جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۶:۲۸
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶

مدیری که تحمل «نقد» ندارد مسئولیت نگیرد/ خبرنگاران با حقوق خود آشنا نیستند

مدیرعامل خانه مطبوعات استان کرمانشاه گفت: به نظر من مدیری که ظرفیت شنیدن انتقاد را ندارد، مدیر نشود؛ چرا که یک مدیر باید در مقابل انتقادها جبهه نگرفته و توان شنیدن انتقادها را داشته باشد.



فرهنگ سار، کرمانشاه – کمیل نظری: خانه مطبوعات تنها انجمن صنفی رسمی رسانه‌هاست. در طول سال‌ها این انجمن صنفی بالا و پایین‌های روزگار را چشیده است. در یک نشست متفاوت با «وحید نیشابوری» رئیس خانه مطبوعات کرمانشاه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

این دیدار در یک ظهر گرم تابستانی در دفتر فرهنگ سار برگزار شد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید.

فرهنگ سار: در استان کرمانشاه چه تعداد رسانه دارای مجوز هستند و از این تعداد چند درصد آن‌ها را فعال می‌دانید؟

نیشابوری: در حال حاضر در استان کرمانشاه ۱۶۸ مجوز فعالیت رسانه داریم که از این تعداد ۱۰۲ رسانه دارای مجوز مکتوب و ۶۶ رسانه در فضای اینترنت به صورت پایگاه خبری و برخط باید فعالیت کنند. از این تعداد ۶۰ درصد رسانه‌های مکتوب فعال، ۲۰ درصد نیمه فعال و حدود ۲۰ درصد کاملا غیر فعال هستند؛ در طرف دیگر نیز از رسانه‌های برخط، ۵۰ درصد فعال، ۲۰ درصد غیر فعال و ۳۰ درصد هیچ گونه فعالیتی ندارند.

فرهنگ سار: چه تعداد از فعالان رسانه‌های استان به صورت رسمی عضو خانه مطبوعات استان هستند؟

نیشابوری: بر اساس آخرین آمار ۹۳ نفر عضو خانه مطبوعات استان هستند؛ اما هیچ محدودیتی برای عضویت در خانه مطبوعات نداشته و تمام کسانی که علاقمند به فعالیت در این انجمن صنفی هستند به شرط دارا بودن شرایط عضویت می‌توانند درخواست عضویت بدهند.

فرهنگ سار: به نظر شما استان ما ظرفیت این تعداد مجوز رسانه را دارد؟

نیشابوری: از لحاظ خبری و حرفه‌ای باید گفت: خیر! استان ما ظرفیت این تعداد مجوز را ندارد اما این موضوع نباید دست آویزی برای عدم اعطای مجوز به رسانه‌ها شود؛ چرا که در طول زمان با بررسی مجوزهای اعطا شده به رسانه‌ها در قالب‌های مختلف مشاهده شده است که کسانی که توان فعالیت را نداشته و یا در نیمه راه توان خود را از دست داده اند، به زودی از فعالیت کنار کشیده و رسانه آن‌ها حتی با دارا بودن مجوز کاملا منفعل است.

فرهنگ سار: به نظر شما مشکل کجاست؟

نیشابوری: «مدیریت رسانه» و «اقتصاد رسانه» دو موضوع فراموش شده در رسانه‌های استان است و همین مساله بسیاری از مشکلات را برای رسانه به همراه دارد. رسانه‌ها به علت عدم تامین منابع مالی تبدیل به روابط عمومی ادارات شده و یا بعد از مدتی منفعل و یا تعطیل می‌شوند؛ چرا که مدیران آن‌ها قبل از اخذ مجوز الفبای مدیریت و اقتصاد در رسانه را فرا نگرفته‌اند.

فرهنگ سار: به موضوع اطلاع رسانه ادارات اشاره کردید به نظر شما چه میزان از وظیفه یک رسانه فقط اطلاع رسانی است؟

نیشابوری: رسانه‌ها در کنار انتفاد و بررسی وظیفه اطلاع رسانی و انتقال اخبار ادارات و سازمان‌ها را نیز بر عهده دارند؛ اما به علت شرایط مختلفی که در استان ما وجود دارد اغلب مدیران اداری ما وظیفه رسانه را تک بعدی نگاه کرده و تنها وظیفه رسانه را انتقال اخبار می‌دانند و تاب کوچکترین انتقادی را ندارند.

