جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۷:۳۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

لیموترش «رودان» در حسرت صنایع تبدیلی/ بی‌توجهی به محصول جهانی هرمزگان همچنان ادامه دارد+عکس

از باغات شهرستان رودان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول لیموترش برداشت می‌شود، محصولی که سالیان سال است علی‌رغم کیفیت عالی و لقب گرفتن به‌عنوان قطب اول تولید لیموترش کشور در حسرت صنایع تبدیلی و گشوده شدن درب‌های صادرات مانده است.



فرهنگ سار – رودان، حامد آزادی: رودان ملقب به بهشت جنوب، قطب نخست تولید لیموترش در کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول از باغ‌های این شهرستان برداشت و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

مکزیکن لایم (لیموترش محلی)، لیسبون، خارکل و پرشین از رقم‌های لیموترش در رودان است و برداشت آن از خردادماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بیش از ۱۱۰ هزار تن لیموترش از سطح ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار از باغ‌های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شود، محصولی که حالا سال‌هاست در حسرت صنایع تبدیلی و گشوده شدن درب‌های صادرات مانده است.

محصول بی‌کیفیت بلای جان لیموترش رودان

جواد خاشعی یکی از باغداران  رودان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در رودان با بیان اینکه در ابتدای شروع فصل برداشت لیموترش به‌دلیل عرضه شدن محصولات بی‌کیفیت و برداشت‌های بی‌رویه، ضربه سنگینی به قیمت این محصول در رودان وارد شد، گفت: باید در آن اوایل باغداران نهایت همکاری را در راستای تثبیت قیمت می‌داشتند تا شاهد رخ دادن آن شرایط بغرنج و نگران‌کننده برای کشاورزان نمی‌بودیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون که فصل برداشت لیمو به نیمه راه خود رسیده است، میوه این درخت گرمسیری در شرایط ایده‌آل خود قرار دارد و کشاورزان فقط مجاب به برداشت هستند.

این باغدار رودانی ادامه داد: هم‌اکنون قیمت لیموترش رودان به یک ثبات نسبی رسیده است و اگر باغداران توان نگهداری محصول را داشته باشند احتمال افزایش قیمت در اواخر مردادماه هم داده می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه قریب به یک تن و نیم محصول برداشت می‌کند، گفت: قیمت کنونی لیمو ترش حقیقتأ برای یک باغدار واقعی که به‌طور اصولی به درخت لیموترش خود رسیدگی کرده است رضایت‌بخش است.

وجود صنایع تبدیلی در رودان ضروری است

اکبر زمانی یکی دیگر از باغداران رودانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار در رودان تصریح کرد: هم‌اکنون لیموترش رودان به‌واسطه مدیریت صحیح در عرضه آن با تغییر در نوع بسته‌بندی در بازارهای هدف بیش از گذشته مشتری‌پسند شده است.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر با توجه به تبلیغ انجام شده برای مصرف لیموترش به‌واسطه وجود گرمای هوا، بیماری کرونا و مفید بودن ویتامین C برای بسیاری از بیماری‌های لیموترش ارزشمندتر شده است.

این باغدار رودانی تاکید کرد: لیموترش تولیدشده در کشور به‌ویژه در رودان با کیفیت بسیار خوب در چندین کشور به‌ویژه عراق، روسیه و آسیای مرکزی مشتری دارد و این امر حرکت کشاورزان را به سوی استفاده از علم روز برای رقابت در بازارهای دنیا را می‌طلبد.

زمانی تصریح کرد: متاسفانه هدف بسیار از کشاورزان رودان تولید کمی است نه کیفی و این موضوع به برند محصول ما در بازارهای داخلی و خارجی ضربه خواهد زد.

وی لزوم آموزش‌های ارتقای کیفیت محصول را از سوی نهادهای مربوطه به کشاورزان رودان ضروری دانست و گفت: قطعا برای تصاحب بازارهای داخلی و خارجی باید محصول با کیفیتی را تولید کرد.

این باغدار هرمزگانی در ادامه وجود صنایع تبدیلی را برای لیموترش شهرستان ضروری دانست و گفت: وجود یک صنایع تبدیلی مناسب موجب برند شدن محصول لیموترش شهرستان و رقابت جدی با تمام کارخانه جات کشور ایجاد خواهد کرد.

زمانی همچنین دلیل نبودن صنایع تبدیلی را وابسته به نبودن نیروی متخصص این امر، بهروری مناسب از لیموترش تولیدی و عدم تخصص عنوان کرد.

وی در ادامه وجود نیروی متخصص در کار باغداری را در دنیای کنونی ضروری دانست و گفت: باید استفاده از چنین نیروهایی برای محصول خود برنامه‌ریزی کرد.

این کشاورزان رودانی بر لزوم توجه دولت به نیازهای کشاورزان در فروش محصول در بازارهای هدف و ایجاد زمینه‌های صادرات محصول باکیفیت نیز تاکید کرد.

