یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۲:۱۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

هفته کتاب برای همه ایران، با گفت‌وگو میان نهادهای فرهنگی

هفته کتاب برای همه ایران برگزار می‌شود اما برای این کار لازم است که توجه همگانی به اهمیت کتاب و مطالعه جلب شود، از سوی دیگر همکاری نهادهای مختلف با یکدیگر می‌تواند راه را برای رسیدن به این هدف بزرگ هموار کند. اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی نهادهای دیگر از این برنامه‌ها […]



هفته کتاب برای همه ایران برگزار می‌شود اما برای این کار لازم است که توجه همگانی به اهمیت کتاب و مطالعه جلب شود، از سوی دیگر همکاری نهادهای مختلف با یکدیگر می‌تواند راه را برای رسیدن به این هدف بزرگ هموار کند. اعضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی نهادهای دیگر از این برنامه‌ها گفته‌اند. 

همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، درباره نقش، اهمیت و جایگاه هفته کتاب در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: در این زمینه باید واقعیت امر را بسنجیم، یعنی حین برگزاری هفته‌ کتاب در ایران باید به میان مردم رفت و از فردی روستایی یا شهری، بانوی خانه‌دار، کارمند راه آهن، خلبان، پزشک، دانشجو، معلم و… پرسید که این هفته چیست؟ اگر نتوانست پاسخ دهد و اطلاعی نداشت که در چه هفته‌ای قرار داریم یعنی هفته کتاب نتوانسته در میان آحاد مردم و بطن جامعه رسوخ پیدا کند.

او با اشاره به این که باید با به کارگیری همه عناصر در اختیارمان هفته کتاب را به یک هفته بزرگ برای ایران تبدیل کنیم، اظهار داشت: به لطف خدا در چند سال اخیر هفته کتاب از نگاه سنتی که سبب‎ساز شکل‌گیری آن بود فاصله گرفته است؛ انجمن‌های مختلف در این هفته برای خود سهم و جایگاه پیدا می‌کنند، روستاها و شهرهای کشور برای رقابت‌های کتاب محور همانند باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند. این موارد اتفاقاتی بود که ظرف ۶ سال گذشته شاهد آن هستیم و پیش از آن چنین برنامه‌هایی وجود نداشت.

رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) را در ترغیب مخاطب برای خرید و مطالعه کتاب بسیار اثرگذار و مفید دانست و گفت: عنوان اولین‌ دوره‌ای که این طرح‌ها برگزار شد کتابفروشی به وسعت ایران بود. به نظر من این که ما در طرح‌های حمایتی بتوانیم دایره شمول یا بهره برداری از یارانه‎های اندک در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به اقصی نقاط کشور بزرگ ایران گسترش دهیم یکی از اقدامات و سیاست‌های خوب است که این یارانه‌های فصلی نیز از آن دست بود.

او در ادامه بیان کرد: همچنین این که مردم در کنار خریدهای عمومی خود که در طول هر فصل انجام می‌دهند احساس نیاز برای خرید کتاب داشته باشند و منتظر بمانند تا دوره‎ای که به کتاب اختصاص پیدا می‌کند شروع شود بسیار مبارک است و این امر برای کتاب موفقیت بزرگی است.

وی تصریح کرد: با وجود همه مشکلات و نارسایی‌هایی که در شبکه توزیع وجود دارد اینکه یک کتابفروش در دورترین نقطه ایران احساس کند که در طول هر دوره از یک فصل می‌تواند امیدوار باشد که پاتوقش از غربت نجات پیدا کند بسیار خوب است.
امیرزاده همچنین اظهار کرد: این که در روزهای عادی کسی به برخی از کتابفروشی‌ها سر نمی‌زند و در یک دوره‌ای همچون ایام برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب به محل پر نشاط گروهای اجتماعی تبدیل می‌شود بسیار خوب است، اما این طرح‌ها باید هم از نظر محتوا و هم اعتبار تقویت شود.

همایون امیرزاده در پایان گفت: با توجه به این که اطلاعات خرید و فروش‌ کتاب در ایام برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب در سامانه ثبت می‌شود می‌تواند برای متولیان حاکمیتی و بخش خصوصی کتاب پیام‌های خوبی داشته باشد از این جهت که نشان می‌دهد نگرش جامعه ایرانی برای خواندن و مطالعه به چه سمت و سویی حرکت کرده‌ است و این مجموعه‌ها چگونه و در چه زمینه‌هایی می‌توانند سرمایه گذاری کنند؛ از این جهت نیز این طرح‌ها بسیار خوب است.

