جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۲۸:۱۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

“باگرو”، تجلی یک رویا

“باگرو”، فریادی است از دل یک جامعه که می خواهد واقعه دردناکی را توصیف کند ولی انگار این فریاد و صداها هنوز آنقدر که باید و شاید است سهمگین و بلند نبوده تا به گوش خیلی ها برسد، شاید این فیلم تلنگری به همه این مسایل باشد و گرفتاری و مشقت مردمانی که به سختی […]



“باگرو”، فریادی است از دل یک جامعه که می خواهد واقعه دردناکی را توصیف کند ولی انگار این فریاد و صداها هنوز آنقدر که باید و شاید است سهمگین و بلند نبوده تا به گوش خیلی ها برسد، شاید این فیلم تلنگری به همه این مسایل باشد و گرفتاری و مشقت مردمانی که به سختی و ناچاری به کولبری روی آورده اند بخوبی نمایان شود و از نزدیک این مشکلات را حس کنند.

علاوه بر این، کرونا همراه با فاجعه‌اش زندگی روزمره مردمان کُرد را بیش از هر زمان دیگری مشکل کرد، روزگاری که سخت بود، کرونا هم آن را سخت تر و پیچیده تر کرد.

کرونا، کلید واژه سر زبان ها و درد مشترک همه مردم جهان است، به هر نحوی وارد زندگی‌مان شد و الان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، ویروسی که هنرمندان را هم به سمت خودش کشاند تا هر از گاهی آن را با زبان هنر به مخاطب نشان دهند.

هنرمندان سقزی در این مدت الحق و الانصاف در آگاهی و هوشیاری به مردم کم نگذاشتند و با تولید فیلم‌های کوتاه، استند آپ کمدی، چالش‌ها و برنامه‌های متعدد در فضای مجازی، کرونا و خطرات آن را به زیبایی معرفی کردند.

در این میان ادریس دلارامی یکی از هنرمندان مطرح سقزی با ساخت فیلم کوتاه «ده‌مامک» خواست مردم را از فاجعه جدی کرونا خبردار و آنها را متقاعد کند ویروسی پیدا شده و با کسی شوخی نداره و همین روزاست یکی از عزیزان ما را به کام مرگ بکشد.

بعد از بازتاب گسترده این فیلم کوتاه در رسانه‌های جمعی داخلی و خارجی، این کارگردان خوش فکر، به این فیلم کوتاه بسنده نکرد و در فکر ساخت یک فیلم سینمایی بلند افتاد هر چند می‌دانست ساخت فیلم سینمایی در سقزی که مسوولان کمتر به آن بها می‌دهند، سخت است ولی او همه این مشکلات را با سخت کوشی به جان خرید و کار را شروع کرد.

باگرو چه چیزی را بیان می‌کند؟

فیلم سینمایی باگرو، داستان یک کودک کار که پدرش کولبر است و می‌خواهد سخت کار کند تا روزی حلال سر سفره خانواده بیاورد ولی در این راه با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه می‌شود اما در واقع فریاد مردمانی است که در با تلاق زندگی روزمره گیر کرده و روزگار روی ناخوشی به آنها نشان داده است.

باگرو، کودک کاری را نشان می‌دهد که می‌خواست مثل هر بچه دیگری در رفاه و آسایش زندگی کند ولی تلخی روزگار و بی شغلی پدر و نبود کار درست و حسابی در منطقه وادارش کرد تا کودک کار شود و رویاهاش را به باد فراموشی بسپارد و نانآور خانواده باشد.

در واقع باگرو، سرسختی و تلاش بی پایان مردمان کُرد را به رخ می‌کشد، در سکانس‌های این فیلم کوه‌های سر به فلک کشیده و طبیعت بکر مناطق کُرد نشین استان کردستان به وضوح قابل مشاهده است و کارگردان به نوعی می‌خواهد واقعیت مردمان کُرد که همچون کوه‌ها سرسخت و محکم هستند را به تصویر بکشد.

