جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۰:۳۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

تحول هرمزگان با اجرای ۱۰هزار پروژه در۸ سال اخیر

به گزارش فرهنگ سار، تکمیل و اجرای هریک از این پروژه‌های کلیدی بویژه در بخش‌های کشاورزی، آب و برق، نفت و گاز، راه، صنعت ومعدن، بهداشت و درمان و عمرانی منجر به تحرک جدی در استان هرمزگان شده که علاوه بر ایجاد اشتغال نیروهای جویای کار، توسعه، عمران و آبادانی در این استان ساحلی را […]



به گزارش فرهنگ سار، تکمیل و اجرای هریک از این پروژه‌های کلیدی بویژه در بخش‌های کشاورزی، آب و برق، نفت و گاز، راه، صنعت ومعدن، بهداشت و درمان و عمرانی منجر به تحرک جدی در استان هرمزگان شده که علاوه بر ایجاد اشتغال نیروهای جویای کار، توسعه، عمران و آبادانی در این استان ساحلی را به ارمغان آورده است.
 در این مدت طرح‌های بزرگی از جمله خودکفایی در تولید بنزین، توسعه بنادر استان بویژه حرکت به سمت نسل سوم بنادر، توسعه زیرساخت‌های فناوری در حوزه ارتباطات، اجرای طرح نفت گوره به جاسک، بهره برداری از طرح‌های آب و برق در قالب هرهفته الف- ب ایران و بهره برداری از طرح‌های عمرانی و گردشگری درمناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استان هرمزگان به ثمر نشسته است.
خدمات و دستاوردهای دولت به نوعی خدمات نظام به مردم بوده و در این راه دولت‌ها از جمله دولت یازدهم و دوازدهم سازندگی و امید را سرلوحه کار خود قرار داده و تا آخرین لحظه در تلاش و سازندگی برای عمران مناطقی همچون هرمزگان هستند تا چهره‌ی محرومیت در این استان بویژه در مناطق دوردست و روستاها روز به روز زدوده شود.

سرمایه گذاری ۱۳۸هزار میلیارد ریالی و ۱۲۹میلیون یورویی ازسال ۹۹تاکنون

 ابتدای سال ۹۹ تا کنون دولت وبخش خصوصی ۱۳۸هزارو ۲۹۴میلیارد ریال اعتبار برای یک هزارو ۶۷۲طرح بزرگ وکوچک در استان هرمزگان سرمایه گذاری کرده که در مقایسه با سال قبل از حیث اعتباری بین  ۴۰تا ۶۰درصد واز حیث تعداد پروژه هم ۴۱ تا ۱۹۱درصد رشد نشان می دهد.

استاندار هرمزگان دراین زمینه گفت: ازکل پروژه های افتتاحی در طول دولت های یازده ودوازدهم، در هفته دولت سال ۹۹ تعداد ۵۷۶ پروژه به ارزش افزون بر ۵۲ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال  شامل درصد اعتبارات دولتی و ۴۰درصد اعتبارات سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد که در همسنجی با هفته دولت سال ۱۳۹۸ با تعداد ۶۲۰ پروژه و اعتبار ۱۸ هزار و ۴۸ میلیارد ریال،  به میزان ۱۹۱درصدشاهد رشد اعتباری هستیم.

فریدون همتی در گفت وگوبا فرهنگ سار افزود: در دهه فجر سال ۹۹ نیز تعداد ۱۰۱۹ پروژه با هزینه افزون بر ۵۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و بیش از ۲۱۹ میلیون یورو به تفکیک شامل ۴۰درصد اعتبارات دولتی و ۶۰درصد اعتبارات سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد که در مقایسه با دهه فجر سال ۱۳۹۸ با تعداد ۷۰۷ پروژه و اعتبار ۷۸ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال، به میزان ۴۱درصد افزایش اعتبار نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در مقطع پس از دهه فجر سال ۱۳۹۹ تا کنون نیز تعداد ۷۹ پروژه با اعتبار ۲۸ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال شامل ۲۰درصد اعتبارات دولتی و ۸۰درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است.

