جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰:۱۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

آماده شدن زیر ساخت تحقق شهر هوشمند تا چالش کمبود منابع آبی درقم

ایجاد ۷۷۰ عرصه تبلیغات انتخاباتی در قم ،جابجایی ۲۴۱ هزار و ۵۵ مسافر در سالجاری توسط راه‌آهن ، اجرایی شدن۹۰‌ درصد مصوبه‌های ستاد تسهیل ،،تقدیر از ورزشکاران المپیکی و پاراالمپیکی قم،غیر فعال شدن کارت هوشمند ۱۸ راننده حمل ونقل جاده ای مسافر ،کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه‌های باستانی قم،واگذاری سامانه خورشیدی قابل حمل به […]



ایجاد ۷۷۰ عرصه تبلیغات انتخاباتی در قم ،جابجایی ۲۴۱ هزار و ۵۵ مسافر در سالجاری توسط راه‌آهن ، اجرایی شدن۹۰‌ درصد مصوبه‌های ستاد تسهیل ،،تقدیر از ورزشکاران المپیکی و پاراالمپیکی قم،غیر فعال شدن کارت هوشمند ۱۸ راننده حمل ونقل جاده ای مسافر ،کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه‌های باستانی قم،واگذاری سامانه خورشیدی قابل حمل به عشایر استان  ،پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ازدواج  از دیگر اخبار هفته گذشته قم است.

آمادگی زیرساخت تحقق شهر هوشمند در قم

 مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با بیان اینکه روند توسعه زیرساخت های ارتباطی استان با شتاب مناسب در حال ارتقاست گفت: گام های مهمی برای هوشمندسازی شهر قم برداشته و در این مسیر زیرساخت های ارتباطی مورد نیاز آن به طور کامل آماده شده‌است.

جواد غلامپور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار با اشاره به انتشار آخرین گزارش  وضعیت استان‌ها در شاخص توسعه یافتگی فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) افزود: این گزارش که مربوط به زمستان سال ۱۳۹۹ است نشان م‌دهد که قم هم اکنون در جایگاه ششم کشور و در وضعیت سبز در شاخص توسعه یافتگی فاوا قرار دارد.

وی ادامه داد: آماده‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی  برای عملکرد کارآمد شهرها در کنار آماده‌سازی خدمات الکترونیکی ، بهبود بهره‌برداری و بهبود استانداردهای زندگی شهری امری لازم و ضروری است.

سال چالش‌برانگیز درخصوص منابع آبی درقم 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب  قم با اشاره به کاهش شدید بارندگی‌ها گفت: سال بسیار چالش‌برانگیزی را ازنظر اقلیمی در کشور به‌ویژه در استان  پیش رو داریم.

 علی جان صادق پور در جلسه‌ای به تشریح وضعیت منابع آبی در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: با توجه به کاهش چشمگیر نزولات جوی، سال چالش‌برانگیزی را ازنظر اقلیمی در کشور به‌ویژه در استان قم پیش رو داریم.

وی با اشاره به اینکه تأمین آب برخی از مناطق استان به‌صورت مستقیم با بارندگی ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: در همین راستا پیش‌بینی می‌شود که با مشکلاتی درزمینهٔ تأمین آب در این مناطق مواجه شویم.

وی اطلاع‌رسانی، مدیریت بهینه و ارتباط مستمر با مردم را برای عبور از وضعیت کم‌آبی ضروری دانست و تأکید کرد: در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند نقش تأثیرگذاری برای گذر از این شرایط ایفا کنند.

واگذاری سامانه خورشیدی قابل حمل به عشایر استان قم

مدیر دفتر بازار شرکت توزیع نیروی برق قم از واگذاری سامانه‌های خورشیدی قابل حمل به ۲۵ خانوار عشایری استان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۸۷۵ میلیون ریال خبر داد.

 محمدرضا مهاجری هفته گذشته با اشاره به این‌که این سامانه‌ها با استفاده از اعتبارات داخلی شرکت توانیر از محل اخذ عوارض برق  و ۱۰ درصد آورده عشایر واگذار شد، افزود: سامانه‌های قابل حمل خورشیدی امکان جابه‌جایی راحت دارند و استفاده از آن نیز به‌آسانی میسر است.

وی در خصوص نحوه اجرای طرح واگذاری دستگاه‌های سامانه انرژی خورشیدی به عشایر، اضافه کرد: در این طرح خانواده‌های واجد شرایط که در محله‌های ییلاق و قشلاق فاقد شبکه و انشعاب برق می‌باشند، با هماهنگی اداره کل امور عشایر قم از این طرح بهره‌مند شدند.

پرداخت ۸۰ درصد تسهیلات ازدواج درقم 

استاندار قم با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای پرداخت تسهیلات ازدواج در سال جاری گفت: ۸۰ درصدی تسهیلات ازدواج استان در سال ۹۹ پرداخت شد. 

