جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۵:۵۹
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

مسوولیت اجتماعی تکمیل کننده مدیریت هوشمند مقابله با کرونا

طرح محدودیت هوشمند کرونا که با نام تعطیلی و محدودیت های گسترده به منظور پیشگیری و کنترل چرخه انتقال این ویروس توسط دولت به اجرا گذاشته شده گامی فراتر از اقداماتی است که تا کنون در مورد کرونا در پیش گرفته شده و بنوعی تکمیل کننده مسوولیت و تعهد اجتماعی هم مردم و هم مسوولان با […]



طرح محدودیت هوشمند کرونا که با نام تعطیلی و محدودیت های گسترده به منظور پیشگیری و کنترل چرخه انتقال این ویروس توسط دولت به اجرا گذاشته شده گامی فراتر از اقداماتی است که تا کنون در مورد کرونا در پیش گرفته شده و بنوعی تکمیل کننده مسوولیت و تعهد اجتماعی هم مردم و هم مسوولان با تعامل و همکاری همدیگر است تا بتوان به نتیجه مطلوب که همان کاهش مبتلایان، مرگ و میر و کنترل چرخه انتقال ویروس کرونا رسید.

گاه در کنار مسوولیت های فردی که هر کدام از ما بعنوان شهروندان عادی در برابر سلامت خود و اطرافیان مان داریم که این مسوولیت می تواند زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در هر گونه تجمع و رعایت همه پروتکل ها بهداشتی باشد باید محدودیت ها، سخت گیری ها و دستورالعمل هایی با قدرت اجرایی قدرتمندتری فراتر از انگیزه و مسئولیت فردی وجود داشته باشد که الزام افراد را به رعایت نکات سخت گیرانه تری وادار کند، که این مهم با اجرای طرح هوشمندانه محدودیت های مرتبط با کرونا اتفاق می افتد.

در این طرح بنا بر وضعیتی که هر شهر و شهرستان دارد تصمیم گیری های مرتبط در راستای اعمال تعطیلی و محدودیت ها اجرا میشود و شهرهای مختلف با توجه به رنگ بندی کرونایی که بیانگر وضعیت قرمز، نارنجی و زرد آنها است اقدامات متناسب انجام می شود.

استاندار لرستان در این خصوص در یک برنامه تلویزیونی با شبکه استانی افلاک گفت: در مدیریت جامع هوشمند کنترل کرونا نقش مردم و همراهی و همکاری آنها بسیار مهم است در این شرایط تصور اینکه عده ای از سر خوشی اقدام به برگزاری عروسی یا مراسم ختم می کنند قابل قبول نیست در برابر اینکه عده ای مجبورند از سرناچاری کسب و کار خود را تعطیل کنند. هر کدام از این آئین های فرهنگی بجای خود ارزشمند و محترم است اما شرایط بگونه ای است که باید با تعهد نسبت به حفظ سلامت فردی و اجتماعی فعلا از این آئین ها چشم پوشی کرد. گزارش داشته ایم که تنها در یک عروسی ۸۰ نفر مبتلا شده اند و داماد نیز بر اثر ابتلا به کرونا بعد از برپایی مراسم عروسی اکنون در بیمارستان بستری شده است.

در استان لرستان خرم آباد، بروجرد و سلسه در وضعت قرمز قرار دارند و تقریبا تمامی شهرهای دیگر به جز چگنی که زرد اعلام شده در وضعیت نارنجی هستند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که بنا بر گفته دکتر محمد رضا نیکبخت ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تفاوت چندانی بین شهرهای قرمز و نارنجی نیست و ابتلای تنها چند نفر بیشتر می تواند وضعیت نارنجی را به قرمز تغییر دهد.

