دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۸:۴۷
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

توسعه بزرگراهی و فرودگاهی در گام سی و سوم

به گزارش فرهنگ سار، در آخرین پنجشنبه آبان ماه، ۱۰ طرح فرودگاهی با اعتبار هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در فرودگاه‌های گرگان، اصفهان، شاهرود، تبریز و مشهد با حضور ویدئو کنفرانسی حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به بهره برداری رسید. اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه حمل و نقل  حجت الاسلام و […]



به گزارش فرهنگ سار، در آخرین پنجشنبه آبان ماه، ۱۰ طرح فرودگاهی با اعتبار هشت هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال در فرودگاه‌های گرگان، اصفهان، شاهرود، تبریز و مشهد با حضور ویدئو کنفرانسی حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه حمل و نقل 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز توسعه حمل و نقل را یکی از پایه های جهش تولید در کشور برشمرد و گفت: بخش‌های مختلف حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده ای از ارکان بسیار مهم برای توسعه و برای تولید در کشور و همچنین برای رابطه با جهان است.

روحانی با یادآوری نقش حمل و نقل در روابط خارجی اظهار داشت: بحث ترانزیک بخصوص با توجه به جایگاه ژئوپلیتیک ایران از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا کشورمان جایگاه مهمی برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب در منطقه دارد و می تواند خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند را به بخش های شمالی و مرکزی متصل کند.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم، ظرفیت فرودگاه‌ها از در دولت تدبیر و امید از ۵۷ میلیون مسافر در سال به ۷۵ میلیون مسافر در سال رسیده است و با اجرای طرح توسعه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ظرفیت جابجایی کشور به ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.

وی تقویت سیستم ناوبری آسمان ایران، افزایش ۴۰ درصدی پروازهای عبوری، ارتقای قدرت پذیرش از ۹۰۰ فروند پرواز در روز به حدود ۱۸۰۰ فروند از طریق توسعه زیرساخت فرودگاه‌ها، باند دوم، پارکینگ هواپیما، احداث ترمینال‌های بین المللی را از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در عرصه توسعه فرودگاهی و حمل و نقل هوایی کشور برشمرد.

اصفهان: دو طرحی که امروز در فرودگاه اصفهان به بهره برداری رسید شامل طرح توسعه ترمینال پروازهای بین المللی و تاسیسات مربوطه و توسعه و بهسازی پارکینگ هواپیما (اپرون) بود به طوری که با افتتاح آن مساحت این ترمینال از ۶ هزار متر به ۱۵هزار متر مربع افزایش پیدا کرد؛ افزایش ظرفیت پذیرش سالانه مسافر در ترمینالها از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون به ‌۵۰۰ هزار نفر از اهداف این پروژه است.
همچنین طرح توسعه و بهسازی پارکینگ هواپیما (اپرون) به مساحت ۹۳ هزار و ۲۰۰ متر مربع با اعتبار ۵۳۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی به بهره برداری رسید؛ تامین موقعیت پارک استاندارد برای انواع هواپیما، ارتقای ایمنی و ارائه خدمات ایمن و مطلوب به پروازها و تامین فضای پارک مورد نیاز برای پروازهای دایورتی، باری و مسافری از مهمترین اهداف اجرای این پروژه است.

تبریز: طرح توسعه و بهسازی اپرون و تاکسی‌وی‌های ارتباطی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به وسعت ۵۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع دیگر افتتاحی امروز بود که با بهره برداری از این طرح، ظرفیت پارکینگ هواپیماهای فرودگاه بین المللی تبریز ۲ برابر افزایش یافت و از ۶ پارک هواپیما به ۱۲ پارک رسید.

شاهرود: طرح های افتتاحی امروز در شاهرود شامل افزایش طول باند و توسعه ساختمان ترمینال بود که برای اجرای آن‌ها یکهزار و ۱۸۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است؛ با اجرای این طرح باند فرودگاه شاهرود به میزان ۲۶۰ متر و عرض۶۰ به مساحت ۱۵هزارو ۶۰۰ مترمربع افزایش یافت و همچنین توسعه و بهسازی ترمینال به مساحت سه هزار متر مربع انجام شد که افزایش سرانه پذیرش مسافر را تا ۴۰۰ هزار نفر افزایش می‌دهد.