هفته کتاب عاملی مهم در جلب توجه عمومی به موضوع کتاب است

حمیدرضا شاه آبادی داستان‌نویس، پژوهشگر تاریخ و نمایش‌نامه‌نویس معاصر، اظهار داشت: برگزار کردن هفته کتاب برای جلب توجه عمومی به موضوع کتاب و فعال کردن رسانه‌ها در این حوزه مفید است. در واقع این هفته این امکان را فراهم می‌کند که برخی برنامه‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی نیز اجرا شود.

وی در ادامه افزود: به هر صورت هفته کتاب فرصت و شرایط خوبی است که می‌توان از آن به اندازه خودش بهره گرفت منتها این که اگر متوقع باشیم که این هفته در کل بتواند مشکل کتابخوانی را حل کرده و شرایطی را فراهم کند که سطح عمومی مطالعه افزایش یابد توقع زیادی بوده و امکان پذیر نیست.

این نویسنده همچنین بیان کرد: برای ترویج کتابخوانی فعالیت‌های زیاد و متنوعی باید در کنار یکدیگر انجام شود، فعالیت‎هایی که هرکدام می‎تواند پشتیبان فعالیت دیگر و تکمیل کننده فعالیت قبل از خود باشند؛ از این جهت احساس می‌کنم در هفته کتاب تنها می‌توان نوعی یادآوری ایجاد کرد که چه کارهایی باید انجام شود، چه کارهایی روی زمین مانده، نقطه ضعف‌ها کدامند و چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد. 

شاه آبادی ضمن بیان این که برگزاری برنامه هایی چون طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) همانند قرص مسکن عمل می‌کنند، اظهار کرد: در شرایط خاص می‌توان از این مسکن‌ها استفاده کرد. در واقع ما باید به سمتی برویم که مردم واقعا و با اشتیاق قیمت واقعی کتاب را بپردازند و ناشران بتوانند کتاب‌هایی را منتشر کنند که نظر عموم مردم را جلب کند و آن‌ها را سر شوق بیاورد تا حاضر باشند هر رقمی را بابت آن پرداخت کنند. به سمتی حرکت کنیم که ناشران ما یاد بگیرند اثری را با حداقل قیمت برای جلب بازار منتشر کنند؛ زمانی این اتفاق امکان‌ پذیر است که تعداد شمارگان کتاب افزایش پیدا کند و این امر تنها زمانی رخ می‌دهد که مردم از کتاب استقبال کرده باشند. 

تفاهم‌نامه خانه کتاب و ادبیات ایران و اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امورایثارگران

در راستای همکاری در تألیف، چاپ و نشر کتاب، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی، برگزاری نشست‌های مشترک تخصصی، تبادل اطلاعات علمی- پژوهشی  و… تفاهم‌نامه همکاری ما بین مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اداره کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امورایثارگران منعقد می‌شود.  

این تفاهم‌نامه همچنین به منظور مشارکت در برگزاری جشنواره در حوزه ادبیات پایداری و رسانه در بخش‌های مختلف، مشارکت در برگزاری جلسات نقد کتاب و کارگاه‌های آموزشی برای نویسندگان نو قلم در حوزه ایثار و شهادت، همکاری در تولید آثار چندرسانه‌ای، حمایت از تولید و چاپ کتاب‌های شعر نویسندگان فعال و برتر کشور بویژه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تعامل و هم‌افزایی در ترجمه کتاب و تولید کتاب‌های الکترونیکی و گویا به امضای طرفین خواهد رسید.

همکاری در ایجاد انجمن تخصصی نویسندگان حوزه ایثار و شهادت، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای نویسندگان نو قلم در حوزه ایثار و شهادت، برگزاری نمایشگاه و فروشگاه ملی و بین‌المللی کتاب در حوزه ایثار و شهادت، مشارکت در ترجمه کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت و  همکاری در برگزاری جشنواره کتاب سال حوزه ایثار و شهادت از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

این تفاهم‌نامه همکاری یکشنبه (٢۵ آبان ماه) همزمان با دومین روز از بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منعقد می شود.

هفته کتاب فرصتی برای توجه بیشتر به نویسندگان و اندیشه‌ورزان است

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ضرورت برگزاری هفته کتاب گفت: هفته کتاب یک سنت حسنه و درخت تنومندی شده است که بزرگترین جشن ملی کتاب در کشور به شمار می‌آید و اگر بخواهیم دو رویداد بزرگ را در کشور تعریف کنیم یکی هفته کتاب و دیگری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

وی افزود: هفته کتاب فرصتی را فراهم می‌کند که به اهمیت مطالعه بیشتر پی ببریم و به آن بیشتر بپردازیم، فضایی که در طول ۲۷ سال گذشته در هفته کتاب ایجاد شده نشان می‌دهد که برنامه‌های متعددی که درباره کتاب توسط نهادهای مختلف برگزار شده است فضایی برای ایجاد انس و الفت بیشتر با کتاب در جامعه ایجاد کرده است.