افزایش امید در مردم  با ارائه خدمات عظیم دولت در هرمزگان

خدمات دولت طی هشت سال اخیر در استان هرمزگان که نقش بسزایی در توسعه کشور دارد، قابل مقایسه با دوره‌های مختلف نیست و براساس سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده و به لحاظ اقتصادی، این منطقه مهم و حساس تا پایان دولت تدبیر و امید از نظر شاخص‌های توسعه‌ای به یکی از استان‌های برخوردار تبدیل خواهدشد.
استاندار هرمزگان با اشاره به اقدام‌های ارزنده صورت گرفته در هشت ساله اخیر بویژه در دولت دوازدهم در این استان که نمود بیشتری داشته است، گفت: بهره‌برداری از ۱۰ هزار پروژه  کوچک، متوسط  و بزرگ در استان در طول این سال‌ها نتیجه همدلی و همکاری بخش‌های مختلف دولت در سطح ملی و استانی و همراهی مردم و بخش خصوصی بوده است.
فریدون همتی در گفت و گو با فرهنگ سار افزود: با اجرای این پروژه‌ها مرکز، شرق و غرب هرمزگان با انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ درحال تحول است و همه این اقدام‌ها، سرمایه بزرگی برای مردم، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.
وی ابرازداشت: هرمزگان به عنوان استانی راهبردی و قلب تپنده اقتصاد ایران در طول این سال‌ها شاهد کارهای بزرگ و رخدادهای مهمی در راستای رشد و توسعه هرچه بیشتر بوده است که بیان آن‌ها موجب افزایش روحیه امید در بین مردم می‌شود.
 استاندار هرمزگان یادآورشد: در ۲ سفر اخیر رییس جمهوری به هرمزگان (در سال ۹۷)، شاهد بهره برداری از مرحله دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بندرعباس بودیم تا از این پس بنزین مورد نیاز کشورمان به طور کامل در داخل تولید شود و ایران به یک صادر کننده این محصول تبدیل شود.
وی ابرازداشت: همچنین در سال ۹۷ زیردریایی فاتح به عنوان نخستین زیردریایی کلاس نیمه سنگین بومی ایران نیز با دستور رییس جمهوری در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس به آب انداخته شد که در دفاع و تامین امنیت ملت ایران یک عنصر مهم و تاثیرگذار است.
همتی اظهارداشت: یکی دیگر از کارهای بزرگ ملی و راهبردی که سال گذشته با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران در هرمزگان کلید خورد، طرح انتقال نفت خام  گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران بوده که در زیرسایه سنگین ترین تحریم‌های آمریکایی و اروپایی با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز در دست اجراست.
وی افزود: سرعت بخشیدن به کریدور ساحلی جنوب کشور در استان‌های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به طول یکهزار و ۶۴۶ کیلومتر از دیگر خدمات ارزنده دولت روحانی بوده است؛۸۵۰ کیلومتر از این طرح ملی در هرمزگان قرار دارد که از این میزان ۹۷ کیلومتر آن آبانماه سال گذشته با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.
استاندار هرمزگان اظهارداشت: سال گذشته همچنین در ۲ مرحله (۱۵ آبان و ۲۴ اسفندماه ۹۹) راه اندازی پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کویری به عنوان بزرگترین سایت شیرین سازی انتقال آب دریا در کشور با حمایت دولت و بخش خصوصی  به دستور رییس جمهوری کلید خورد تا نه تنها هرمزگان تشنه را سیراب کند بلکه نجات بخش استان‌های کویری ایران نیز باشد.
وی گفت: دولت روحانی همچنین توجه ویژه‌ای به حوزه بهداشت و درمان هرمزگان داشته است و تا پایان دولت دوازدهم یک هزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در این استان به بهره برداری می‌رسد که براین اساس برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده دغدغه مردم این منطقه در حوزه  درمانی و بیمارستانی را برطرف خواهد کرد.
همتی تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌ها به اندازه قبل و بعد از انقلاب در هرمزگان سرمایه گذاری کرده است.
استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: ساماندهی و آماده سازی زیرساخت‌های گردشگری در مناطق ساحلی و جزیره‌های استان نیز از دیگر خدمات دولت روحانی بویژه در چهار ساله دوم خدمت ایشان به این منطقه مرزی بوده که هم اکنون درحال انجام است.

