جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۱:۱۸:۲۶
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹

دهم فروردین ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

اگرچه همزمان با شلوغ شدن بازارها و انجام خریدهای نوروزی و پس از آن دید و بازدیدهای عیدانه و برپایی دورهمی ها با کمترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی ، هشدارهایی از سوی کارشناسان و ستاد ملی مقابله با کرونا داده شد اما بی اعتنایی ها و کم توجهی ها به توصیه ها موجب شد،  برخی […]



اگرچه همزمان با شلوغ شدن بازارها و انجام خریدهای نوروزی و پس از آن دید و بازدیدهای عیدانه و برپایی دورهمی ها با کمترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی ، هشدارهایی از سوی کارشناسان و ستاد ملی مقابله با کرونا داده شد اما بی اعتنایی ها و کم توجهی ها به توصیه ها موجب شد،  برخی استان ها و شهرهای کشور به سمت تغییر رنگ بندی کرونا حرکت کنند .

افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان حکایت از قرار گرفتن در موج چهارم کرونا دارد بطوریکه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که  «پیش‌بینی شده خیز چهارم سراسری بیماری کرونا اتفاق بیفتد و در این زمینه هشدار جدی داده شده است».

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت اعلام کرد که “پیش بینی می شود در چند روز آینده خیز جدید کرونا را از شهرهای متعددی از نوار غربی و مرکزی کشور شاهد باشیم». 

 هم اکنون  و به گفته سخنگوی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی،  ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۷۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

با توجه به تغییر رنگ کرونایی در برخی شهرها و همچنین در پیش بودن ۱۳ فروردین ماه (روز طبیعت) و افزایش ترددها و دورهمی ها مسئولان استانی ستاد کرونا ،حضور در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر را هم ممنوع اعلام کرده اند .

این رنگ بندی ها همچنین سبب شده که در برخی استان ها از جمله شهرستان های البرز از خودروهای غیر بومی بخواهند تا هر چه سریعتر و تا چهارشنبه از این شهرستان ها خارج شوند.

جانشین پلیس راهور در مورد محدودیت های کرونایی استان های تهران و البرز گفت  که با توجه به نارنجی شدن وضعیت کرونا در این ۲ استان روج خودروهای بومی از این دو استان و ورود خودروهای غیربومی به آنها کنترل می‌شوند.

سردار سید تیمور حسینی با توجه به اتمام مهلت ۷۲ ساعته برای خروج خودروهای غیربومی از این دو استان اظهار داشت که از امروز کنترل ورود و خروج انجام می‌شود ولی از فردا به اعمال قانون و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی ناقضان محدودیت ها می‌پردازیم. در این طرح با توجه به شرایط تهران و البرز، این دو استان یکپارچه در نظر گرفته شده و تردد بین دو استان مانعی ندارد.

وضعیت کرونا در استان ها چگونه است ؟

 مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان از افزایش آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان طی چند روز اخیر خبر داد.

دکتر حسن رخ شاد  افزود : هم اکنون ۳۲۸ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان گیلان بستری هستندو  افزایش آمارهای بستری بیانگر آن است که دورهمی ها و مسافرت ها و بی توجهی به شیوع این ویروس در گیلان اثرات خود را گذاشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین گزارش ها رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به کمتر از ۶۰ درصد رسیده است،  بیان داشت: در گیلان رعایت پروتکل ها کمتر از میانگین کشوری است.

رخ شاد با یادآوری تغییر رنگ شهرستان رودسر از زرد به نارنجی طی چند روز اخیر خاطر نشان کرد: رودسر از شهرستان های مهم گیلان در ایام نوروز نارنجی شد لذا باید با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی از تغییر رنگ شهرها به نارنجی و قرمز پیشگیری کرد.

از اهواز هم خبر رسیده که ظرفیت تخت‌های بیمارستانی این شهرستان در حال تکمیل شدن است و به گفته سرپرست فرمانداری ایذه ،اگر مردم رعایت نکنند با مشکل جدی مواجه می شویم.

