سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۲۹:۰۷
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

پیچ و خم ساخت کاراکترهای ایرانی

 به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ سار، موسی فرزانیان رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار: تولید شخصیت‌های جذاب برای کودکان، تقویت این کاراکترها با تولید کارتن‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها و همچنین تبلیغات ادامه‌دار از جمله عواملی است که می‌تواند شخصیت‌های ایرانی را برای کودکان کشور محبوب و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم التحریر دانش‌آموزی را […]



 به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری فرهنگ سار، موسی فرزانیان رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار: تولید شخصیت‌های جذاب برای کودکان، تقویت این کاراکترها با تولید کارتن‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها و همچنین تبلیغات ادامه‌دار از جمله عواملی است که می‌تواند شخصیت‌های ایرانی را برای کودکان کشور محبوب و تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان لوازم التحریر دانش‌آموزی را به‌سمت تولید و عرضه محصولات با این نمادهای ایرانی ترغیب کند.

نمایشگاه نوشت افزار ایرانی هر ساله در آستانه بازگشایی مدارس در ایران برگزار می شود. نمایشگاهی که در آن تولیدات داخلی با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار والدین و کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.

نمایشگاه امسال نیز همچون سال های گذشته در کانون پرورش فکری کودکان در خیابان حجاب برگزار شده است. نمایشگاهی که با وجود تنوع در محصولات همچنان یک خلا بسیار بزرگ را دارا است. خلای به نام کاراکتر های ایرانی که بتوانند بر روی لوازم التحریر ایرانی قرار بگیرند.

در سال های گذشته تلاش های بسیاری برای تولید کاراکتر های ایرانی صورت گرفته است. دارا و سارا از جمله همین کاراکترهای ایرانی هستند که تلاش های بسیاری برای عرضه آن ها به بازار مصرفی کودکان و نوجوانان صورت گرفت.

رئیس اتحادیه لوازم‌ التحریر و نوشت‌افزار در رابطه با تولید کاراکتر های ایرانی گفت: در چند سال گذشته با ورود کاراکترهای «دارا و سارا» و حمایت‌های انجام گرفته از طریق تمام دستگاه‌ها، شاهد بودیم که این کاراکترهای ایرانی به‌قدری برای کودکان و نوجوانان جذاب شده بود، که نماد دارا و سارا، ۷۰درصد بازار لوازم التحریر دانش‌آموزی را در قُرُق خودش درآورده بود و تولید دفاتر مشق، کیف و سایر این اقلام با تصویر دارا و سارا به‌قدری سودآور بود که تولیدکنندگان کشور به هیچ وجه حاضر نبودند به جای این کاراکترها، کاراکترهای دیگری حتی کاراکتر باربی را روی تولیداتشان چاپ کنند.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته و پس از کاراکترهای «دارا و سارا»، هیچ کاراکتر جذاب دیگری از سوی رسانه‌ها به کودکان و نوجوانان کشور معرفی نشد، افزود: گرچه در حوزه تولیدات سینمایی، شخصیت‌هایی مثل فیل‌شاه ساخته شدند؛ ولی شخصیت فیل‌شاه تنها در یک فیلم سینمایی شکل گرفت و دیگر خبری از آن نشد، در حالیکه کاراکترهای خارجی مثل باربی، در ده‌ها فیلم سینمایی، کارتن و تیزرهای تبلیغاتی استفاده شدند و همین تبلیغات دامنه‌دار باعث شد تا این کاراکترها در ذهن کودکان بنشیند.

کاراکترهای غربی برای کودکان ایرانی

کشورهای غربی به خصوص آمریکا در قرن بیستم روی به تولید کاراکترهای محبوب برای نوجوانان آمریکایی آوردند. کاراکترهایی که بیشترشان در کمیک هایی آمریکایی و توسط هنرمندان این کشور خلق شده اند. کاراکترهای محبوبی از جمله سوپرمن، بت من، مرد عنکبوتی که در حال حاضر نیز محبوبیت بسیاری را در بین کودکان و نوجوانان دارا هستند.

خلا وجود کاراکتر های ایرانی نکته فرهنگی بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان فرهنگی کشور قرار گیرد. زیرا در حال حاضر بیشتر کاراکتر های محبوب کودکان و نوجوانان ایرانی کاراکتر های غربی هستند.