به گفته وی رنگ بندی وضعتی کرونایی شهرها به اینصورت است که اگر از هر۱۰۰ هزار نفر در هر شهر روزانه ۱۰ نفر بستری شوند آن شهر در وضعیت قرمز قرار دارد بنابراین در شهری مثل بروجرد با توجه به جمعیت آن اگر روزانه ۳۲ نفر بر اثر کرونا نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند ، این شهر در وضعیت قرمر قرار دارد و در خرم آباد اگر ۵۰ نفر نیاز به بستری داشته باشند ، قرمز است که بنا بر گفته مسوولان در خرم اباد اکنون روزانه ممکن است ۷۰ تا  ۸۰ نفر هم در بیمارستان ها بستری شوند که در مجموع نشان دهنده وضعیت قرمز این شهرها است.

در شهرستان بروجرد بنا بر گفته احمد گودرزیان سرپرست فرمانداری این شهرستان با توجه به اینکه بروجرد در وضعیت فوق قرمز است گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار در شهرستان تعطیل هستند و  سازمان صمت شهرستان باید نظارت داشته باشد در همین راستا ۲۰ تیم با همکاری دستگاه‌های مرتبط با اعمال محدودیت‌های جدید در ۲ نوبت صبح و عصر در سطح شهر فعالیت دارند و با واحدهای متخلف برابر قانون برخورد می‌کنند.

سرپرست فرمانداری بروجرد می افزاید: محدودیت‌های جدید شهرستان با نظارت بیشتر و سختگیرانه اجرا می‌شود تا شهرستان از حالت قرمز خارج شود. تمامی دستفروشان در سطح شهر باید جمع‌آوری شوند و تردد خودروهای غیربومی در سطح شهر ممنوع است اما نکته مهم در اعمال اینگونه طرح ها و برنامهها همکاری مردم است که هر چقدر مردم نسبت به سلامت عمومی جامعه در کنار سلامت فردی و خانوادگی خود تعهد و مسوولیت داشته باشند به همان نسبت اجرای این طرح ها هم با موفقیت همراه خواهد بود.

۲ هفته در خانه ماندن موکول کردن کارهای غیر ضروری به زمانی دیگر، خودداری از حضور در هرگونه تجمع و پایبندی به تمامی بندهای مورد تاکید پروتکل های بهداشتی بخشی از مسوولیت اجتماعی همگان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسوولیت اجتماعی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که خوب می دانیم بسیاری از افراد از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و تعطیلی حتی یک روز کسب و کار آنها می تواند به قیمت خالی شدن سفره شام آن روزشان باشد اما شرایط موجود بگونه ای است که چاره ای جز این نیست و باید بصورت مقطعی هم که شده این محدودیت ها را پذیرفت.

وضعیت سختی که تصمیم گیری را هم برای مسوولان و هم برای خود مردم سخت کرده است. حال در چنین شرایطی تصمیم ناگزیر که همان تعطیلی و حفظ سلامت و جان افراد است گرفته شده است و حتی آن دست فروش هم با تمام نیازمندی خود بساط کارش را جمع کرده و در خانه مانده است اندکی تامل به این تصمیم سخت می تواند انگیزه رعایت یک سری نکات پیشگیرانه مورد تاکید این روزها را بیشتر کند. آیا می توان تصور کرد آن کس که در چنین شرایطی دستورالعمل ها را کم اهمیت می داند و اقدام به برگزاری عروسی یا ختم یا هر نوع دورهمی می کند از حال آنکه این روزها مجبور شده کسب و کارش را تعطیل کند خبر دارد؟!

این نکته، بیانگر تعهد و مسوولیت اجتماعی تک تک افراد است که ابتدا به احترام سلامت خود و خانواده هایشان و در گام بعدی برای حفظ سلامت عمومی جامعه برخی سخت گیری ها را بخود بقبولاند و در اجرای این طرح محدودیت سازی هوشمندانه کرونا همراهی کنند.

مهمترین شاخص های موفقیت دولت در مسوولیت اجتماعی خطر کرونا شامل بسیج رسانه های ارتباط جمعی و آگاهی بخشی به جامعه، ساماندهی و بهره برداری از ظرفیت گروه های داوطلب مردمی(خیرین، گروه های جهادی، موسسات، شرکت ها و نهادهای انقلابی) کمک های حمایتی از اقشار نیازمند و کمک به اقتصادهای خرد آسیب دیده از بیماری کرونا است که تا کنون اقداماتی هم انجام شده است.

