یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱:۳۹
دسته بندی: اخبار
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۳

تلویزیون در سالی که گذشت؛


ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی

در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۲۳ سریال از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد که در این میان سریال‌های تاریخی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.



به گزارش فرهنگ سار، بررسی سریال‌های تلویزیون بر اساس ژانر (گونه) نشان می‌دهد که مدیران سیما در برنامه‌ریزی‌های خود به چه ساختارهایی بیشتر توجه داشته‌اند.

در سالی که گذشت مجموعا هفت سریال در ژانر (گونه) تاریخی روی آنتن رفت. سریال‌های «سرزمین مادری»، «سنجرخان»، «رحیل ۱و ۲»، «عشق کوفی»، «آتش و باد» و «سوران» هر یک بخشی از صفحات تاریخ ایران و اسلام را ورق زدند.

سرزمین مادری به بررسی تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی یک پسربچه می‌پردازد. ماجرای سریال «سنجرخان» در زمان احمد شاه قاجار اتفاق می‌افتد.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از «سرزمین مادری»

سریال «سوران» سرگذشت، جوان آزاده‌ کُردی را در التهابات دهه ۵۰ منطقه کردستان به تصویر می کشد که هیچ‌گاه تسلیم نمی شود.

عشق کوفی به کارگردانی حسن آخوندپور نیز روایت‌گر یک عشق در سال ۶۱ هجری قمری است که اتفاقات کوفه و کربلا، آن را دستخوش تغییراتی می‌کند.

سریال‌های اجتماعی؛ از توزیع داروی تقلبی تا سیل و کرونا

امسال در گونه اجتماعی سریال‌های «مشاور»، «رعد و برق»، «سامو بندری»، «تب و تاب»، «همه‌گیری» و «نیکان» روانه آنتن شد.

سریال نیکان به موضوع توزیع داروهای تقلبی و قاچاق می‌پرداخت و دختری را نشان می‌داد که به دنبال کارآفرینی بود.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از سریال «نیکان»

سریال مشاور با بازی فرهاد قائمیان با محوریت حل و بررسی مسائل مشکلات خانواده‌ها، از شبکه افق پخش شد. این سریال نگاهی متفاوت به موضوع خانواده، ازدواج و طلاق دارد.

سریال همه‌گیری دوران اوج کرونا و پیک پنجم به بعد را روایت می‌کند و به بحران کرونا و تلاش شبانه‌روزی کادر درمان و نیروهای جهادی برای مقابله با این بیماری می‌پردازد.

اتفاقات سریال سامو بندری در جنوب کشور رخ می‌دهد. سامو تنها پسر ناخدا صبور (حسن پور شیرازی) که یک نوجوان ماجراجوست، ناخواسته باعث ایجاد دردسرهایی برای خانواده و دوستانش می شود.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از سریال «سامو بندری»

سریال «رعد و برق» گوشه‌ای از زحمات و مجاهدت‌های مردم و سیل‌زدگان را در ماجرای سیل و اتفاقاتی که پس از آن افتاده به تصویر می‌کشد.

«عاشورا»؛ تنها سریال دفاع مقدسی امسال

سریال «عاشورا» ساخته هادی حجازی‌فر به عنوان تنها سریال امسال در گونه دفاع مقدس از اول مهر ۱۴۰۲ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

این سریال محصول مرکز سیما فیلم است که روایتی متفاوت از مجاهدت‌های رزمندگان لشگر ٣١ عاشورا در عملیات‌های بدر و خیبر را به تصویر کشیده است.

نسخه سینمایی این سریال با نام «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد و توانست در اکران، عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت

کمدی‌هایی که بی‌سر و صدا آمدند و رفتند

گونه طنز و کمدی با چهار سریال در رده سوم جدول قرار می‌گیرد. «نون خ ۴»، «چشم بندی ۲»، «چرخ گردون» و «بیست کووید» سریال‌های کمدی بودند که در سال ۱۴۰۲ روانه آنتن شدند. در بین این سریال‌ها «نون خ ۴» که یک اثر نوروزی بود با توفیق بیشتری در جذب مخاطب مواجه شد. «چشم بندی ۲»، «چرخ گردون» و «بیست کووید» سریال‌هایی بودند که بی سر و صدا آمدند و رفتند و نتوانستند نگاه‌ها را به سمت خودشان جلب کنند.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از سریال‌ «نون خ ۴»

معماهای سه سریال «محرمانه»، «بازپرس» و «ترور»

سریال‌های «محرمانه»، «بازپرس» و «ترور» امسال در گونه معمایی ساخته و روانه آنتن شدند. سریال محرمانه روایتی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که واکنش دشمن را در بردارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دست‌یابی ایران به این موفقیت بزرگ شوند.

ماجرای سریال بازپرس درباره بازپرسی به نام «صدرا حسینی» با بازی محسن قصابیان است که در جریان یک قاچاق اقتصادی بزرگ قرار گرفته و به دنبال سرنخ‌های این پرونده با آدم‌های دارای رانت و رابطه و ماجراهای پیچیده‌ای روبه‌رو می‌شود.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از سریال «محرمانه»

مینی سریال ترور روایتگر ماجرای ترور نافرجام حاج قاسم سلیمانی در کرمان را به تصویر می‌کشد و اهمیت حاج قاسم در منطقه و شجاعت و ذکاوت فرماندهی این سردار بزرگ را مطرح می‌کند. این سریال معمایی برگرفته از ماجراهای واقعی است و توطئه‌های سرویس‌های عبری در سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

یک فانتزی و یک مستند داستانی

امسال سریال‌هایی داشتیم که نمی‌شد به راحتی آن‌ها را در گونه‌های متعارف دسته‌بندی کرد. «بچه زرنگ ۲» یک مستند داستانی است که فعالیت‌ها ، ایثار مدافعان حرم و شهدایی را نمایش می‌دهد که در این سال‌ها کیلومترها دورتر از وطن با دشمنی همچون داعش مبارزه کرده‌ و گمنام مانده‌اند.

ترافیک سریال‌های تاریخی و کمبود کمدی/ قاب جادویی در سالی که گذشت
 نمایی از سریال «مستوران»

سریال «مستوران۲» که می‌توان آن را در گونه فانتزی قرار داد، با روایتی جادویی از داستانی اسطوره‌ای و افسانه‌ای ساخته شده است. فصل اول سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب پرور در تابستان ۱۴۰۱ و در ۲۶ قسمت از شبکه اول سیما پخش شد. در زمستان سال ۱۴۰۲ فصل دوم «مستوران» به کارگردانی علی هاشمی و نویسندگی محمد حنیف از شبکه یک سیما روانه آنتن شد. ماجرای فصل دوم درباره لطفعلی است که به سن جوانی رسیده و عاشق_ ماه منیر_ دختر حاکم شهر شده است.

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش + 20 =