جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۲:۳۳:۳۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰

چمران؛ مرد میدان

چه پرستوهای عاشقی که برای صیانت از خاک وطن ، جانانه دفاع کردند و عاشقانه به دیار معبود شتافتند. چه دلاورمردانی که با دلی مالامال از شور و اشتیاق در میدان نبرد ، قاطعانه درخشیدند تا اسلام و ایران و وطن با اقتدار بماند. چه کتابها می توان نوشت از مردانی که  ایمان و اعتقاد […]



چه پرستوهای عاشقی که برای صیانت از خاک وطن ، جانانه دفاع کردند و عاشقانه به دیار معبود شتافتند.

چه دلاورمردانی که با دلی مالامال از شور و اشتیاق در میدان نبرد ، قاطعانه درخشیدند تا اسلام و ایران و وطن با اقتدار بماند.

چه کتابها می توان نوشت از مردانی که  ایمان و اعتقاد را زندگی کردند و درس فداکاری و ایثار به همگان آموختند.

و مردم ایران اسلامی چه گوهرهای فراوانی برای حفظ مرز پرگوهر تقدیم کردند تا ایران و ایرانی عزتمند و سرافراز بماند.

اینجا ایران است ، سرزمینی به وسعت قلب های بزرگی که برای وطن تپید و جسم های که خالصانه برای حفظ اسلام و انقلاب به خون غلتید.

شهید چمران ، دریادلی که فرزند مردم ایران بود و تحصیل در غرب هیچ گانه او را از آرمان های خود دور نساخت.

 میدان های نبرد علیه دشمن مملو از رشادت و درایت این بزرگ مرد تاریخ کشورمان است.

او که در دقایق قبل از شهادتش ، محزون از غم از دست دادن شهید ایرج رستمی فرمانده منطقه دهلاویه در جمع رزمندگان اسلام گفت:خدا رستمی را دوست داشت و برد و اگر خدا ما را هم دوست داشته باشد، می برد، و در اندک زمانی بعد ، به یاران شهیدش پیوست تا همه بدانند خداوند او را نیز دوست داشت که این چنین به دیار حضرت عشق شتافت.

شهید مصطفی چمران در ابعاد مختلف علمی ، اخلاقی و دینداری از برترین های ایران اسلامی بود و زندگی او قبل و بعد از انقلاب سرشار از عشق به ارزش های اسلامی است.

 این شخصیت برجسته هرگز از مسیر مبارزه خسته نشد و هیچ گاه  جاذبه های دنیا او را فریب نداد.

شهید دکتر مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در خیابان پانزده خرداد بازار آهنگرها، سرپولک تهران متولد شد .

وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار تهران، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند. در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۳۶ در رشته الکترومکانیک فارغ ‌التحصیل شد و یک‌سال به تدریس در دانشکده‌ فنی پرداخت.

شهید مصطفی چمران در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال ۱۳۳۷ با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریکا اعزام شد و پس از تحقیقات ‌علمی در جمع معروف‌ترین دانشمندان جهان در دانشگاه کالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریکا ( برکلی)  با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما شد.

در آمریکا، با همکاری برخی از دوستانش، برای نخستین  ‌بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‌ریزی کرد و از مؤسسان انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالان انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا به شمار می‌رفت که به دلیل این فعالیت‌ها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می‌شود.

دکتر چمران با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بعد از سالها هجرت، به ایران باز می‌گردد و با فرمان امام‌ خمینی (ره) فرماندهی کل قوا را به دست گرفته و پس از موفقیت هایی وزیر دفاع می شود. ‌

سپس در اولین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، از سوی مردم تهران به نمایندگی انتخاب شد و پس از آن به عنوان نماینده رهبر انقلاب اسلامی در شورای عالی دفاع منصوب شد.

وی هیچ گاه از مبارزه علیه دشمن و پاسداری و صیانت از ارزش های اسلام و انقلاب کوتاه نیامد و در این مسیر پرمشقت ، سختی های فراوان را به جان خرید.

پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شهید چمران باز هم با ایثار و فداکاری در این میدان حضوری حماسی داشت.

ایثار، شجاعت و دلاورمردی این مرد میدان در این ایام نیز به خوبی نمایان بود.

شهید مصطفی چمران در سی ‌و یکم خرداد ماه سال ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه – سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به یاران شهیدش پیوست تا ایران اسلامی تا همیشه روزگار دردمند از غم از دست دادن این اسطوره مبارزه علیه دشمنان اسلام باشد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + سیزده =