سرمایه‌گذاری های کلان دولت در بخش های کشاورزی، آب و برق، گاز، راه، صنایع و …
هرمزگان از جمله استان‌هایی است که ظرفیت‌ها و فرصت‌های بزرگی برای سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی دارد که دولت علاوه بر اعتبارات دولتی، سرمایه گذاران بخش خصوصی را نیز تشویق به سرمایه گذاری طرح‌های کلان در این منطقه کرده است و توانسته بخشی از هزینه‌های توسعه‌ای را تامین و جبران کند.
استان هرمزگان یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین مناطق کشور می‌باشد که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، شیلاتی، گردشگری و تجارت برخوردار است  و به لحاظ داشتن جزایر و سواحل و دسترسی به شبکه های چهارگانه حمل و نقلی و دسترسی به آب‌های آزاد و دور مستعدترین منطقه برای سرمایه گذاری کلان بوده است که می‌توان به شمه‌ای از این دستاورد عظیم در بخش‌های مختلف طی مدت هشت سال اخیر که توانسته چهره ی این استان را صنعتی و اقتصادی کند، اشاره کرد.

اجرای طرح گلخانه ای در سطح ۷۴۰هکتار بخش کشاورزی
در مدت هشت ساله گذشته در بخش کشاورزی هرمزگان ۵۴۰ طرح سرمایه گذاری با هزینه ای افزون بر ۲۳ هزار و ۲۹۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است که یکی از مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این حوزه، توسعه ۶۰ درصدی سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار با هدف کاهش مصرف آب و بالابردن راندمان آب بوده که از ۷۴ هزار هکتار در سال ۹۲ به ۱۱۸هزار هکتار در سال ۹۹ رسیده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این زمینه گفت: میزان تولید محصولات زراعی و باغی در بخش کشاورزی نیز که در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۸۸ تن بوده، امروز بعد از گذشت هشت سال به سه میلیون و ۳۵ تن نزدیک به ۲ برابر و افزایش ۷۸ درصدی رسیده است که تحول بزرگی در این حوزه انجام شده است.
علی باقرزاده همایی افزود: فضاهایی گلخانه‌های استان هرمزگان نیز از ۸۶ هکتار تا قبل از سال ۹۲ به ۷۴۰ هکتار در سال ۹۹ رسیده است که از افزایش ۹۰۰ درصدی بهره مند بوده و باعث افزایش تولید، اشتغال و درآمد مردم بویژه روستاییان شده است.
وی ادامه داد: تولید پنج هزار و ۹۰۰ تن پرورش ماهی در دریا را که در سال ۹۲ تقریبا میزان آن صفر بوده و همچنین افزایش ۸۴۱ درصدی پرورش میگو از دیگر اقدام‌های مهم بخش کشاورزی هرمزگان در دولت تدبیر و امید بوده است.
تامین ۲۶.۲درصد تامین آب شرب روستایی در دولت روحانی
 دولت یازدهم و دوازدهم همچنین در مجموع حدود ۴۲۰ طرح با هزینه‌ای افزون بر  ۳۵ میلیارد ریال در بخش آب و فاضلاب هرمزگان سرمایه گذاری کرده است که بیشتر طرح‌های مهم این بخش در قالب الف – ب ایران انجام شده است.
می‌توان گفت که ۲۶.۲ دهم درصد تامین آب شرب روستایی و شهری هرمزگان در هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این راستا گفت: در بخش آب حدود ۷۵ درصد جمعیت روستایی استان به تعداد یکهزار و ۲۸۶ روستا اکنون به صورت شبانه روزی از نعمت آب بهره مند هستند، درحالی که در سال ۹۲ این رقم ۵۲ درصد به میزان ۸۹۲ روستا بوده است.
امین قصمی افزود: میزان آب تولیدی توسط آب شیرین‌کن‌ها درهرمزگان نیز تا سال ۹۲ حدود ۱۵ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰ میلیون مترمکعب در سال رسیده است؛ همچنین تا سال ۹۲ حدود این استان از ظرفیت سایت آب شیرین کن کوچک در نوار ساحلی استان بهره می‌برد که اکنون در مدت هشت سال به ۴۷ سایت رسیده است.
همچنین سرپرست شرکت آب منطقه ای هرمزگان نیز یادآورشد: در ابتدای دولت دهم سه سد در این استان شامل سد استقلال میناب با ظرفیت ۲۴۰ میلیون مترمکعب، شمیل و نیان بندرعباس با ظرفیت ۱۰۰ میلیون مترمکعب و سد جگین جاسک با ظرفیت ۲۱۰ میلیون مترمکعب وجود داشت که در ابتدای دولت یازدهم یک سد (سد سرنی میناب) به سدهای درحال بهره برداری استان اضافه شد و در دولت دوازدهم نیز عملیات یک سد دیگر (سد گابریک جاسک) شروع شد.
جمشید عیدانی ابرازداشت: در ابتدای دولت تدبیر و امید، مطالعه حریم و بستر حدود ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان هرمزگان انجام شد که در دولت دوازدهم این رقم به بیش از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم، حدود ۱۰ سد تغذیه مصنوعی کوچک در استان هرمزگان احداث شده بود که این رقم در دولت دوازدهم به ۱۳ عدد افزایش پیدا کرده است.

