شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۱:۵۴
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

توسعه شهرستان کهگیلویه با اجرای طرح‌ها زیربنایی و محرومیت‌زدایی

شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جزو مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور در زمینه های مختلف هستند. این چهار شهرستان محروم از شهرستان های ۹ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که با محرومیت و توسعه نیافتگی دست به گریبان بوده اند و دولت تدبیر و […]



شهرستان‌های چهارگانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت جزو مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور در زمینه های مختلف هستند.

این چهار شهرستان محروم از شهرستان های ۹ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که با محرومیت و توسعه نیافتگی دست به گریبان بوده اند و دولت تدبیر و امید با سرمایه گذاری فراوان تلاش کرده است این مناطق را از محرومیت خارج و بر مدار توسعه یافتگی قرار دهد.

در اوایل دولت تدبیر و امید، با همکاری نمایندگان مجلس ، بنیاد علوی و تلاش بی وقفه دولت، طرح های عمرانی زیادی در بخش های مختلف در این شهرستان ها کلنگ زنی شد تا غبار محرومیت از چهره آنها زدوده شود.

آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت، طرح آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام ، لنده و سوق، طرح آبرسانی به پنج هزار هکتار از اراضی حومه غربی دهدشت، پروژه ملی جاده پاتاوه -دهدشت، کارخانه سیمان سپو، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق کهگیلویه، سد کوهبرد و بند خاکی سرپری، جاده لنده به تشان، برق رسانی و ایستگاه برق، فاضلاب شهری و بیمارستان لنده، تجهیز کارگاه معدن فسفات چرام و بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده از جمله طرح هایی هستند که در دولت تدبیر و امید و با حضور مسئولان کشوری و استانی روند اجرایی آنها در این سالها شتاب بیشتری گرفته است.

بیشتر این طرح‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال از کلنگ زنی آنها می گذشت ولی هم اکنون روند اجرایی این پروژه ها با سرعت خوبی در حال اجراست.

فرماندار کهگیلویه فرایند تغییر نگاه محروم بودن از کهگیلویه را رسالت اصلی مدیران دانست و گفت: شتاب توسعه شهرستان ، این نگاه را تغییر خواهد داد.

دارا کریمی نژاد با اشاره به خدمات خوب دولت در حوزه های مختلف افزود: مدیران با اطلاع رسانی دقیق و منصفانه خدمات دولت، زمینه کمک به توسعه یافتگی این شهرستان را فراهم کنند.

وی افزود: زمانی که مدیران با تلاش جهادی و دغدغه برای محرومیت زدایی کار کنند مسیر توسعه با توجه به ظرفیت ها مختلف هموار خواهد شد.

کریمی نژاد تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی طرح‌های بسیار خوبی توسط دولت تدبیر و امید در زمینه‌های مختلف از جمله گازرسانی، آبرسانی، راه های ارتباطی ، المان شهری و کشاورزی در شهرستان کهگیلویه در دست اجراست که نیاز است مسئولان با اطلاع رسانی خدمات دولت مردم را امیدوار کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید خدمات خوبی در این شهرستان انجام داده است افزود: مدیران باید طرح‌های عمرانی را لحظه به لحظه برای توسعه و پیشرفت شهرستان رصد کنند.

فرماندار کهگیلویه اضافه کرد: تعطیلی پروژه‌ای که دولت برای ان اعتبار مصوب کرده غیر قابل قبول است و مدیران طرح باید پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: نیاز است مدیران برای جلب اعتماد عمومی  در بین مردم حضور مستمر داشته و از نزدیک پاسخگوی مشکلات انها باشند.

فرماندار کهگیلویه تکمیل جاده ملی پاتاوه – دهدشت و اجرای سد ابریز را از مهم ترین طرح های توسعه محور در این شهرستان دانست و گفت: این طرح ها علاوه بر رونق توسعه به اشتغالزایی جوانان نیز کمک می کند.

دارا کریمی نژاد بیان کرد: محور ملی و جاده حیاتی پاتاوه – دهدشت با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰درصد در مراحل پایانی بهره برداری است.

کریمی نژاد تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح ملی در سال ۹۲ و در زمان شروع دولت تدبیرو امید تعطیل بود که از آن زمان تاکنون نیز با پیگری و تزریق اعتبارات از سوی دولت و همچنین حمایت ویژه دفتر مقام معظم رهبری این طرح ملی و البته سخت گذر و سنگین فعالیت مجدد خود را آغاز کرد.

