جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۹:۳۱
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

خون تازه در رگ‌های سلامت استان مرکزی با مشارکت ۸۵۰ میلیارد ریالی دولت

دولت تدبیر و امید با اجرای برنامه‌ای کاربردی در هفت گام توانست ضریب بالایی از شاخص‌های هدفگذاری شده در ریل سلامت را محقق کند که این مهم در استان مرکزی با ۸۵۰ میلیارد ریال تزریق بنیه مالی و همراهی هدفمند زیربخش‌های مرتبط با بهداشت و درمان، خون تازه‌ای را در رگ‌های سلامت این خطه دواند […]



دولت تدبیر و امید با اجرای برنامه‌ای کاربردی در هفت گام توانست ضریب بالایی از شاخص‌های هدفگذاری شده در ریل سلامت را محقق کند که این مهم در استان مرکزی با ۸۵۰ میلیارد ریال تزریق بنیه مالی و همراهی هدفمند زیربخش‌های مرتبط با بهداشت و درمان، خون تازه‌ای را در رگ‌های سلامت این خطه دواند و سطح رضایتمندی مردم را به شکل برجسته‌ای بالا برد. 

در دنیای امروز دیدگاه‌های سلامت چشم اندازی وسیع تری یافته و به انتظارات غیر پزشکی نیز توجه ویژه‌ای شده و رشد انتظارات و توجه مردم نسبت به ایمنی،کیفیت و عدالت، تلاش برای ایجاد نظام سلامتی پاسخگو در برابر عملکرد را افزایش داده است.

در کشور با عنایت به وظایف و ماموریت‌های کلی و اسناد بالادستی به ویژه سند چشم انداز ۲۰ ساله، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، مواد قانونی مرتبط با سلامت در برنامه پنجم توسعه و برنامه‌های دولت یازدهم اجرای برنامه تحول سلامت، پس از یک مرحله مطالعاتی آغاز شد.

سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری به همگانی ساختن بیمه پایه درمان و پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تاکید ویژه‌ای دارد تا آنجا که بیمار جز رنجِ بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد.

افزایش دسترسی به دارو و تجهیزات در بیمارستان‌ها

با اجرای برنامه تحول سلامت، اقلام دارویی موجود در بیمارستان‌ها از ۳۲۰ قلم به ۷۵۰ و به همین ترتیب دسترسی به ملزومات مصرفی نیز افزایش یافت.

در واقع بیمار دیگر لازم نیست تا حد امکان خود برای تهیه اقدام کند اقدامی که بارها از طرف مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اعلام و ذکر شد که ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع است.

در بخش تصویربرداری نیز مواردی که در بیمارستان‌ها امکان تامین آنها مقدور نبود، در قالب زنجیره ارجاع بین بیمارستانی، بیماران به بیمارستان دارای خدمت مذکور فرستاده می‌شدند و هزینه‌ای بابت انتقال با آمبولانس به بیماران تحمیل نمی‌شد همه هزینه‌های مذکور نیز وارد پرونده بیمار شده و بیمار فقط ۱۰ درصد (برای روستاییان ۵ درصد) از کل هزینه را پرداخت می‌کرد.

 تحول نظام سلامت در هشت بسته اجرایی / تخصیص یارانه سلامت ۱۰ میلیارد ریالی در هر ماه به بیمارستان های مرکزی

 کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در مراکز درمان دولتی، برنامه ترویج زایمان طبیعی، برنامه حفاظت مالی از بیماران سخت درمان، خاص و نیازمند و راه‌اندازی اورژانس هوایی پیش‌بینی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی یکی از بسته‌های حمایتی این برنامه است که وزارت بهداشت مبالغی را که در تعهد بیمه‌ها نیست در قالب یارانه سلامت از محل مالیات ارزش افزوده تامین کرده است.

دکتر محمد جمالیان افزود: در قالب این بخش ۱۰ میلیارد ریال هر ماه وزارت بهداشت به بیمارستان‌های استان مرکزی تخصص می‌دهد.