به نظر من مدیری که ظرفیت شنیدن انتقاد را ندارد مدیر نشود؛ چرا که یک مدیر باید در مقابل انتقادها جبهه نگرفته و توان شندین انتقادها را داشته باشد.

 

فرهنگ سار: برای حل این مشکل چه کاری می توان انجام داد؟

نیشابوری: به نظرم مدیران در تمام سطوح باید از سواد رسانه‌ای برخوردار شوند. می‌توان با برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای آن‌ها را با این مهم آشنا کرد که نباید در مقابل هر موضوع، انتقاد و پیشنهادی سریع جبهه گیری کرده و یا حتی بدتر از آن نباید در مقابل هر انتقادی سریعاً دست به شکایت برند؛ چرا که هر رسانه منتقدی بر اساس قانون موظف است پاسخ طرف مقابل را در همان شرایط با همان خصوصیات منتشر کند.

فرهنگ سار: به نظر می‌رسد در طرف مقابل برخی از خبرنگاران نیز دست به شیطنت‌هایی می زنند؟

نیشابوری: بله بعضی از خبرنگاران با حقوق خود در رسانه آشنا نیستند و جایگاه، شان، وظایف و اختیارات خود را به درستی نمی شناسند و باید مطالعه قانون مطبوعات را به یک برنامه روزانه تبدیل کرده و نسبت به وظایف و اختیارات خود آشنایی کامل را به دست بیاورند.

فرهنگ سار: برخی از رسانه‌ها در کنار فعالیت در قالب مجوز خود دست به راه اندازی کانال در فضای مجازی کرده‌اند، مواجهه قانون با این گونه فعالیت ها چگونه است؟

نیشابوری: تمامی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ها باید بدانند که هر گونه تخلف در فضای مجازی که منجر به شکایت شود شامل ارجاع به دادگاه ویژه مطبوعات نخواهد شد و بسیاری از تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی حتی با وجود حضور یک خبرنگار و یا فعال رسانه در یک طرف دعوا، در پلیس فتا دنبال خواهد شد چرا که قانون مطبوعات و رسانه‌های کشور هیچ گونه وظیفه‌ای در برابر فضای مجازی و کانال‌های مجازی نداد.

فرهنگ سار: عملکرد شما در مقابل شکایت صورت گرفته از فضای رسانه چگونه بوده است؟

نیشابوری: تمام سعی و تلاش ما این است که شان مطبوعات در استان کرمانشاه حفظ شده بر همین اساس در بسیاری از موارد از وظایف خود عدول کرده و در خصوص فعالیت رسانه‌های غیر رسمی نیز وساطت کرده و مشکلات را حل کرده‌ایم. بر همین اساس در برخی موارد با انتظارات بی موردی نیز مواجه شده‌ایم.

فرهنگ سار: یکی از اصلی ترین وظایف خانه مطبوعات، آموزش است، عملکرد خانه مطبوعات را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نیشابوری: در خصوص اهمیت آموزش با شما موافق هستم. در همین راستا خانه مطبوعات کرمانشاه یکی از پربارترین عملکردها در این خصوص در بین خانه‌های مطبوعات کشور داشته است چرا که در طول این مدت، سه دوره مقدماتی و یک دوره پیشرفته آموزش خبرنگاری با هماهنگی مرکز مطالعات رسانه در کشور برگزار شده است.

در کنار این کلاس‌ها چندین دوره با موضوع صفحه آرایی و اقتصاد در رسانه نیز توسط خانه مطبوعات استان برگزار شده است اگر در سال پیش رو شرایط جامعه بهبود پیدا کند قطعا دوره‌های جدید دیگری نیز برگزار خواهد شد.

فرهنگ سار: فکر می‌کنید کرونا به چه میزان به رسانه های استان ضربه زده است؟

نیشابوری: یکی از مشاغلی که بیشترین آسیب را از کرونا دید قطعا رسانه بود. خیلی از رسانه‌های ما در شرایط این بیماری به مرز بحران رسیده‌اند و خیلی از آن‌ها فراتر از بحران رفته و نابود شده و هیچگاه یارای قد علم کردند را نخواهند داشت.

در این میان رسان‌های مکتوب به عنوان رسانه‌های با اصالت و قدیمی صدمه بیشتری از سایر رسانه‌ها متحمل شده‌اند. البته در راستای حمایت از این قشر از جامعه تسهیلات با بهره کم برای رسانه‌ها در نظر گرفته شده است و پیگیر آن هستیم که در صورت تامین اعتبار لازم در اختیار این عزیزان قرار بگیرد. از طرف دیگر خانه مطبوعات استان سعی می‌کند با تامین منابع مالی یک سری اقدامات و کمک‌های یلاعوض را برای این عزیزان فراهم کند.

