جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸:۵۲
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۹

سیریک در آستانه تحول بزرگ توسعه‌ای

به گزارش فرهنگ سار، داشتن ظرفیت‌های مهم و راهبردی بندری، تجاری، شیلاتی، دریانوردی، گردشگری و زیرساخت‌های اولیه برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی باعث شده که شهرستان سیریک به کانون تحولات توسعه‌ای در محور مکران قرار گیرد و با تکمیل طرح‌های مورد نیاز می‌تواند به عنوان یکی از شهرستان‌های ساحلی در امر توسعه صادرات […]



به گزارش فرهنگ سار، داشتن ظرفیت‌های مهم و راهبردی بندری، تجاری، شیلاتی، دریانوردی، گردشگری و زیرساخت‌های اولیه برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی و تولیدی باعث شده که شهرستان سیریک به کانون تحولات توسعه‌ای در محور مکران قرار گیرد و با تکمیل طرح‌های مورد نیاز می‌تواند به عنوان یکی از شهرستان‌های ساحلی در امر توسعه صادرات قرار گیرد.

درحال حاضر از ظرفیت‌های موجود این منطقه بندری در امر صادرات کالای غیرنفتی برای کشورهای همسایه و همچنین تولید و تکثیر لارو میگو، پرورش آبزیان و صید ماهی استفاده می‌شود اما می‌طلبد که از توانمندی این شهرستان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و جهش تولید بهره بیشتری گرفت.

هم اکنون طرح‌های بزرگی همچون ساخت نیروگاه ۱۴۰۰مگاواتی، تکمیل بندرگاه، ایجاد گلخانه آب کشت، آب شیرین کن و سد درسیریک به اجرا درآمده که شماری ازاین طرح‌ها تا پایان سالجاری و برخی نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد که می‌تواند این شهرستان را در مسیر بزرگ توسعه‌ای قرار دهد.

اجرای این طرح‌های مهم و بزرگ شهرستان سیریک را متحول می‌کند و به منطقه‌ای پیشرفته و توسعه یافته با اشتغال و درآمدزایی مناسب تبدیل خواهد کرد.

شتاب بخشی به طرح‌ها واعتبارات سیریک

سیریک با انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی، تولیدی و عمرانی هم اکنون در آستانه یک تحول و پیشرفت بزرگ همگام با توسعه سواحل مکران قرارگرفته و روز پنجشنبه و جمعه ۱۱ و ۱۲ دیماه جاری بود که استاندار هرمزگان برای شتاب بخشی بیشتر به این طرح‌ها و جذب اعتبارات ملی راهی این منطقه بندری شد.

فریدون همتی، شتاب بخشیدن به روند توسعه منطقه سیریک با تخصیص منابع اعتباری ویژه از محل بودجه توسعه منطقه مکران را مورد تاکید قرارداد تا چهره این منطقه ساحلی دگرگون شود.

وی اظهارداشت: در زمینه تجارت خارجی و صادرات کالا نیز سیریک ظرفیت بسیار خوبی دارد که بخشی از آن‌ها فعال شده و شاهد شکوفایی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در این شهرستان هستیم.

استاندار هرمزگان اظهارداشت: در بودجه سال آینده (۱۴۰۰) منابع اعتباری بسیار خوبی برای توسعه سواحل مکران درنظرگرفته شده و باتوجه به پیش بینی‌های خوبی که در استان داشته‌ایم، شاهد شتاب بخشی به روند اجرای طرح‌ها و تحول در شرق هرمزگان از جمله سیریک خواهیم بود.

نیروگاه سیریک گامی برای پاسخگویی به نیاز رشد روزافزون مصرف برق

یکی از طرح‌های مهم ملی و توسعه‌ای سیریک که می‌تواند این منطقه بندری را توسعه دهد، ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی و پُست فشار قوی بلافصل آن با تامین مالی (فاینانس) دولت روسیه است که کلنگ زنی آن از اسفند سال ۹۵ با حضور وزیر وقت نیرو و طرف روسی آغازشد.

این نیروگاه بخار با هدف افزایش ظرفیت تولید برق منطقه، کمک به افزایش پایداری شبکه، انتقال تکنولوژی و پاسخ به نیاز روزافزون رشد مصرف برق منطقه در فاصله ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﺮق ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس و ۳۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان ساخته می‌شود که طبق قرارداد، قرار بود تمام عملیات این طرح بزرگ در مدت ۵۵ ماه آماده تحویل به ایران شود که البته روند اجرای آن از همان زمان آغاز بدلیل مشکلات مالی متوقف شد.

مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت تولید نیروی برق حرارتی در دهم آبانماه امسال با اشاره به توافق این شرکت با پیمانکار جدید روسی برای ساخت نیروگاه سیریک هرمزگان، گفت: ادامه عملیات اجرایی این پروژه بزودی با استفاده از وام دولتی فدراسیون روسیه آغاز خواهدشد.

بهنام خائفی‌نژاد افزود: باتوجه به معرفی پیمانکار جدید از سوی وزارت انرژی روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک استان هرمزگان، مذاکره‌های قراردادی با این شرکت از ابتدای سالجاری آغاز شد که پس از برگزاری ۹۰ نشست در نهایت توافق لازم با شرکت روسی انجام و قرارداد به امضای طرفین رسید.

وی ادامه داد: پس از نهایی شدن این قرارداد با حضور نمایندگان کارفرما، مشاور و نمایندگان وزارت انرژی روسیه و ایران، زمین ساختگاه پروژه به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار در اختیار پیمانکار جدید قرار گرفت.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه درحال حاضر مرحله نخست مطالعه تکمیل و شروع مرحله دوم مطالعه در دستور کار است، گفت: مطابق با برنامه‌ریزی انجام شده پس از اخذ تایید نهایی وزارت دارایی روسیه و متعاقب آن گشایش ال سی پروژه، در آینده نزدیک عملیات اجرایی نیروگاه آغاز خواهد شد.

خائفی‌نژاد افزود: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح افزون بر ۱.۴ میلیارد یورو است که از محل وام اعطایی دولت فدراسیون روسیه به دولت جمهوری اسلامی ایران تامین خواهدشد.

وی افزود: با توافق انجام شده، بخش اجرایی این طرح بزرگ به طور کامل توسط پیمانکاران ایرانی انجام خواهدپذیرفت و دربخش تامین تجهیزات نیز از توان سازندگان داخلی استفاده می‌شود.

استاندار هرمزگان نیز روز جمعه در بازدید از این نیروگاه ضمن گلایه از پیشرفت کند این طرح، بر رفع موانع و شتاب بخشیدن به روند اجرایی آن با بکارگیری تمام توان و از طریق تقویت ابزار لازم تاکید کرد که امیدواری خوبی در این زمینه وجود دارد.

همتی اذعان داشت: پیگیری لازم در راستای رفع موانع پیش روی سرعت بخشی در مرحله اجرای این طرح مهم، در سطح استانی و ملی انجام خواهد شد.

وی، هر یک واحدهای (چهارواحد) این نیروگاه بخار را دارای ظرفیت تولید ۳۵۰ مگاوات عنوان کرد و اظهارداشت: اعتبار این طرح ۱.۴میلیارد یورو بوده که از این میزان ۸۵ درصد یعنی ۱.۲ میلیارد یورو توسط طرف روسی و مابقی از منابع داخلی دولت تامین خواهدبود.

وی افزود:۷۰درصد این قرارداد سهم طرف غیرایرانی و ۳۰ درصد سهم شرکت‌های ایرانی است که از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌شود.

استاندار هرمزگان همچنین در این بازدید با اشاره به راه اندازی نیروگاه سیریک، خواستار توسعه فضاهای هتلینگ روستایی برای اسکان کارکنان این نیروگاه و افزایش مهارت‌های نیروهای بومی این منطقه برای اشتغال در آن شد.

گلخانه آب کشت راهی برای برون رفت از کم‌آبی درسیریک

باتوجه به چالش جدی خشکسالی‌های اخیر و بهره وری بهینه از منابع آبی، کشت گلخانه‌ای راهی مطمئن در مدیریت مصرف و صرفه جویی آب و برون رفت از بحران کم آبی برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی درهرمزگان است که سیریک برای پیشرفت اقتصادی این منطقه و استفاده بهینه از آب اقدام به ایجاد گلخانه آب کشت دراین منطقه کرده است.