دردهای مردم، روزگار سخت کولبران، کودکان کار، روزهای کرونایی، بار معیشتی نامناسب بیشتر مردم کردستان و حقوق پایمال شده شان، بخشی از این تفکرها بود که کارگردان سقزی این فیلم را مجاب کرد لنز دوربین را به سمت و سوی این معضل بچرخاند و روی این مشکلات تمرکز کند.

آغاز فیلمبرداری فیلم باگرو

فیلم سینمایی باگرو از ایده ادریس دلارامی سرچشمه گرفت و جدا از نقش آفرینی بعنوان بازیگر فیلم، نویسندگی و کارگردانی آن را هم بر عهده دارد، فیلم سینمایی باگرو، سکانس‌های با جمعیت زیاد بازیگر است که همین مساله کار را برای کارگردان دشوار کرد ولی چون کردستان بازیگران و علاقمندان زیادی به این رشته دارد دست خالی نماند و افراد زیادی از سنندج و سقز جذب شدند.

بازیگران سنندجی و سقزی بخش زیادی از نقش آفرینان این فیلم سینمایی همراه با عوامل منسجم و حرفه‌ای تولید هستند که توانستند مجموعه خوبی را برای تهیه یک فیلم سینمایی ممتاز تشکیل دهند.

کارگردان این فیلم از نحوه هزینه و مسایل مالی خیلی خوب مطلع بود و با اینکه می‌دانست پشتوانه مالی قوی در کردستان برای اسپانسری پیدا نمی‌شود با استفاده از توان و ظرفیت مالی خود (شرکت بازرگانی یلدا غرب)، بعد از برآورد هزینه‌ها، فیلمبرداری را در شهرستان سقز آغاز کرد.

 فیلم سینمایی باگرو در سقز و روستای زیبای دگاگا از توابع بخش سرشیو این شهرستان فیلمبرداری شده و از مناظر زیبای این منطقه و کوه‌های سر به فلک کشیده منطقه به خوبی در آن استفاده شده است.

حضور دواطلبانه بازیگران و عوامل فیلم

عشق و علاقه به هنرهای نمایشی در میان سقزی‌ها موج می‌زند و همواره جایگاه فرهنگ و هنر نقش بسزای در زندگی آنها داشته است، هنر تئاتر محبوب‌ترین نزد جوانان سقزی است و علاقمندان زیادی دارد و این توانمندی و علاقه از پیشکسوتان به نسل امروز منتقل شده است.

تئاتر عشقی بی پایان در تفکر و ذهن آنهاست و بدون توجه به مسایل مالی، آن را دنبال می‌کنند، این عشق ماندگار در جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز نمایان است،  حضور بازیگرانی همچون نازیلا امینی در سطح اول کشور نویدبخش و دلگرمی است برای جوانان‌ این دیار و قوت قلبی است برای دخترانی که می‌خواهند وارد عرصه تئاتر و سینما شوند.

بازیگران سقزی با درک شرایط مالی، دواطلبانه و با عشق پذیرفتند در فیلم سینمایی باگرو حاضر شوند بدون اینکه چشمداشتی مالی داشته باشند به همین دلیل ساخت این فیلم کلید بخورد.

عوامل تهیه، تولید و مونتاژ، فیلمبرداری و عوامل دیگر این فیلم هم با بدون توجه به درآمد و هزینه، داوطلبانه در تهیه آن مشارکت کردند و یک همدلی و امید را برای ساخت فیلم بوجود آوردند.

کودک کار و پدر کولبر، داستان باگرو

کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی باگرو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ سار گفت: فیلم سینمایی باگرو تلفیقی از داستان یک کودک کار و پدر کولبری است که توانای کار و بدست آوردن روزی خانواده را ندارد و به همین دلیل پسر کم و سن و سال خانواده مجبور به کار و پیدا کردن روزی می‌شود.

ادریس دلارامی فیلم را در ژانر اجتماعی و نشان دهنده نوعی بغض و درد مردم مناطق کُردنشین توصیف کرد و افزود: این نوع فیلم‌ها در سینمای کُردی می‌تواند تلنگری باشد چرا که مشکلات و گرفتاری کولبران در نبود شغل ثابت، همیشه نقطه ضعفی برای استان‌های مرزی بویژه کردستان است.

