جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۴:۳۳
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

نوروزگاه در هرمزگان و دوران سخت کرونایی

با وجود اینکه مردم خود را برای برپایی این جشن باستانی آماده کرده ولی امسال دیگر هرمزگان چندان چشم انتظار میهمانان نوروزی نیست و کرونا سایه شومش را بر سراسر هرمزگان گسترانده و گویی خیال رفتن ندارد. تا پیش از آمدن ویروس مرگبار کرونا، بسیاری از هموطنانمان تعطیلات نوروزی را با گشت و گذار در […]



با وجود اینکه مردم خود را برای برپایی این جشن باستانی آماده کرده ولی امسال دیگر هرمزگان چندان چشم انتظار میهمانان نوروزی نیست و کرونا سایه شومش را بر سراسر هرمزگان گسترانده و گویی خیال رفتن ندارد.

تا پیش از آمدن ویروس مرگبار کرونا، بسیاری از هموطنانمان تعطیلات نوروزی را با گشت و گذار در نقاط مختلف هرمزگان به ویژه جزایر قشم و کیش و دیگر مناطق گردشگری آن سپری می کردند؛ اما امروز این ویروس مرگبار، سفر به این خطه را بسیار خطرناک کرده و دیگر کمتر کسی جرأت سفر به این دیار نقره ای رنگ دارد.

«چی چیکای مم گپو و بپ گپو» (قصه مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها) همراه با شوخی و خنده، شب نشینی، خوردن صبحانه شیرین همچون حلوا یا رشته (بلالوت) همراه با تخم مرغ سرخ شده، عیدی دادن وعیدی گرفتن، سر زدن به بزرگان ( پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها ) آشنایان و دوستان در ایام عید، صلح و آشتی بین خانواده های که از قبل کدورتی با هم داشتند، خوردن صبحانه با طعم شیرین از جمله حلوا و بلالوت (رشته فرنگی شیرین و تخم مرغ بدون نمک) در روز عید و همچنین خوردن باقلا پلو با ماهی از سنت های نوروزی دیرین و برجای مانده این دیار است که کرونا تا حد زیادی آن را کمرنگ کرده است.

اگرچه هنوز هستند کسانی که خطر سفر به هرمزگان را به جان می خرند؛ اما بسیاری از مردم بر این باورند که باید با ماندن در خانه و پرهیز از سفرهای غیرضروری یاریگر کادر درمان در قطع زنجیره انتقال کرونا باشند ،چرا که همین رفت وآمدهای غیر ضروری کار را به جایی رسانده که وضعیت این استان  از آبی به زرد و به مرحله هشدار تغییر یافته است.

مسوولان بهداشت و درمان هرمزگان می گویند، اگرچه طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان سفر به این استان وجود دارد؛ اما شرایط هرمزگان به ویژه بندرعباس مرکز استان از نظر شمار مبتلایان به کرونا به ویژه از نوع جهش یافته آن قرمز است.

با توجه به همین شرایط نیز است که با تصمیم مسوولان استانی، محدودیت های شدیدی برای سفر به جزایر قشم و کیش در نظر گرفته شده که از جمله آنها همراه داشتن جواب منفی آزمایش کرونا است که در غیر این صورت به مسافران اجازه سفر داده نمی شود.

البته با وجود همه این محدودیت ها و خطر بالای ابتلا به کرونا، برخی نسبت به خطرات این بیماری همچنان بی تفاوت هستند و در مواردی به صورت غیر قانونی و خارج از مسیرهای اصلی تردد می‌کنند و همین امر باعث ازدیاد شمار مبتلایان به کرونا شده ، بطوریکه وضعیت در جزیره‌های کیش و قشم به شدت نگران کننده گزارش شده است.

همراه داشتن برگه آزمایش منفی کرونا برای ورود به هرمزگان

براساس تصمیم ستاد کرونای هرمزگان، مسافرانی که قصد سفر به این استان دارند باید در مبدا آزمایش کرونا داده و نتیجه آن را که تا ۷۲ ساعت معتبر است، همراه داشته باشند.

اعضای ستاد کرونای هرمزگان در واپسین روزهای سال ۹۹، در استانداری هرمزگان گردهم آمدند تا شرایط بیماری و اقدام‌هایی که بایستی در جهت کنترل این بیماری انجام شود را بررسی کنند که در آن گلایه‌هایی از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این استان در خصوص همراهی نامناسب برخی اداره‌های متولی نیز مطرح شد.