گلخانه ۵۰ هکتاری آب کشت (هیدروپونیک) سیریک عملیات اجرایی مرحله نخست آن به وسعت ۱۰ هکتار و سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال روز جمعه ۱۲ دیماه در روستای مهمانی منطقه پشتکوه این شهرستان با حضور استاندار هرمزگان آغازشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان دراین خصوص گفت: با بهره برداری از مرحله نخست این گلخانه ۵۰ هکتاری، برای ۲۰۰نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

علی باقرزاده همایی ابرازداشت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح ۳۲۰ میلیارد ریال است که ۸۰ درصد آن از محل تسهیلات گلخانه‌ای و ۲۰ درصد سهم آورده خود متقاضی می‌باشد.

باقرزاده همایی با بیان اینکه هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است، ابرازداشت: در این روش، آلودگی خاک، مشغله ذهنی گلخانه دار نیست و نیازی به ضدعفونی نخواهد بود، چون آب به صورت چرخشی درحرکت است، در مصرف آب صرفه جویی شده و هزینه تمام شده تولید،‌ کاهش پیدا می‌کند.

این مسوول اظهارداشت: صرفه جویی زمانی و نیاز به نیروی کار کمتر، حذف خاک درنتیجه حذف بیماری‌ها، مصرف بهینه آب، کاشت گیاه با تراکم و تولید بیشتر،  نبود خاک و علف هرز و ساده‌تر شدن عملیات کشاورزی، حذف خاک وحذف آفت‌های موجود درخاک و کنترل شرایط محیطی از جمله نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا، از مزایای کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک است.

وی، از دیگر اهداف این نوع کشت گلخانه‌ای را نبود وجود آلودگی خاک و آب، کنترل شیمیایی منطقه‌ی ریشه، امکان پرورش گیاهان درتمام نقاط، امکان کشت مداوم یک گیاه معین دریک زمین ثابت بدون نیاز به آیش، یکی شدن عمل آبیاری، کوددهی و کاهش میزان ابتلا به بیماری‌های ارگانیک و انگلی گیاهان عنوان کرد.

استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه ۷۲۱ هکتار گلخانه کشاورزی در سطح استان فعال است، از شناسایی و آماده سازی ظرفیت‌های جدید گلخانه‌ای در دشت بارق بشاگرد و شهرستان حاجی آباد خبرداد وگفت: با بهره‌برداری از این ظرفیت‌های جدید گلخانه‌ای، ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در استان، ۱.۵ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

همتی ضمن توصیه به کشاورزان برای توسعه کشت گلخانه‌ای، خاطرنشان کرد: محصولات تولیدی گلخانه‌ای دارای کیفیت بیشتر و تفاوت قیمت سه تا چهار برابری با محصولات تولیدی در فضای باز هستند.

تامین منابع آبی سیریک با واردمدارشدن آب شیرین کن

برای تامین و پایداری نیاز آبی مناطق کوچک و محلی هرمزگان درمجموع ۱۰ آب شیرین کن جدید با ظرفیت ۳۰ میلیون مترمکعب آب درسال تاپایان سالجاری در این استان وارد مدار می‌شود که یکی از این آب شیرین کن‌ها مربوط به روستای زیارت سیریک است.

۹ سایت دیگر این آب شیرین کن‌ها نیز در رمچاه و باسعیدو قشم، بمانی سیریک، کرگان میناب، نانگ و سرخون بندرعباس و حمران، ناهنگ ومهدی آباد درغرب هرمزگان است.

آب شیرین کن روستای زیارت سیریک  به منظور تامین آبی بخش‌ها و روستاهای این شهرستان با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی از دیگر طرح‌های مهم این منطقه بود که مورد بازدید استاندارهرمزگان قرارگرفت.

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان در این زمینه گفت: این آب شیرین کن با ظرفیت سه هزار مترمکعب در روز، پس از وصل برق، تست تجهیزات و راه اندازی اولیه در ۴۵ روز آینده وارد مدار بهره برداری می‌شود.

امین قصمی افزود: عملیات مکانیکال این سایت ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تجهیزات الکتریکی آن خریداری و درمرحله نصب قرار دارد.

وی، تقویت ارسال آب به نقاط انتهایی سیریک شامل روستاهای بخش بیابان را از جمله اهداف اجرای این سایت آب شیرین کن عنوان کرد و بیان داشت: تامین آب این مناطق هرچند رشد قابل قبولی درسه سال اخیر نسبت به قبل داشته، اما دارای وضعیت مطلوبی نیست که با بهره برداری از این سایت، گام بزرگی در راستای تامین منابع آبی پایدار این منطقه برداشته خواهد شد.

