دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۳:۳۲:۴۳
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱

امام سجاد (ع) پاسخ آسمانی به مسئله‌های زمینی می‌دهد

سید عباس صالحی روز دوشنبه در اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) که در سالن همایش وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، گفت: حضرت امام خمینی (ره) از ادعیه و به طور خاص از صحیفه سجادیه به عنوان قرآن صاعد یاد می‌کنند و من اینگونه معادل گذاری می کنم که امام سجاد(ع) به سوال […]

سید عباس صالحی روز دوشنبه در اختتامیه دهمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) که در سالن همایش وزارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، گفت: حضرت امام خمینی (ره) از ادعیه و به طور خاص از صحیفه سجادیه به عنوان قرآن صاعد یاد می‌کنند و من اینگونه معادل گذاری می کنم که امام سجاد(ع) به سوال های زمینی پاسخ آسمانی می دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: ساحت‌های وجودی ما به چهار حوزه تقسیم می‌شود یعنی چهار حوزه ارتباطی که انسان در طول زندگی با آن مواجه است شامل رابطه انسان با خود، انسان با انسان، انسان با جهان و انسان با خداست که صحیفه سجادیه در هر یک از این ساحت‌ها مسئله‌هایی را بیان کرده و پاسخ‌های آن را ارائه داده است.

صالحی اضافه کرد: در این چهار ساحت و حوزه با سه سوال اصلی و بنیادین روبرو هستیم. سوال اول اینکه چگونه می اندیشیم یعنی تصویر ما راجع به این ساحت ها چگونه است؟ دوم  اینکه چه می خواهیم و سوال سوم اینکه چگونه می‌خواهیم؟

وی ادامه داد: با توجه به سه سوال مطرح شده و چهار ساحت وجودی می توان ۱۲ شاخصه اصلی مربوط به ارتباط با صحیفه را به وجود آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: خواسته های انسان نیز چند گونه است. برخی خواسته‌ها نامطلوب، برخی عادی و برخی متعالی هستند اما اینکه انسان چگونه به خواسته های متعالی برسد صحیفه سجادیه در این زمینه کمک های بسیاری می‌کند.

وی اضافه کرد: گاهی تصور می‌کنیم که این مسئله بسیار ساده است ولی صحیفه سجادیه می گوید چه بخواهیم و باید بدانیم این سوال و مسیر ساده نیست.

خواسته‌ای متعالی میان خواسته‌های بندگان

صالحی با اشاره به دعای ۱۴ صحیفه سجادیه گفت: در این دعا از ظلم ستم گر به درگاه الهی شکایت می کنیم ولی عرضه می داریم که خدایا مبادا من شبیه کار ستمگر را انجام دهم. یعنی در لابلای خواسته های خود به یک خواسته متعالی فراموش شده بر می خوریم. مثلا در این دعا به گونه ای به درگاه الهی دعا می کنیم که باید مواظب باشیم جای ظالم‌ با مظلوم عوض نشود.

وی با اشاره به دعای ۲۳ صحیفه سجادیه گفت: این دعا مربوط به وقتی است که انسان ها به نهایت دست تنگی می رسند و امام مسیر دعا را به اینجا می‌رساند که مبادا شرایط سختی معیشت اعتماد مرا به رازق بودن خدا کم کند و این همان خواسته مغفول است. چون ممکن است انسان توحید رازقیت را فراموش کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گریزی هم به دعای سی و پنجم صحیفه سجادیه زد و اظهار داشت: ما معمولاً شکر داشته ها را در نظر می گیریم ولی امام سجاد (ع) در این دعا می فرماید گاهی بر نداشته ها باید بیشتر شکر کرد یعنی باید نسبت به آنچه با حکمت الهی از من دور شده ستایش بیشتری داشت.

 وی افزود: اینکه چگونه بخواهیم موضوعی ساده نیست. چون خواهش و نیایش در محضر حق اهمیت بسیاری دارد.

دعای تکان دهنده امام سجاد

صالحی در این زمینه که چگونه از خدا بخواهیم به دعای سی و نهم صحیفه سجادیه استناد کرد و گفت: این دعا در طلب عفو و رحمت خداست و آهنگ دعا این سیر را طی می‌کند که بسیار تکان دهنده است.

وی تاکید کرد: طلب عفو امام با ما خیلی فاصله دارد و این مساله برای ما بسیار تکان دهنده است. در این دعا می گوییم خدایا برخی به من ظلم کردند و آبرویم را بردند خدایا آزارهای آنها را ببخش و روز قیامت آنها را در مواقف قیامت نگه ندار و آبروی آنها را نیز نبر.

صالحی ادامه داد: در واقع در این دعا می گوییم خدایا من می بخشم تو هم مرا ببخش و اگر کسی می‌خواهد بر سر سفره وسیع بخشش بنشیند ابتدا باید خودش ببخشد و اگر کسی اهل کینه باشد نباید انتظار بخشش از خدا را داشته باشد.

کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) در یک نگاه

کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) از ۹ سال پیش همه ساله به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان و با همکاری ادارات و نهادها و ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از ۱۲ تا ۲۵ محرم همزمان سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(ع) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می‌شود.

دهمین کنگره امام سجاد(ع) با شعار «امام سجاد(ع)، اسوه معنویت، عقلانیت و مقاومت» از ۱۱ شهریور در بندرعباس آغاز شد و شخصیت های فرهنگی و مذهبی درباره شخصیت امام سجاد (ع) و صحیفه سجادیه به سخنرانی پرداخته اند. 

در مراسم امروز علاوه بر پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی سبحانی خطاب به کنگره بین المللی امام سجاد(ع)، شماری از شخصیت های فرهنگی و مذهبی نیز به ایراد سخن پرداختند. در ادامه این مراسم همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و فریدون همتی استاندار این استان نیز به ایراد سخن پرداختند. در ابتدای این مراسم نیز علامه زاده دبیر کنگره امام سجاد (ع) گزارشی از روند برگزاری این دوره را ارائه کرد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده + سه =