وارد مدار شدن ۶ نیروگاه برق درهرمزگان
تولید برق در هرمزگان نیز در هشت سال اخیر به یکهزار و ۵۹۸ مگاوات افزایش یافته است؛ این روند افزایشی درحالی است که قبل از سال ۹۲ در این استان سه نیروگاه برق وجود داشد که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۶ واحد نیروگاه دیگر نیز به بهره برداری رسیده است.
مدیرعامل شرکت تولید برق هرمزگان گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بهره برداری از این نیروگاه‌ها موجب افزایش ۵۰ درصدی تولید برق در استان شده است.
رضا مهرانی افزود: با بهره برداری از نیروگاه کلاس(F) هنگام با ظرفیت ۶۱۴ مگاوات درسال گذشته، در مجموع ۱۰ واحد نیروگاهی در این استان برق تولید می‌کنند و همچنین مقدمات اجرای نیروگاه ۱۴۰۰مگابایتی سیریک در شرق هرمزگان نیز فراهم شده و درحال انجام است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان نیز گفت: کل روستاهای برق ‌دار استان یک‌هزار و ۷۴۴روستا و با جمعیتی بالغ بر ۷۸۱هزار نفر بوده است که ۱۱۰ روستای بدون برق استان در قالب ۲ هزار و ۱۳۱ خانوار برق دار با هزینه ۳۰۳ میلیارد ریال در دولت یازدهم و دوازدهم از این نعمت بهره مند شدند.
هاجر عبدی افزود: در این مدت همچنین ۶ روستای سخت گذر در شهرستان‌های بشاگرد، حاجی‌آباد و پارسیان از طریق سیستم‌های (فتوولتائیک) برق دار شدند و برق رسانی به پنج روستای بدون برق در نقاط سخت گذر استان نیز در سال گذشته انجام شد.
وی بیان داشت: طرح برق‌رسانی به ۳۰۰ خانوار عشایر کوچ‌رو در سطح هرمزگان نیز از طریق سامانه های تولید برق خورشیدی قابل حمل تا پایان سال ۹۹ اجرا شده است.