 

فرهنگ سار: یکی از مسائلی که همواره مورد انتقاد رسانه‌های مکتوب است، موضوع یارانه و سهمیه کاغذ است، به نظر شما این انتقادات به چه میزان وارد است؟

نیشابوری: در خصوص یارانه‌ها باید یک موضوع مهم را در نظر بگیریم که ادارات ارشاد استانی هیچ گونه نقش و دخالتی در اعطای آن ندارند. این یارانه‌ها به صورت برخط و از طریق سایت رسانه بر اساس معیارهای موجود همچون ضریب کیفی و نظم در انتشار به رسانه‌ها تعلق می‌گیرد.

فرهنگ سار: بسیاری از رسانه‌های استان از عملکرد اداره کل ارشاد در رصد مطبوعات استان گله‌مند هستند، نظر شما در این خصوص چیست؟

نیشابوری: باید این انتقادات را قبول کنیم. تعدد رسانه، تغییر فضا و ورود فضای مجازی باعث شده است رصد رسانه‌ها به آسانی گذشته نباشد.

یک زمانی در استان کرمانشاه ۲۰ رسانه مکتوب وجود داشت و یک نفر می‌توانست به راحتی آن‌ها را مطالعه کرده و اعلام نظر کند، اما در شرایط فعلی حجم گسترده‌ای از اطلاعات در فضاهای رسانه‌ای استان وجود دارد و بررسی همه آن‌ها نیازمند توان بسیار بالایی است.

فرهنگ سار: موضوع بیمه خبرنگاران یکی از گله‌مندی‌های این قشر از جامعه است، این گله از کجا نشات می‌گیرد و برای حل آن باید چه کرد؟

نیشابوری: چند راهکار برای بیمه فعالان رسانه وجود دارد. راهکار اول ثبت نام در صندوق هنرمندان است که باید مراحل لازم آن در سایت رسانه دنبال شده و در صورت دارا بودن شرایط، این بیمه تعلق می‌گیرد. نوع دیگر بیمه خبرنگاران به وسیله مدیران مسئول رسانه است؛ در این راهکار مدیرمسئول به عنوان کارفرما ظاهر شده و با مراجعه به تامین اجتماعی مراحل ثبت بیمه خبرنگاران فعال در رسانه خود را دنبال می‌کند، اما این موضوع کاملا در اختیار مدیرمسئول قرار دارد و نمی‌توان آن را مجبور به انجام چنین کاری کرد.

فرهنگ سار: بزرگترین مشکل دنیای رسانه استان را چه موضوعی می دانید؟

نیشابوری: اقتصاد و مسائل مالی، همان گونه که صحبت شد اقتصاد رسانه بر تمامی مسائل یک رسانه تاثیر می‌گذارد. میزان کیفیت رسانه را تغییر می‌دهد و حتی در گاهی مواقع خط مشی رسانه را تعیین می‌کند. رسانه‌ها نیازمند توان مالی هستند تا به وسیله آن خبرنگاران جذب کنند، مطالب پر محتوا را تولید کرده و در رسانه خود منعکس کنند.

فرهنگ سار: افق پیشروی رسانه‌های استان را چگونه ترسیم می‌کنید؟

نیشابوری: با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های سنتی در حال تضعیف شدن و از بین رفتن هستند. شرایط بد اقتصادی حاکم بر کشور تضعیف رسانه‌ها را تسریع کرده است به گونه‌ای که هزینه چاپ و نشر در کشور بشدت بالا رفته و نشریات مکتوب با یک معضل بزرگ مواجه هستند و بنظر می‌رسد، آرام آرام بسیاری از آن‌ها قالب فعالیت خود را تغییر داده و به سمت فضای مجازی حرکت کنند. بدین ترتیب، فضای مجازی به عنوان مکمل فضای مکتوب وارد عمل شده و با استفاده از آن می‌توان رسانه‌ها را از شرایط فعلی نجات داد.

فرهنگ سار: این تغییر رویه یک سری ملزومات قانونی نیاز دارد.

نیشابوری: بله دقیقا، ساختار قانون مطبوعات با توجه به ورود فضای مجازی، مستلزم یک سری اصلاحات در قانون مطبوعات است به همین دلیل فکر می‌کنم این اصلاح در قانون مطبوعات به وقوع خواهد پیوست.

انتهای پیام/ح/ح


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفت − شش =