حسن ثبوتی اظهار داشت: وضعیت شهرستان ایذه به دلیل افزایش آمار مبتلایان و بستری ها، از چند روز گذشته قرمز شده و روند مراجعه مبتلایان به مراکز درمانی افزایشی است.

وی به اعمال محدودیت های ترافیکی در شهرستان ایذه اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از ورود خودروهای با پلاک غیربومی به شهرهای ایذه و دهدز و بخشی از مناطق گردشگری جلوگیری می شود تا بیماری به دیگر نقاط استان و یا استان های دیگر سرایت نکند.

ثبوتی به تعطیلی تمام ادارات شهرستان ایذه و بازار تدر هفته جاری اشاره کرد و  گفت : با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در این شهرستان از هم استانی ها و هم میهنان تقاضا داریم از سفر به این شهرستان پرهیز کنند. 

 رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان هم روند بستری بیماران کووید ۱۹ در آبادان، خرمشهر و شادگان را بیشتر از بهبود یافتگان این بیماری اعلام کرد و گفت: نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی علت اصلی گسترش کرونا در منطقه جنوب غرب خوزستان است.

 دکتر شکراله سلمان‌زاده  با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۳۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان بستری شدند و تنها ۲۴ بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند افزود:این روند بیانگر افزایش پذیرش و بستری بیماران کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان است.

در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هفت شهرستان نارنجی هستند.

وضعیت شیوع کرونا در “ازنا” لرستان هم قرمز شده است که تعداد شهرهای قرمز بروجرد با این تغییر به ۲ شهرستان رسیده است .

احمد حسن فتایی دبیر کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا در لرستان نیز گفت: بر اساس اعلام رنگ‌بندی جدید از سوی ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا شهرستان‌های بروجرد و ازنا در وضعیت قرمز، خرم‌آباد، دورود، الیگودرز، دلفان و سلسله در وضعیت نارنجی و پلدختر، کوهدشت، رومشکان و چگنی در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت شیوع کرونا در کرمانشاه نیز به گفته رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد کرونا دانشگاه علوم‌پزشکی استان نارنجی است و شهرستان های اسلام آبادغرب و گیلانغرب نیز همچنان به ترتیب در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.همچنین شهرستان های پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، هرسین، سرپل ذهاب و صحنه در وضعیت زرد و شهرستان های ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، جوانرود و روانسر هم در وضعیت آبی قرار دارند.

به گفته محمدی تعداد مبتلایان کرونایی شناسایی شده در کرمانشاه هم نسبت به روز گذشته ۵۴ نفر افزایش داشته است .

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان هم با ابراز نگرانی وضعیت کرونایی شهر زنجان گفت: پیک چهارم بیماری در استان آغاز شده، در صورتی که با شدت و سرعت وارد عمل شویم، می توان این ویروس را کنترل کرد، در غیر اینصورت باید در انتظار فاجعه کرونایی بود.

دکتر محمد رضا صائینی  افزود: طی یک هفته گذشته، با آغاز تعطیلات نوروزی و افزایش ترددها، ابتلا به این بیماری افزایش یافته و بروز پیک بعدی ویروس در استان فوق العاده غافلگیر کننده و خطرناک است.

وی با بیان اینکه شهرستان زنجان پیش از این شرایط کرونایی خوبی داشت، اما در زمان حاضر این وضعیت بسیار نگران کننده است، اضافه کرد: در جلسات ستاد کرونا این مهم مطرح شد که ویروس انگلیسی هم به این استان وارد شده بطوریکه میزان گردش آن در شهرستان ماهنشان و طارم بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، شهرهای ابهر و خرمدره و سلطانیه ۵۰ درصد پیش بینی شده بود.