به گزارش عصر شنبه روابط عمومی استانداری قم بهرام سرمست در نخستین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان قم با اشاره به‌ضرورت فعالیت و اقدام دستگاه‌ها در زمینه تسهیل امور جوانان اظهار داشت: عملکرد سال گذشته دستگاه‌ها در چارچوب‌های تعریف شده ستاد ساماندهی امور جوانان استان قابل قبول است.

وی  همچنین به‌پرداخت ۸۰ درصدی تسهیلات ازدواج در سال ۹۹ اشاره کرد و افزود: انتظار از بانک‌های عامل در سال ۱۴۰۰، همکاری بیشتر و کاهش صف‌های انتظار وام‌های ازدواج است تا این تسهیلات در زمان مناسب به زوج‌ها پرداخت شود.

قطع برق ادارات پرمصرف قم

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفت: برق ادارات پرمصرفی که به‌کاهش الگوی مصرف و تعدیل مصارف خود در ساعت اوج مصرف و بعد از ساعت اداری بی‌توجهی کنند، قطع خواهد شد.

 مهدی آهنین ‌پنجه با اشاره به‌آغاز هفتمین اقدام فراگیر صنعت برق کشور با محوریت کاهش الگوی مصرف ادارها بعد از ساعت اداری و در ایام تعطیل همزمان با سراسر کشور در قم اظهار داشت: در این برنامه کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق قم امروز و فردا به اداره‌ها مراجعه و بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد.

وی با بیان اینکه  با استفاده از کنتورهای هوشمند( فهام) نیز مصرف برق اداره‌ها رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: برق اداره‌هایی که پس از پایان وقت اداری ۹۰ درصد از مصارف خود را کاهش نداده باشند، قطع

بافت ۱۹۵ تخت فرش توسط مددجویان کمیته امداد

معاون توسعه مشارکت‌های اداره کل کمیته امداد امام (ره) قم گفت: مددجویان هنرمند تحت حمایت کمیته امداد استان در سال گذشته که به‌نام جهش تولید نام گذاری شده بود ۱۹۵ تخته فرش دستباف به‌متراژ ۳۰۰ متر مربع را بافتند.

 مهرداد مصلح با اشاره به‌اینکه هنر اصیل فرش بافی از جمله صنایع دستی مورد توجه مردم  قم و مددجویان تحت حمایت این نهاد است اظهار داشت: قالیبافی از جمله مشاغل مناسب زنان سرپرست خانوار به‌شمار می‌آید که می توانند در کنار انجام کارهای منزل همراه اعضای خانواده کار و درآمدزایی کنند.

پرداخت مطالبات گندم‌کاران قمی می‌شود.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم، گفت: مطالبات تمام گندم‌کاران گرامی استان که محصول خود را در قالب خرید تضمینی به مراکز خرید این اداره کل تحویل داده‌اند پرداخت شده‌است.

سعید محمدی ده‌نایبی هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار ضمن اعلام این مطلب از کلیه کشاورزان زحمت‌کش استان که هنوز محصول خود را به مراکز خرید، تحویل نداده‌اند دعوت کرد هر چه سریعتر برای تحویل محصول، مراجعه نمایند.
وی ادامه داد: در همین رابطه گندمکاران قمی تا دوازدهم خردادماه جاری بیش از پنج هزار تن از محصول خود را در قالب خرید تضمینی به مراکز خرید این اداره کل تحویل داده‌اند و مبلغ ۲۵۵ میلیارد ریال در این خصوص به ایشان پرداخت شده‌است.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی قم با اشاره به ادامه داشتن خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان، گفت: طبق پیش بینی‌های انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی قم، امسال حدود  ۲۰ هزار تن گندم از تولیدکنندگان و کشاورزان استان توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی خریداری خواهد شد.

ایجاد ۷۷۰ عرصه تبلیغات انتخاباتی در قم 

 سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم با اشاره به‌حضور فعال این نهاد در ایجاد فرصت‌های تبلیغاتی برای انتخابات پیش‌رو گفت: در مجموع ۷۷۰ عرصه تبلیغاتی با متراژ سه‌هزار مترمربع جهت تبلیغات انتخاباتی در شهر ایجاد شده‌است.

 سید محمد موسوی منش درگفت و گویی با اشاره به‌برنامه‌ریزی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی اظهار داشت: فراهم کردن شرایط انتخابات سالم و پرشور امروز وظیفه همه ارگان‌ها بوده و شهرداری قم نیز با حضور در این عرصه به وظیفه ملی و استانی خود عمل می‌کند.

وی در این راستا از ایجاد  ۱۳۰ سازه موقت دیواری در سطح شهر برای تبلیغات خبر داد و افزود: علاوه بر ۱۳۰ سازه موقف دیواری، ۱۲۰ سازه موقت قاب‌دار نیز در اختیار کاندیداها قرارگرفته و می‌توانند از فرصت تبلیغات در سطح وسیعی برخوردار باشند.

