شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۱:۱۸
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰

عینیت در عکس، مسبب روایت حقیقت در تاریخ است

روح الله وحدتی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار در مورد مقایسه هنر عکاسی با دیگر هنرهای تجسمی افزود: عینیت هنر عکاسی امکانی است که می تواند حقیقت یک وضعیت را برای تاریخ روایت کند در حالی که شعر و نقاشی انتزاع هنرمند است که می تواند جهانی را ترسیم کند که به […]



روح الله وحدتی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ سار در مورد مقایسه هنر عکاسی با دیگر هنرهای تجسمی افزود: عینیت هنر عکاسی امکانی است که می تواند حقیقت یک وضعیت را برای تاریخ روایت کند در حالی که شعر و نقاشی انتزاع هنرمند است که می تواند جهانی را ترسیم کند که به واقعیت پایبند نباشد، ویژگی عینی بودن عکس است که می تواند گستره تاثیر خود بر مخاطب را همچنان گسترش دهد.

داور مسابقه عکس «روایت سرباز» در تشریح عنوان این رویداد گفت: سردار سلیمانی خود را سرباز وطن می نامید و بسیار تاکید داشت که خود را سرباز معرفی کند و از عناوین و القاب معمول  دوری می کرد، درخواست ایشان چنین بود که بر روی سنگ مزارشان این نام نوشته شود و به همین دلیل عنوان این رویداد سرباز انتخاب شد.
وی با اشاره به مراحل انتخاب مسابقه عکس گفت: پس از اتمام فراخوان حدود یکهزار و ۲۰۰ عکس به این رویداد ارسال شد که با توجه به زمان محدودی که برای ارسال اثر ها به این مسابقه تعریف شده بود حجم زیاد استقبال شرکت کنندگان برای ما غیرقابل انتظار بود و در نهایت شاهد دریافت عکس های بسیار قوی بودیم.
وی افزود: مراحل داوری این رویداد کار بسیار سختی بود و در نهایت با  گپ و گفت های کارشناسانه ای که میان داوران در مراحل داوری شکل گرفت هفت عکس را به عنوان منتخب این رویداد معرفی کردیم که سه عکاس به ترتیب نفرات برگزیده این رویداد و چهار عکاس نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.
این عکاس پیشکسوت گفت: عکس های این رویداد شامل مراحل زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی قبل از ترور و همچنین تصاویر بعد از شهادت ایشان است که شامل ورود پیکر ایشان به وطن و مراسم تشییع و خاکسپاری است که یک بخش از این تصاویر توسط فراخوان بخش مسابقه به دستمان رسید و بخش دیگر از سوی عکاسان دفتر رهبری برای حضور در نمایشگاه در اختیارمان قرار گرفت.
مجید عسگری پور عکاس تقدیر شده این رویداد نیز در تشریح عکس خود گفت: عکس ارسالی من به مسابقه، صبح روز تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی طی ساعت های اولیه حضور مردم در حوالی چهارراه ولیعصر گرفته شده است.

عسگر پور گفت: این عکس به عبارتی نماینده حضور میلیونی مردم در شهادت سردار قاسم سلیمانی است. در لحظه فشردن شاتر تمام تلاشم این بود که  بتوانم احساسات دقیق مردم را در مواجهه با این ترور نشان دهم و در این لحظه شاهد چهره بهت زده زنان و مردانی هستیم که حال و هوای آن روز همه ایران بود.
وی ادامه داد: در این عکس چهره های مردان و زنانی را مشاهده می کنیم که هر یک به سویی نظاره می کنند. گویی به صورت جمعی گمشده ای را می جویند و نوری که در عکس وجود دارد مظهر حقیقتی است که از آسمان حضور خود را خبر می دهد.

تالار وحدت شامگاه شنبه (بیستم دی) میزبان آیین اختتامیه مسابقه عکاسی روایت سرباز در پاسداشت نام، یاد و راه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و تجلیل از برگزیدگان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری این وزارتخانه همچنین تعداد اندکی میهمانان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود. یکهزار و ۹۹ عکس از ۱۳۶ عکاس به این مسابقه ارسال شده بود و از این تعداد ۸۳ فریم عکس از ۵۲ هنرمند در نمایشگاهی شرکت داده می‌شوند.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

پانزده − 11 =