ساخت دومین بندرگاه بزرگ هرمزگان در سیریک

بندرگاه ۱۰۴ متری سیریک درشرق هرمزگان نیز یکی از پروژه‌های بندری و توسعه‌ای دراین منطقه ساحلی بوده که بعد از بندر راهبردی شهید رجایی به دومین بندر بزرگ در استان تبدیل می‌شود.

پیگیری تکمیل بندرگاه چند منظوره سیریک از دیگر پروژه‌های مورد بازدید استاندار هرمزگان در روز جمعه گذشته بود که تلاش می‌شود این بندر باتوجه به نقش مهمی که در تجارت کالا خواهدداشت به سرعت به بهره‌برداری برسد.

فرماندار سیریک گفت: برای ساخت این بندر۲۷۵میلیارد ریال اعتبار اولیه در نظرگرفته شده که  دارای ۳۵هکتار وسعت حوضچه، ۸۶ هکتار  اراضی پسکرانه و ۱۰۴ متر طول برای پهلوگیری شناورهای ۱۰هزارتنی است.

احمد جمالدینی ادامه داد: بندرچندمنظوره سیریک با کاربری تجاری، صیادی و گردشگری از اوایل سالجاری درسیریک آغاز شد که مدت زمان اجرای آن ۱۲ماهه است.

وی یادآورشد: با بهره برداری کامل از این بندر در مجتمع بندری سیریک برای پنج هزار نفر به صورت مستقیم وغیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

فرماندار سیریک ابرازداشت: همچنین با احداث بندرگاه سیریک امکان پهلوگیری شناورهای ۱۰هزارتنی وجود دارد و زمینه برای اشتغال و شکوفایی و رونق اقتصادی در بخش‌های صادرات و واردات، مسافربری و گردشگری فراهم می‌کند.

وی یادآورشد: بندر سیریک نزدیک‌ترین بندر ایران به بندر خصب عمان با فاصله ۵۲ مایل دریایی است.

دهکده ساحلی سیریک ظرفیتی بی بدیل برای گردشگری

دهکده گردشگری ساحلی سیریک نیز یکی از زیباترین اماکن گردشگری این شهرستان بوده که توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان و همکاری شهرداری با قابلیت توسعه تفریحی و گردشگری درحال ساخت است.

۹۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان سیریک برای احداث دهکده گردشگری اختصاص داده شده و کلنگ احداث زیرساخت‌های آن خردادماه سال گذشته به زمین زده شد.

معاون سرمایه گذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان دراین خصوص اظهارداشت: سال گذشته چهار و نیم میلیارد ریال برای فراهم ساختن زیرساخت‌های دهکده گردشگری در شهرستان سیریک هزینه شد.

فائقه اتابک افزود: بخش خصوصی یا تعاونی پس از فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند نسبت به سرمایه گذاری جهت ایجاد دهکده گردشگری اقدام کند.

وی بیان داشت: زیرساخت‌های احداث دهکده گردشگری یادشده با هدف جذب گردشگران داخلی، کشورهای آسیایی و بویژه حاشیه‌های جنوبی خلیج فارس درحال فراهم شدن است.

استاندارهرمزگان در بازدید از این دهکده ساحلی عنوان کرد: سیریک ظرفیت‌های بی‌بدیل گردشگری دارد که باید زیرساخت‌های لازم برای این منبع مهم درآمدی و اقتصادی برای دوران پس از کرونا آماده شود.

 همتی، دستور لازم را جهت توسعه این مرکز ساحلی گردشگری و تفریحی صادر کرد.

وی همچنین از پروژه پارک ساحلی روستاهای بندر گروک، بنداران و کناردان سیریک نیز بازدید کرد و دستور لازم را برای تامین برق مورد نیاز پارک سه هکتاری بنداران و کناردان صادر کرد.

استاندار هرمزگان همچنین روند اجرای پروژه ایستگاه توپکرانی نفت در سیریک مورد بازدید  قرارداد وعنوان کرد: این طرح با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین پروژه‌های این طرح ملی می‌توان به تامین و احداث ‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی، خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، اشاره کرد.

به گفته استاندار هرمزگان، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران از دیگر پروژه‌های در دست اجرا در این زمینه است.

استاندار هرمزگان همچنین در ادامه بازدید از میزان روند طرح‌های عمرانی در دست احداث سیریک از پیشرفت ۸۰ درصدی بلوار ساحلی این منطقه ابراز رضایت کرد و گفت: این طرح برای تکمیل به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که پیگیری لازم از طریق وزارت راه وشهرسازی برای تامین آن انجام می‌شود.