جابجایی ۲۴۱ هزار و ۵۵ مسافر در سالجاری توسط راه‌آهن قم

مدیرکل راه‌آهن قم گفت: در ۲ ماهه ابتدایی امسال، ۲۴۱ هزار و ۵۵ مسافر از طریق ناوگان ریلی استان جابه‌جا شدند که این میزان در سال گذشته ۱۲ هزار و ۱۳۵ نفر بوده‌است.

 غلامحسین دباغ هفته گذشته در این زمینه افزود: در فروردین‌ماه سال جاری ۶۶ هزار و ۷۷ مسافر توسط ناوگان ریلی از استان خارج و۶۳ هزار و ۹۸۷ نفر نیز به استان وارد شدند.

وی اضافه کرد: همچنین در اردیبهشت‌ماه نیز ۵۶ هزار و ۷۴۰ نفر خارج و ۵۴ هزار و ۲۵۱ نفر وارد استان شدند.

وی با اشاره به نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز بیان کرد: با توجه به شرایط خاصی که به‌واسطه کرونا بر کشور حاکم شده، راه‌آهن دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌صورت کامل اجرا می‌کند؛ به‌طوری‌که روزانه تمامی کوپه‌های قطارهای مسافری توسط ماموران ضدعفونی می‌شود.

اجرایی شدن۹۰‌ درصد مصوبه‌های ستاد تسهیل قم

استاندار قم با اشاره به‌رصد کردن و نظارت دقیق بر واحدهای تولیدی استان گفت: بیش از ۹۰ درصد مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم اجرایی می شود.

بهرام سرمست در حاشیه بازدید هفتگی از واحدهای صنعتی قم در شهرک صنعتی شکوهیه درپاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی اجرا شدن تصمیم‌ها و مصوبه‌های ستاد تسهیل در مورد واحدهای تولیدی صنعتی اظهار داشت: در این زمینه علاوه بر دبیرخانه ستاد فوق، کارگروه ویژه‌ای نیز در دفتر استانداری تشکیل شده است.

وی افزود: واحدهای صنعتی استان از طریق این دفتر به‌صورت محسوس و نامحسوس رصد می‌شوند و عملکرد بانک‌های عامل استان نیز در خصوص اعطای تسهیلات به‌واحدها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

غیر فعال شدن کارت هوشمند ۱۸ راننده حمل ونقل جاده ای مسافر 

رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم گفت: طی دوماه گذشته ۱۰۵ پرونده تخلف ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای مسافر دراستان رسیدگی و کارت هوشمند ۱۸ راننده به مدت یک ماه غیر فعال شد.

حسین اعتمادی افزود: ،درراستای صیانت از حقوق کاربران جاده‌ای و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، برای نخستین بار درقم ، به ۱۰۵ پرونده تخلفات ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای مسافر رسیدگی شد.

وی بیان داشت: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال‌جاری ، برای نخستین بار دراستان قم شاهد تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۱۴(رسیدگی به تخلفات مالکان ناوگان عمومی مسافر )‌ بودیم.

کشف هفت هزار شی تاریخی از تپه‌های باستانی قم 

 سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: تا کنون هفت هزار شی‌ تاریخی از تپه‌های‌ باستانی قم کشف و در مخزن نگهداری می‌شود که قدمت برخی از این آثار بیش از هفت هزار سال است.

علیرضا ارجمندی روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار افزود: این آثار تاریخی در تپه‌های تاریخی قمرود، تپه یوسف‌خان خاوه و قلی‌دوریش جمکران کشف شده‌است.
وی اظهار داشت: اشیاء تاریخی کشف شده در مخزن نگهداری می‌شود که در صورت تکمیل مخزن امن مدرن و پیشرفته، اشیا برای نگهداری بهتر به آن مکان منتقل می‌شود.
وی تپه تاریخی قلی درویش با بیش از هفت هزار سال را سرمایه‌ای مهم برای قم دانست و ادامه داد: برای ساخت سایت‌موزه قلی‌درویش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی هزینه شده و هم اکنون یافته‌های باستان شناسی از این تپه، قدمت شهر قم را به هفت هزار پیش عقب برده است.

تقدیر از ورزشکاران المپیکی و پاراالمپیکی قم

استاندار قم از شایستگی‌ها و تلاش‌های ورزشکاران المپیکی و پارا المپیکی قم با اهدای لوح سپاس قدردانی کرد.

 بهرام سرمست در دیدار با علیرضا نجاتی ورزشکار المپیکی رشته کُشتی فرنگی و حسین گلستانی ورزشکار قمی رشته والیبال نشسته، طی سخنانی کسب سهمیه بازی‌های المپیک و پارا المپیک ۲۰۲۱ توکیو ژاپن توسط این ۲ ورزشکار را تبریک گفت.

وی همچنین لوح سپاس محمد محمدنژاد دیگر ورزشکار پارا المپیکی رشته بسکتبال با ویلچر قم را نیز به‌محمد پیروزمنش رئیس هیات ورزشی جانبازان و معلولان تقدیم کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × 5 =