جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹:۰۱
دسته بندی: اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰

قوه قضاییه به موضوع توهین به رییس جمهوری ورود کند

«علی اکبر گرجی ازندریانی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی فرهنگ سار درباره توهین به رئیس‌جمهوری از سوی برخی شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان افزود: دستگاه قضایی در دوره های مختلف نسبت به توهین به رییس جمهوری بطور جدی ورود و با خاطیان برخورد کرده است. معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون […]



«علی اکبر گرجی ازندریانی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی فرهنگ سار درباره توهین به رئیس‌جمهوری از سوی برخی شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۲۲ بهمن در اصفهان افزود: دستگاه قضایی در دوره های مختلف نسبت به توهین به رییس جمهوری بطور جدی ورود و با خاطیان برخورد کرده است.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی تصریح کرد: در اینگونه رخدادها، اگر بنا بر برخورد است باید عدالت و انصاف در همه دوره ها رعایت شود.

وی گفت: یادمان نرفته است برخوردهایی که در دوره های قبل با برخی افراد به دلیل توهین به یکی از سران قوا صورت گرفت، بسیار سنگین بود.

این حقوقدان، جرات یافتن برخی افراد در توهین به رییس جمهوری را در عدم برخورد قاطع با اتفاقات مشابه در ماههای اخیر دانست و تصریح کرد: چگونه است یک نماینده در مجلس یازدهم طناب دار به رئیس جمهوری حواله می‌دهد و مقام معظم رهبری هم علیه اقدام این نماینده تند صحبت می کنند، اما هیچ اتفاقی نیفتاد؟! 

وی گفت: در جرم بودن این اقدام هیچ تردیدی وجود ندارد و کاملا خلاف امنیت ملی است. اکنون که دولت باید در موقعیت مقتدرانه باشد تا بتواند در عرصه سیاست خارجی مراودات و تعاملات دیپلماتیک داشته باشد، تضعیف رئیس جمهور و دولت خیانت به کشور و امنیت ملی محسوب می شود.
گرجی ازندریانی خاطرنشان کرد: البته اکنون اختلاف برداشت وجود دارد که قوه قضاییه باید مستقلا ورود کند یا شکایت دولت برای رسیدگی به این موضوع لازم است.

وی ادامه داد: از لحاظ اخلاق اجتماعی و سیاسی نیز اساسا گفتن شعار مرگ برای خدمتگزاران کشور و نظام، از جانب هر کس که باشد، عمل مذموم و مطرودی است و این رفتارها باید از سوی جامعه مورد مواخذه و سرزنش قرار گیرد.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری ادامه داد: در ساختار اجرایی جمهوری اسلامی ایران همه انتظارها و نگاه ها به سمت قوه مجریه و رئیس جمهوری است و انتظار می رود رئیس جمهوری همه مشکلات کشور را رفع کند ولی در عمل، همه عقلا و کسانی که نظام را به خوبی می شناسند، می دانند رئیس جمهوری مسئول یکی از ارکان کشور (قوه مجریه) است.

گرجی ازندریانی اظهارداشت: با کمال تاسف، انتظارهایی غیر واقعی از رئیس جمهوری در جامعه تزریق می شود و این باعث می شود گروهی هم برآشفته شده و به غلط گمان کنند با توهین و تهدید مسوولان چیزی درست می شود در حالی که راهکار کشور تزریق امید در عرصه عمومی است.

این حقوقدان با تاکید بر لزوم گسترش دامنه آزادی بیان خاطرنشان کرد: آزادی بیان به معنای توهین به دیگران از جمله مسئولان کشور نیست.

 وی افزود: اگرچه، توهین در اغلب کشورهای دموکراتیک جرم انگاری نشده و آن را به عنوان یکی از مقولات نقد سیاسی در نظر می گیرند، اما این موضوع نیز چارچوبی دارد و علاوه بر آن، با مقوله نشر اکاذیب و افترا کاملا متفاوت است زیرا این مقوله به معنای ارتکاب جرمی است که در هیچ نظامی تحمل نمی‌شود.

به گزارش فرهنگ سار در حالی که انتظار می رفت راهپیمایی ۲۲ بهمن روز وحدت و انسجام و همبستگی ملی باشد، عده ای در این روز به رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پرهیز از بی ادبی و هتاکی علیه رییس جمهوری شعار دادند.

این رفتار با واکنش‌های جدی از سوی شخصیت‌های سیاسی مواجه شده و دادستانی اصفهان نیز امروز اعلام کرده است که موضوع را پیگیری می کند.  

منبع: ایرنا

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

2 + هفت =