جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۴:۰۰:۱۵
دسته بندی: استان ها
تاریخ انتشار: ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱

برگزاری مراسم عاشورای حسینی در سراسر ایران اسلامی

 به گزارش فرهنگ سار، مردم سراسر کشور از ساعات ابتدایی امروز یکشنبه مطابق با دهم ماه محرم و روز عاشورای حسینی، با برپایی مراسم زیارت عاشورا، روضه خوانی و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی اوج ارادت خود را به  خاندان نبوت(ع) نشان دادند. امسال به رغم شرایط خاص و محدودیت های ناشی از بیماری […]



 به گزارش فرهنگ سار، مردم سراسر کشور از ساعات ابتدایی امروز یکشنبه مطابق با دهم ماه محرم و روز عاشورای حسینی، با برپایی مراسم زیارت عاشورا، روضه خوانی و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی اوج ارادت خود را به  خاندان نبوت(ع) نشان دادند.

امسال به رغم شرایط خاص و محدودیت های ناشی از بیماری کرونا، دلداران مکتب امام حسین(ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی به عزاداری پرداختند و شور و عشق حسین را توامان جاری کردند.

عزاداران حسینی همزمان با ظهر عاشورا و بانگ اذان، عزاداری ها را متوقف و نماز ظهر عاشورا را به تاسی از سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اقامه کردند. 

ندای یا حسین مردم خوزستان در عاشورای حسینی

 عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت خوزستان در عاشورای حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عشق خود را به امام حسین (ع) نشان دادند.

مردم خوزستان تا پاسی از شب با حضور در مساجد و حسینیه ها در فضای باز و با رعایت موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ازدحام نکردن، عزاداری کردند.

در این مکان های مذهبی آیین های نوحه خوانی و سینه زنی با حفظ اصول بهداشتی برگزار شد و مردم فهیم خوزستان در چهارچوب این پروتکل ها، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان شور حسینی را دوچندان کردند.

در برخی محله های خوزستان نیز دسته های عزاداری به صورت ثابت در محله خود عزاداری کردند و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را سرلوحه کار داشتند.

عده ای از مردم نیز در خانه های خود درعزای این امام بزرگوار اشک ریختند و دین خود را ادا کردند.

رخت سیاه بر تن قزوین در عزای سید و سالار شهیدان

 استان قزوین همنوا با سراسر کشور در سوگ سید و سالار شهیدان، رخت عزا بر تن پوشیده و عاشقان و دلدادگان مکتب حسینی با رعایت نکات بهداشتی در رثای اباعبدالله (ع) به سوگ نشستند.

 صحن و سرای امامزاده حسین بن علی بن موسی الرضا و امامزاده اسماعیل علیهما السلام به عنوان میعادگاه اصلی عزاداران حسینی شهر قزوین مملو از خیل عظیم عاشقان و دلدادگان حسینی است که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای زیارت و عزاداری در این مکان‌های مقدس حضور یافتند.

بسیاری از هیات های مذهبی قزوین در ایام محرم و شب عاشورا با برپایی ایستگاه‌های صلواتی مشغول پذیرایی از عزاداران و همچنین پخش نذری با رعایت نکات بهداشتی ابلاغی از ستاد مقابله با کرونا هستند.

شور حسینی و برگزاری قانونمند عاشورای ۹۹ در لرستان

 مردم لرستان همزمان با سالروز عاشورای حسینی در غم شهادت عزیز زهرا به سوگ نشسته اند و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا اشک ماتم ریختند.

مردم ولایی و محب اهل بیت در جای جای لرستان امروز همزمان با سالروز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه زدند و سیاهپوش غم این امام هستند.

لرستانی ها در این روز بزرگ شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا را جدی گرفتند و با پیروی از فرمایشات رهبری؛ علم عزای حسین (ع) را هم برافراشتند و بار دیگر نشان دادند  عزای حسین تعطیل شدنی نیست و می توان با قانونمندی آیین های عزای خاندان اهل بیت (ع) را برگزار کرد.

هرمزگان در عاشورای حسینی عزادار شد

استان ساحلی هرمزگان امسال هم بهانه را از دست دشمن گرفت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی و نه به کرونا درغم و اندوه شهادت حضرت ابا عبدالحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران باوفایش با برپایی آیین‌های باشکوه عزاداری در شب و روز عاشورای حسینی به سوگ نشست.

مردم سیستان و بلوچستان کربلایی شدند

سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاه‌پوش شد و مردم ولایتمدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان اشک ماتم ریختند.

روز عاشورای امسال نیز با وجود نگرانی از شیوع ویروس کرونا باز هم با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر سیستان و بلوچستان برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

سوگ حسینی در دیار شهید سلیمانی

مردم ولایتمدار و دوستدار خاندان نبوت(ص) روز عاشورا در استان کرمان با برپایی مجالس عزاداری در سوگ امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند و جلوه هایی از معرفت حسینی خود را به نمایش گذاشتند.

