یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۲:۱۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰

تاثیرگذاری قرآن بر مخاطب، به تاثیرپذیری قاری بستگی دارد

به گزارش فرهنگ سار، رهبر معظم انقلاب در اولین روز از ماه مبارک رمضان سفارش هایی به تلاوتگران قرآن داشتند از جمله این که «خودتان را مبلّغ قرآن بدانید؛ مبلّغ قرآن، و نه فقط خواننده‌ قرآن. در میان همین خوانندگان قدیمی، بعضی‌ این جور هستند که وقتی قرآن را می خوانند، مثل این است که دارد بر […]



به گزارش فرهنگ سار، رهبر معظم انقلاب در اولین روز از ماه مبارک رمضان سفارش هایی به تلاوتگران قرآن داشتند از جمله این که «خودتان را مبلّغ قرآن بدانید؛ مبلّغ قرآن، و نه فقط خواننده‌ قرآن. در میان همین خوانندگان قدیمی، بعضی‌ این جور هستند که وقتی قرآن را می خوانند، مثل این است که دارد بر انسان نازل می شود؛ یعنی می فهمند چه دارند می گویند، چه دارند می خوانند؛ با توجّه به معنا، با حضور قلب، قرآن می خوانند.  لذا تأثیر آن در دل مستمع خیلی بیشتر است.»

ایشان همچنین توصیه کردند: شما بایستی بدانید که مبلّغ قرآنید و تلاوتگران واقعاً نقش دارند، همین جلسات تلاوت خیلی نقش دارد، تربیت تلاوتگران خیلی کار بزرگ و مهمّی است که انجام می گیرد و خدا را شکر که در کشور ما این رواج پیدا کرده، و تلاوتِ با تذکّر، با خشوع، با توجّه عمیق به معنا. به معنا توجّه کنید؛ اگر مثلاً یک بخشی از قرآن را در یک محفلی می خواهید تلاوت بکنید، این را در ذهنتان قبلاً آماده کنید؛ اگر مراجعه‌ به تفسیر لازم دارد، مراجعه‌ به ترجمه لازم دارد [مراجعه کنید]. خوشبختانه بسیاری از تلاوتگران ما قرآن را می فهمند، و درک می کنند معانی قرآن را و احتیاجی به ترجمه ندارند، لکن اگر احتیاج به ترجمه بود، احتیاج به تفسیر بود، مراجعه بشود و با توجّه کامل، با تذکّر کامل انجام بگیرد.

حجت الاسلام محمدجواد موسوی درچه‌ای در این زمینه به خبرنگار معارف فرهنگ سار گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نکات ارزنده ای را برای جامعه قرآنی بیان می کنند.  قاریان قرآن لازم است که همواره دقت و تامل خاصی داشته باشند و سخنان ایشان را به عنوان یک چراغ راه برای خود داشته باشند.

رهبر انقلاب مشابه همین نکته ای که امسال فرمود، بارها تذکر دادند و سال ها پیش که توفیق حضور در جلسات قرآنی رهبر معظم انقلاب داشتم، بعضی از نکات را به خوبی به یاد دارم. در حدود ۲۰ سال پیش ایشان قرائت قرآن را به کاشی کاری سر در بنای عظیم قرآن تشبیه کردند. یعنی همچنان که بعضی بناهای تاریخی و مذهبی با کاشی کاری تزیین می شود تا مردم به آن بنا توجه کنند و وارد آن ساختمان شوند، قرائت قرآن نیز همچون تزیین سر در ورودی است ولی این تزیینات به خاطر این است که وارد این ساختمان شویم و نباید مشغول تماشای ورودی ساختمان بمانیم.

این استاد قرائت ادامه داد: منظور رهبر معظم انقلاب نیز همین موضوع است. یعنی نکته اصلی، ورود به ساختمان معارف و تدبر در قرآن است. در آیات و روایات مختلف به تدبر توصیه شده و اگر تلاوتی وجود دارد برای این است که به سمت تدبر در قرآن هدایت شویم و در ادامه فهم و درک آیات را داشته باشیم و به دستورات قرآن عمل کنیم.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) که فرمود «هر چیزی زینتی دارد و زینت قرآن، تلاوت زیباست» افزود: تشبیه رهبر معظم انقلاب درباره کاشی کاری و تزیین، همین موضوع است.  باید در نظر داشت که تلاوت زیبا، زیور و زینت قرآن است ولی نباید در آن متوقف ماند. امسال نیز رهبر معظم انقلاب به قاریان توصیه کردند زینت و زیور نباید بیش از حد ما را از مسیر اصلی دور کند و یکی از نکاتی که در بحث تدبر در آیات الهی اهمیت دارد این است که بدانیم چه می خوانیم.

موسوی درچه‌ای افزود: فهمیدن هر مطلبی از سوی هر خواننده‌ای چه مداح، قاری یا شاعر یک نکته مهم و کلیدی است. چون لازمه کلماتی را که به کار می برد این است بداند چه چیزی را می خواند و ما نباید از آن غافل شویم. قاریان قرآن باید بیش از دیگران مراقب باشند چون کلام الهی و بالاترین کلام خلقت را به زبان می آورند.

قاری قرآن با چنین عبارات و کلامی سر و کار دارد که کلامی بالاتر از آن وجود ندارد و طبیعی است قاری قرآن مسئولیت سنگین تری نسبت به دیگران دارد و حداقل این مسئولیت آن است که اگر از قاری قرآن درباره آیات تلاوت شده پرسیدند، بتواند موضوع آیات را بیان کند.

این قاری قرآن ادامه داد: تاکنون مداحی را ندیده‌ایم که پس از روضه خوانی اگر از او پرسیدند روضه چه کسی را می خواندی بگوید نمی دانم. یعنی چنین چیزی ممکن نیست. در قرائت قرآن نیز نباید چنین مساله ای وجود داشته باشد و باید به جایی برسیم که حتی یک قاری وجود نداشته باشد که نداند چه می خواند.

وی اضافه کرد: البته نمی خواهم بگویم یک قاری باید در حد اعلی باشد.  هر چند بهتر است با تفاسیر آشنایی داشته باشد نباید از اولویت های قرائت غافل باشد و زمانی که قاری معانی آیات را بداند، در تاثیر و تاثر نقش آفرینی می کند.

موسوی درچه‌ای افزود: هدف از تلاوت قرآن این است که مردم تحت تاثیر قرار گیرند و جذب قرآن شوند. در مرحله اول قاری باید متاثر شود و تاثیر بگیرد تا بتواند تاثیرگذار باشد. زمانی یک قاری می تواند تاثیرگذار باشد که خود از آیات قرآن متاثر شود و زمانی متاثر می شود که معنی آیات را با تمام وجودش بفهمد.  به میزان تاثیرپذیری و درک و فهم خود می تواند تاثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد.

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 − 8 =