جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۷:۴۰
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۵۰

تاخت و تاز کرونا در زمانه بی‌تفاوتی شهروندان

کرونا همچنان جان می‌گیرد، تخت‌های بیمارستانی را پر از بیمار و بسیاری را نیز خانه نشین کرده، اقتصاد و کسب و کار به شدت آسیب دیده و زندگی از حلاوت و شیرینی گذشته اش دور شده است. در این زمانه که کرونا بی‌رحمانه قربانی گرفته و زندگی‌های بسیاری را نابود می‌سازد، گویا خیلی‌ها بدون مقاومت دست تسلیم […]



کرونا همچنان جان می‌گیرد، تخت‌های بیمارستانی را پر از بیمار و بسیاری را نیز خانه نشین کرده، اقتصاد و کسب و کار به شدت آسیب دیده و زندگی از حلاوت و شیرینی گذشته اش دور شده است.

در این زمانه که کرونا بی‌رحمانه قربانی گرفته و زندگی‌های بسیاری را نابود می‌سازد، گویا خیلی‌ها بدون مقاومت دست تسلیم بالا برده و خود با دست خویش قربانیان را به مسلخ کووید ۱۹ می‌برند، آنها عادت کرده‌اند که هر روز یکی از عزیزان خود را  تقدیم ویروس کرونا کرده و در گور جای دهند.

هشدارهای مسوولان بهداشتی همچنان تکرار می‌شود، اما گویی پنبه در گوش‌ها فرو رفته و کسی دیگر متوجه خطر نیست، با اینکه محدودیت‌ها زیاد شده اما حتما راه گریزی است، اگر جاده‌ها برای مقابله با سفر بسته می‌شود، کوره راه‌ها و گریزگاه‌ها که زیاد است و می‌توان از چشم پلیس گریخت.

تالارها اگر بسته است خانه‌های بزرگ ویلایی و چادرها و اتاق‌های “درندشت” که برای برگزاری جشن عروسی مهیا است، برای عزیز تاره درگذشته نیز که حتما باید احسان و مراسم ترحیم فراموش نشود و خانه پر شود از میهمان؛ هر چند که شاید از همین جمع ، شاید روزها و  هفته‌های بعد چندین نفر در بین ما نباشد.

قلیان‌سرا و کافه‌تریاها هم  اگر بسته ‌شوند غمی نیست، می‌توان شبانه پشت کرکره بسته بساط دود راه انداخت و دور هم جمع شد،  اگر این هم نشد بساط قلیان‌کشی و چای خوری را می‌شود در گوشه‌ای دنج به دور از چشم مامورها در انباری و یا ویلایی به راه انداخت.

برای نزدن ماسک بر صورت نیز بهانه زیاد است، از مشکل شدن تنفس تا گرانی و کمیابی آن در داروخانه‌ها، رعایت فاصله اجتماعی نیز بر ما عار است که مگر می‌شود عزیزی را دید و به آغوش نکشید.

و در این گیر و دار؛ کرونا بسیار بی‌رحم‌تر از روزهای گذشته شده، هوشمندانه قربانیان بی‌خیال و بی‌تفاوت را شکار می‌کند و هر روز بر تعداد مرگ‌های داوطلبانه قربانیانش می‌افزاید. بسیاری را نیز میهمان گوشه بیمارستان‌ها می‌کند، آنقدر در جسم و جانشان نفوذ می‌کند که تا سال‌ها از عوارض ایجاد شده بر وجودشان رهایی نیابند.

وضعیت رنگاررنگ کرونا در استان اردبیل هم هر روز به زنگی تازه در می‌آید، از زرد گرفته تا نارنجی و قرمز و این روزها رنگ مشگی نیز بر این تابلوی هراس‌انگیر افزوده شده است، رنگی فراتر از وضعیت قرمز و در حد بحران .

