یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۵۰:۴۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۹

آیین مستند، خاموشی نیست

به گزارش خبرنگار سینمایی فرهنگ سار، مراسم نکوداشت مرحوم خسرو سینایی عصر سه‌شنبه (بیست و پنجم آذر) به شکل آنلاین برگزار شد. با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به طور رسمی آغاز به کار کرد. اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت. وی به ببینندگان این […]



به گزارش خبرنگار سینمایی فرهنگ سار، مراسم نکوداشت مرحوم خسرو سینایی عصر سه‌شنبه (بیست و پنجم آذر) به شکل آنلاین برگزار شد. با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم، چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به طور رسمی آغاز به کار کرد.

اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت. وی به ببینندگان این مراسم که از طریق پلتفرم ها آن را تماشا می کردند سلام کرد و پس از آن تیزر جشنواره چهاردهم پخش شد. سپس مجری برنامه از محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت دعوت کرد تا به عنوان اولین سخنران پشت میکروفن حاضر شود.

وی گفت: در آغاز این دوره از جشنواره سینماحقیقت با هم هستیم اما در کنار هم نیستیم. تصاویر مشترکی را می‌بینم حتی اگر خیلی از هم دور هستیم. اما در عین دوری، با هم نزدیکیم چون تجربه‌های مشترکی را پشت سر گذاشته‌ایم.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت این جشنواره را میعادگاه خواند و گفت: امروز فصلی تازه در سینمای مستند شروع می‌شود. شروعی متفاوت. شرایط خاص امسال زیر سایه همه‌گیری کرونا، این امکان را از همه ما گرفته که زیر یک سقف مشترک باهم مستند ببینیم. تجربه متفاوت امسال موجب شده مستندهای جشنواره را در تنهایی و خلوت و به دور از شور همیشگی تماشا کنیم. می‌شد که ما هم سکون و سکوت را انتخاب کنیم و برگزاری جشنواره را به شرایطی امن و بی‌خطر و زمانی نامعلوم در آینده موکول کنیم اما خاموشی آیین مستند نیست. نباید دست روی دست بگذاریم بلکه باید چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

حمیدی‌مقدم ادامه داد: جشنواره چهاردهم سینماحقیقت برای برگزاری شایسته این دوره همه امکانات را بسیج کرده و از همه فرصت‌های دنیای دیجیتال استفاده کرده و به روز بودن در فناوری، موجب این گردهمایی بزرگ شده است.

استقبال شگفت‌انگیز از سینماحقیقت چهاردهم

وی با اشاره به استقبال شگفت‌آور مستندسازان از چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، گفت: حضور ۸۹۴ فیلم در جشنواره، ما را تشویق کرد تا با جدیت برنامه‌ها را پی بگیریم و تحولی در جشنواره امسال ایجاد کنیم. امسال پیوند ما با تماشاگران مستند از طریق پلتفرم‌های مختلف ممکن شده است.

حمیدی‌مقدم با اشاره به موضوع مهم خطرپذیری صاحبان مستند، گفت: مستندسازان امسال در تعامل با جشنواره بودند و درک درست آنها از وضعیت موجود شایسته قدردانی است که به جای بایگانی مستندهایشان اقدام به نمایش فیلم‌ها و تعامل با جامعه کردند و همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی که سود خود را فدای منفعتی بزرگتر کردند که به پربارتر کردن جشنواره و فرصت‌سازی برای همراهی با مخاطبان وسیع‌تر بیانجامد.

دبیر جشنواره چهاردهم سینماحقیقت با قدردانی از تمام تولیدکنندگان خصوصی فیلم‌های مستند از یک امکان و تصمیم جدید در این دوره خبر داد و گفت: بر آن شدیم که به خاطر این همراهی و برای جبران بخشی از سرمایه سرمایه‌گذاران مستندها، مبلغی را به عنوان حقوق پخش به آثار بدهیم. بر این اساس، برای فیلم‌های کوتاه مبلغ  ۳ میلیون تومان، نیمه بلند ۵ میلیون تومان و مستندهای بلند ۸ میلیون تومان به سرمایه گذاران بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

حمیدی‌مقدم با تاکید بر اینکه سینمای برخط سهم عمده‌ای در آینده به خود اختصاص خواهد داد، گفت: سینماحقیقت مفتخر است که در این زمینه در شمار جشنواره‌های پیشرو باشد. در شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین دوره جشنواره تصمیم گرفتیم که هر روز جشنواره را به یکی از بزرگان سینمای مستند کشور تقدیم کنیم. بر همین اساس، چهار مراسم نکوداشت برای چهار استاد درگذشته و سه بزرگداشت برای بزرگانی که از حضورشان بهره می‌گیریم، داریم.

وی با تشریح این مراسم گفت: مراسم ابتدا و آغازین ما در امروز برای زنده یاد استاد خسرو سینایی است. مراسم دیگر برای زنده‌یادان حمید سهیلی، اکبر عالمی و منوچهر طیاب و سه بزرگداشت هم شامل اساتید مهوش شیخ‌الاسلامی، فرشاد فدائیان و کامران شیردل است.

حمیدی‌مقدم در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: اما امروز در این لحظه‌های دلنشین و در آستانه آغاز جشنواره چهاردهم سینماحقیقت یاد می‌کنیم از اساتیدی که امروز بین ما نیستند. خسرو سینایی از درخشان‌ترین نام‌ها در سینمای مستند ایران است. فیلمسازی در جستجوی حقیقت و دانایی با آثاری سراسر تلاش و تکاپو که تا دیروز کنار ما بوو امروز ستاره‌ای در کهکشان است. یادی از شاعر سایه‌ها، زنده.یاد خسرو سینایی آغازگر جشنواره چهاردهم سینماحقیقت است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دی‌ ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 + 14 =