علی آرمین نویسنده حوزه کودک و نوجوان در خصوص عملکرد ضعیف ما در کاراکتر سازی برای کودکان با وجود ادبیات داستانی غنی گفت:

به نظر من اصلی ترین کاری که می توانیم انجام دهیم کاریست که توسط مجموعه های فرهنگی بزرگ در کشور انجام شود. مجموعه هایی که همت کنند و بخواهند کار بزرگی انجام دهند. اگر بخواهند همچین کاری انجام شود قطعا ارتباط لازم با نویسندگان خوب برقرار می شود و می توانیم در عرصه های مختلف چون تولید لوازم تحریر و انیمیشن شاهد تولیدات خوب باشیم. منتهی اگر کاری را نخواهیم انجام دهیم و به دنبال آن نباشیم قطعا به آن کار نمی رسیم. البته این قضیه بیشتر به طرز فکر مسئولین کشور بر می گردد که بخواهند در این زمینه کارهای خوبی انجام شود.

آرمین در ادامه با اشاره به این که کودکان و نوجوانان چه نوع داستانی هایی را بیشتر می پسندند گفتند:

بچه ها دوست دارند که قهرمان داستان هایشان فردی قوی باشد و بتواند مشکلات را پشت سر بگذارد. همچنین هدف بزرگی نیز داشته باشد. به قول استاد بنده آقای مظفر سالاری که در خصوص کتابم به نام پرواز با پاراموتور به من یادآوری کردند که سعی کن هدف های بزرگ برای شخصیت ها و قهرمان های داستان هایت قرار بدی. چون این اهداف باعث می شود که داستان قوت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: فکر می کنم دو جهت در خلق کاراکتر بسیار مهم است یکی این که قهرمان واقعا قهرمان باشد و در برابر مشکلات کم نیاورد. دیگری این که هدف بزرگی داشته باشد. فکر می کنم این دو آیتم برای خلق شخصیت های محبوب می تواند ماثر باشد.

پشتوانه سازی عامل موفقیت کاراکترهای محبوب

هویت سازی و پشتوانه سازی مسئله ای بسیار مهم برای تولید کاراکترهای محبوب است. کاراکترهایی که بتوانند در جریان تولیدات فرهنگی در انیمیشن ها و فیلم های سینمایی و حتی بر روی لوازم التحریر کودکان نیز قرار بگیرند.

علی آرمین با اشاره به این موضوع که پشتوانه سازی برای کاراکترهای انیمیشنی امری طبیعی است بیان کردند:

هویت سازی و پشتوانه سازی امری طبیعی است. همین انیمیشن شکرستان که بعد از پخش شدنش بر روی جلد دفتر ها نیز آمد هم به خاطر پشتوانه سازی که داشت مورد استقبال قرار گرفت. قطعا اگر هر اثری پشتوانه داستانی داشته باشد و بعد در انیمیشن و فیلم نیز استفاده شود قطعا با استقبال بالاتری روبرو می شود.

آرمین در ادامه افزود: ولی متاسفانه ما به دنبال رصد کردن نیستیم که ببینیم چرا بعضی شخصیت هایی که نوجوان ها توانستند با آنها ارتباط برقرار کنند چه داستانی در پشت خود دارند. تا زمانی که کارهایی این چنینی هر کدام فردی و به صورت کوچک باشد نتیجه نخواهد داشت. هرچند که من افراد بسیاری را می شناسم که در عرصه داستان، کمیک، انیمیشن فعالیت های خوبی را انجام می دهند ولی باید بین این افراد ارتباطی برقرار شود. ارتباطی که بتواند این افراد را به یکدیگر مرتبط کند تا ما شاهد کارهای قوی تر باشیم. کاری که بتواند نه در سطح ملی بلکم در سطح جهانی نیز بتواند موفق باشد. ولی این ارتباط در حال حاضر وجود ندارد.

خلق کاراکترهای ایرانی در حوزه کودک و نوجوان به شدت احساس می شود. خلای که نیازمند همت و البته توجه مسئولان مربوطه است. همچنین حضور نویسندگان، هنرمندان و مجموعه های فرهنگی برای تولید کارکترهای ایرانی نیز می تواند کمک بزرگی به روند چرخه فرهنگی کشور باشد. چرخه فرهنگی که امروزه به هیچ وجه حال و روز خوشی را ندارد. چرخه ای که سوال بزرگی را مطرح می کند که چرا با وجود همه استعداد ها و ظرفیت فرهنگی کشور همچنان این خلا وجود دارد.

انتهای پیام/

۱۳۹۸/۰۶/۲۷

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + نوزده =