مسوولان بهداشت و درمان استان همچنان از روند رو به صعود شیوع کرونا در استان اردبیل خبر می‌دهند،  آخرین آمارها  فراتر از گذشته شده و با اوج‌گیری دوباره، آمار بستری مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان به بالای ۴۰۰ نفر رسیده است.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل اوایل امسال به بیش از ۴۲۰ مورد رسیده بود که با تداوم روند صعودی موجود، دوباره این میزان بستری که بالاترین ظرفیت استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شود، متصور است.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا که طی پنج ماه اخیر روند ثابت ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر را طی کرده بود، از چند روز پیش با افزایش مستمر به ۴۱۲ مورد نیز رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، شهرستان‌های اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت مشکی، خلخال و پارس‌آباد در وضعیت قرمز، بیله‌سوار، سرعین و نیر در وضعیت نارنجی و اصلاندوز، گرمی، نمین و کوثر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، ظرفیت مراکز درمانی این استان برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده، تعداد جانباختگان کرونا در استان اردبیل از زمان شیوع این بیماری تاکنون را ۷۹۰ نفر اعلام کرده و گفته است: هم‎اکنون ۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونای بستری در مراکز درمانی این استان در بخش‌های مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل همچنین اظهارداشت: با توجه به افزایش روزافزون تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در سراسر کشور و فرارسیدن فصل پاییز و احتمال همزمانی این بیماری با آنفلوآنزا لازم است که اهالی استان دستورالعمل‌های بهداشتی بویزه استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی، ۲ هفته پیش نیز نسبت به شیوع پیک بعدی کرونا در استان اردبیل در اواسط آبان ماه هشدار داده بود و شواهد آماری و اظهارات این مقام مسوول نشان می‌دهد که این استان وارد موج سوم شیوع کرونا شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت این استان را درباره شیوع کرونا، بحرانی خواند و اضافه کرد: روند رو به صعود شیوع کرونا هر روز ادامه دارد و بدون همراهی و رعایت مردم این فرایند قابل کنترل نیست.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل با اشاره به وضعیت پیش آمده گفت: مردم باید از وضعیت اسف‌بار این ویروس منحوس بیشتر مطلع شده و تذکرات لازم نیز به آنها داده شود و برگزاری جلسات و بازدیدهای ضروری با حداقل افراد انجام شود.

وی با بیان اینکه کانون اصلی اپیدمی تجمعات هستند، افزود: گاهی مواقع برپایی دورهمی‌های خانوادگی و برخی از میهمانی‌ها سبب شده اکثر خانم‌های خانه دار مبتلا به کرونا شوند. 

او  با اشاره به اینکه گاهی مواقع با کم‌توجهی عده‌ای از حساسیت موضوع کاسته می‌شود، اضافه کرد: با افزایش تعداد بازرسی‌ها و گشت های امر به معروف در نقاط پرتراکم جمعیتی از جمله مطب‌ها، نانوایی‌ها، پیشخوان‌ها، مراکز خرید، رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها و تاکسی‌ها باید حساسیت موضوع کاملا تبین و جدی تلقی شود.

بهنامجو اضافه کرد: حداقل کاری که مردم می‌توانند با کادر درمان همکاری کنند این است که شستن دست و ضدعفونی، زدن ماسک، رعایت فاصله قانونی و تهویه کامل محل‌های بسته را فرهنگ سازی کنند.

استاندار اردبیل گفت: در صورت تداوم روند، شرایط خطرناک و سختی برای کادر درمانی، پرستاران زحمتکش و تامین دارو منتظر ماست.

افزایش محدودیت‌ها و ضرورتی به نام فرهنگ‌سازی 

در هنگامه‌ای که بی‌توجهی به خطرات مرگبار کرونا رفتار ثابت شهروندان شده و دیگر ترسی از مرگ و میر و بیماری نبوده و گوش شنوایی نیز به هشدارها و اخطارها نیست، گویا افزایش محدودیت‌ها تنها کاری است که از دست مسوولان امر بر می‌آید.