 همتی بر افزایش قابلیت‌های بهره‌برداری از پارک ساحلی گُهَردو تاکید کرد وبیان داشت: افزایش قابلیت‌های چندمنظوره مانند پیست دوچرخه سواری و سایر امکانات می‌تواند درجهت تقویت ورزش‌های همگانی تاثیرگذار باشد.

وی سواحل بندر کوهستک را از زیباترین سواحل استان هرمزگان و دارای فرصت‌های ناب برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود: فرمانداری نسبت به پیگیری رفع مشکلات اعتباری آن مکاتبات لازم را انجام دهد.

این مقام مسوول همچنین از مجتمع زیبای گردشگری سرارو سیریک بازدید کرده و مشکلات سایت قایقرانی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

 همتی ضمن بازدید از محور ساحلی روستای کَرپان در شهرستان سیریک، با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت گردشگری این روستا، دستور لازم را به منظور تکمیل محور ۲ کیلومتری ساحلی این روستا صادر کرد.

زیرساخت ارتباطی این محور پیش از این توسط اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان هرمزگان انجام شده است.

 احداث راه ارتباطی وساخت سد  خواسته مردم سیریک

احداث راه ارتباطی منطقه پشتکوه از توابع سیریک به عنوان قطب تولیدی محصولات کشاورزی این شهرستان از خواسته دیرینه مردم و کشاورزان این منطقه بوده است که استاندار هرمزگان در دیدار با مردم این روستا اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان را موظف به احداث ۱۲ کیلومتر جاده دسترسی در این منطقه تاپایان سالجاری کرد.

 همتی ادامه داد: با احداث این محور ارتباطی، مسیر دسترسی کشاورزان و مردم منطقه پشتکوه به مرکز شهرستان سیریک، ۴۰ کیلومتر کوتاه تر می‌شود.

وی همچنین دستور لازم را به منظور تامین منابع آبی برای توسعه بخش کشاورزی در منطقه پشتکوه صادر و اداره آب منطقه ای هرمزگان را موظف کرد با انجام کامل طرح مطالعاتی احداث سد بر روی رودخانه مرگ، عملیات اجرایی آن را در سال ۱۴۰۰ و از محل اعتبارات طرح توسعه سواحل مکران آغاز کند.

نماینده عالی دولت دراستان هرمزگان تصریح کرد: طرح مطالعاتی احداث سد بر روی رودخانه مرگ در سیریک با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است و با احداث این سد با ۱۶۰ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره سازی آب، امکان توسعه کشاورزی در سطح ۲هزار هکتار از اراضی شهرستان فراهم می‌شود.

همچنین استاندار هرمزگان در دیدار با مردم دهستان پالور سیریک، با درخواست مردم و شوراهای اسلامی این منطقه، دستور احداث رمپ ورودی و خروجی و تعریض محور ورودی این دهستان به طول ۱.۵ کیلومتر را صادر کرد.

پل دهستان پالور نیز با دستور استاندار هرمزگان و با مشارکت اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و دهیاری این روستا تعریض می‌شود.

شهر بندری سیریک مقصدی برای گردشگران

شهرستان ۴۵ هزار نفری سیریک دارای مساحتی حدود سه هزار و ۳۵۱ کیلومترمربع با ۶ متر میانگین بلندی از سطح دریا می‌باشدکه فاصله آن تا مرکز استان هرمزگان شهر بندرعباس ۱۷۵کیلومتر است.

این شهر بندری در کنار دریای مکران(عمان) وخلیج فارس با شن‌های سفید و نقره‌ای بکر و سواحل گسترده ماسه‌ای یکی از زیباترین مناطق طبیعی هرمزگان محسوب شده و مقصدی برای گردشگران در ایام مختلف سال است.

توسعه زیرساخت‌های مناسب در سال‌های اخیر، دارا بودن حوضچه وسیع و پسکرانه مطلوب، دسترسی به آب‌های آزاد و راه اندازی خط صادرات از بندر سیریک به بندر شناص عمان مهم‌ترین مزایایی بوده که اقبال تجار و فعالان اقتصادی را برای تجارت از طریق بندرسیریک تقویت می‌کند. 

مردم شیعه و اهل سنت سیریک به زبان فارسی، گویش‌های محلی و همچنین زبان بلوچی سخن می‌گویند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

18 + 14 =