یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۲۰:۲۲
دسته بندی: اخبار
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

فرهنگ‌سار گزارش می‌دهد؛


نام شب یلدا بدون تغییر در تقویم وجود دارد/ ماهی‌گیری رسانه‌های معاند از آب گل‌آلود

سروش محمدی/ شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته میزبان خبری بودند که در آن عنوان شده بود نام‌های «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» به ترتیب به نام‌های «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشاوندان» و «روز تکریم همسایگان» تغییر یافته است. بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی این خبر را در حالی بازنشر کردند که هیچ اطلاعیه رسمی در خصوص تغییر […]



سروش محمدی/ شبکه‌های اجتماعی در روز گذشته میزبان خبری بودند که در آن عنوان شده بود نام‌های «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» به ترتیب به نام‌های «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشاوندان» و «روز تکریم همسایگان» تغییر یافته است. بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی این خبر را در حالی بازنشر کردند که هیچ اطلاعیه رسمی در خصوص تغییر اسمی این روزها از سوی نهادهای مرتبط منتشر نشده بود.

در این خبرها آمده بود که این تصمیم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و قرار است این جایگزینی در تقویم رسمی کشور ثبت شود. انتشار این خبر بی‌اساس نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت، بلکه رسانه‌های فارسی‌زبان معاند نیز آن را به عنوان یک خبر رسمی منتشر کردند و فرصت را برای زمینه‌سازی در جهت دشمنی علیه نظام مناسب دیدند.

ایران اینترنشنال به عنوان پیشرو در نشر خبر دروغ طی گزارشی عنوان کرده که جمهوری اسلامی در مخالفت با فرهنگ ایرانی و آیین‌های سنتی کشورمان این اقدام را انجام داده و درصدد است تا نام‌های اصیل مراسم‌های باستانی را از تقویم حذف کند.

این رسانه بیگانه مدعی شده که جمهوری اسلامی با مناسبت‌های باستانی و فرهنگی ایران مخالف و همیشه در تلاش برای حذف کلی آن از تقویم بوده است. در واقع طی این گزارش سعی شده مواضع نظام در تضاد با فرهنگ مردم به نمایش گذاشته شود. همچنین تاکید شده که این مناسبت‌ها عرصه‌ای برای بروز مخالفت با جمهوری اسلامی است.واضح است که این دست اظهارات، بیانگر تلاش‌های کور دشمنان برای ایجاد بستر ناامنی در کشور است و آن‌ها تلاش می‌کنند با القای وجود تناقض میان خواسته‌های نظام و مردم، بین این دو تفرقه افکنند تا به اهداف خود در دشمنی با همین مردم دست پیدا کنند.

پس از طرح گسترده‌ی این شایعه شورای فرهنگ عمومی کشور نسبت به آن واکنش نشان داده و دبیرخانه این شورا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در کنار عنوان شب یلدا، یک مضمون فرهنگی ترویجی یعنی فرهنگ مهمانی و پیوند با خویشاوندان که از ارکان زیست خانواده ایرانی است، به تقویم ملی اضافه شده است. همزمان با مناسب و آیین چهارشنبه‌سوری متناسب با سایر سنت‌های پایان سال در ایران، تکریم همسایه به عنوان یک فضیلت و اخلاق ایرانی و اسلامی جهت فرهنگ‌سازی بیشتر در این موضوع، به خصوص در زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی افزوده شده است».

این شورا همچنین تاکید کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال براساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی، مناسبتهای جدیدی را برای درج در تقویم رسمی کشور تایید می‌کند. در همین رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تازگی ۵ مناسبت را برای درج در ضمیمه‌ی تقویم رسمی تصویب کرده است. از جمله مناسبت‌های جدید «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشاوندان» است که همزمان در کنار نام شب یلدا برای روز ۳۰ آذر ماه قرار گرفته است.

همچنین اعلام شده که عنوان «روز تکریم همسایگان» در روز سه‌شنبه آخر سال برای استفاده‌ی بهینه فرهنگی از روزهای پایانی سال به‌ویژه چهارشنبه‌سوری برای درج در تقویم، تصویب شده است.

رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در واکنش به شایعات منتشرشده در رسانه‌ها گفت: «سی‌ام آذر ماه که به عنوان شب یلدا در تقویم است، تغییری نداشته است. متناسب با فرهنگ و سنت‌های ایرانی اسلامی که در شب یلدا مرسوم بوده، «روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشان» نیز به نام این روز اضافه شده که نه تنها تفاوت ماهوی با آداب و رسوم این شب ندارد بلکه بر هویت ملی و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی تأکید دارد».

این مسئول همچنین اضافه کرد: «سه‌شنبه آخر سال نیز برای نخستین بار به تقویم رسمی کشور اضافه شد؛ چراکه این روز همواره به صورت غیررسمی و بر مبنای آداب و رسوم ایرانی مورد توجه بود اما با نظر کارشناسان و صاحب‌نظران کارگروه‌های تخصصی در شورای فرهنگ عمومی برای توجه به هویت ایرانی برای نخستین بار این روز با نام «روز تکریم همسایگان» به تقویم رسمی اضافه شده است».

با ورود به‌هنگام مسئولین امر در این حوزه و رد شایعات، آتش این دروغ‌پراکنی خاموش شد. موضع رسانه‌های معاند اما تغییری نکرده و نشر این تکذیبه از سوی مقامات رسمی نظام در این رسانه‌ها دیده نمی‌شود و یا کمتر به آن پرداخته می‌شود تا اثر خبر دروغین اول بر ذهن مخاطبان تثبیت شود.

انتهای پیام/

۲۴-news.ir/vdchzznzq23nk-d.tft2.html

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو + نوزده =