شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۳:۱۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵

گشتی همراه با تئاتر هفته

هر چند یکی دو ماه اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شدن به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر به دلیل صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت؛ دولتمردان ضمن رد این شایعه بر لزوم بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی […]



هر چند یکی دو ماه اخیر با افزایش آمار شیوع کرونا در کشور و افزوده شدن به استان‌ها و شهرستان‌های در معرض خطر این ویروس، التهاب فعالان فرهنگ و هنر به دلیل صدور دستور تعطیلی مجدد فعالیت‌های این حوزه کمی بالا گرفت؛ دولتمردان ضمن رد این شایعه بر لزوم بیشتر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرایی بر تلاش و تعامل جامعه هنری و مردم برای باز نگه‌داشتن فعالیت‌های این حوزه تاکید داشتند.

در کنار این امر حوزه هنرهای نمایشی نیز خالی از اتفاق نبود و از مهمترین آنها می توان به راه‌اندازی سامانه مجوز آثار نمایشی، امضای توافق‌نامه میان انتشارات نمایش و انجمن نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر، پسوستن «کلوچه دارچینی» به اکران مجازی نمایش‌ها،انتشار ویدئویی در چهارمین سالگرد درگذشت داوود رشیدی، معرفی آثار جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» و رویدادهای دیگر اشاره کرد.

اگر پیگیری بی وقفه اخبار ویروس کرونا کمتر زمانی برای رصد اخبار تئاتر برای شما باقی گذاشته در گزارش پیش رو مهمترین اخبار این حوزه را در بازه زمانی سوم تا ششم شهریور ماه ۱۳۹۹ مرور کنید.

راه اندازی سامانه مجوز آثار نمایشی

مراسم «رونمایی از سامانه صدور مجوز آثار نمایشی» صبح روز سه‌شنبه (۴ شهریورماه)، همزمان با هفته دولت در ساختمان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این رونمایی در حضور سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی روی داد.

حسینی در صحبت‌هایی کوتاه ضمن اشاره به لزوم سامان‌دهی فرآیندها به ارائه آماری در این خصوص پرداخت و گفت: در معاونت امور هنری ۱۱۳ فرآیند در حال وقوع بود که پس از اصلاح در قالب ۷۰ یا ۷۱ فرآیند سامان یافت که شامل شش مجوز و ۳۰ خدمت است. برای مجوزها آیین‌نامه نوشته شد و برای خدمات، دستورالعمل و در اختیار واحد IT قرار گرفت تا یکی از کلان‌برنامه‌های وزیر محترم محقق شود. کلان‌برنامه‌ای که سرعت‌بخش است، فضای کار هنرمندان را آسان می‌کند و موجب شفافیت می‌شود.

یکی از سامانه‌های مورد نیاز مربوط به هنرهای نمایشی بود. هنری که در ۴۰ سال گذشته رشدی ویژه داشته است. تعداد مخاطبان نیز آمادگی جهش و رشدی چند برابری در قیاس با میزان موجود را دارد و مجموع این موارد ضرورت وجود این سامانه و به‌روزرسانی آن را به تکلیف جدی ما تبدیل می‌کند.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: این رویداد از آذر ۹۸ شروع شد، در بهمن همان سال به سرانجام رسید، به تفاریق آزمایش شد و استان‌های مختلفی به آن پیوستند و امیدواریم طی سه ماه آینده در تمام کشور شاهد استفاده از آن باشیم. بنای ما بر این است که سایر سامانه‌ها را نیز برخط کنیم که برخی از آن‌ها آماده برخط شدن هستند و امیدواریم سایر موارد نیز تا پایان مهرماه سال جاری برخط شوند.

«کلوچه دارچینی» به اکران مجازی نمایش‌ها پیوست

فیلم‌تئاتر «کلوچه دارچینی» به کارگردانی مریم کاظمی در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی سایت مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان قرار گرفت.

طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که به تازگی آغاز شده در روز ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ نمایش زنده‌عروسکی «کلوچه دارچینی» را برای مخاطبان کودک و نوجوان بر روی سامانه به نشانی th.kpf.ir قرار داد.

ماجرای این نمایش در مورد کلوچه‌ی دارچینی تازه پخته ‌شده در یک آشپزخانه است که طی ماجراهایی بسیار هیجان‌انگیز با ساکنان آشپزخانه آشنا می‌شود و…

نمایش کلوچه دارچینی نخستین بار اواخر سال ۹۲ در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در پارک لاله روی صحنه رفت و در سال ۱۳۹۸ این نمایش مجدداً در سینما تئاتر کانون پرورش فکری واقع در خیابان خالد اسلامبولی با ظرفیت ۳۰۰ نفر پذیرای مخاطبان خود بود.

این نمایش در اولین اجرای خود با حضور بازیگر مشهور زنده‌یاد حسین محب اهری به روی صحنه رفت.

انتشار یک ویدئو در چهارمین سالگرد درگذشت داود رشیدی

احترام برومند، همسر داود رشیدی، خبر می‌دهد که امسال مراسم اهدای نشان این هنرمند طبق روال سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود ولی با انتشار یک ویدیو، در خدمت هموطنان خود هستیم.

