جمعه, ۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۱:۲۵
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹

بیش از ۱۵۰۰ ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور خواهند داشت

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور ایوب دهقانکار رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران و حسین صفری معاون فرهنگ و اقتصاد و آزاده نظر بلند، معاون معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران […]



به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور ایوب دهقانکار رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران و حسین صفری معاون فرهنگ و اقتصاد و آزاده نظر بلند، معاون معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، با توضیح درباره نحوه ثبت نام ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: تاکنون بالغ بر هزار و ۶۰۰ ناشر در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت نام کرده اند و ثبت نام حدود ۲۰۰ ناشر قطعی نشده و در مرحله تایید نهایی قرار دارد، امروز و فردا آخرین مهلت ثبت نام خواهد بود و به هیچ وجه مهلت ثبت نام تمدید نمی‌شود. اما فکر می‌کنیم تا پایان مدت ثبت نام، تعداد ناشران، به رقم بسیار قابل توجهی برسد و بیشتر از این شود.

رییس نمایشگاه مجازی کتاب با اشاره به تخفیف ۲۰ درصدی نمایشگاه، اضافه کرد: ارسال کتاب برای خریداران کتاب رایگان است. مشمولان دریافت یارانه کتاب از جمله دانشجویان، طلاب و استادان کتاب می توانند از ۱۸ دی ماه با مراجعه به سایت خانه کتاب درخواست دریافت یارانه شان را ثبت کنند.  اهل قلم نیاز ندارند به سایت برای دریافت بن کتاب مراجعه کنند چون بن کتاب آن‌ها براساس بانک اطلاعاتی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران شارژ می‌شود.

دانشجویان تا سقف ۲۰۰ هزار تومان از یارانه کتاب برخوردار می شوند، ۱۲۰ هزار تومان سهم دانشجو و ۸۰ هزار تومان سهم معاونت فرهنگی است. استادان دانشگاه و طلاب هم تا سقف ۴۰۰ هزار تومان از یارانه خرید کتاب بهره مند می‌شوند، ۲۰۰ هزار تومان سهم استادان دانشگاه و ۲۰۰ هزار تومان سهم معاونت فرهنگی است.  یارانه اهالی قلم طبق ضوابط سیستم رتبه بندی اهل قلم بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

دهقانکار ادامه داد: ناشران پس از تکمیل فرآیند ثبت نام در غرفه مجازی، لیست کتاب هایشان را تایید و موجودی کتاب هایشان را اعلام می کنند. هرگونه قصور و اهمالی از سمت ناشران می‌تواند در ذائقه خرید دیجیتال مردم تاثیر بگذارد. آمار تیراژها در سیستم به صورت اتوماتیک اصلاح می‌شود تا به صفر برسد. پس از جلسات اجرایی نحوه تحویل کتاب به پست را اعلام می‌کنیم و در مدت سه تا شش روز کتاب‌ها به مخاطبان تحویل داده می‌شود.

وی درباره بخش جنبی نمایشگاه افزود: برگزاری هشتاد نشست داخلی و خارجی برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نظر گرفته شده است. ۴۰۰ کارشناس داخلی و خارجی در این نشست‌ها سخنرانی می‌کنند و سایت نمایشگاه قابلیت حضور همزمان یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر را دارد، مخاطبان کتاب می‌توانند ۲۴ ساعته از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کنند.

بقای نمایشگاه مجازی کتاب به جلب اعتماد مردم بستگی دارد
دهقانکار افزود: حیات و بقای نمایشگاه مجازی وابستگی شدیدی به جلب اعتماد مردم دارد، در نمایشگاه مجازی امکان بسیاری تخلفات از سوی ناشرنماها از بین رفته و دیگر امکان نقد کردن بن وجود ندارد و یارانه های تخصیص داده شده فقط صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتابِ غیر وجود ندارد. سابقاً بعضی ناشرنماها کتاب های پرفروش ناشران دیگر به فروش می‌رسانند. خوشبختانه این قبیل فعالیت ها از متخلفان سلب شده است که می توان آن را از وجوه مثبت نمایشگاه مجازی قلمداد کرد.

وی درباره هزینه برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: هزینه نمایشگاه را تا پایان برگزاری به صورت دقیق نمی‌توانیم بدانیم، پس از برگزاری هزینه نهایی آن اعلام خواهد شد؛ اما هزینه ها نسبت به برپایی فیزیکی نمایشگاه حتی تا ۹۰ درصد کمتر شده است. 
رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران، درباره کم بودن اعتبار تخفیف نسبت به قیمت کتاب‌ها، توضیح داد: جای مانور ما در تخصیص یارانه با توجه به امکان و بودجه‌ای است که وزارت ارشاد به ما می‌دهد. حتی علاقه داشتیم به همه مردم و دانش آموزان یارانه خرید کتاب اختصاص دهیم که امکانش میسر نشد. کل بودجه این طرح ۱۵ میلیارد تومان بود که به این شیوه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان این که ذات برپایی نمایشگاه با خرید از سایت‌های فروش کتاب متفاوت است، ادامه داد: زمانی که نمایشگاه در مصلی هم برگزار می شد، فاصله اش با خیابان انقلاب و کتابفروشی ها زیاد نبود و مردم می توانستند بروند انقلاب و کتاب هایشان را تهیه کنند اما ذات نمایشگاه نوعی تجمیع و گردهمایی است که طبیعتاً سایت‌ها هرگز به جامعیت نمایشگاه نمی‌رسند، ضمن اینکه بسیاری ناشران به ویژه در شهرستان‌ها با این سایت ها قرارداد ندارند، مساله اصلی  امکاناتی است که در نمایشگاه ارایه می شود اما در سایت های خرید کتاب وجود ندارد. ماهیت نمایشگاه بحث جامعیت، تخفیف و ارسال رایگان است.
دهقانکار با اشاره به این که هیچ نمایشگاهی به ناشر تضمین فروش نمی‌دهد، گفت: وظیفه ذاتی ما کمک به صنعت نشر است و تمام تلاش خودمان را برای حمایت از ناشران انجام می‌دهیم. بحث عدالت توزیع یک مسئله است و این نمایشگاه این شرایط را فراهم می‌کند که کتاب‌ها و شرایط فروش برای همه یکسان به نمایش درآید حتی این امکان هم فراهم شده و ناشران می توانند یک بار مراجعه کنند و قیمت‌ها را تغییر دهند.

به گزارش فرهنگ سار، پس از لغو سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در فروردین ماه به دلیل شرایط کرونایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها، نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب محازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.
نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

ادامه دارد….

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

بیست + 18 =