سه شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷:۴۰
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

موزه هنرهای معاصر توقعات مخاطبان خود را محقق کند

به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر گفت:  نمایشگاه نهان‌ برعیان  به همراه نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا که به آثار اندی وارهول  از گنجینه موزه هنرهای معاصر اختصاص دارد در محل موزه هنرهای معاصر میزبان مخاطبان خواهد بود. مظفری در تشریح برنامه های آینده […]



به گزارش خبرنگار فرهنگی فرهنگ سار، هادی مظفری روز سه شنبه در نشست خبری نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر گفت:  نمایشگاه نهان‌ برعیان  به همراه نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا که به آثار اندی وارهول  از گنجینه موزه هنرهای معاصر اختصاص دارد در محل موزه هنرهای معاصر میزبان مخاطبان خواهد بود.

مظفری در تشریح برنامه های آینده موزه هنرهای معاصر گفت: بر اساس نشست ها و برنامه ریزی هایی که درباره برنامه های موزه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که می توان در سال حدود ۸ نمایشگاه را برگزار کنیم. انتشار و ارائه ۶ جلد کتاب از دیگر برنامه هایی است که در گذشته وعده آن را دادیم که در مرداد ماه مراسم رونمایی از آنها را برگزار خواهیم کرد و همچنین برنامه های موزه با عناوین کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک نیز کار خود را آغاز می‌کنند. 

 موزه هنرهای معاصر توقعات مخاطبان خود را محقق کند

مدیرکل هنرهای تجسمی بر نقش موزه به عنوان یک نهاد پویا تاکید کرد و گفت: موزه‌ها موجود زنده هستند و بر همین اساس انتظارات از موزه ها زیاد است. پرسشگری و دغدغه مندی بسیار ارزشمند است که باعث توسعه در امور فرهنگی و هنری می شود. قبول دارم که موزه باید پویاتر و بانشاط‌تر از قبل باشد و امیدوارم که این امر محقق شود.

وی به موارد بازسازی و بهسازی موزه اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات مختلفی که در این مسیر وجود  داشت در نهایت موفق شدیم که مراحل بهسازی موزه را به پایان رسانیم. راه‌اندازی سیستم اطفای حریق جدید موزه از وظایف طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مراحل اجرایی آن به زودی عملی خواهد شد.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در این نشست به برگزاری ۲ نمایشگاه به صورت همزمان در گالری‌های موزه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه نهان‌ برعیان که بر مهندسی تصویر در نقاشی ایرانی اشاره دارد با کیوریتوری شهریار حاتمی سه شنبه ۱۸ خرداد ماه افتتاح می شود و به  نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا که به آثار اندی وارهول  از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران از سوی امیرراد کیوریت شده است ۲۵ خردادماه آغاز به کار می کند.

توجه به پژوهش، وظیفه نهاد موزه است

وی در تشریح دلایل برگزاری نمایشگاه نهان برعیان گفت: این نمایشگاه یک پروژه پژوهشی است و  یکی از وظایف نهاد موزه‌ای توجه به امر پژوهش است که بر همین اساس پیشنهاد حاتمی به عنوان کیوریتور این نمایشگاه را پذیرفتم چون معتقدم که  هنرمندان و مخاطبان هنر باید با تاریخ هنر و نحوه دیدن و نگرش ما در تاریخ هنری آشنا شوند. 