همسر داود رشیدی گفت: شرایط امسال با سال‌های گذشته متفاوت است. ما هم برای برگزاری برنامه طبق روال سال‌های گذشته تردید بسیار داشتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم به احترام مردم و با در نظر گرفتن وضعیت کرونایی، در چهارمین سالگرد درگذشت ایشان، از اجرای برنامه‌ای مانند سال‌های قبل، صرف‌نظر کنیم و به انتشار یک ویدیوی چند دقیقه‌ای در فضای مجازی بسنده می‌کنیم و به این شیوه در خدمت هموطنان و دوستداران ایشان هستیم.

این هنرمند با آرزوی سلامتی برای محمدرضا شجریان ادامه می‌دهد: در چند روز اخیر، فکر همه ما پیش ایشان بود و نگران حال‌شان بودیم که خوشبختانه قدری بهبود پیدا کرده‌اند و امیدوارم خبرهای بهتری درباره سلامتی ایشان برسد.

بعد از درگذشت داود رشیدی در ۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ خانواده این هنرمند تصمیم گرفتند هر سال همزمان با سالگرد درگذشت او، مراسمی را برگزار کنند.

داود رشیدی  ۵ شهریور سال ۱۳۹۵ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

آثار جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» معرفی شدند

دبیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» گفت: آثار نهایی جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» در دو بخش نهایی و مشروط معرفی شدند.

امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» با اعلام این خبر گفت: در انتخاب و معرفی آثار پذیرفته شده این جشنواره نمایشنامه‌های کاربردی، ارزشمند به لحاظ محتوایی و متناسب با اجرا برای تئاتر بچه‌های مسجد مورد توجه بوده است.

مشهدی‌عباس افزود: نتایج اعلام شده در دو بخش پذیرفته شده نهایی و پذیرفته شده مشروط است که بخش اول مستقیما برای چاپ در کتاب مجموعه نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد در نظر گرفته می‌شوند، اما بخش دوم یعنی مشروط برای پذیرش نیازمند اجرای اصلاحات عنوان شده از سوی گروه کارشناسی جشنواره است. آثار معرفی شده مشروط تنها در صورتی مجوز حضور در کتاب مجموعه نمایشنامه‌های تئاتر بچه‌های مسجد را می‌گیرند که اصلاحات مورد نظر جشنواره را به نحوی که مورد تایید کارشناسان باشد انجام دهند.

انتشارات نمایش و انجمن نمایشنامه‌نویسان توافق‌نامه امضا کردند

توافق‌نامه‌ نشر الکترونیکی دفتر پژوهش و انتشارات نمایش با انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر منعقد شد.

یکی از برنامه‌های دفتر پژوهش‌ و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای ‌نمایشی، هدایت حمایت‌های دولتی به سمت نشر الکترونیکی است که در سامانه‌ منعکس می‌شود. در همین راستا توافق‌نامه‌ای بین انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر ایران و مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی منعقد شد.

در این توافق‌نامه آمده است: تمام تاییدهای کمی و کیفی کتاب‌ها و نمایشنامه‌های تالیفی و ترجمه که از سوی انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر به طور رسمی به دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی معرفی ‌شوند، بدون ارزیابی کیفی و پس از اخذ شابک و فرآیند مجوز از اداره‌کتاب روی سامانه‌ این دفتر قرار خواهند گرفت. در دسترس بودن نسخه‌ پی‌دی‌اف به شکل رایگان یا قیمت‌گذاری هر یک، طبق توافق صاحب اثر با این دفتر، انجام خواهد شد.

توافق‌نامه همکاری بین انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر ایران و مدیریت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی به امضای مهرداد رایانی‌مخصوص، مدیر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی و محمد عارف رئیس انجمن نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه‌ تئاتر ایران رسید.

آموزش تعزیه به نوجوانان

ویژه برنامه «بربال تعزیه» ۱۰ قسمت از یک مجموعه آموزشی به نام «هم سینمایی» به تهیه کنندگی روزبه گیلانی است. این برنامه یک برنامه تخصصی در حوزه سینمای نوجوان است که به مناسبت ایام محرم به صورت ویژه به آموزش تعزیه و تعزیه خوانی با حضور داود فتحعلی‌بیگی از استادان این حوزه، اختصاص دارد.

در برنامه «بربال تعزیه» هم تعزیه‌خوانی اجرا می‌شود و هم آموزش داده می‌شود. مصاحبه‌هایی با بزرگان و قدیمی‌های این حوزه هم جزو بخش‌های این برنامه است.

این ویژه‌برنامه به کارگردانی محسن عامری هر شب حوالی هفت شب از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رود.

اجرای متفاوت «در انتظار گودو» یا پنج ابزیگر زن

امیررضا کوهستانی این روزها در تدارک اجرای تازه‌ترین نمایش خود است و قصد دارد نمایشی را بر اساس «در انتظار گودو» اجرا کند.

او البته برداشت خود را از این متن اجرا می‌کند و برخلاف متن بکت که با بازیگران مرد روی صحنه می‌رود، کوهستانی این نمایشنامه را با حضور ۵ بازیگر زن اجرا خواهد کرد.

نمایشنامه «در انتظار گودو» از مشهورترین متون ادبیات نمایشی جهان و یکی از آثاری است که در واکنش به پیامدهای جنگ جهانی دوم نوشته شده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + 10 =