وی اظهار داشت: تمامی بیماران دارای بیمه پایه سلامت ساکن در شهرها که در بیمارستان های دولتی بستری می‌شوند تنها ۱۰ درصد از کل صورتحساب بیمارستان را پرداخت می کنند و بیماران روستایی، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند پنج درصد هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کنند و بیماران و یا همراهان آنان برای تهیه دارو، خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری و سایر ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان ارجاع داده نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: ماندگاری پزشکان عمومی و متخصص در مناطق محروم یکی دیگر از بسته‌های خدمتی برنامه تحول نظام سلامت است تا مناطق محروم کشور معضل کمبود پزشک نداشته باشند و مردم این مناطق ناچار نباشند برای انجام امور درمانی خود، با زحمت و مشقت به شهرهای دیگری مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، هدف از اجرای این بسته را، حذف زیرمیزی درمناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به خدمات تخصصی و عمومی از طریق افزایش میزان دریافتی پزشکان شاغل در این مناطق عنوان کرد تا بیماران مناطق محروم بتوانند خدمات درمانی مورد نیاز خود را از نزدیکترین مکان محل سکونت خود دریافت کنند.

جمالیان افزود: در این بسته حمایتی پزشکان متخصص ۲۳ روز در مناطق محروم حضور دارند که به‌طور متوسط وزارت بهداشت ۳۰ تا ۳۵ پزشک متخصص را در هر سال به استان مرکزی تخصیص داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی یکی دیگر از بخش های برنامه تحول نظام سلامت است که حضور پزشک متخصص داخلی زنان و زایمان، بیهوشی و قلب و عروق در ۲۴ ساعت در بیمارستان های استان از جمله امیرالمومنین(ع) و امیر کبیر اراک پیش‌بینی شد.

جمالیان افزود: انجام به‌موقع معاینه و ویزیت بیماران، تعیین تکلیف بیماران اورژانسی در نخستین فرصت و پاسخگویی به موقع و به صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان‌های دولتی، فعال بودن اتاق عمل در نوبت عصر و شب از ویژگی‌های این بسته حمایتی است.

تحول سلامت و ترمیم چهره فیزیکی درمان

مدیر اقتصاد و درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ارتقای کفیت خدمات بیمارستان‌ها از دیگر برنامه‌های برنامه تحول سلامت است که بر پایه آن چهره فیزیکی بیمارستان‌های دولتی مانند وضعیت اتاق ها، سرویس های بهداشتی و تخت‌های آسیب دیده بهسازی و نوسازی شد و خدمات هتلینگ و سرویس‌های تغذیه و پرستاری ارتقا یافته است.

«علیرضا ابدال» افزود: استانداردسازی خدمات ویزیت از طریق بهبود وضعیت کلینیکی و تجهیزات کلینیکی، استانداردسازی زمان ویزیت همکاران پزشک و توجه و یژه به معاینات بالینی از جمله استانداردهای این برنامه است.

وی اظهار  داشت: اجتناب از انجام تست‌های پاراکلینیکی بی‌مورد، جلوگیری از تکرار ویزیت های غیرضروری و افزایش دسترسی مردم به پزشکان متخصص از دیگر دستاوردهای این طرح است.

مدیر اقتصاد و درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۷۰میلیارد ریال اعتبار برای این بسته حمایتی در استان مرکزی برای اصلاح لابی بیمارستان‌ها، سیستم اکسیژن ساز، اتاق عمل و تخت های بستری هزینه شده است.

ابدال افزود: برنامه ترویج زایمان طبیعی با هدف ارتقای سلامت مادر و نوزاد از دیگر بسته های حمایتی طرح تحول سلامت است بر اساس این برنامه، همه بیمارستان ها ملزم به کاهش میزان سزارین هستند.

وی اظهار داشت: بیمارستان طالقانی اراک و در شهرستان های استان بلوک‌های بیمارستانی برای برنامه ترویج زایمان طبیعی پیش بینی شده است و هر ماه به این شیوه ۴۰۰ تا ۵۰۰ زایمان انجام می‌شود.