به گفته صاحب نظران، این اقدامات مقطعی که هر از چندگاهی به صورت محدود و چند روزه اجرایی می‌شود تنها مسکنی زودگذر بوده و درمان ریشه‌ای و اساسی برای شیوع کرونا محسوب نمی‌شود و باید اقدامات فرهنگی اساسی در این زمینه صورت گیرد.

دکتر شهرام حبیب‌زاده سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: برای ورود به موضوع فرهنگ‌سازی، ترویج الگوی رعایت پروتکل‌ها و امر به معروف و نهی از منکر در عرصه بیماری کرونا، باید همه رهبران فکری جامعه دست به کار شده و با اقدام جهادی با این ویروس منحوس مقابله کنند.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل هم گفت: امر به معروف در حوزه پیشگیری از شیوع کرونا باید به یک فرهنگ تبدیل شود و باید خودمان را برای حداقل ۲ سال زندگی کرونایی با فرهنگ جدید آماده کنیم.

وی بیان کرد: آموزش چهره به چهره با استفاده از ظرفیت نیروهای مختلف اجتماعی، نهادها ، سپاه و بسیج و امام جماعت مساجد باید انجام شود.

وی توجه به فرهنگ‌سازی و تقویت این بخش با همکاری فعالان رسانه‌ای، فضای مجازی و هنرمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با زبان هنری از عادی انگاری کرونا در بین مردم جلوگیری کنیم.

استاندار اردبیل بیان کرد: رسانه‌ها و فضای مجازی بهترین ظرفیت برای فرهنگ‌سازی جهت جلوگیری از عادی شدن کرونا و انجام روش‌های پیشگیری است که باید به شیوه هنرمندانه‌ای بکارگیری شود.

وی با اشاره به بالا رفتن موج و گیرایی کرونا در استان گفت: مردم نسبت به موضوعات سلامت و بهداشت حساس هستند و از اقدامات تبلیغی و فرهنگی در راستای کنترل این بیماری استقبال می‌کنند.

بهنامجو  افزود: وظیفه همه نهادها ، گروه‌ها و سازمان‌ها ، ورود به بحث مقابله و فرهنگ‌سازی جهت کنترل بیماری کرونا بوده و در این راستا باید به صورت عملیاتی وارد شد.

وی بیان کرد: ائمه جمعه و جماعات و اعضای ستاد پیشگیری از کرونای شهرستان‌ها همان‌گونه که تاکنون با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حافظ جان و سلامت مردم بوده‌اند به همکاری هوشمندانه خود ادامه دهند و سه اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی را اطلاع‌رسانی و تاکید کنند.

بهنامجو  با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و آگاهی‌دهی به مردم بصورت شفاف می‌تواند در امر خدمات دهی یاری‌گر کادر درمانی باشد تصریح کرد: آموزش های لازم در شرایط غربالگری و نحوه قرنطینه در منزل از سوی نیروهای بهداشتی ضرورت دارد و نحوه قرنطینه در منزل باید با رعایت فاصله اجتماعی و نحوه نگهداری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها آموزش داده شود.

با این حال تا نهادینه شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و شرایط اقتصادی، اجتماعی یکی از ابزارهای اجرایی در محدود کردن دامنه فعالیت تخریبی کرونا  اعمال محدودیت‌های ویژه است.

در استان اردبیل ، بر اساس محدودیت‌هایی که توسط ستاد استانی مدیریت کرونا اتخاذ شده، برگزاری مراسم و مهمانی‌های خانوادگی به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری و در نتیجه انتشار کنترل نشده ویروس از این طریق، ممنوع اعلام شده است.

بر این اساس، ارائه خدمات در قلیان‌سراها، کافه‌ها، چایخانه‌ها، سفره‌خانه‌ها و غذاخوری‌ها(به جز شکل بیرون‌بر) و نیز برگزاری هر گونه جلسه بالای ۱۰ نفر تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده ست.

همچنین بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، سرو غذا و صبحانه در ادارات تا اطلاع ثانوی حذف شده و فعالیت آرایشگاه‌های زنانه حداقل به مدت ۲ هفته تعطیل اعلام شده است.

