یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴:۰۹
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰

کتاب‌ها؛ راوی داغ عاشورا

عاشورا و واقعه کربلا، الهام‌بخش آثار ادبی بسیاری بوده‌اند، شاید انتخاب از میان همه آنها کار ساده‌ای نباشد، مطالعه آثار عاشورایی در کنار اندوه سوگواری، چون دلداری دادن غمی است که صدها سال از داغ آن کم نشده است. طلسم سنگ مقاتل و روایت‌های کربلا، بیشتر دست مایه مرثیه قرار گرفته‌اند، اما برخی نویسندگان، کشف دیگری […]



عاشورا و واقعه کربلا، الهام‌بخش آثار ادبی بسیاری بوده‌اند، شاید انتخاب از میان همه آنها کار ساده‌ای نباشد، مطالعه آثار عاشورایی در کنار اندوه سوگواری، چون دلداری دادن غمی است که صدها سال از داغ آن کم نشده است.

طلسم سنگ

مقاتل و روایت‌های کربلا، بیشتر دست مایه مرثیه قرار گرفته‌اند، اما برخی نویسندگان، کشف دیگری از این آثار داشته‌اند. سیدحسن حسینی، یکی از این نویسنده‌هاست.

کتاب طلسم سنگ، مجموعه‌ای متونی که حسینی طی ۲۰ سال نوشته است و به قول خود او در مقدمه کتاب، مقتل امروزی به شمار می‌رود. او در این اثر آنچه از واقعه کربلا و شخصیت‌های مهم دریافته را مکتوب کرده است، مکتوباتی که بیش از تاریخی بودن از دل او برآمده‌اند.

طلسم سنگ یازده متن عاشورایی دارد که قرائتی از حماسه‌ کربلا، به شعر و نثر است و بخش‌های آن عنوان‌هایی چون چهل سال در چهار ثانیه، راز ماندگاری کربلا، تصویرنامه شقایق، در ذکر شام عاشورا، با چنگ‌های خمیده قامت، دست هایی از این دست، با چارمین چکاد و هفت منزل تا بهار کربلا و… دارد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
اگرچه خسته و خاموش
رسول اولوالعزم تمام گفتنی‌هاست
و لبخندت
اگرچه تازیانه‌خورده و مجروح
امام تمام شکفتنی‌ها…

سیدحسن حسینی متولد ۱۳۳۵ و درگذشته به سال ۱۳۸۳، شاعر و پژوهشگر ادبی بود که سابقه تدریس در رشته زبان و ادبیات عربی و فعالیت در رادیو را هم دارد.

طلسم سنگ، نوشته سیدحسن حسینی، در ۱۲۸ صفحه، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

فردا مسافرم

اهل دل می‌گویند عشق و ایمان دو روی یک سکه هستند، ایمانی که از عشق برخاسته باشد، محکم‌ترین و مستدل‌ترین اندیشه و احساس را در پی دارد.

کتاب فردا مسافرم، روایت چنین عشقی را در خود دارد، دختری دلداده در کوفه سال ۶۱ قمری که شاهد و راوی وقایعی است که در کربلا و کوفه روی داده است. نجوی، یکی از از اهالی کوفه است که پدرش سفیر امام علی(ع) بوده و پس از این که می‌شنود کاروان امام حسین را در دشت نینوا متوقف کرده‌اند، به یاری ایشان می‌شتابد اما چند روزی پس از عاشورا به خانه بازگشته و از شدت و حیرت از آنچه دیده قادر به صحبت نیست. پس از ورود کاروان اسرای کربلا به شهر کوفه، نجوی به دیدارشان می‌رود و تصمیم می‌گیرد به همراه کاروان به مدینه برود، جایی که ام البنین (س) را ملاقات می‌کند.

این کتاب نوشته مریم راهی است، وی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته زبان‌شناسی است و پیش از این نیز دو اثر داستانی برپا و یوما (در ستایش و شرح زندگی حضرت خدیجه (س)) را منتشر کرده است.

فردا مسافرم، نوشته مریم راهی، در ۱۸۸ صفحه، از سوی کتاب نیستان منتشر شده است.

بچه‌های عاشورا

بچه‌ها معنی شجاعت، شهادت، آزادگی و حتی اندوه را به خوبی می‌شناسند. اگر برای کودکان از خودشان بگوییم، درک موقعیت و همراهی با آن ساده‌تر می‌شود.

کتاب بچه‌های عاشورا، سرگذشت کودکان و نوجوانان کاروان امام حسین(ع) در کربلا است که در ۷ جلد جداگانه به صورت مجموعه منتشر شده است. شمشیر و اسب زخمی، داستان عمرو، فرزند جناده بن حارث سلمانی، اسیران کوچک، روایت طفلان مسلم بن عقیل،  مرد و میدان، داستانی از قاسم فرزند امام حسن مجتبی(ع)، کوچه به کوچه، روایت قاسم فرزند حبیب بن مظاهر، جنگجوی کوچک،داستان عبدالله فرزند امام حسن مجتبی (ع)، از غریبه‌ها می‌ترسم، حکایتی از محمد فرزند سعید بن عقیل و عطش و آتش،قصه شهادت علی‌اکبر(ع) است.

این مجموعه نوشته طاهره ایبد است که تصویرگری آن را  مسعود قره باغی بر عهده داشته است.

طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان، متولد ۱۳۴۲ در شیراز است، او دانش‌آموخته رشته آموزش زبان انگلیسی است و بیش از ۶۵ عنوان کتاب دارد که چهار عنوان آن داستان و رمان بزرگسالان و باقی آثار او در حوزه ادبیات کودک است.

بچه‌های عاشورا، نوشته طاهره ایبد، هر کدام در ۱۵ صفحه، توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) در قالب کتاب‌های پروانه منتشر شده است.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

9 + بیست =