به گفته این مسوول میزان رسوب بیماری کرونا در استان  بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ بود که یکدفعه این رقم به ۲۱۹ مورد در مدت یک هفته رسیده که در صورت ادامه این روند میزان بستری از ۱۳۰ بستری پیک سوم نیز افزایش می یابد که در صورت بروز این امر، دانشگاه علوم پزشکی تحمل ظرفیت آن را نخواهد داشت.

فرماندار اسکو در آذربایجان شرقی هم از افزایش شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در این شهر خبر داد و افزود : تعداد مبتلایان به کرونای انگلیسی با حضور گردشگران در این شهرستان به ۲۴ نفر افزایش یافته و در صورت استمرار این روند، نگرانی از شیوع بیشتر این گونه از ویروس کرونا در این شهرستان وجود دارد.

 بابک رضی منش گفت: تمام دستگاه های اجرایی مکلف هستند با اعمال دستورالعمل های وضعیت زرد بر روند رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نظارت دقیق داشته و با متخلفان برخورد قانونی قاطع کنند.

وی با تاکید بر لزوم نظارت دقیق بر پروتکل های بهداشتی در روستاهای هدف گردشگری  شهرستان اسکو گفت: نزدیک به ۵۰ درصد آمار مبتلایان کرونای انگلیسی در روستاهای واقع در محورهای گردشگری بوده و ضروری است در این مناطق با تشدید نظارت بر پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، با افرادی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد، برخورد قاطع به عمل آید.

از استان مرکزی هم خبر رسیده که زنگ خطر موج چهارم کرونا برای اراک و ساوه هم به صدا درآمده است، این مطلب را  رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کردو گفت:مواد مثبت بالینی و نتایج آزمایشگاهی کووید ۱۹ در اراک و ساوه نوروز امسال روند افزایشی دارد و با مسافرت، دید و بازدید و رعایت نشدن کامل پروتکل‌های بهداشتی زنگ خطر موج چهارم کرونا در این شهرها به صدا درآمده است.

دکتر«محمد جمالیان» افزود:تردد برخی مسافران از استان‌های همجوار به‌ویژه خوزستان و انجام دید و بازدیدهای نوروزی بدون درنظر گرفتن توصیه‌های بهداشتی سبب شده که این شهرها در رنگ‌بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای کرونا از رنگ زرد به سمت نارنجی حرکت کند و تداوم این روند از وقوع بحران مجدد بهداشتی و درمانی در این خطه خبر می‌دهد.

وی گفت:  ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستانی برای بیماران کرونایی در اراک نگران کننده است چرا که تخت‌های بستری بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک درحال تکمیل است و مقامات بهداشتی و اجرایی این شهرستان درصدد تدارک وآماده سازی بیمارستان دوم ویژه خدمات بیماران کرونایی در این کلانشهر هستند.

در سیستان و بلوچستان هم پنج هزار مسافر در پایانه‌های مرزی  میرجاوه، میلک و ریمدان سیستان و بلوچستان غربالگری شدند که  اجرای طرح مراقبت بهداشتی مبادی مرزهای رسمی تا ۱۵فروردین نیز تداوم دارد.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: از ۲۵ سافند ماه تا کنون پنج هزار و ۲۲۵ مسافر ورودی به کشور در پایانه‌های مرزی این استان غربالگری کرونا شدند.

علیرضا میربهاء الدین افزود:  جمعیت هلال احمر از اولین روز طرح نوروزی در مرز ها مستقر بوده و تا زمانی که نیاز باشد به ارائه خدمات به مردم خواهد پرداخت.

دشستان استان بوشهر هم به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از رنگ زرد کرونایی به نارنجی تغییر رنگ داد.

دکتر سعید کشمیری افزود: براین اساس شهرستان‌های بوشهر، گناوه، دیلم و دشتستان در شرایط نارنجی و شهرستان‌های دشتی، تنگستان، کنگان، دیر، جم و عسلویه در وضعیت زرد قرار دارند.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده میزان ابتلا در استان بوشهر از ۱۰۰ نفر در هفته به ۷۰۰ نفر افزایش یافته و میزان بستری‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر به ۳۰ درصد رسیده‌است.

