دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۴:۰۱
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

وزیر فرهنگ: آوازه زریاب در گستره وسیع فارسی‌زبانان پیچیده است

 به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: «درگذشت چهره برجسته ادبی و فرهیخته فقید مرحوم رهنورد زریاب را به ملت شریف کشور دوست و همسایه افغانستان صمیمانه تسلیت می گویم. آوازه نام استاد زریاب فراتر […]



 به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی فرهنگ سار از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام سیدعباس صالحی آمده است: «درگذشت چهره برجسته ادبی و فرهیخته فقید مرحوم رهنورد زریاب را به ملت شریف کشور دوست و همسایه افغانستان صمیمانه تسلیت می گویم.

آوازه نام استاد زریاب فراتر از حوزه جغرافیایی زادگاه آن مرحوم، در گستره وسیع فارسی زبانان، زبانزد اهالی فرهنگ و هنر بود و آثار و تالیفات او بویژه در عرصه ادبیات داستانی، شهرتی جهانی یافت که برای علاقه مندان زبان فارسی به عنوان میراثی ارزشمند به یادگار باقی خواهد ماند.

آثار زریاب سرشار از مهرورزی و انسان دوستی است

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ارسال پیامی درگذشت استاد محمد اعظم رهنورد زریاب نویسنده صاحب نام افغانستان را تسلیت گفت.

 در متن پیام تسلیت محسن جوادی آمده است: «نویسنده صاحب نام افغانستان با آثاری سرشار از مهرورزی و انسان دوستی رخ در نقاب خاک کشید.

استاد محمد اعظم رهنورد زریاب، در نهمین جایزه ادبی جلال آل احمد با کتاب ارزشمند چارگرد قلا گشتم مهمان و برنده بخش ویژه این رویداد ادب فارسی بود.  او همواره گنجینه سترگ تمدن فارسی را در قالب واژگان نوین به مخاطبان هدیه می کرد.

اینجانب ضایعه فقدان این آفرینش‌گر داستان‌های بدیع را به خانواده ایشان، اهالی فرهنگ و ادبیات افغانستان و ایران تسلیت عرض می‌نمایم.»

به گزارش فرهنگ سار، محمداعظم رهنورد زریاب، نویسنده اهل افغانستان در کابل و در ۱۳۲۳ خورشیدی چشم به جهان گشود. او در رشته خبرنگاری دانشگاه کابل تحصیل کرد و مدتی بعد از پایان تحصیل با استفاده از یک بورس تحصیلی به انگلیس رفت و مدرک کارشناسی ارشد گرفت. نخستین داستان های رهنورد زریاب در آغاز دهه ۴۰ در نشریات ادبی آن زمان منتشر شدند. از زریاب کتاب هایی با نام آواری از میان قرن ها، مرد کوهستان، دوستی از شهری دور، نقش ها و پندارها، گنگ خوابدیده، حاشیه ها و پیران ها برجای مانده است. آخرین کتاب رهنورد دور قمر نام دارد که در جریان سال های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ خورشیدی در هفته نامه فا نشریه اتحادیه افغانستان آزاد در پیشاور به چاپ می رسید و بررسی رویدادهای افغانستان را در ۲ دهه اخیر در بر می گرفت. زریاب فیلمنامه ای هم به نام اختر مسخره نوشت که برپایه آن فیلمی به همین نام در کابل تهیه شد. در ۱۳۶۸ خورشیدی که فضای سیاسی و ایدئولوژیک در افغانستان بازتر شده بود، رهنورد زریاب در زمستان همان سال در اجلاس شورای مرکزی انجمن نویسندگان افغانستان از طرف شماری از نویسندگان غیروابسته به حزب، نامزد ریاست آن از انجمن شد و در برابر کاندیدای حزب حاکم به پیروزی رسید و به ریاست شورای مرکزی انجمن نویسندگان افغانستان برگزیده شد و در مهر ۱۳۷۰ از این مسوولیت کناره گرفت و در اواسط ۱۳۷۲ خورشیدی افغانستان را ترک کرد و اقامت در فرانسه را برگزید.

محمداعظم رهنورد زریاب، نویسنده‌ نامدار و از اهالی افغانستان، سرانجام در ۲۱ آذر ۱۳۹۹ خورشیدی و در  ۷۶سالگی به دلیل بیماری کرونا چشم از جهان فروبست.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

شش + 6 =