این ستاد همچنین در ارتباط با مراسم عروسی تاکید کرده است که شهروندان باید از برگزاری هر گونه مراسم در منازل و تالارها و راه‌اندازی کارناوال عروسی خودداری کنند.

بر این اساس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور با تعداد کم در مراسم عزاداری و در آرامستان‌ها نیز ضروری عنوان شده و به شهروندان توصیه شده است که از انجام سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا، مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی بیان کرد: در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استانها تصمیم‌گیری می‌شود که بر اساس آن در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است، در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

دکتر حبیب‌ زاده اضافه کرد:  فهرست کسب و کارها و گروه شغلی ۲ که کمی گسترده‌تر است و مشمول اعمال محدودیت می‌شود، به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

وی  اظهارکرد: گروه شغلی سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری می‌شود.

او همچنین افزود: گروه شغلی چهارم مشاغل و فعالیت‌ها نیز شامل برگزاری همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزشهای پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.

وی تاکید کرد: محدودیت‌ها در گروه‌های شغلی در حالی  اعمال می‌شود که تنها گروه شغلی یک امکان ادامه فعالیت دارند و بر این اساس مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها طی این مدت باز هستند و می‌توانند به فعالیت و ارائه خدمات بپردازند.

در این حال بهروز ندایی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل نیز  با بیان اعمال محدودیت‌های ورود و خروج خودروهای شخصی در سه چهار روز گذشته گفت: بر این اساس از خروج پلاک های بومی از استان اردبیل به سایر استان‌ها ممانعت و همچنین از ورود خودرو با پلاک‌های غیربومی به اردبیل جلوگیری  شد.

وی وضعیت استان اردبیل درباره شیوع ویروس کرونا را نامناسب خواند و ادامه داد: روند رو به صعود شیوع کرونا هر روز ادامه دارد و بدون همراهی و رعایت مردم این فرایند قابل کنترل نیست.

وی گفت: امیدواریم با همراهی تمامی آحاد جامعه و با رعایت کامل توصیه‌های ستاد مبارزه با کرونا توسط آنها این ویروس محنوس را شکست داده و به زندگی عادی برگردیم.

اکبر صمدی فرماندار مشگین‌شهر هم از قرار گرفتن این شهرستان در ردیف ۴۳ شهر بحرانی کشور خبر داد و گفت:  تعداد بیماران کرونایی بستری شده در این شهرستان از ۷۰ نفر فراتر رفته و  محدودیت‌های ویژه در این شهرستان دایر خواهد شد..

وی بهره‌گیری از ظرفیت ۱۶۶ پایگاه بسیج ، ایجاد ایستگاه‌های سلامت در مقابل مساجد و تبدیل هتل ساوالان به نقاهتگاه را از جمله اقدامات ستاد در این راستا ذکر کرد و گفت: برای کمک به بیماران کرونایی چند شهرستان به عنوان شهرستان معین مشگین‌شهر انتخاب شده است.

او به راه‌اندازی مرکز ویژه ۱۶ساعته جهت پذیرایی بیماران مشکوک به کرونا و ارائه خدمات ویژه به این قبیل بیماران خبرداد.

وی با قدردانی از همکاری شهروندان و صنوف مختلف در سال جاری گفت:  برگزاری هرگونه همایش و جلسات غیرضروری، مجالس و محافل دسته‌جمعی، مراسم ختم و عروسی در مساجد و رستوران‌ها و خانه‌های شخصی ممنوع می‌باشد.

او  افزود: تمام اماکن عمومی و تفریحی و گردشگری و مجتمع‌های آب‌درمانی و سالن‌های ورزشی ، قهوه‌خانه‌ها ، قلیانسراها و واحدهای صنفی پرتردد و غیرضروری آرایشگاه‌های مردانه و زنانه تعطیل خواهد بود.