رشد ۱۸درصدی سرمایه گذاری در بخش گازرسانی شهری و ۱۴برابری روستایی
در حوزه گازرسانی نیز در استان هرمزگان انقلاب بزرگی در هشت سال اخیر بویژه در دولت دوازدهم صورت گرفته است که می‌توان به رشد ۱۸ برابری سرمایه گذاری گاز رسانی در بخش روستایی و ۱۴ برابری در بخش شهری اشاره کرد.
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه گازرسانی قبل از این دولت به روستاها ۹۰ میلیارد ریال بود که در دولت تدبیر و امید این بودجه به میزان یک هزارو۶۲۰ میلیارد ریال ارتقا یافت؛ همچنین در بخش شهری نیز حدود ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفت که این میزان با رشد بیش از ۱۴ برابری هم اکنون به یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
فواد حمزوی بیان داشت: در زمینه  گازرسانی در بخش صنایع در هشت سال اخیر نیز میزان سرمایه‌گذاری در خصوص جایگزینی گاز طبیعی با سایر سوخت‌های فسیلی بیش از ۶ برابر شد که ظرفیت جایگزینی گاز طبیعی به میزان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در ساعت رسید.
وی ادامه داد: در این زمینه در دولت یازدهم و دوازدهم  تعداد صنایعی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، حدود هشت برابر رشد داشته به نحوی که افزون بر ۹۸ درصد گاز مصرفی استان در بخش صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت گاز هرمزگان عنوان کرد: تا پایان دولت تدبیر وامید مجموع خطوط انتقال گاز اجرا شده در استان نیز به ۱۴۳ کیلومتر خواهد رسید و شاهد رشدی حدود سه برابری نسبت به مدت زمان قبل خواهیم بود.

اتمام ۳۸۳یک هزار طرح راه وشهر سازی از سال ۹۲تا ۹۹

استان هرمزگان در حوزه راه و مسکن نیز در دولت یازدهم و دوازدهم، حدود یکهزار و ۳۸۳ طرح به سرانجام رسانده که حدود ۶۶ هزار میلیارد ریال در بخش راه در هشت سال گذشته کار شده است.
در مدت هشت ساله اخیر دولت روحانی حدود ۲۸۳ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۲ کیلومتر بهسازی راه های فرعی به اصلی، یکهزار و ۴۸۲ کیلومتر راه روستایی و ۸۹۶ کیلومتر روکش مجدد راه های روستایی در هرمزگان اجرایی شده است.
مدیرکل حمل و نقل و راهداری هرمزگان گفت: در بخش مسکن مهر شهری نیز حدود ۲۵ هزار و ۳۵۷ واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل مردم شده است.
یوسف عابدینی ادامه داد: در حوزه روستایی نیز در هشت ساله دولت روحانی ۲۴ هزار واحد مسکونی به مردم واگذار شده که هشت هزار واحد مربوط به سال (۹۲ تا ۹۶) و ۱۶هزار واحد در چهار سال گذشته (۹۶تا ۹۹) صورت گرفته که در مجموع در هشت گذشته به نوبه خود گام بلندی در این حوزه صورت گرفته است.
 وی بیان داشت: حوزه شهرستان بشاگرد و کوشا احمدی حاجی آباد نیز از مناطقی هستند که از لحاظ داشتن نعمت راه در فقر و محرومیت بودند و اکنون بیش از ۲ هزار کیلومتر راه در بشاگرد در حال بازگشایی بوده و نزدیک به ۱۳۰کیلومتر نیز آسفالت می‌شود که تا پایان سال مالی با به نتیجه رسیدن این طرح انقلاب بزرگی در این راستا ایجاد می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: در مجموع حدود ۲۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در بخش بنادر استان در هشت سال گذشته سرمایه‌گذاری شده است که بخشی از این طرح‌ها افتتاح شده و بخشی نیز تا پایان دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
علیرضا محمدی کرجی ران افزود:سرمایه‌گذاری‌هایی که بخش خصوصی نیز در بندر شهید رجایی و سایر بنادر هرمزگان انجام داده است، حدود ۷۲ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال می‌باشد که این مهم در شرایط تحریم و کرونا کار بسیار ارزنده و بزرگی است.
وی بیان داشت: مجموع سرمایه‌گذاری‌هایی که از سال ۷۱ تا ۹۲ در حوزه بنادر هرمزگان انجام شده است حدود هفت هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال بود که قابل قیاس با هشت ساله دولت تدبیر و امید نیست.