وی اجرای سد آبریز را یکی از طرح‌های مهم در توسعه دانست و گفت: در نشستی با مسئولان کشوری مقرر شد عملیات اجرایی سد آبریز با تکمیل مراحل مطالعه و پس از کسب مجوز قانونی از سال آینده وارد فاز اجرایی شود.
کریمی نژاد اظهار کرد: با ساخت این سد سالانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب به اراضی شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده  انتقال داده می شود.

وی تامین ۴۰ میلیون مترمکعب آب شرب و صنعت و تولید ۳۰ مگاوات انرژی برقابی را از دیگر مزایای احداث سد آبریز اعلام کرد.

فرماندار لنده هم با اشاره به حضور بیش از یک سال بنیاد علوی در این شهرستان گفت: این بنیاد کارهای عام المنفعه زیادی را در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تجهیز سالن های ورزشی و ارائه تسهیلات اشتغالزایی آغاز کرده است.

سید خدادوست موسوی با اشاره به اختصاص ۲ هزار متر مربع زمین برای ساخت بیمارستان ۱۰ تختخوابی در لنده افزود: این مرکز بستر درمانی در مراحل پایانی است.

وی راه اندازی بانک سینا از سوی بنیاد علوی در لنده را یکی دیگر از کارهای خوب این مرکز در سطح شهرستان دانست و گفت: تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در زمینه های کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی به ۳۶ نفر از متقاضیان پرداخت شده است.

موسوی تشکیل صندوق‌های آبادانی و پیشرفت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از دیگر خدمات بنیاد دانست و اضافه کرد: تاکنون تسهیلات خوبی در این راستا نیز به متقاضیان پرداخت شده است.

وی اهدای ۱۶ میلیارد ریال تجهیزات به مدارس را از خدمات ماندگار بنیاد علوی اعلام کرد و گفت: با همکاری بنیاد علوی، اداره راه و شهرداری ساخت پل موگرمون و توسعه و تجهیز المان شهری لنده را اجرا می کند.

فرماندار لنده با اشاره به اینکه بنیاد علوی تاکنون هشت میلیارد ریال برای احداث و بهسازی مساجد شهرستان هزینه کرده است، گفت: بهسازی کلیه مدارس روستایی و مشارکت در ساخت ۶۰ کلاس درس با همکاری نوسازی مدارس در حال انجام است.

موسوی احداث مرکز توانبخشی با همکاری بهزیستی، تجهیز سالن های ورزشی و ارائه بسته های غذایی و اموزشی به مادران باردار و دانش آموزان، اعزام پزشکان متخصص به شهرستان و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و کمک به دانش آموزان بی بضاعت را از دیگر خدمات بنیاد علوی در لنده ذکر کرد.

در شهریور ۹۷ با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.

بر اساس تفاهم نامه منعقد شده طرح‌های محرومیت زدایی بنیاد مستضعفان در شهرستان لنده در ۱۲۷ شاخص در حال اجراست.

فرماندار لنده گفت: چهار پروژه ملی با اعتباری افزون بر یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال با روند اجرایی مناسب در این شهرستان در دست اجراست.

موسوی این طرح‌ها را شامل قطعه اول جاده لنده به تشان و اتصال آن به مسیر پاتاوه دهدشت، ایستگاه یکصد مگاواتی برق دژ کوه، فاضلاب شهری لنده و بیمارستان ۳۲ تختخوابی لنده اعلام کرد.

وی تاکید : در صورت بهره برداری از این طرح ها روند توسعه لنده شتاب بیشتری خواهد گرفت.

فرماندار چرام معدن فسفات را یکی از طرح‌های مهم استان در حوزه معدنی دانست و گفت: ۶۰۰ میلیارد ریال برای تسریع در روند اجرایی کارخانه معدن آهک هیدراته شهرستان چرام اختصاص یافت.
هادی فتاحی اصل افزود: با پیگیری مستمر مسوولان و با تشکیل نخستین کارگروه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد در چرام این معدن ۲۶ تیر۹۱ به طور رسمی فعالیت خود را با شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن (آیرما) آغاز کرد.
وی تصریح کرد: این کارخانه از سوی سازمان توسعه و شرکت تهیه و تولید با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

فتاحی اصل بیان کرد: با اجرای این طرح علاوه بر توسعه اقتصادی منطقه برای یکصد نفر از دانشجویان فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن اشتغالزایی  ایجاد خواهد شد.
وی افزود: برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است. 

فرماندار بهمئی بهره برداری از طرح آبرسانی از سد کوثر را ضروری دانست و گفت:  با تکمیل این طرح سالانه سه میلیون متر مکعب آب برای صنایع و خدمات شهری تامین می شود.