براساس تصمیم اعضای ستاد استانی مقابله با کرونا یک هتل در بندرعباس با ظرفیت حدود ۶۰ تخت برای قرنطینه مسافرانی که بدون توجه به محدودیت‌های کرونایی وارد هرمزگان می‌شوند و نتیجه آزمایش آنها مثبت می‌شود در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار گرفت.

این افراد به علت رعایت نکردن محدودیت‌های کرونایی و شرایط آن باید هزینه‌های ۲ هفته قرنطینه در این هتل را بپردازند.

هزینه قرنطینه با مسافران کرونا مثبت است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و وضعیت استان از نظر ابتلا به کرونا، گفت: اگر چه موارد منجر به فوت کرونا در استان روند کاهشی داشته است اما آمار و ارقام ، افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ را نشان می‌دهند.

دکتر حسین فرشیدی ادامه داد: با توجه به اینکه هرمزگان و شهرهای گردشگر پذیر  آن مانند بندرعباس، قشم، کیش و هرمز با توجه به آب و هوای مطبوع خود در فصل زمستان مقصد بسیاری از مسافران است، از کسانی که سفرهای غیر ضروری به این استان داشته باشند در مبادی ورودی تست کووید ۱۹ گرفته می شود.

وی ادامه داد: کسانی که نتیجه آزمایش آنان مثبت باشد به قرنطینه فرستاده می شوند که هزینه آن را باید خودشان بپردازند و مسافران عازم این جزیره ها و شهرهای هرمزگان در ایام تعطیلات نوروزی و به خصوص در دو هفته آینده باید از مبدا با تست منفی مراجعه کنند تا اینجا با مشکل روبه رو نشوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطر نشان کرد: کسانی که به هرمزگان سفر می کنند نتیجه آزمایش آنها تا ۷۲ ساعت ارزشمند است و در صورت گذشت این زمان باید مجدد آزمایش کووید ۱۹ بدهند.

کرونای جهش یافته در سراسر هرمزگان در حال چرخش است

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه کرونای انگلیسی در سراسر استان در حال چرخش است، گفت: در ۲۴ساعت گذشته ۴بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شدند و با این آمار، شمار کل مبتلایان به این ویروس جهش یافته در هرمزگان به ۲۰۷ نفر رسید و تاکنون دو نفر جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: کووید انگلیسی ۲ مشخصه میزان سرایت بیشتر نسبت به ویروس قبلی، و بیشتر درگیر کردن جوانان را دارد و میزان کشندگی آن نیز افزون‌تر است.

به گفته فرشیدی، اگر فردی امروز به کووید انگلیسی مبتلا شود ظرف کمتر از ۲۴ تا ۴۸ ساعت دچار علایمی می‌شود که وی را ناگزیر از مراجعه به بیمارستان می‌کند.

این مقام مسوول بیان داشت: ۵۰ درصد مبتلایان شناسایی شده جدید در هرمزگان از نوع کرونای انگلیسی است و شمار مبتلایان این نوع کرونا نگران کننده است و شناسایی آن‌ها جز با آزمایش تخصصی فنی امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به بررسی های جدید دانشگاه علوم پزشکی گفت: آمارهای چند ماه گذشته نشان دهنده افزایش پنج درصدی افراد زیر ۱۸ سال به کووید ۱۹ است که این میزان در دو ماه اخیر به ۹ درصد افزایش یافته است و این یک زنگ خطر جدی برای سلامت جامعه است.

مسافران از سفر به هرمزگان خودداری کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: افراد از انجام سفرهای غیر ضروری به این استان به جد بپرهیزند و اجازه ورود به خودروهای شهرهای قرمز کرونایی استان خوزستان در مبادی ورودی به هرمزگان داده نمی‌شود.

ایرج حیدری تاکید کرد: مهمانسراهای اداره‌های دولتی مانند استانداری هرمزگان و سایر نهادها حق پذیرش مهمان و مسافر ندارند و بر این موضوع نظارت می‌شود.

وی اضافه کرد: ورود مسافر درآمدی دارد اما باید هزینه های آن را هم دید و باتوجه به شرایطی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده نباید اجازه داد بندرعباس بارانداز مسافر شود.

حیدری در خصوص فعالیت قایق‌ها و شناورهای غیر مجاز در زمینه جابه‌جایی مسافران بین بندرعباس و جزایر، ابراز داشت: تردد شناورها و قایق های غیر مجاز به راحتی قابل کنترل است و اداره بنادر و دریانوردی با توجه به در اختیار داشتن شناور ناجی و مشخص بودن مسیر تردد می‌تواند آنها را برگرداند.