مردم مومن دیار کریمان بویژه جوانان با راه اندازی کاروان های خودرویی و سیستم های صوتی سیار فضای هر کوی و برزن را مملو از حزن و اندوه کردند تا تاریخ بار دیگر شاهد جلوه های عاشورایی این ملت ولایی باشد.

عزاداری دلدادگان حسینی در خراسان جنوبی

عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) در خراسان جنوبی امسال با برگزاری پرشور آیین‌های عزاداری در شب و روز عاشورا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ارادت خود را با سالار شیدان به نمایش گذاشتند.

عزاداری روز عاشورا در سه نقطه شهر بیرجند در فضای باز مسجد امام حسین (ع)، آستان امامزادگان باقریه و بهشت متقین (قتلگاه) بیرجند با حضور باشکوه سوگواران حسینی و در فضای باز این مکان‌ها برگزار شد.

ایلام در روز عاشورا معطر از ذکر یا حسین(ع)

 امروز مصادف با دهم محرم الحرام و روز عاشورا استان ایلام با نوای یا حسین، یا حسین(ع) در هر خانه و محله و مسجدی معطر به ذکر سید و سالار شهیدان بود.

مردم ایلام با حضور در مصلی، خیابانهای اصلی، امامزاده ها و بقا متبرکه مساجد و حسینیه ها در فضای باز و با رعایت موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ازدحام نکردن، عزاداری کردند.

در این مکان های مذهبی آیین های نوحه خوانی و سینه زنی با حفظ اصول بهداشتی برگزار شد و مردم فهیم و عاشق ابا عبدالله الحسین(ع) در چهارچوب این پروتکل ها، برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان شور حسینی را با همه محدودیت ها نشان دادند.

در برخی از  محله های شهر ایلام نیز دسته های عزاداری به صورت ثابت و سیار در مقابل مسجد و در فضای باز عزاداری کردند و از داغ غم فرزند بی بی دو عالم و در رثای سقای کربلا اشک غم از دیده فرو ریختند.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان نیز در خانه های خود در عزای این امام بزرگوار اشک ریختند و هم ناله با زینب کبری(س) عزدار امام و سرور خویش بودند.

یزدی‌ها در عاشورای حسینی به سوگ نشستند

 قشرهای مختلف مردم شهرها و روستاهای استان یزد روز یکشنبه همزمان با عاشورای حسینی با رعایت موارد و اصول بهداشت فردی و جمعی در آیین‌ عزاداری روز دهم ماه محرم حضور یافته و در مظلومیت شهدای کربلا به خصوص امام حسین (ع) به سوگ نشستند.

آذربایجان‌غربی در عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) خون گریست

مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، عزاداری بی نظیری را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روز عاشورای حسینی برگزار کردند و عشق و ارادت خالصانه خود را به شهدای کربلا به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان داده و خون گریستند.

آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان‌غربی برگزار شد.

شور انسانیت در سوگ حسینی

دارالمومنین همدان در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) انعکاس شور عزادارانی بود که برای حفظ سلامت همنوع نذورات خود را در قالب بسته‌های معیشتی بین نیازمندان واقعی تقسیم کردند.

عاشقان سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در این روزها به علت شیوع ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مبنای کار نیک خود قرار داده و با خودداری از توزیع نذری از درب منازل خود، بسته‌های معیشتی را جایگزین کردند.

استان اردبیل عاشورایی شد

جای جای استان اردبیل همزمان با روز عاشورا غرق در ماتم و عزا شده و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با اجتماع و عزاداری شور حسینی آفریدند.

در اردبیل عزاداران حسینی در پیاده‌راه  شهیدگاه این شهر که با فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده شده بود تجمع کرده و به سینه‌زنی و نوحه‌سرایی پرداختند.

پایتخت میزبان عاشوراییان

پایتخت نشینان نیز امروز در مناطق مختلف تهران با حضور پرشور خود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عزاداری پرداختند .

با توجه به تاکید وزارت بهداشت برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مقابله با شیوع ویروس کرونا ،تعدادی از مردم تهران هم با حضور در مجموعه‌های ورزشی از جمله آیت‌الله سعیدی و تختی در روز عاشورا به عزاداری پرداختند.

تهرانی ها مراسم عزاداری را از ساعت ۷ صبح امروز آغاز کردند و همزمان با اذان عزاداری های خود را متوقف و نمازظهرعاشورا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اقامه کردند.

عاشورا در مشهدالرضا (ع) و آمیختن شور و شعور حسینی

همگام با عاشورای حسینی عاشقان حضرت امام حسین (ع) متفاوت با هر زمان دیگر سوگواری سیدالشهدا (ع) را در مشهد، شهر شهادت رقم زدند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شور و شعور حسینی را در عزاداریشان با هم آمیختند.

براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا دسته‌های عزاداری به خاطر جلوگیری از شیوع این ویروس اجازه حرکت در خیابانها را نداشتندو زائران و مجاوران عزادار حسینی به صورت محدود و با رعایت فاصله اجتماعی از صبح امروز برای عرض تسلیت به محضر حضرت ثامن الحجج (ع) به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) حرکت کردند.

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پنج × پنج =