی از جشن‌های ایرانیان است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی روز آبان از ماه بهمن برگزار می‌شود و پیروان آیین زرتشت با افروختن هیزمی که مردم از پگاه بر بام خانه خود یا بر بلندی کوهستان گرد آورده‌اند، این جشن را برگزار می‌کنند.

وزیر میراث فرهنگی بازارچه صنایع دستی بوشهر را افتتاح کرد

 لیلا رحیمی معاون صنایع دستی استان بوشهر گفت:  بازارچه صنایع دستی بوشهر با مشارکت بخش خصوصی، در عمارت مبارکی یکی از بناهای ارزشمند بافت تاریخی بوشهر در محله بهبهانی با مساحت ۶۶۵ مترمربع قرار دارد.

لیلا رحیمی افزود: عمارت مبارکی یکی از ابنیه‌های شاخص و ثبتی پهنه ارزشمند بافت بوشهر است که با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد ریال مرمت و تجهیز شده است.

وی بیان کرد: کارگاه‌های تولید، عرضه و فروش صنایع‌دستی در این بازارچه هم‌زمان فعال است و با راه‌اندازی این پروژه، برای ۳۵ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال شده است.

معاون صنایع دستی بوشهر هدف از راه اندازی این بازارچه را توسعه و ترویج هنر صنعت‌گران بوشهری و تحقق اهداف دولت مبنی بر فعال شدن بخش خصوصی در هر دو حوزه صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد.

نمایشگاه «۴۲سال تمبر انقلاب» در سی‌سالگی موزه ارتباطات

همزمان با چهل‌ودومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و جشن سی‌سالگی «موزه ارتباطات»، نمایشگاه «۴۲سال تمبر انقلاب» در این موزه برگزار می‌شود.

 موزه ارتباطات که در بهمن ماه ۱۳۶۹ به نام موزه پست آغاز به کار کرده است، اکنون به عنوان موزه ارتباطات سی ساله شد؛ این موزه در یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه در قسمت‌های غربی و شرقی و ٣ طبقه در قسمت مرکزی بنا متشکل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده است.

شرایط احتمالی انجام سفرهای نوروزی ۱۴۰۰

ولی تیموری معاون گردشگری کشور به چگونگی انجام سفرهای تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: سفرهای نوروزی در صورت عدم تشدید شیوع ویروس کرونا و با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت برنامه‌ریزی شده امکان‌پذیر خواهد بود.

تیموری از ارائه طرح‌هایی از سوی وزارتخانه به ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص انجام سفرهای تعطیلات نوروزی خبر داد و افزود: به موجب مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با پیش‌شرط عدم تشدید شیوع ویروس سفرهای نوروزی با کنترل، نظارت و در راستای ایجاد نشاط اجتماعی انجام می‌شود.

او با تأکید بر کنترل و محدودیت‌های سفرهای نوروزی تصریح کرد: این سفرها تنها در چارچوب تورهای برنامه‌ریزی شده از طریق آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز و تحت نظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون گردشگری کشور عنوان کرد: برای افرادی که خارج از تورهای برنامه‌ریزی شده اقدام به سفر نوروزی ‌کنند ارائه رزرو مرکز اقامتی مجاز الزامی است.

۱۴۰۰ میلیارد تومان پروژه گردشگری و میراث فرهنگی افتتاح می‌شود

 علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی  افزود: در دولت دوازدهم تاکنون ۲۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسیده‌است و با افتتاح پروژه‌های دهه فجر امسال ارزش پروژه‌های افتتاحی در این بخش به ۲۳هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد که یک رکورد در این بخش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده روند افتتاح پروژه‌ها تا پایان دولت دوازدهم در بخش میراث فرهنگی و گردشگری ادامه خواهد داشت.

مونسان بیان کرد: وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقشی مهم در ارزآوری کشور داشته به نحوی که در سال ۲۰۱۹ که اوج گردشگری کشور بود سهم این وزارتخانه از جی دی پی کشور به ۱۱.۸ میلیارد دلار به صورت مستقیم رسید که عدد بسیار قابل توجهی است.

 جشنواره اقوام ایران زمین برند معتبر گردشگری است

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان به عنوان برندی معتبر و شاخص در حوزه گردشگری به بلوغ رسیده است.

 محمودیان از جشنواره مجازی بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گرگان اظهار داشت: برگزاری این دوره جشنواره در فضای مجازی می‌تواند سنگ بنایی برای برگزاری مجازی آن در سال‌های آتی در کنار اجرای حضوری باشد.
وی به قابلیت های صنایع دستی استان گلستان در راستای جهانی شدن شهرها و روستاهای ملی و به رخ کشیدن توانایی فعالان حوزه صنایع دستی استان اشاره کرد و افزود: امسال برای نخستین بار ۴ روستا و یک شهر گلستان به عنوان روستاها و شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 − 4 =