جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۹:۵۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

سیزدهم مهرماه و مهمترین اخبار کرونا در استان ها

 شیوع سومین موج کرونا و همزمانی آن با فصل پاییز و آخرین آمارهای وزارت بهداشت و درمان از افزایش شمارجانباختگان و مبتلایان به بیماری کرونا حکایت از جدی بودن شرایط دارد ، بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک سبب شده تا ستاد های استانی محدودیت هایی را در برخی استانها دوباره اعمال […]



 شیوع سومین موج کرونا و همزمانی آن با فصل پاییز و آخرین آمارهای وزارت بهداشت و درمان از افزایش شمارجانباختگان و مبتلایان به بیماری کرونا حکایت از جدی بودن شرایط دارد ، بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی ، فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک سبب شده تا ستاد های استانی محدودیت هایی را در برخی استانها دوباره اعمال کنند که شدت این محدودیت ها بسته به شرایط قرمز یا هشدار استانها دارد.

 برقراری محدودیت‌ها و توقف برخی از فعالیت‌های اقتصادی به همراه تعطیلی بسیاری از مراکز و اصناف و لغو آیین های مذهبی ، اجتماعی و فرهنگی به مدت یک هفته نشان از این دارد که عادی انگاری ها ورفتارهای غیر مسئولانه سبب بروز موج سوم شیوع این بیماری شده است .

هم اکنون استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

طبق تصمیم این ستاد در صورت کم توجهی به ضوابط و رعایت نکردن محدودیت ها که مصداق تهدید سلامت عمومی است جریمه هایی برای متخلفان در نظر گرفته شده است .

تازه ترین آمارها از وزارت بهداشت 

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۲۱۱ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۶ هزار و ۹۵۷ نفر رسید و ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۳ مهر ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۶۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۴۸۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۱ هزار و ۷۷۲ نفر رسید.

وی گفت: تاکنون ۳۸۹ هزار و ۹۶۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین  چهار هزار ۱۵۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

مراکز استانی و دفاتر فرهنگ سار در شهرستان ها جدیدترین و موثق ترین اخبار با موضوعیت کرونا را در ۲۴ ساعت گذشته منتشر کرده اند که برخی از آنها در ذیل می آید.

کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، جریمه می‌شوند

در تهران تحلیل آمار و بررسی وضعیت بیماری کرونا نشان می دهد که موج سوم در تهران شکل گرفته و با توجه به اینکه تهران یکی از مراکز مهم اپیدمیولوژیک این بیماری در کشوربه شما می رود نیاز است مداخلات جدی تر در سطح شهر و استان اعمال تا رشد فزاینده بیماری کنترل شود.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران از اعمال جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد و گفت: اگر وضعیت تهران با همین شرایط ادامه یابد باید منتظر افزایش سه تا پنج برابری آمار مبتلایان کووید۱۹ و ۱.۵ تا ۳ درصدی میزان مرگ و میر باشیم.

 دکترعلیرضا زالی به وضعیت قرمز در شهر تهران اشاره کرد و افزود: افرادی که با جان مردم بازی می کنند و به رعایت شیوه نامه ها توجه نمی کنند در مرحله اول جریمه نقدی، در مرحله بعدی محرومیت اجتماعی و در مرحله سوم مجازات و جریمه های بیشتری اعمال می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در اغاز دویست و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد دو هفته تعطیلی برای تهران در شرایط کرونا را مطرح کرد.

اماکن ورزشی قزوین به مدت یک هفته تعطیل شدند

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین گفت: با توجه به وضعیت فوق قرمز استان از نظر شیوع کرونا و اعلام ستاد استانی مقابله با این بیماری، تمامی اماکن و باشگاه‌های ورزشی استان به مدت یک هفته تعطیل شدند.

افسانه حسن نایبی افزود: بازرسان اداره کل ورزش و جوانان در کنار تیم‌های نظارتی دانشگاه علوم پزشکی و اداره اماکن بر این موضوع نظارت دارند و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهند کرد.

مبتلایان به کرونا در صورت کم توجهی به قرنطینه تذکر قضایی می‌گیرند

 فرماندار خمین با تاکید بر اینکه مبتلایان به کرونا که بیماری آنان قطعی شده نباید در جامعه حضور پیدا کنند افزود :در صورت کم‌توجهی به قوانین قرنطینه که از مصادیق تهدید علیه سلامت عمومی است با آنان برخورد قضایی می‌شود.

«احمد طهرانی» افزود:  با توجه به اینکه وضعیت شیوع بیماری در شهرستان بحرانی است همه باید به این باور برسیدن که رفتار غیرمسئولانه در ارتباطات روزمره می‌تواند تشدید این وضعیت در روزهای آینده را رقم بزند.

وی اظهار داشت: اصناف از جمله اقشاری هستند که با مردم ارتباط زیاد دارند و در صورت سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی یکی از کانون های شیوع بیماری کرونا خواهند شد که در صورت مشاهده تخلف از طرف اصناف ، باید با آنان  برخورد جدی شود و صنوف متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند .
محدودیت‌های جدید کرونایی در آذربایجان‌غربی اعمال شد

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شرایط قرمز موجود در استان، محدودیت‌های جدید کرونایی ابلاغ شده که با نظارت نهادهای مربوطه اجرایی می‌شود.

