جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹:۰۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵

امید آفرینی کلید مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، در حالی کمتر از  ۲ ماه تا سیزدهمین انتخابات رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایری در ۲۸ خردادماه  زمانی باقی است که حداقل تا حالا در نظرسنجی ها نشانه های مثبتی از مشارکت حداکثری مردم ( بالای ۷۰ درصد )  که در این میزان مشارکت […]



به گزارش خبرنگار فرهنگ سار، در حالی کمتر از  ۲ ماه تا سیزدهمین انتخابات رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و عشایری در ۲۸ خردادماه  زمانی باقی است که حداقل تا حالا در نظرسنجی ها نشانه های مثبتی از مشارکت حداکثری مردم ( بالای ۷۰ درصد )  که در این میزان مشارکت در پس از پیروزی انقلاب اسلامی صرفا با فاصله زیاد از تمام مدعیان دموکراسی جهان به جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت، احساس نمی شود.
 بنا بر عقیده کارشناسان و فعالان سیاسی انتخابات رییس جمهوری بزرگترین میدان رقابت سیاسی احزاب و گروههای سیاسی  در ایران محسوب می شود و  تحقق حضور حداکثری ملت در شرایطی که دولت  و نظام در نبردی دیپلماتیک با دولت های غربی به دنبال رفع تحریم ها ست می تواند بار دیگر مقبولیت و مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران را  به رخ مدعیان دموکراسی بکشد.
تحقق مطالبات با حضور گسترده در صندوق رای 
رییس خانه احزاب خراسان شمالی بیان اینکه تشکل‌های سیاسی و احزاب نقش مهمی در امیدآفرینی جامعه برای حضور حداکثری در انتخابات دارند، گفت: در حقیقت هم اکنون دیدگاهی در جامعه حاکم است که برخی احساس می کنند رفتن به پای صندوق های رای، دردی را دوا نمی کند، در حالی که تجربه ثابت کرد مسیر بسیاری از دگرگونی ها از انتخابی درست و صحیح در پای صندوق های رای می گذرد.

حسن منفردی با اشاره به نقش احزاب در آگاهی بخشی به مردم و تاثیر گذاری در تحولات سیاسی تصریح کرد: احزاب در شرایطی که دشمنان کشور چشم به میزان مشارکت سیاسی مردم در ۱۴۰۰ دوخته اند، می توانند یک برنامه خوب و مدون در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی که امروز بزرگ‌ترین دغدغه مردم است به وسیله نمایندگان خود ارائه دهند تا موجب برگشت شوق و امیدواری در افرادی شوند که احساس می کنند، رای دادن فایده ای ندارد.

این فعال سیاسی خراسان شمالی اضافه کرد: در این میان احزاب باید همچنین نمایندگانی را به عنوان نامزد در انتخابات رییس جمهوری معرفی کنند، که علاوه  بر داشتن فاکتور های محبوبیت و مقبولیت مردمی، توانایی ارایه برنامه های انتخاباتی را نیز داشته باشد.

منفردی با اشاره به ارتباط احزاب با اقشار فرهیخته جامعه و اقناع سازی آنها، خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی می توان با برگزاری نشست های مجازی با حضور اساتید برتر و کارشناسان سیاسی به بسیاری از سووالات قشر فرهیخته و دانشجویان در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور پاسخ داد و آنها را به عنوان گروههای مرجع برای حضور در پای صندوق های اخذ رای تشویق کرد و با حضور این افراد به طور قطع مردم نیز حضور گسترده در انتخابات خواهند داشت.

رییس خانه احزاب استان خراسان شمالی پرهیز از درگیری های بیهوده سیاسی، ارایه برنامه مناسب از سوی نامزدهای احتمالی برای برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و معیشتی با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و خارجی کشور را مهمترین راهکار برای تحقق مشارکت حداکثری بیان کرد.

ایجاد دلگرمی به بهبود وضعیت معیشتی
نماینده اصولگرای مردم خراسان شمالی در مجلس هشتم و نهم با بیان این که تحریم و شیوع ویروس کرونا موجب بروز برخی مشکلات بین مردم شده است، افزود: برای حضور حداکثری مردم در انتخابات نیازمند ایجاد دلگرمی به بهبود وضعیت معیشتی، اعتمادسازی و امیدآفرینی با استفاده از ظرفیت های گوناگون کشور بویژه احزاب هستیم.

موسی الرضا ثروتی افزود: در واقع احزاب علاوه بر ارائه برنامه های هدفمند در تمامی زمینه ها، باید نامزدهایی را معرفی کنند که دارای عملکرد و سوابق مثبتی باشند تا مردم با مشاهده عملکرد آنها برای حضور در پای صندوق های رای دلگرم شوند.

این فعال سیاسی آگاهی بخشی سیاسی مردم را از دیگر ملزومات مشارکت حداکثری دانست و افزود: باید سطح آگاهی سیاسی اقشار متفاوت مردم را نسبت به این امر ارتقا داد که رییس جمهور منتخب با مشارکت حداکثری، می تواند در عرصه های سیاسی، اقتصادی بین المللی  کارآمدی بیشتری برای مردم و کشور داشته باشد و این کار نیز صرفا بر عهده رسانه های داخلی است که با وجود انتقاد از برخی عملکردها، باید مردم را تشویق به مشارکت حداکثری کنند.