اسماعیلی با اشاره به شعار امسال هفته کتاب توضیح داد: امیدواریم طبق این شعار، دانایی و مانایی در جامعه و قشرهای مختلف مردم ایجاد شود و به کتاب بیشتر توجه کنیم و زمان مطالعه و پرداختن به کتاب را جدی بگیریم.

وی تاکید کرد: امیدواریم هفته کتاب فرصتی باشد تا به نویسندگان، مولفان و همه اندیشه‌ورزان بیشتر توجه کنیم و تلاش‌های آن‌ها ارج بنهیم و این هفته که در ابتدا یک نهال بود اکنون به یک درخت تنومند تبدیل شود و هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود.

اسماعیلی همچنین درباره برنامه‌های هفته کتاب گفت: همه برنامه‌هایی که در هفته کتاب قرار دارد باید تقویت شود و موضوعی نیست که بگوییم به یک نقطه کمال رسیده‌اند بلکه همه جشنواره‌هایی که در حوزه کتاب برگزار می‌شود مثل جشنواره کتاب و رسانه، پاییزه کتاب و .. همگی باید تقویت شود. 

وی با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری برخی از مراسم به صورت ویژه تغییر کرده است، یادآور شد: به دلیل این بیماری طرح کتابگردی با اینکه هر سال به کتابفروشی‌ها می‌رفتیم اما امسال با توجه به صحبت‌ها و کارهایی که کرده‌ایم فضایی ایجاد می‌شود که کتاب به خانه‌ها بیاید.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت‌های گسترده استان‌های کشور در هفته کتاب نیز گفت: استان‌های کشور برنامه‌های مختلفی برای این هفته پیش‌بینی کرده‌اند و به صورت میانگین از ۴۰ تا ۱۲۰ برنامه در برخی استان‌ها اجرا می‌شود که همه این‌ها فضایی ایجاد می‌کند که توجه به کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور پخش شود.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: امسال همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران مشارکت نهادها با وجود بیماری کرونا در برنامه‌ها خیلی خوب است و به نظر می‌رسد جلوه مردمی هفته کتاب امسال خوب و قابل توجه است.

برنامه‌های سازمان زیباسازی شهر تهران در هفته کتاب

رونمایی مجازی از چهار عنوان کتاب با عنوان­ های طراحی شهری: روش­ ها و تکنیک­ ها، برندینگ مکان، جغرافیای رنگ و دروازه­ های تهران از مهمترین برنامه­ های این سازمان است. علاوه ­براین، اهدای کتاب به همکاران سازمانی، اکران تبلیغات مربوط به هفته کتاب با به کار گرفتن ایده­ های مختلف طراحان و گرافیست­ ها و طرح ­ها و تصاویر مربوط با موضوع کتاب و کتابخوانی از دیگر برنامه ­های سازمان زیباسازی شهر تهران در این هفته است.

 سازمان زیباسازی برنامه ­های مذکور را با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح شهر تهران در دستور کار خود قرار داده است.

نشست‌های خانه کتاب و ادبیات ایران در دومین روز هفته کتاب

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در دومین روز بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران میزبان پنج نشست تخصصی خواهد بود.

نشست‌هایی که در روز یکشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه همزمان با دومین روز از بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌ها و تشکل‌های فعال حوزه نشر برگزار می‌شود، به شرح زیر است؛

در دومین روز هفته کتاب، یکشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه از ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ نشست «پیام تقریظ» با حضور رحیم مخدومی، مریم فردوسی و احمد شاکری  با مشارکت مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین از ساعت ۱۲ الی ۱۳:۳۰ نشست «تأثیر کتاب و کتابخوانی در تقویت توان بردباری افراد جامعه متأثر از بیماری کرونا» با حضور دکتر سپهر هاشمیان، مهندس ندا موحدی‌پور و  زینب فریزاده با مشارکت کتابخانه و موزه ملک برگزار خواهد شد.

از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ نشست «نقش زنان در تولید و ترویج کتاب» با حضور دکتر الهام ملک‌زاده و مهتاب مردفرد  با مشارکت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برپا می‌شود. نشست «روابط بین‌الملل و دیپلماسی مبتنی بر کتاب» نیز از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ با حضور دکتر حسن خداوردی و دکتر غلامرضا کریمی با مشارکت انجمن روابط بین‌الملل و همچنین نشست «کتابشناسی آرای نو در خاورمیانه‌پژوهی» از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ با حضور دکتر قدیر نصری، دکتر رحمان قهرمانپور، دکتر مهدخت ذاکری و فرزاد پورسعید با مشارکت مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند این نشست‌ها را به صورت زنده از طریق اینستاگرام موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی @khaneyeketab  دنبال کنند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × چهار =