مدیر اقتصاد و درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برنامه حفاظت مالی از بیماران سخت درمان، خاص و نیازمند یکی دیگر از بسته‌های حمایتی راهبرد تحول نظام سلامت است.

ابدال افزود: ۳۰ تا ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیماران خاص، سرطانی و بیماران نیازمند در بیمارستان‌های استان برای برنامه حفاظت مالی از بیماران تخصیص داده است.

مدیر اقتصاد و درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اورژانس هوایی، یکی دیگر از برنامه‌های طرح تحول است که با همکاری هوانیروز و ارتش جمهوری اسلامی راه اندازی شده است.

دکتر ابدال افزود: این اورژانس در استان مرکزی سال ۹۶ با تدارک یک دستگاه بالگرد ارتش به مصدومان در سراسر استان خدمات ارایه می‌کند.

وی اظهار داشت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار هرماه برای اجاره بالگرد، خلبان، کارشناس اورژانس و هزینه نگهداری هزینه می‌شود.

 تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولی عصر اراک با تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار

استاندار مرکزی گفت: برنامه تحول نظام سلامت بزرگترین ارمغان حوزه بهداشتی درمانی کشور پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

سیدعلی آقازاده افزود: راهبرد نظام سلامت یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید بود که علاوه بر افزایش سطح سلامت عمومی، دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به خدمات درمانی را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت از جمله موفقیت‌های دولت تدبیر و امید است که باید بیشتر تقویت شود.
استاندار مرکزی اظهار داشت: اجرای برنامه تحول نظام سلامت توانست با تامین بخش عمده ای از هزینه‌های درمان به مهمترین خواسته‌ها و دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت پاسخ دهد.

وی گفت: بهره‌برداری از بیمارستان ۱۴۴ تخت خوابی خمین با تزریق ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع وزارت بهداشت سرعت اجرای طرح تحول نظام سلامت در یکی از نقاط محروم استان را افزایش خواهد داد.

نماینده عالی دولت در استان مرکزی تصریح کرد: با توجه به کمبود حدود ۲ هزار تخت بیمارستانی در استان، تخصیص یک‌هزار میلیارد ریالی برای تسریع در فرآیند تکمیل بیمارستان ولی عصر (عج) اراک تصویب شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک حدود ۷۰ درصد است و تلاش‌ می‌شود تا این طرح ملی حداکثر تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

آقازاده بیان کرد: شاخصه‌های بخش بهداشت و درمان در استان مرکزی از متوسط کشور بالاتراست و این مهم نشان دهنده بالندگی و بهره‌گیری نظام پزشکی استان از بهترین و کارآزموده ترین متخصصان در بخش‌های مختلف پزشکی است.
وی بیان کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، درمان سکته‌های قلبی و مغزی در سال‌های گذشته با موفقیت‌های بسیاری همراه بوده که این موفقیت بزرگ در جای خود قابل تقدیر است.
آقازاده کاهش نرخ زاد و ولد را یکی از دغدغه‌های استان عنوان کرد و گفت: باید عوامل دخیل در این حوزه آسیب شناسی شود و برای رفع آن راهکارهای کارشناسی ارائه شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی گفت: جای برنامه راهبردی تحول سلامت سالها در حوزه بهداشت و درمان خالی بود و با اجرای آن دلال بازی از زنجیره تجهیزات پزشکی جدا شد و تمرکز در مدیریت تجهیزات پزشکی به بیمارستان ها سپرده شد.
سیداحمد سجادی افزود: سهولت دسترسی به اقلام پزشکی و کاهش هزینه ها برای مصرف کنندگان و خدمات گیران تجهیزات پزشکی و نظارت بر کیفیت از دیگر مزایای این برنامه است که جا دارد بیشتر معرفی شود.
 ۱۶ واحد بیمارستانی استان مرکزی با مدیریت دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و سه بیمارستان خصوصی در اراک و ساوه ارایه خدمت دارند.
۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یک هزار و ۷۲۶ کارشناس رشته‌های مختلف پیراپزشکی و مامایی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

15 + نوزده =