 پس از آن احسان آقایی نیز در این زمینه گفت:  ما باید خوانشی از هنر گذشته داشته باشیم تا بتوانیم به هنر مدرن و معاصر برسیم، اما در ایران ورود ما به مدرنیسم با شناخت نبود. هنر کهن ما را همیشه غربی‌ها به ما معرفی کرده‌اند و در نتیجه ما نتوانستیم خوانش درستی از آن داشته باشیم که بتوانیم در هنر امروز خود از آن استفاده کنیم. کنار گذاشتن هنر کهن باعث شده است ما با هنر معاصری مواجه باشیم که هیچ ریشه‌ای در تاریخ ما ندارد و این اتفاق در هنر هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.
آقایی ادامه داد: در ایران هنوز بسیاری از مردم با هنر معاصر ارتباط ندارند زیرا اتصالی میان این هنر با گذشته و فرهنگ ما وجود ندارد. حتی گرته‌برداری‌هایی که هنرمندان معاصر از هنر گذشته کرده‌اند همراه با غلط‌هایی است که از سوی غربی به ما ارائه شده است. وقتی هیچ نهادی در کشور ما وجود ندارد که چنین فعالیت پژوهشی انجام دهد، موزه هنرهای معاصر به عنوان یک نهاد پژوهش محور باید این غلط‌ها را اصلاح کند تا هنرجویان و هنرمندان بتوانند با سابقه هنری کشور آشنایی پیدا کنند و آن را در هنر معاصر استفاده کنند.
شهریار حاتمی کیوریتورنمایشگاه نهان بر عیان گفت: این نمایشگاه که بر مهندسی تصویر در نگارگری ایران متمرکز است بر اساس پروژه پژوهشی من شکل گرفته است که در به ارتباط ریاضیات و هنر ایرانی در سده ۸ تا ۱۱ هجری و به صورت تخصصی به نگارگری توجه داشتم چون در بین هنرهای ایرانی دستور زبانی مشترک وجود دارد که ریشه آن در علم هندسه است و هدف این  است که هندسه‌دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علمی در کارشان بهره می‌گرفتند.
حاتمی افزود: هدف این پژوهش معرفی علومی است که هنرمندان گذشته ما با آن در ارتباط بودند اما به‌مرورزمان استفاده از آن‌ها در هنر ایران بسیار کمرنگ شده است و آگاهی عمومی از آنچه ما اسمش را نگارگری می‌گذاریم بسیار پایین است. هنر ایران در یک دوره ۳۰۰ ساله به شکوفایی رسید و پس از آن که تحت تاثیر غرب قرار گرفت نوع نگاه هنرمندان به تصویر نیز تغییر کرد. امروزه حتی اگر هنرمندی برداشتی از هنر کهن ایران داشته باشد صرفاً برداشتی سطحی است زیرا از ریشه‌ها و اصول آن نقاشی اطلاعی ندارد. این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان امروز کمک کند شناخت بهتری از ریشه‌های هنر ایران داشته باشند.

 موزه هنرهای معاصر توقعات مخاطبان خود را محقق کند

امیر راد کیوریتور نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا که به آثار اندی وارهول گفت: اگرچه نام این موزه، هنرهای معاصر است اما آثاری که در گنجینه موزه وجود دارد کارهای مدرنیستی است و در زمان فعلی دیگر آثار معاصر نیستند. حال ما قصد داریم از کارهای مدرنیستی یک خوانش معاصر انجام دهیم. در نمایشگاه نهان بر عیان نیز همین اتفاق می‌افتد و از یک امر کلاسیک یک خوانش معاصر ارائه می‌شود. این کاری است که در رویدادهای پژوهشی موزه‌های بزرگ دنیا انجام می‌شود و آن‌ها به خوانش های معاصر از دوره‌های مختلف هنری می‌پردازند.
او درباره جایگاه کیوریتوری و نوع فعالیتی که در نمایشگاه پرسونا انجام شده است گفت: کیوریتور به طور مشخص ایده‌ای دارد که می‌خواهد آن را به دیگران منتقل کند و به واسطه آثار هنری که در اختیارش هست می‌تواند این کار را انجام دهد. یکی از ابزارهای کیوریتور در موزه‌ها ایجاد فضا است، یعنی تبدیل کردن یک مکان به فضایی برای انتقال ایده. این کار می‌تواند با استیتمنت ها، نحوه چینش آثار و… انجام شود. یکی از کارهای رایج در تمام موزه‌های سراسر جهان این است که یک خوانش جدید از مجموعه آثار یک هنرمند قدیمی اتفاق می‌افتد. بنابراین قرار نیست که در این نمایشگاه‌ها اثر جدیدی ارائه شود بلکه چگونگی چینش آثار در کنار هم و پیشنهاد برای نحوه خوانش این مجموعه، نگاهی است که کیوریتور ارائه می‌دهد.
راد افزود: در این نمایشگاه ۷ اثر از وارهول به نمایش درمی‌آید که البته بعضی از آن‌ها پورتفولیو و خود شامل چند اثر هستند. کتاب پژوهشی این نمایشگاه نیز حاوی جستارهایی است که توسط گروه نویسندگان به سرپرستی آیدا مرادی آهنی، نوشته شده‌اند.

 در ادامه مظفری گفت: برای هر دو نمایشگاه کتاب‌های پژوهشی نیز منتشر می‌شود و محمدرضا اصلانی، فرح اصولی و شهریار حاتمی شورای هنری نمایشگاه نهان بر عیان هستند.
او درباره  مرمت موزه نیز گفت: موزه‌ها موجودی زنده هستند و عقیده دارم کار مرمت موزه هیچ‌وقت تمام نمی‌شود، بنابراین همیشه باید کارهای لازم برای ایجاد شرایط بهتر در موزه را انجام داد. یکی از وظایف دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد در سال ۱۴۰۰ این است که سیستم اطفای حریق موزه را تغییر داده و سیستم‌های جدید و به روز را نصب کند..

نشست خبری نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر سه‌شنبه ۱۱خردادماه با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان‌آقایی رییس موزه هنرهای‌ معاصرتهران، شهریارحاتمی کیوریتور نمایشگاه نهان‌ برعیان و امیرراد کیوریتور نمایشگاه مروری بر آثار پرسونا در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

ادامه دارد..

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × 3 =