اینک با توجه به افزایش شیوع کرونا که در آبان ماه تجربه شد و میزان فوتی های روزانه ناشی از ویروس به حدود ۴۸۰ نفر رسید به منظور کنترل این ویروس، طرح هوشمند محدودیت های کرونایی بر مبنای هر شهر و شهرستان اعمال شده است که البته لازمه اجرای مطلوب آن و رسیدن به نتیجه مورد انتظار که همان کاهش ابتلا و کاهش مرگ و میر است همراهی و همکاری مردم با دولت ضروری به نظر می رسد.

البته باید یادآور شد، در اوج روزهای کرونایی در کنار فداکاری مجموعه بهداشت و درمان، هر کدام از مردم با همدلی و همراهی، مسوولیت اجتماعی خود را بعنوان سهمی در مهار این ویروس ابراز کردند. همزمان با اتحاد و همدلی مناسب مسوولان در جایگاه های مختلف در راستای مبارزه با ویروس کرونا،  اقشار مختلف مردم در زمینه مسوولیت اجتماعی و مهار این ویروس عملکرد قابل قبولی از خود نشان دادند.

مواردی همچون بخشش اجاره بهای واحدهای تجاری تعطیل شده در ایام کرونا، بخشش اجاره بهای منزل مسکونی، توزیع مواد بهداشتی و غذایی بین نیازمندان، تولید ماسک توسط مردم و توزیع رایگان  و راه اندازی کانالهای آموزش مدارس توسط معلمان بازنشسته نمونه های بارزی از انجام مسوولیت اجتماعی مردمی بوده است اما طولانی شدن ماندگاری این ویروس و تبعات اقتصادی آن گاه باعث عادی انگاری کرونا شد که بار دیگر با یادآوری مسوولیت اجتماعی جامعه می توان به مهار ویروس کرونا رسید.

در این خصوص معصومه زارعی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی می گوید: نکته قابل توجه در مورد همه گیری کرونا، تنیده شدن سلامت فردی در سلامت عمومی است که هر چقدر در جامعه میزان تعهد و مسوولیت اجتماعی افراد بالاتر باشد پایبندی به رعایت دستورالعمل ها هم بیشتر خواهد بود که اگر اینگونه باشد تبعات و زیان های ناشی از این همه گیری هم کمتر خواهد بود ولی اگر این میزان مسئولیت اجتماعی بنا به هر دلیلی کاهش یابد به همان نسبت سلامت عموم هم در معرض تهدید قرار دارد.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم به سیاست گذاران و برنامه ریزان جامعه میزان مسئولیت و انسجام اجتماعی یک جامعه را بیشتر می کند گفت: جامعه برای حل بحران های متعدد خود به اعتماد اجتماعی نیازمند است و لازمه وجود آن رابطه متقابل مردم و دولت است که اگر مردم در مرحله ای احساس کنند این تعامل متقابل برقرار شده همراهی لازم را خواهند داشت و بعبارتی با اجرای برنامه هایی که به وضوح بیانگر وظایف دولت و مردم در کنار همدیگر باشد میتوان به بیداری مسوولیت اجتماعی در مردم نیز رسید.

با توجه به وضعیت شیوع کرونا که بنا برگفته مسوولان در آبان ماه به بالاترین حد خود رسید تا جایی که شمار مرگ و میر ناشی از کرونا به بالاترین میزان خود در مقایسه با ۹ ماه گذشته رسید و این بیم وجود داشت که اگر کنترل و مدیریت هوشمندانه تری اعمال نشود وضعیت بحرانی تر خواهد شد به منظور کاهش چرخه انتقال کرونا این روزها دولت یکی از سخت ترین تصمیمات خود را گرفته است تا با همدلی و همراهی دستگاه های مختلف محدودیت های بیشتری را  اعمال کند که البته لازمه آن همراهی و همکاری مردم با دولت است.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

چهار × پنج =