جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۵:۱۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

چهاردهم بهمن و تازه‌ترین خبرهای کرونایی استان‌ها

ماه ها تجربه حضور کرونا در استان‌های مختلف نشان داده است که قدرت و نفوذ آن به میزان رعایت تدابیر بهداشتی و سطح مسوولیت‌پذیری همگان بستگی دارد. در حالی که چندی قبل بسیاری از استان‌ها به مدد رعایت پروتکل‌ها به رنگ آبی کرونایی درآمدند، هم اکنون سفرهای بین شهری، جنب و جوش و ترددهای غیرضروری درون […]



ماه ها تجربه حضور کرونا در استان‌های مختلف نشان داده است که قدرت و نفوذ آن به میزان رعایت تدابیر بهداشتی و سطح مسوولیت‌پذیری همگان بستگی دارد.

در حالی که چندی قبل بسیاری از استان‌ها به مدد رعایت پروتکل‌ها به رنگ آبی کرونایی درآمدند، هم اکنون سفرهای بین شهری، جنب و جوش و ترددهای غیرضروری درون شهری در کمتر از دو ماه باقی مانده به نوروز ۱۴۰۰ به طور محسوس افزایش یافته و به موازات آن، شاهد شیب افزایشی ابتلا به کرونا هستیم. 

کرونا از طریق عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن فرد آلوده منتشر می‌شود و ذرات سبک تر ویروس تا ساعت‌ها در محیط پیرامون فرد آلوده باقی می ماند، بنابراین خطر انتقال آن در اماکن سربسته و پر تجمع بیشتر و لازم است افراد تا جای ممکن از تردد غیرضروری در مراکز سربسته خودداری کرده و در صورت ضرورت فاصله فیزیکی را رعایت کنند.

براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون یک میلیون و ۴۳۱ هزار و ۴۱۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۸ هزار و ۱۱۰ نفر رسیده است.

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۲۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
وی افزود: شهرستانهای های نارنجی در استانهای شمال و شامل آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران و صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هستند.

در تهران هم به گفته فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در این کلانشهر، از ابتدای هفته جاری شیب ملایم افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونایی رصد شده، هر چند مرگ و میر کاهش پیدا کرده است. 

کارشناسان معتقدند که کرونا همچنان همراه است و هم اکنون فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل های توصیه شده تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس است. 

اما در استان اردبیل، نوسان رعایت پروتکل‌های مقابله با کرونا نگران کننده شده است و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان، در مجموع رعایت پروتکل ها  در برخی مناطق و در بین برخی اقشار رضایت بخش نیست.
دکتر شهرام حبیب زاده افزود: وضعیت شیوع کرونا در استان اردبیل آبی و زرد است و شواهد نشان می دهد که مردم وضعیت را عادی فرض کرده و کمتر از گذشته پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.
آمارهای کارشناسی تهیه شده توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز نشان می‌‍دهد که میزان استفاده از ماسک در سطح استان از ۶۳ درصد به ۴۵ درصد رسیده و این وضعیت، مخاطره شیوع دوباره کرونا را افزایش داده است.

آمار مراجعان سرپایی کرونا در سبزوار هم افزایش یافته است، وضعیتی که در صورت تداوم آن، این شهرستان در خراسان رضوی وارد اوج چهارم شیوع بیماری می شود.
این در حالی است که دی ماه امسال تعداد مراجعان سرپایی کرونا کاهش یافته بود اما از ابتدای بهمن ماه این تعداد با یک شیب ملایم‌ رو به افزایش است.
به گفته علیرضا مسلم رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، در بین مراجعان سرپایی کرونا به اورژانس مرکز آموزشی درمانی واسعی در ماه جاری موارد ابتلا به کرونا به صورت خانوادگی و گروه‌های سنی جوان‌تر مشاهده شده است.
وی افزود: اگر توجه شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری، شرکت نکردن در دورهمی‌های خانوادگی و اجتماعات کمتر شود در اواخر بهمن ماه وضعیت شیوع کرونا در سبزوار بحرانی می شود.