ثروتی با اشاره به تلاش رسانه های معاند در ایجاد فضای سرد انتخاباتی کشور خاطرنشان کرد: بدون شک وجود احزاب و تمامی گروه های فعال سیاسی در برابر تلاش رسانه‌های معاند برای گسترش ناامیدی و ایجاد فضای سرد انتخاباتی در جامعه برای تشویق مردم به حضور حداکثری در این رویداد سیاسی بیش از گذشته احساس می‌شود.

تبیین شعارهای انتخاباتی براساس واقعیت ها 

رییس دانشکده علوم قرآنی بجنورد نیز گفت: تبیین شعارها و وعده های انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی باید بر اساس واقعیت جامعه باشد و قابلیت اجرایی نیز در جامعه از سوی رییس جمهور منتخب داشته باشد.

حجت الاسلام رحیم مهدوی پور افزود: در واقع شعارهای فاقد پشتوانه اجرایی باعث رو گردانی مردم از صندوق های رای خواهد شد.     

                                                 

وی اضافه کرد: اگرچه مردم ایران  همیشه در لحظات حساس با حضور در صحنه های سیاسی حماسه خلق می کنند، ولی  نامزدهای احتمالی انتخابات رییس جمهوری هم باید  برنامه های عملیاتی، کارشناسی شده و  براساس واقعیت برای حل مشکلات موجود ارایه دهند، تا شاهد تشویق مردم به سوی انتخاباتی پرشور باشیم.

 امام جمعه موقت بجنورد با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران تجربیات موفقی در حوزه مشارکت سیاسی مردم دارد، اظهار داشت: کشور ما سرمایه سیاسی ارزشمندی در مشارکت سیاسی و انتخابات دارد و در انتخابات پیش رو باید با استفاده از تجربیات گذشته از آسیب هایی چون تخریب نامزد های انتخاباتی که آثاری مخرب بر مشارکت  مردم دارد، جلوگیری شود.
حجت الاسلام مهدوی پور افزود: در واقع افرادی که از سوی شورای نگهبان صلاحیتشان تایید شود، افراد اصلحی هستند که خدمات ویژه ای برای کشور انجام داده اند و  تخریب این افراد برای کسب آرا ، اقدامی قابل پذیرش و منطقی نیست.
وی بهره گیری از افراد سالم، رسانه ها و مطبوعات مورد اعتماد مردم در فضای سیاسی کشور را از  مولفه های مهم  مشارکت حداکثری دانست و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات مردم را نسبت  به حقوق و مسوولیت‌ آنها در تعیین سرنوشت کشور آشنا کنند.

رییس دانشکده علوم قرآنی استان خراسان شمالی  تزریق روحیه نشاط و امید و اعتماد سازی در جامعه را از دیگر وظایف رسانه ها اعلام کرد.

 مشارکت حداکثری نیازمند تبیین عملکردهای شاخص نظام است
مدیر حوزه علمیه هدایتی اهل سنت راز و جرگلان خراسان شمالی با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ نیازمند تبیین عملکردهای شاخص نظام توسط تمامی جریان های سیاسی و رسانه ها است، اظهار داشت: گرچه دولت ها از ابتدای انقلاب اسلامی در کنار عملکردهای مثبت در حوزه های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ، نقاط ضعف هایی نیز داشتند، ولی عدم انعکاس  عملکرد  دولت و نظام در شرایطی که رسانه های معاند به دنبال ناامیدی مردمند، دور از انصاف و موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود.


آخوند خال محمد سرفراز افزود: در واقع با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ باید رویکرد تمامی نخبگان، جریان های سیاسی و رسانه ها تبیین کارکردهای مثبت نظام باشد، زیرا کاهش مشارکت های سیاسی در فضای بین المللی نیز موجب کاهش قدرت رییس جمهور منتخب  برای حفظ  منافع ملی می شود. 
پرهیز نامزدهای انتخاباتی از سیاه نمایی
وی با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی باید از سیاه نمایی پرهیز کنند، اظهار داشت: احزاب سیاسی علاوه بر معرفی نامزدهای مورد اعتماد مردم باید راهکارهای منطقی و واقع بینانه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی و معیشتی ارائه دهند، تا شاهد گسترش امید و اعتماد بین مردم باشیم.
آخوند سرفراز با اشاره به نقش ویژه سلایق سیاسی متفاوت در انتخاباتی پرشور، تصریح کرد: باید تمامی گروه ها، احزاب و بویژه دستگاههای برگزار کننده انتخابات چون وزارت کشور و شورای نگهبان به گونه ای عمل کنند که تمام  گروه ها و سلایق سیاسی  احساس کنند نماینده آنها فارغ  از هر نوع نگاه سیاسی در بین نامزدهای انتخاباتی حضور دارد.

انتخابات  سیزدهمین دوره رییس جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهری ، روستایی و عشایری  و میاندوره ای پنجمین دوره خبرگان رهبری و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور همزمان  ۲۸ خردادماه امسال برگزار می شود.
 

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

هفده − 12 =