جواد آقازاده  اظهار داشت: اجرای این محدودیت ها با برنامه ریزی کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، یک هفته تعیین شده است.

محدودیت های کرونایی در ایلام اعلام شد

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ۱۱ مورد محدودیت های کرونایی تا پایان هفته جاری در این استان اعمال می شود.

دکتر جمیل صادقی فر تعطیلی دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبانسراها، و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها و سینما، تئاتر و مراکز مشابه را از جمله این محدودیت ها اعلام‌کرد.

وی افزود:  با توجه به اوج گرفتن در این استان و افزایش بی سابقه تعداد بستری ها از عموم مردم خواست: با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از کرونا مشارکت لازم داشته باشند تا موج ابتلا و بستری های کرونا فروکش کند.

شرایط کرونا در استان یزد برای ۲ هفته آینده اضطراری اعلام شد

 جانشین ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونای استان و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان روندی فزاینده یافته، شرایط استان را برای ۲ هفته آتی اضطراری اعلام کرد.

احمد ترحمی  با تاکید بر رعایت الزامات بهداشتی از سوی شهروندان گفت:  ورود افرادی که ماسک ندارند، به ادارات ممنوع بوده و ارائه خدمات به آن‌ها مجاز نیست، همچنین از اتاق اصناف شهرستان‌ها انتظار می رود با هماهنگی فرمانداران بر فعالیت اصناف نظارت بیشتری در زمینه رعایت الزامات بهداشتی اعمال کنند.

اعمال محدودیت‌های کرونایی در شهرهای با وضعیت قرمز استان زنجان تشدید شد

شرایط قرمز کرونایی موجب تشدید اعمال محدودیت در فعالیت‌های جمعی و برخی مشاغل پرخطر به مدت یک هفته در شهرهای با وضعیت قرمز استان زنجان شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان زنجان شهرهای با وضعیت قرمز استان را زنجان، ابهر و خرمدره ذکر کرد و گفت: اعمال محدودیت ها به منظور کنترل موج جدید کرونا در ستاد مقابله با کرونای استان‌ به تصویب رسید.

حسن مظفری اظهار داشت:  بر اساس این تصمیم همه دستگاه‌های اجرایی طبق روال عادی با رعایت پروتکلهای بهداشتی فعال خواهند بود و هرگونه ارایه خدمات به افراد فاقد ماسک و کسانیکه توصیه های بهداشتی را رعایت نمی کنند در دستگاه های اجرایی ممنوع است.

تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی در حال افزایش است

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به طور خفیف در حال افزایش است.

دکتر حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ بیمار جدید بستری می‌شوند افزود :استان خراسان رضوی همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد اما هنوز وارد مرحله سوم شیوع این ویروس نشده است.

در پی روند صعودی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در مشهد ورود و حضور شهروندان در آرامستانهای این کلانشهر که پیش از این برای مدتی آزاد شده بود  از ۲۳ تیر ماه تا نیمه شهریور ماه ممنوع شد و این ممنوعیت همچنان ادامه دارد.

سخنگوی ستاد استانی کرونا:مردم رعایت نکنند وضع خوزستان بدتر می‌شود

 سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا درخوزستان ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش ابتلا و بستری بیماران کرونایی در این استان تصریح کرد:اگرمردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند وضع خوزستان از نظر شیوع کرونا به مراتب بدتر خواهد شد.

رضا نجاتی افزود:تصمیم ستاد استانی مبارزه با کرونا بر روی بستن بوستان‌ها ، تعطیلی مراکز آموزشی و برپا نشدن هرگونه تجمع به خصوص نماز جمعه در نقاط قرمز متمرکز است.

 اخبار و گزارشهای مراکز استانی با محوریت کرونا 

مهدهای کودک آذربایجان‌غربی دوباره تا یک هفته تعطیل شدند

تدوین سبک علمی و عملی امور لازمه سبک جدید زندگی با کرونا

موج‌های پی در پی کرونا و استمرار سیر صعودی

راه اساسی قطع زنجیره کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است

ادعای ترخیص‌نشدن ۴۰ بیمار کرونایی در مهاباد صحت ندارد

دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی مهدهای کودک قزوین اعلام شد

مدارس مهاباد به مدت یک هفته تعطیل شد

تعداد بستری‌های روزانه کرونایی در آذربایجان‌غربی به مرز ۲۰۰ بیمار رسید

۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات خسارت کرونا در بروجرد پرداخت شد

تعداد موارد بستری مبتلا به کرونا در کرمانشاه از مرز ۵۰۰ نفر گذشت

برگزاری مراسم عزاداری در آرامستان‌های مشهد همچنان ممنوع است

جان باختگان کرونا در البرز ۲ برابر شد

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

3 × چهار =