حکمت اله سنایی  اظهارداشت: عملیات اجرایی این پروژه با مسیر انتقال ۵۷ کیلومتری، ظرفیت انتقال ۸/۵ میلیون متر مکعب آب، ۲ ایستگاه پمپاژ و چهار مخزن ذخیره، از سال ۹۰ آغاز شد.

وی بیان کرد: این طرح هم اکنون بیش از ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سنایی اعتبار هزینه شده طرح تا پایان سال ۹۸ را نزدیک به ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای تسریع در روند اجرایی طرح  ۲۲۰ میلیارد ریال نیز در سال ۹۹ اعتبار مصوب درنظر گرفته شد.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با اشاره به اینکه شهرستان‌های چهارگانه از محرومیت عمیق رنج می بردند گفت: طی سالهای های اخیر اجرای طرح های عمرانی در زمینه های مختلف آنها را در مسیر توسعه قرار داده است.

حجت اسلام سید محمد موحد تسریع در روند اجرایی کارخانه پتروشیمی دهدشت ، مراحل پایانی گازرسانی به بخش‌های چاروسا و قلعه رئیسی بعد از ۴۰ سال از عمر انقلاب، تخصیص حقابه از رودخانه مارون برای اجرای سد آبریز، تسریع در روند اجرایی پروژه ملی پاتاوه – دهدشت، تجهیز کارگاه معدن فسفات چرام، اجرای فاز اول جاده لنده به تشان و لنده به پاتاوه دهدشت ، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی منطقه پادوک، تخصیص ۱۰۰درصدی پروژه آبرسانی دهدشت غربی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، اجرای بیمارستانهای ۳۲ تختخوابی لنده، چرام و بهمئی و  تکمیل ۹۵ درصدی  سد کوهبرد را از مهم ترین طرح های شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام اعلام کرد. 

وی بیان کرد: بیشتر این طرح ها با پیشرفت فیزیکی خوبی در حال اجرا هستند که با حمایت ویژه دولت و دیگر نهادها بخصوص بنیاد علوی شاهد توسعه این شهرستانها خواهیم بود.

موحد با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه رهبری و دولت خدمت به مردم و رفع مشکل آنهاست گفت: نیاز است همه مسئولان در این راستا از هیچ کوششی دریغ نکنند.

وی بیان کرد: مشکلات پروژه های عمرانی شهرستاهای حوزه انتخابیه به صورت مستمر با برگزاری نشست با مسئولان کشوری بخصوص وزرا بررسی و راهکارهای لازم برای تسریع در روند اجرایی اتخاذ می شود.

موحد تصریح کرد: در این مدت در  نشست با فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در مورد پروژه لنده به الگن چاروسا، مشکلات سد آبریز  و معادن فسفات چرام و قیام لنده با حضور مسئولان وزارت نیرو و آب و منطقه ای و مسئولان وزارت صنعت و معدن در خوص معادن فسفات چرام و قیام لنده بررسی و در دیدر با رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار مورد نیاز طرح های عمرانی از جمله جاده ملی پاتاوه به دهدشت، پروژه آبرسانی به دهدشت غربی و تعین تکلیف بیمارستانهای ۳۲ تختخوابی چرام، لنده و بهمئی ، برای تسریع در روند اجرای این طرحها قولهای مساعدی داده شد.

وی تکمیل مطالعات سد آبریز را از دیگر پروژه‌های مهم در زمینه توسعه شهرستان‌های کهگیلویه و چرام دانست و گفت: این طرح دارای ردیف ملی و با اجرای آن انقلابی در زمینه توسعه کشاورزی شهرستان کهگیلویه رخ می دهد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی برق پادوک شهرستان کهگیلویه را یکی از پروژه های مهم استان طی سالهای اخیر دانست و گفت: این طرح با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال تحولی عظیم در زمینه تامین برق شهرستان کهگیلویه و چرام ایفا می‌کند.

موحد یکی از اولویت های اصلی دولت را توسعه خدمات الکترونیکی دانست و گفت: در نشست با وزیر ارتباطات مشکلات زیر ساختی روستاهای بالای ۲۰خانوار برطرف خواهد شد.

وی اضافه کرد: با ایجاد ۱۷۰ کیلیومتر فیبر نوری تحولی بزرگ در حوزه اینترنت و زیرساختهای ان در مناطق محروم شهرستانهای کهگیلویه،چرام ،لنده و بهمئی از سوی دولت ایجاد حواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

6 + 13 =