دکتر حسین شریفی مدیر شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر نیز گفت: امروز تعداد بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) از ۷۰ نفر فراتر رفته و شهرستان از ۲ ماه قبل در حالت قرمز بسر می‌برد و با افزایش روند بیماران مبتلا به کرونا وارد وضعیت بحران شده است.

وی تشریح کرد: متاسفانه شهروندان در مورد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک کوتاهی می‌کنند و در حال حاضر درصد استفاده شهروندان از ماسک زیر ۵۰ درصد می‌باشد.

او افزود: در صورتی‌که درصد استفاده از ماسک به بالای ۸۵ درصد افزایش نیابد به هیچ وجه زنجیره انسانی این بیماری قطع نخواهد شد.  

دکتر شریفی تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی همچنان برگزاری هرگونه همایش و جلسات غیرضروری و مجالس و محافل دسته‌جمعی و مراسم ختم و عروسی در مساجد و رستوران‌ها و خانه‌های شخصی ممنوع بوده و اماکن عمومی و تفریحی و گردشگری و مجتمع‌های آب درمانی و سالن‌های ورزشی و قهوه‌خانه‌ها و واحدهای صنفی تعطیل خواهد بود.

فرماندار خلخال نیز گفت: با توجه به سیر صعودی آمار مبتلایان به کرونا و شمار فوتی‌های ناشی از این ویروس ناچار به اعمال محدودیت‌های اجتماعی جدید در این شهرستان هستیم.

فریدون بابایی افزود: متاسفانه سیر صعودی شمار مبتلایان به کرونا همراه با محدودیت تنها بیمارستان منطقه برای ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی محدودیت‌های جدیدی اعمال می‌شود و همه مردم بویژه بازاریان و کسبه مکلف به رعایت این محدودیت‌ها هستند.

او گفت: اعضای ستاد قرارگاه زیستی خلخال مکلف به جمع‌آوری صندلی ،میز و امکانات بیش از ۳۰ درصد ظرفیت تالارهای پذیرایی برای جلوگیری از هرگونه تخلف بوده و در کنار این کار صاحبان تالارها باید نسبت به پرداخت هزینه انتخاب بازرسان از سوی بازنشستگان نیروی انتظامی جهت نظارت بر نحوه عملکرد این اماکن عمومی اقدام کند.

فرماندار خلخال اظهارداشت: رستوران‌ها  وغذاخوری‌های شهرستان نیز حق سرویس‌دهی به میهمان در داخل رستوران را نداشته و سفارش غذای گرم در این اماکن صنفی بصورت بیرون‌بر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا خواهد بود.

بابایی تشریح کرد: موج سوم کرونا در استان اردبیل شروع شده و از همه مردم تقاضا داریم نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و با افرادی که به رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توجهی نمی‌کنند ، برخوردهای لازم انجام خواهد شد.

وی اظهارداشت: استفاده از ماسک ، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری نشست‌ها و دورهمی‌ها از جمله الزامات ساده‌ای است که تا حد زیادی از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند.

بابایی با تاکید بر پرهیز از برگزاری همنشینی‌های خانوادگی و برگزاری مراسم در منازل، خواستار حذف این مجالس شد و اضافه کرد: پرهیز از مسافرت در تعطیلی‌ها  نیز باید رعایت شود و خانه‌مسافرها از پذیرش هرگونه میهمان و مسافر در تعطیلات پرهیز کنند.

رییس ستاد قرارگاه زیستی مقابله با کرونای خلخال از تعطیل شدن قهوه‌خانه‌ها و مقابله با ارائه قلیان در این مراکز خبر داد و گفت: استعمال هرگونه مواد دخانی در مراکز عمومی دولتی و بخش خصوصی قبل از کرونا نیز ممنوع بوده و این قانون باید به نحو احسن اجرایی شود .

بابایی با تاکید بر مسدود شدن مسیر ورود خودرو به آرامستان‌های شهرهای مختلف خلخال ادامه داد: در مجالس ختم  بیش از ۵۰ نفر حضور نداشته و تعداد محدود شرکت‌کنندگان نیز با ماسک و رعایت فاصله حاضر شوند.