او درباره سختی کار و تولید چنین فیلم‌های در سقز و حتی استان کردستان اظهار داشت: تهیه و تولید یک فیلم سینمایی در سقز بسیار مشکل است و گاهی غیر ممکن چرا که پشتوانه مالی و اسپانسر به زحمت پیدا می‌شود و هیچ ارگان دولتی هم برای ساخت فیلم حمایت نمی‌کند.

این کارگردان خوش ذوق به فرآیند ساخت فیلم نیز پرداخت و اضافه کرد: فیلم سینمایی باگرو در ۶۴ دقیقه ساخته شده و فیلمبرداری آن با حضور بازیگران و عوامل از سه ماه قبل در سقز و روستای زیبای دگاگا آغاز و با موفقیت به پایان رسید.

دلارامی یادآور شد: هم اکنون فیلم در حال مونتاژ و تنظیم است که امیدواریم در سه چهار ماه آینده بصورت رسمی این فیلم در سینماهای استان کردستان به نمایش در آید تا مخاطبان از نزدیک آن را ببینند.

وی به سختی کار و فیلمبرداری بعضی از سکانس فیلم در مناطق کوهستانی اشاره کرد و گفت: گرفتن بعضی سکانس‌ها بسیار مشکل و سخت بود ولی با توانایی عوامل تهیه و تولید، همه را با موفقیت گرفتیم، البته بعضی سکانس‌ها هم بود که بیش از ۱۰۰ نفر در آن حضور داشتند که هر چند سخت بود ولی زیبای کار را دو چندان کرد.

باگرو، اولین فیلم سینمایی سقز

کارگردان جوان فیلم سینمایی باگرو گفت: ساخت این فیلم بعنوان اولین فیلم سینمایی غرب کشور است که برای تولید و تهیه آن از ظرفیت‌ها و پتانسیل شهر خودم (سقز)  استفاده کرده و همه عوامل و بازیگران فیلم هم بومی و اهل این شهرستان هستند.

دلارامی اضافه کرد: امیدواریم بعد از اکران فیلم در سینماهای کردستان، بتوانیم آن را در سایر سینماهای ایران و حتی اقلیم کردستان عراق هم اکران کرده همچنین باگرو را برای حضور به جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی ارسال کنیم.

وی ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برای همراهی، دلگرمی و همکاری در ساخت این فیلم، از فرماندار ویژه و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز نیز به همین جهت قدردانی کرد.

فیلم سینمایی باگرو در ژانر اجتماعی با تهیه کنندگی شرکت بازرگانی یلدا غرب، مدیر برنامه‌ریزی ژاله فولادی، نویسنده و کارگردان ادریس دلارامی، دستیار کارگردان سینا برزویی، تصویر بردار خالد سعیدپور با هنرمندی و بازی بهنام طاهری و هنرمند خردسال مارتیا حسنی در حال تولید است.

همچنین در این فیلم مصطفی یاسینی، ابراهیم روز فراخ، کیانوش کریمی، کامران غفوری، سینا برزویی، شاداب کوکبی، نیلا حسنی، سیمین یاسینی، پویا گرد، سالار جوانرو، سروش زارعی، ساسان محمودی، احسان فتحی، آکو سعیدی، مهران رفیقی، یونا دلارامی، آران سعید پور، آرشام امینی، ژیلوان جهانی و ادریس دلارامی نقش آفرینی می‌کنند.

بخش دیگر عوامل فیلم متشکل از دستیار تصویربردار فرشید، سرپرست صدا گذاری سعدی خادمی، طراحی و ترکیب صدا توفیق ویسی، صدابردار آرام علیپور، دستیار صدابردار سالار جوانرو، منشی صحنه ملیکا ثنا، چهره پرداز هلاله میر احمدی، خواننده اصلی و تیزر فیلم محمد پرویزی، موسیقی متن استاد عثمان سوور، تصاویر هوایی آسیا فیلم، نورپرداز خالد سعیدپور، دستیار صحنه عرفان محمودی، طراح لباس سهیلا دلارامی و سینه موبیل میلاد مرزی هستند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

5 × چهار =