مشهد: پروژه محوطه سازی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد به عنوان دومین فرودگاه پرترافیک کشور از جمله طرح های افتتاحی امروز بود که با هدف تسهیل دسترسی مسافران اجرا شده‌ است؛ این پروژه با ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار و ارزش به روز ۵۶٠ میلیارد ریال در حجم عملیات ١٧٠ هزار متر مربع عملیاتی شده است.
با اجرای این پروژه، دو هزار و ۳۰۰  فضای توقفگاهی خودرو ایجاد شده ‌است و ایجاد مسیر عبور آزاد و خط تاکسیرانی در راستای سهولت تردد مسافران از دیگر بخش‌های این پروژه است.

گرگان: در فرودگاه بین المللی شهدای گرگان نیز سالن جدید و پارکینگ وسایل پرنده امروز به بهره برداری رسید که با افتتاح آن ظرفیت سالانه جابجایی مسافر در این فرودگاه از  ۷۰۰ هزار نفر  به ۲ میلیون و صد هزار نفر افزایش یافت.
همچنین ساختمان جدید پاویون (تشریفات) فرودگاه گرگان به مساحت هزار مترمربع و با صرف اعتبار ۴۱۶ میلیارد ریال از دیگر طرح های افتتاحی امروز در این فرودگاه بود.

بهره برداری از طرح های بزرگراهی
در عرصه بزرگرانی و توسعه شبکه های شریانی حمل و نقل زمینی، امروز شاهد تکمیل ۶۳ کریدورهای حمل و نقل و ترانزیت شامل ۶۳ کیلومتر از کنارگذر شرق اصفهان، ۹۷ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در هرمزگان و باند دوم کنارگذر کرمان بودیم.

وزیر راه و شهرسازی در آیین امروز وعده داد که حجم آزادراه‌های کشور به خصوص آزادراه‌های کلیدی و مسیرهای ترانزیتی و کریدوری از ابتدای دولت یازدهم تا پایان دولت بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد یعنی از دو هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه به حدود سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

همچنین به گفته خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ٩ طرح آزادراهی در مجموع به طول ۶۵١ کیلومتر تا پایان امسال و سال ١۴٠٠ به بهره برداری می رسد که نقش شایانی در تسهیل تردد در مناطق مختلف کشور ایفا خواهد کرد.

به گفته وی، وزارت راه و شهرسازی  ٢ هزار و ۵٠٠ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال بهره برداری و یک هزار و ۳۴۵ کیلومتر نیز سرمایه گذاری در دست اجرا دارد که نسبت به گذشته این اقدامات بی سابقه است.

اصفهان: امروز قطعات ۱ و ۲ آزادراه شرق اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال وارد مدار خدمت رسانی شد؛ این مسیر از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزادراه اصفهان – شیراز ختم می‌شود و شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

هرمزگان: در استان راهبردی هرمزگان نیز ۹۷ کلیومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در شرق استان (جاسک) وارد مدار خدمت رسانی به خودروها بویژه رانندگان صنعت حمل و نقل و ترانزیت شد.از این مسیر ۱۷۱ کیلومتر در هرمزگان قرار دارد، امروز ۹۷ کیلومتر به ارزش ۲ هزارو ۷۰۰میلیارد ریال در قالب ۵ پروژه راهسازی به زیر بار رفت وآمد رفت.

محمدرضا کدخدازاده در افتتاح این طرح اظهار داشت: کریدور بزرگراهی جنوب کشور یکی از مهمترین این طرح‌هاست که یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر طول داشته و به موازات سواحلی خلیج فارس و دریای عمان از چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند.

این کریدور شرقی‌ترین مرز کشور در گوادر را به غربی‌ترین مرز در شلمچه متصل می‌کند و با عبور از مبادی ورودی در بنادر مهم جنوب کشور موجب توسعه اطراف خود می‌شود و هرمزگان با توجه به جغرافیا و بنادر مهمی درون خود از قبیل بندر شهید رجایی بیشترین طول از این کرویدور برابر با ۸۳۸ کیلومتر را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − 3 =