وی مراقبت از گروه‌های پرخطر دارای فشار خون، سرطان، دیابت را مورد تاکید قرار داد و تشریح کرد: افراد سالمند تا حد امکان از منزل خارج نشوند و در صورت اضطرار با رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک انجام شود.

ابراهیم امامی ، فرماندار پارس‌آباد مغان هم وضعیت این شهرستان در زمینه کرونا را  نامساعد ذکر کرد و افزود: نظارت‌ها و آموزش و همچنین غربالگری‌ها باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد و از عادی‌سازی شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خدمات‌رسانی ، ادارات ، مطب‌ها و داروخانه‌ها پرهیز شود.

وی با اشاره به سیر صعودی بیماری در این شهرستان بر لزوم رصد تجمعات و تذکر و برخورد قانونی تاکید کرد و گفت: تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی انتقال و شیوع بیماری است و ماسک و فاصله اجتماعی یکی از ابزار مهم و موثر در پیشگیری بشمار می‌آید.

وی با بیان اینکه باید همه مشارکت و کمک کنند تا جلوی سیر صعودی بیماری گرفته شود، تشریح کرد: در صورت عدم رعایت و ورود به شرایط قرمز کرونایی مجبور به اعمال محدودیت‌های قانونی شدیدتر شده و با خسارت‌های سنگین برای کسبه و بازاریان و فعالان اقتصادی و اجتماعی رو به رو خواهیم شد.

مسعود امامی یگانه فرماندار اردبیل با بیان اینکه مراکز گردشگری، رفاهی و تفریحی شهرستان اردبیل تعطیل است، گفت: هم اکنون این شهرستان در وضعیت مشکی کرونا قرار گرفته و با توجه به شرایط موجود محدویت‌هایی در حوزه‌های مختلف برای پیشگیری از ویروس کرونا در شهرستان اردبیل اجرا می‌شود..

وی گفت: فعالیت رستوران‌ها و تالارها نیز در شهرستان اردبیل با ظرفیت ۳۰ درصد خواهد بود و نیاز است این فعالیت با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد.

فرماندار اردبیل تشریح کرد: خدمات‌رسانی در ادارات، بانک‌ها، مراکز خدماتی و ناوگان شهری نیز برای افراد دارای ماسک امکان‌پذیر است و قرار شد در تاکسی‌ها و ناوگان شهری به افرادی که از ماسک استفاده نکنند خدمات ارائه نشود.

امامی یگانه افزود: استفاده از ماسک در سطح شهر نسبت به گذشته کاهش یافته است و انتظار می‌رود مردم با توجه به شرایط موجود اهتمام ویژه‌ای برای استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند تا شاهد گذر از پیک سوم کررونا با وضعیت مناسب در شهرستان اردبیل باشیم.

وی گفت: کاروان‌های عروسی در شهرستان اردبیل ممنوع است و برگزاری مراسم ختم و حضور در آرامستان‌ها نیز با حداقل افراد و اولویت با بستگان نزدیک و درجه یک با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.

وی افزود: از مردم انتظار داریم از تجمع‌ها خودداری و برگزاری هرگونه مراسمات با تجمع افراد و ازدحام خودداری کنند.

فرماندار اردبیل خواستار رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و وقت‌دهی منظم در مطب‌ها شد و از تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر مراکز خدماتی و اصناف در شهرستان اردبیل خبر داد و گفت: با اصناف و مراکزی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد وحتی مراکز آنها پلمب می‌شود.

به گفته صاحب‌نظران ، اقدامات سلبی می‌بایست توام با کارهای فرهنگی صورت گیرد تا تاثیر عملی بر وضع موجود داشته باشد در غیر اینصورت همچنان باید شاهد تداوم وضعیت نامطلوب شیوع بیماری کرونا در جامعه باشیم.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

ده + 6 =