در مازندران نیز با اضافه شدن شهرستان‌های تنکابن ، نوشهرر و سوادکوه شمالی به مناطق درگیر با ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی، تعداد شهرستان های درگیر به  ۱۰ شهرستان رسید.

پیش از این نیز بیماران مبتلا به این نوع از ویروس جهش یافته کرونا در شهرستان های بابل، ساری ، آمل ، بابلسر، رامسر و نور استان مازندران مشاهده و شناسایی شدند.

همچنین طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان به ۱۳۷ نفر رسیده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اعلام کرد: با نارنجی شدن شهرهای میانه و شبستر، تعداد شهرهای نارنجی آذربایجان‌شرقی به چهار مورد افزایش یافت.

دکتر عباسعلی درستی اظهار کرد: بر اساس آخرین رنگ بندی کرونا در آذربایجان شرقی، سراب در وضعیت قرمز و عجب شیر و جلفا در وضع نارنجی قرار داشتند که از امروز شهرهای شبستر و میانه نیز از زرد به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دادند.هوراند، کلیبر، خدافرین، ورزقان، هریس و چاراویماق در وضعیت آبی و بقیه شهرهای آذربایجان شرقی در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس اعلام  جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا ،تعداد شهرستان‌های استان دارای وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا هم به سه شهرستان و نارنجی به دو شهرستان رسید.شهرستان دارای وضعیت قرمز استان شامل زرین دشت، ارسنجان و داراب و دو شهرستان دارای وضعیت نارنجی شامل مرودشت و ممسنی است.

عبدالرضا قاسم پورافزود:روند ابتلا به کرونا در این استان را صعودی دانست و گفت:نتیجه ۴۰ درصد تست‌های کرونا که در این استان انجام می‌شود مثبت است که بیانگر روند افزایشی تعداد مبتلایان است.

با توجه به درژیش بودن روز طبیعت حضور در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و فضاهای سبز در استان در ۱۳ فروردین ممنوع است و خودروهای متخلف برابر ضوابط و قوانین اعمال قانون خواهند شد.
در میان شهرهای کشور شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار دارد ولی مسئولان بهداشت و درمان استان این شرایط را شکننده اعلام کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل  اعلام کرد: وضعیت این استان در زمینه شیوع کرونا شکننده بوده و شیوع موج چهارم کرونا با توجه به سفرهای گسترده نوروزی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم محتمل است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده گفت: با بستری شدن ۳۴ مبتلای جدید در شبانه‌روز گذشته یک نفر از مبتلایان به کووید.۱۹ نیز جان باخت.

استان البرز هم با افزایش شمار بستری شدگان کرونا روبرواست به طوریکه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد ه که اکنون ۴۶۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان البرز بستری و تحت درمان قرار دارند که شمار آنان نسبت به روز های گذشته افزایش نشان می دهد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی استان البرز هم اعلام کرد: کرونا چهار شهرستان دیگرتابعه استان را از زرد به رنگ نارنجی درآورد.

دکتر مهرداد بابایی افزود: افزایش میزان ابتلا به کووید ۱۹ سبب شده تا شهرستان‌های فردیس،‌ چهارباغ، ‌ساوجبلاغ و ‌نظرآباد از رنگ زرد به نارنجی تغییر وضعیت دهند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج هم اعلام کرده با توجه به تغییر شرایط این شهرستان از زرد به نارنجی هر گونه تجمع گردشگران به ویژه در روز سیزدهم فروردین ماه در پارک و تفرجگاه های این شهرستان ممنوع است.

