یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۳:۴۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱

۱۰ نوبت تلاوت ترتیل از رادیو قرآن پخش می‌شود

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی معاونت صدا، مجتبی ایزدی روز شنبه با اشاره به ساماندهی پخش تلاوت ترتیل در رادیو قرآن مبتنی بر مطالعات و نظرسنجی صورت گرفته، گفت: از این طریق با پخش ۱۰ نوبت تلاوت ترتیل در شبانه روز بیش از ۱۰ درصد برنامه های رادیو قرآن به پخش تلاوت ترتیل اختصاص […]



به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از روابط عمومی معاونت صدا، مجتبی ایزدی روز شنبه با اشاره به ساماندهی پخش تلاوت ترتیل در رادیو قرآن مبتنی بر مطالعات و نظرسنجی صورت گرفته، گفت: از این طریق با پخش ۱۰ نوبت تلاوت ترتیل در شبانه روز بیش از ۱۰ درصد برنامه های رادیو قرآن به پخش تلاوت ترتیل اختصاص خواهد یافت و تقاضاهای مداوم شنوندگان برای پخش تلاوت ترتیل سوره مبارکه یاسین و آیت الکرسی در ابتدای صبح هم فراهم شد و از این طریق تلاش شد تا رضایت گروه های متنوع مخاطبان و ذینفعان شبکه به حداکثر ممکن نزدیک شود.

وی افزود: از زمان تاسیس رادیو قرآن در باره پخش تلاوت ترتیل از این شبکه، همواره پنج سوال مطرح بوده است؛ اول این­که در شبانه روز به چه میزان باید تلاوت ترتیل پخش شود؟ یعنی از مجموع یک‌هزار و ۴۴۰ دقیقه برنامه قابل پخش در یک روز چه سهمی باید به پخش تلاوت ترتیل اختصاص یابد؟ سوال دوم این بود که بهترین زمان های پخش تلاوت ترتیل از رادیو قرآن چه زمان­ هایی است؟ قبل از زمان ­های اذانگاهی یا بعد از آن؟ ابتدای صبح یا آخر شب؟ 

مدیر رادیو قرآن اضافه کرد: سوال سوم مربوط به مدت تلاوت ترتیل در هر نوبت است، سوال چهارم مربوط به هر ترکیب است که چه تعداد پخش شود؟ به عنوان مثال تلاوت ترتیل یک صفحه از قرآن در روز در چند نوبت پخش شود؟ و سوال پنجم این بود که  تلاوت های ترتیل از چه کسانی پخش شود؟  در واقع نسبت پخش تلاوت ترتیل قاریان ممتاز کشورمان نسبت به قاریان برجسته سایر کشورها چگونه باشد؟

وی افزود: برای دستیابی به بهترین تصمیم در مواجهه با پرسش‌های ذکر شده، ابتدا نظرسنجی از سه گروه شامل جمعی از فعالان و اساتید قرآنی کشور، جمعی از کارشناسان رسانه‌ای و نیز تعدادی از مخاطبین رادیو قرآن صورت گرفت. سپس نتایج حاصل از این نظرسنجی در جلسات کارشناسی طرح و بررسی و مقرر شد، با هدف دستیابی به حداکثر کردن رضایت ذی‌نفعان و مخاطبان حرفه‌ای و عام شبکه، روزانه یک تلاوت ترتیل یک جزء، سه تلاوت ترتیل یک حزب، چهار بار تلاوت ترتیل یک صفحه، به همراه تلاوت سوره های مبارکه یاسین و نیز آیت الکرسی از شبکه رادیویی قرآن پخش شود.

ایزدی ادامه داد: همچنین با هدف تنوع‌بخشی به صدای قاریان و لحاظ عدالت در پخش صدای همه قاریان قاریان برجسته مقرر شد، تلاوت ترتیل یک جزء قرآن کریم هرشب با صدای یک قاری اعم از ایرانی یا مصری پخش شود و سایر تلاوت های ترتیل نیز با صدای قاریان متنوع با لحاظ مباحث کارشناسی و زیبایی شناسی پخش شود. 

وی اضافه کرد: به منظور برقراری امکان اقامه نماز اول وقت در مساجد برای مخاطبان و عدم پخش برنامه های مستقل در لحظات اذانگاهی و نیز امکان تلاوت ترتیل یک حزب برای شنوندگان مستقر، پخش تلاوت ترتیل یک جزء از قرآن پس از لحظات اذانگاهی صبح و ظهر و مغرب در دستور کار قرار گرفت.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

8 − شش =