یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۹:۵۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰

ضرورت بکارگیری علوم مختلف برای حفاظت از آثار تاریخی

به گزارش فرهنگ سار محمد حسن طالبیان روز یکشنبه در گردهمایی بین المللی مجازی با عنوان تخت جمشید: دیروز، امروز و فردا که با حضور متخصصان و پژوهشگران حوزه های مربوطه برگزار شد با اشاره به اهمیت رشته های مختلف علمی در موضوع پژوهش و حفاظت از آثار تاریخی گفت: موضوع پژوهش و حفاظت و معرفی آثار […]



به گزارش فرهنگ سار محمد حسن طالبیان روز یکشنبه در گردهمایی بین المللی مجازی با عنوان تخت جمشید: دیروز، امروز و فردا که با حضور متخصصان و پژوهشگران حوزه های مربوطه برگزار شد با اشاره به اهمیت رشته های مختلف علمی در موضوع پژوهش و حفاظت از آثار تاریخی گفت: موضوع پژوهش و حفاظت و معرفی آثار تاریخی باید در کنار یکدیگر باشند؛ تا نتایج خوبی حاصل شود.

وی در خصوص پروژه حفاظت و مرمت میراث فرهنگی چغازنبیل گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی و وقوع باران های زیاد در آن منطقه، این اثر تاریخی دچار آسیب‌های زیادی شده بود که نیازمند به کارگیری از رشته‌های مختلف برای حفاظت و مرمت آن بودیم. که پس از این بکارگیری به هدف مورد نظر رسیدیم.

طالبیان در بخشی دیگر از سخنانش درباره این رشته ها گفت: بکارگیری دانش در حوزه آب و خاک، آزمایشگاه های تخصصی و رشته‌ ای همچون مهندسی عمران، زبان شناسی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی مهم و البته ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم به کارگیری از چند رشته علمی نیازمند برای حفاظت و مرمت، گفت: به کار یری حفاظت و پژوهش در کنار یکدیگر آثار تاریخی را معنا می دهد، هم اکنون حدود ۱۴۷ پایگاه ملی و بین المللی در کشور وجود دارد. توجه به میراث ملموس و منظر فرهنگی آثار تاریخی برای حفاظت از این آثار حائز اهمیت است.
معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از ضرورت توجه بیشتر به حوزه مستندسازی و ارتباط با جامعه در مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد و گفت: ارتباط بیشتر با جامعه و انتشارات اخبار برآمده از کاوش های میراث فرهنگی ضرورت است. تعاملات پیوسته با جامعه و دیگر دستگاه های اجرایی کشور بستر توسعه گردشگری و در ادامه توسعه پایدار را مهیا می‌کند.
طالبیان گفت: این اتفا  یعنی آگاهی و شناخت مردم از اهمیت بناهای تاریخی سبب شده حریم آثار تاریخی کمتر دستخوش تخریب و دست خوردگی قرار بگیرد و این شناخت بیشتر جامعه و تعاملات گسترده تر سبب توسعه پایدار کشور خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه به روز جهانی موزه نزدیک می‌شویم، گفت: برنامه ای برای روز سه شنبه در کاخ گلستان برگزار می شود.

ادامه دارد…

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

10 − 4 =