وی اشاره کرد: همچنین بنادر و دریانوردی هرمزگان باید محل پهلوگیری این شناورها را به اطلاع نیروی انتظامی برساند، افرادی هم که کار ضروری داشته و قصد سفر به جزایر دارند باید از مبدا بلیت اینترنتی تهیه کنند و این در مورد خودروها نیز صدق می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان تصریح کرد: حتی سرنشینان این خودروها نیز باید در مبدا آزمایش کرونا داده و نتیجه منفی ابتلا به کرونا را همراه خود داشته باشند.

با کمک همدیگر کرونا شکست بدهیم

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به توصیه‌های اکید وزارت بهداشت و درمان باید برای حفظ سلامتی خود و تمامی هموطنان در این ایام به طور جدی اصول بهداشتی را رعایت و از هرگونه تردد غیر ضروری و مسافرت خودداری کنیم تا همه با همکاری یکدیگر، ویروس کرونا را شکست دهیم.

فریدون همتی افزود: امن ترین مکان برای در امان بودن از بیماری کرونا، خانه است و همه ما باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم و با ماندن در خانه در تعطیلات نوروز و خودداری از دید و بازدید و مسافرت، سلامتی را به همدیگر اهدا کنیم.

وی با اشاره به فرا رسیدن عید نوروز تصریح کرد: عید نوروز از مراسم‌های کهن مردمان ایران زمین است که در بلندای تاریخ این سرزمین ریشه دارد، ایرانیان هرساله آغاز فصل بهار را به عنوان شروع سال جدید جشن می‌گیرند تا همزمان با نو شدن طبیعت، حرکتی تازه را به سوی تعالی آغاز نمایند.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: ملت ایران در این سال بار دیگر ثابت کرد که تحریم‌های ظالمانه دشمنان نمی‌تواند در حرکت رو به جلوی کشورمان خللی ایجاد کند و ما با به کارگیری تمامی ظرفیت‌های داخلی خود و حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی، تمامی توطئه‌های بدخواهان این کشور را ناکام گذاشته‌ایم.

ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به هرمزگان تا اردیبهشت ۱۴۰۰ ادامه دارد

استاندار هرمزگان که اول بهمن در ستاد استانی مدیریت کرونا اعلام کرده بود «محدودیت شدید تردد برای جلوگیری از مسافرت‌های غیرضروری و ممانعت از ورود گردشگر و خودروهای غیربومی به هرمزگان از این هفته تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده اعمال می‌شود» در نشست های بعدی این ستاد با توجه به شرایط بخش گردشگری و کمک به معیشت فعالان آن از خود انعطاف نشان داد.

 فریدون همتی در این خصوص گفت: برخی فعالان عرصه سفر و گردشگری با وی تماس می‌گیرند و از مشکل‌های شان می‌گویند، باید راهکاری برای این منظور اندیشیده شود تا کسانی که از این طریق امرار معاش می‌کنند با مشکل روبه‌رو نشوند.

آخرین آمارهای کرونا در هرمزگان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش شمار جان باختگان کرونا در استان خبر داد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته دو نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار فوتی ها در استان به یک هزار و ۴۴ نفر رسید.

دکتر فاطمه نوروزیان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اکنون از ۹۱بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان، ۲۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بستری هستند و حال ۴ نفر از آنها وخیم است.

وی با بیان اینکه اکنون از هر صد آزمایش کرونا، ۱۳ درصد آن مثبت است، خاطرنشان کرد: در این هفته نسبت به هفته قبل ۳۳ درصد فوت ناشی از کرونا افزایش و میانگین سنی مراجعه کنندگان، بستری شده‌ها و فوتی‌ها نزدیک به ۱۰سال کاهش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروز به مردم توصیه کرد حتی الامکان از مسافرت و دید و بازدیدها بپرهیزند و در صورت دیدار حضوری حتما از ماسک استفاده کنند.

وی به ممنوعیت اقامت در هتل، مهمانسراها و مدارس اشاره کرد و گفت: بر اساس رنگ بندی اعلام شده، در نوروز رفت و آمد به هرمزگان ممنوع نیست ، اما شرایط این استان بسیار ناپایدار و ضریب خطر سفر به هرمزگان بسیار بالا است  و همراه داشتن آزمایش منفی کرونا عامل بسیار مهم در مهار این ویروس است.

دکتر نوروزیان بیان داشت: در رنگ بندی شهرستان‌های هرمزگان، بندرخمیر نارنجی و بقیه زرد هستند و این تا ۱۴ فروردین تغییر نمی‌کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: بر اساس رنگ بندی اعلام شده، در نوروز رفت و آمد به هرمزگان ممنوع نیست و همراه داشتن آزمایش منفی کرونا عامل بسیار مهم در مهار این ویروس است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دو × 4 =