 غفور قاسم پور با هشدار پیک مراجعات به مراکز درمانی پس از تعطیلات نوروزی افزود: طبق اطلاعیه اعلام شده محدودیت های منع تردد شبانه و فعالیت مشاغل بمدت ٢هفته در شهرستان کرج لازم الاجرا خواهد بود.

وضعیت  شهرستان‌های نجف آباد و اصفهان بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ نارنجی شد و تعداد مناطق در وضعیت پُر خطر در این استان افزایش یافت.

در زمان حاضر در استان اصفهان ۱۲ شهرستان در وضعیت زرد(خطر متوسط)، سه شهرستان در وضعیت آبی(کم خطر)، و شهرستان های اصفهان، مبارکه، لنجان، تیران و کرون و نجف آباد در وضعیت نارنجی(پرخطر) و ۲ شهرستان گلپایگان و خوانسار در وضعیت قرمز(بسیار پرخطر) قرار دارند.  

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با توجه به روند افزایشی تعداد موارد مثبت تست‌های کرونا و بستری در بیمارستان‌ها احتمال تغییر وضعیت شهرستان هایی مانند شاهین شهر و میمه از زرد به نارنجی نیز در روزهای آینده وجود دارد.

 رییس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز هم اعلام کرد با توجه به اعلام ستاد کرونا مبنی بر تغییر رنگ  شهرستان های  کرج ، فردیس ، ساوجبلاغ و نظرآباد از رنگ زرد به نارنجی ، خودروهای غیر بومی  هر چه سریع تر از این شهرستان ها خارج شوند.

سرهنگ غلامعلی شرق  اظهار داشت : خودروهای غیر بومی تا فردا چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه جاری فرصت دارند  این شهرستان ها را ترک نمایند و پس از پایان مهلت اعلام شده  جریمه ۵۰۰ هزار تومانی  توسط دوربین های ثبت تخلف و تمام گشت های پلیس راهور اعمال خواهد شد .

در میان اخبار نگران کننده از افزایش شمار مبتلایان خبر خوش تزریق واکسن از برخی استان ها به گوش می رسد ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان از آغاز مرحله نخست تزریق واکسن کرونا به بیماران خاص در استان خبر داد و گفت : بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده یکهزار و ۸۳۰ نفر از بیماران خاص و صعب العلاج در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این مرحله بوسیله واکسن سینوفارم علیه ویروس کرونا واکسینه خواهند شد.

دکتر محمد هاشمی شهری افزود: مطابق سند ملی واکسیناسیون در این مرحله بیماران خاص و صعب‌العلاج (دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی ) که بالای ۱۸ سال هستند علیه ویروس کرونا توسط واکسن چینی سینوفارم واکسینه خواهند شد.

وی گفت: با اضافه شدن ۴۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا تعداد کل بیماران مبتلا به کرونا در سطح سیستان و بلوچستان به ۲۸ هزار و ۴۵۱ مورد رسید.

 مدیر پروژه واکسن فخرا هم گفت که تا پایان خرداد ماه سال جاری به تولید انبوه این واکسن خواهیم رسید.

گزارش هایی با محوریت کرونا

دید و بازدید نوروز و ساده انگاری کرونا

رد پای دید و بازیدهای کرونایی نوروزی در بیمارستان های خراسان شمالی

سفر و حضر به وقت ناخوشی ؛ مجالی برای جولان دوباره کرونا

 تازه ترین آمار وزارت بهداشت /کرونا جان ۹۱ نفر دیگر را در ایران گرفت

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۹۱ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۵۶۹ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز سه شنبه افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۰ فروردین) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۲۵۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و یک هزار و ۳۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۳۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون یک میلیون و ۶۰۸ هزار و ۸۰۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۹۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۲ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۳۹۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری افزود: هم اکنون ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۶ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. همچنین ۲۷۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش فرهنگ سار، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی،ویروس کرونا تاکنون  بیش از ۱۲۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و سبب جانباختن بیش از ۲ میلیون و ۸۰۵ هزار نفر شده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

سه × پنج =