سرمایه گذاری ۶۲هزارو ۵۰۰میلیارد ریالی درحوزه صنعت و معدن
دولت همچنین ۳۱۱ طرح بزرگ با هزینه ۶۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن در طول هشت ساله خدمت خود در استان هرمزگان سرمایه گذاری کرده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: احداث خط تولید آهن اسفنجی به شکل بریکت به ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیارد ریال و احداث کارخانه تولید گندله آهن شرکت مادکوش به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری افزون بر ۱۶۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از جمله طرح‌های شاخص این سازمان است.
خلیل قاسمی، همچنین احداث خط تولید آهن اسفنجی به شکل بریکت شرکت صبا فولاد خلیج فارس به ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، احداث کارخانه تولید گندله آهن شرکت مادکوش به ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال با هزینه افزون بر ۱۶ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال و افزایش ۲۰۰ درصدی ظرفیت اسمی تولید قیر استان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ۲.۷۶ میلیون تن در سال ۹۲  به ۸.۱ میلیون تن در سال ۹۹ را از دیگر اقدام‌های مهم بخش صنعت و معدن استان هرمزگان برشمرد.
وی بیان داشت: همچنین در طول دولت تدبیر و امید ۲ هزار و ۶۴۴ فقره جواز تاسیس صنعتی با سرمایه گذاری یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال، ۶۰۶ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۲۶۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و ۱۴۰ فقره پروانه بهره برداری معدن باسرمایه گذاری ۱۱و ۶۶۰ میلیارد ریال صادر شده است.
استان هرمزگان همچنین در مدت هشت سال اخیر بویژه در ۲ تا ۳ سال گذشته با وجود موانع سخت اقتصادی و تحریم‌ها در بخش‌های دیگر نیز از جمله آموزشی، فرهنگی، ورزشی و ارتباطات و فناوری نیز رشد بالایی داشته است که به طور قطع مردم از تبعات و آثار مثبت آن‌ سال‌ها بهره مند خواهندشد.

کلام آخر
دولت تدبیر و امید در شرایطی سال پایانی خود را به اتمام می‌رساند که در طول هشت سال خدمت و فعالیت (۹۲ تا ۱۴۰۰) با بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ و تاثیرگذار ملی و تحولی در استان‌های مختلف از جمله هرمزگان، امیدبخشی را پیش روی توسعه استان و کشور گذاشته است.
توسعه زیرساخت‌های عمرانی استان هرمزگان از سوی دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده است که در شرایط سخت تحریم‌ها  و همچنین ویروس کرونا مسوولیت خود را در عمران و آبادانی کشور با افتتاح مداوم طرح‌ها و اَبَرطرح‌های صنعتی و عمرانی به انجام می‌رساند.
استان ساحلی هرمزگان با ۲ هزار و ۲۳۷ کیلومتر نوارساحلی، داشتن ۱۴ جزیره اقتصادی و سواحل راهبردی بویژه ساحل مکران در جاسک،  دسترسی به شبکه‌های چهارگانه حمل و نقلی، دسترسی به آب‌های آزاد و دور، داشتن مناطق ویژه اقتصادی و بندرهای آزاد، پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی، کارخانه‌های سیمان، آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهید رجایی و شهید باهنر و گمرک‌ها دارای ظرفیت‌های طلایی بوده است که می‌توان با استفاده از آن‌ها گامی مهم در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 × پنج =