باغداران غیر واقعی آفت باغات رودانند

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد باغداران که شغل‌شان کشاورزی نیست و به‌دلیل بهره‌گیری از سود آن به سمتش آمده‌اند زیاد شده است، گفت: کشاورزان غیر واقعی با نداشتن آگاهی لازم نه محصول باکیفیتی را خواهند داشت و نه در هنگام زیان به‌واسطه پشتوانه‌ها و حضور در مشاغل دیگر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

زمانی یادآور شد: مدیریت سرمایه نیز در این راه مناسب نیست با حداقل سرمایه به‌دنبال سود بیشتر هستند و هرچقدر سرمایه‌گذاری شود حداکثر بهروری باید برده شود.

قیمت ۳۰۰ برابری نهاده‌های کشاورزی معظل جدی کشاورزان رودان

افضل خاشعی رئیس نظام صنفی کشاورزان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار از افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در بخش کودهای شیمیایی تا ۳۰۰ برابری خبر داد و خواستار شد: جهاد کشاورزی در وقت مناسب این نهاده‌ها را به دست کشاورزان برساند تا کشاورزان مجبور به استفاده از کودهای شیمیایی با نرخ آزاد نباشند.

وی تصریح کرد: اگر کودهای شیمیایی به اندازه کافی تهیه و در دسرس باشد کشاورزان در تهیه برخی اقلام مورد نیاز مانند کودهای هوره، فسفات و پتاس که برای آنها ضرورت دارد، دچار درد سر نخواهند شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزان رودان با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از هزار و پانصد تن لیموترش از باغات شهرستان برداشت می‌شود، افزود: علی‌رغم قرار داشتن در روزهای اوج برداشت محصول شهرستان ۲۵ روز است که به یک ثبات قیمت مناسبی رسیده است.

خاشعی وجود کارخانجات آبلیموگیری، وجود خریدارانی که لیمو را خشک می‌کنند، وجود آبلیموگیری‌های خرد در سطح شهرهای بزرگ و عرضه لیمو درجه یک شهرستان با نام و برند رودان را از علل این تثبیت قیمت عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر هر کیلو لیموترش باکیفیت و مرغوب شهرستان مستقیم از خود باغداران با قیمتی بین ۶ هزار ۵۰۰ تومان و تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان خردیدار می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان شهرستان رودان بیان داشت: دیگر دغدغه کشاورزان این منطقه نبود صنایع تبدیلی در سطح هرمزگان است که نیازمند ورود جدی برای جذب سرمایه‌گذاران و وارد کردن کارخانه آبلیموگیری راکد شهرستان به چرخه تولید است.

تنها کارخانه تولید آبلیمو رودان به‌زودی به چرخه تولید باز می‌گردد

ضیاءالدین صامتی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ سار با بیان اینکه متاسفانه تنها کارخانه تولید آبلیمو شهرستان به‌دلیل برخی مشکلات هم‌چون بدهی‌های بانکی از مدار تولید خارج شده است، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ان‌شاء‌الله یک سرمایه گذار جدید برای رونق بخشیدن به این کارخانه به‌زودی وارد عرصه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذار اصلی در تولید لیموترش خود باغداران هستند، انتظار داریم در جهت معرفی و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در این حوزه همکاری و تعامل همه‌جانبه را داشته باشند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودان تصریح کرد: هم‌اکنون در بخش بسته‌بندی، سردخانه و نگهداری محصولات کشاورزی و زارعی با ظرفیت ۴۳ هزار تنی صنایع پس از برداشت پیشتازیم.

صامتی اظهار داشت: در حوزه صادرات نیز هم‌اکنون محصولات شهرستان به مستقیم به کشور عراق صادر می‌شود و لیمو لیسبون تولیدی شهرستان مشتری خوبی دارد.

وی گفت: از همان ابتدای آغاز فصل برداشت با برگزاری جلسات و هماهنگی ایجاد شده با نظام صنفی کشاورزی شهرستان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب تلاش شد از خروج محصول بی‌کیفیت و هم‌چنین برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان رودان ادامه داد: با انجام اقدامات مناسب مانند هدایت محصول لیموترش شهرستان به سمت کارخانجات آبلیمو‌گیری برای ثبات قیمت تلاش شد.

وی افزود: با تشکیل گروه‌های اقتصادی در حوزه مرکبات، نخیلات و محصولات گلخانه‌ای به‌دنبال توسعه صادرات محصولات شهرستان به دیگر کشورها هستیم.

صامتی در خصوص توزیع کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان نیز گفت: کود شیمیایی از طریق کارگزارانی که از نهادهای حمایتی کشاورزی مجوز دریافت کرده‌اند، توزیع می‌شود و عمده دغدغه کشاورزان تهیه کود هوره است.

وی ادامه داد: با توجه به تقاضای اکثریت کشاورزان برای دریافت این نوع کود شیمیایی معمولا با کمبود مواجه می‌شویم، اما همان زمان هم با رایزنی و افزایش سهمیه شهرستان کمبودهای بعد از مدتی رفع شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد و با ارایه آموزش‌های لازم به کشاورزان با یک نگاه کارشناسی، کودهای شیمیایی که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد هدفمند و اصولی مصرف شود تا شاهد کمبود نباشیم.

انتهای پیام/۳۲۶۴/ر


منبع: فارس

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

4 × یک =