تازه ترین خبرها از جنوب غرب خوزستان هم نشان می دهد که سیر ابتلا به کرونا در این منطقه افزایشی شده و ابتلا به کووید ۱۹ در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان نسبت به هفته گذشته بیشتر شده است.
در حالی که تنها راه در امان ماندن از ابتلا به این بیماری مهلک استفاده حداکثری افراد از ماسک، دوری از اجتماعات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن موارد بهداشتی دلیل اصلی افزایش شمار  مبتلایان در سه شهرستان خوزستان اعلام شده است.
علاوه بر آبادان،  شهرستان های اهواز، امیدیه و مسجدسلیمان در استان خوزستان به وضعیت زرد کرونایی برگشته اند.

در استان گیلان، عادی انگاری و سهل‌انگاری در رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیرانه، ابتلا به کووید ۱۹را به میزان ۱۵ درصد در قیاس با هفته قبل  افزایش داده است.  
هم اکنون ۴۹۰ بیمار بستری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های گیلان  بستری هستند که از ابتدای هفته روند رو به رشدی دارد.
به گفته معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان،  بازارها از مکان های بسیار خطرناک برای انتقال ویروس کرونا هستند و به دلیل اینکه مردم و بازاریان نیاز به فعالیت و حضور در بازار دارند، نمی توان این مکان ها را تعطیل کرد اما دستورالعمل های بهداشتی باید به طور جدی رعایت شود.

در استان مازندران، فرماندار آمل میزان رعایت پروتکل های بهداشتی مردم این شهرستان را طبق آخرین براورد بهداشتی حدود ۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه این میزان از رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زنی برای مدیریت کرونا اصلاً قابل قبول نبوده و باید به بیش از ۹۵ درصد برسد.
علیرضا شریعت افزود: وضعیت نارنجی آمل بسیار شکننده و همانند آتش زیر خاکستر است که کوچک‌ترین عادی‌انگاری و سهل‌انگاری می‌تواند بار دیگر این شهرستان را به مرحله بحرانی وارد کند.
وی خستگی مردم از طولانی شدن شرایط کرونایی  را علت اصلی عادی انگاری و بی میلی به رعایت پروتکل های بهداشتی در آمل دانست و اظهار داشت: اما واقعیت این است که ما در حال حاضر درگیر بیماری کووید-۱۹ هستیم و راهی جز رعایت نکات بهداشت برای برون رفت از شرایط فعلی نیست.
شریعت، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در شهرستان را به طور میانگین ۲.۸ نفر در روز اعلام کرد و افزود: این میزان در حال حاضر طی یک ۱۰ روز اخیر ثابت بوده که ناشی از محدودیت های سخت گیرانه ۲ هفته گذشته و همچنین همراهی خود مردم و کادر درمانی است.

این در حالی است که تعطیلی سه روزه منتهی به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، احتمال افزایش تردد مسافران غیربومی در سطح شهرهای استان مازندران را پررنگ کرده است. 
بر این اساس، مردم استان مازندران که با گذشت یک ماه همچنان موج سوم کرونا را با وضعیت نارنجی و زرد کرونایی پشت سر می‌گذارند، خواهان تصویب ممنوع شدن ورود خودروهای غیربومی به این استان از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلات سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شدند.
در صورت تایید پیشنهاد ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا مازندران، ورود خودروها با پلاک غیربومی به شهرهای نارنجی و زرد این خطه شمال کشور ممنوع و  جمعیت بومی دارای پلاک غیربومی نیز صرفاً می توانند با در دست داشتن کارت ملی استانی مجوز ورود و همچنین تردد در استان مازندران را دریافت کنند.
احمد حسین زادگان استاندار و رییس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد: قرارگیری طولانی مدت این استان در وضعیت قرمز و نارنجی و اجرای محدودیت های مرتبط، تاب‌آوری مردم به خصوص مشاغل سطح دو و سه را کاهش داده و عدم اجرای محدودیت ها آن هم در حالی که ما در وضعیت شکننده نارنجی و زرد قرار داریم، می تواند مشکلات ما را دوچندان کند.
براساس  ارزیابی وزارت بهداشت و درمان که از طریق اپلیکیشن ماسک در تاریخ نهم بهمن ماه سال جاری انجام شد، هم اکنون از ۲۲ شهرستان این خطه شمال کشور ۱۵ شهرستان در وضعیت رنگ بندی الگوی رنگ بندی کرونایی نارنجی و هفت شهرستان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

گزارش کرونایی  

نیم‌خیز موج چهارم کرونا پشت دروازه عادی انگاری

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شانزده + سیزده =