شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۸:۰۶
دسته بندی: فرهنگی
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

ظهور ماشین‌هایی که می‌گویند به کدام نامزد رای دهیم

یونس سخاوت در وبینار هم‌اندیشی با عنوان هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا گفت: هوش‌های مصنوعی در آینده برای ما تصمیم می‌گیرند. شاهد ظهور ماشین هایی هستیم که ما را بهتر از خودمان می شناسند. الگوریتم ها بهتر از پزشک می توانند تشخیص دهند من اوتیسم دارم یا نه. کاوش آنچه می بینیم، آنچه را جست‌وجو می […]



یونس سخاوت در وبینار هم‌اندیشی با عنوان هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا گفت: هوش‌های مصنوعی در آینده برای ما تصمیم می‌گیرند. شاهد ظهور ماشین هایی هستیم که ما را بهتر از خودمان می شناسند. الگوریتم ها بهتر از پزشک می توانند تشخیص دهند من اوتیسم دارم یا نه. کاوش آنچه می بینیم، آنچه را جست‌وجو می کنم، هر جا می روم، هر چه می خرم. ما دوره گذر از انسان به الگوریتم را تجربه می کنیم؛ تصمیم‌گیری انسانی به تصمیم‌گیری ماشینی. آینده احتمالاً هوش مصنوعی می گوید در چه رشته ای درس بخوانم و چه مطالبی را در چه محلی باید منتشر کنم و به چه کسی  رای دهم.

وی شرایط کنونی را گذر از دوران کمبود اطلاعات به غرق شدن در سیل اطلاعات عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها زمانی زاده شدن که در جهان کمبود اطلاعات بود یا در دسترس همگان نبود درحالی که زیر بمباران اطلاعات قدرت عمیق شدن را از ما گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به تحول در آموزش دانشگاهی تاکید کرد و گفت: زنگ خطر آموزش‌ سنتی دانشگاه ها قبل از دوران کرونا به صدا درآمده است. بر اساس نتایج تحقیقی در آمریکا، بیش از ۶۰ درصد افراد، کارآموزی کوتاه مدت در گوگل را به داشتن مدارک دانشگاه‌ هاروارد ترجیح می دهند.

وی به رغبت نداشتن برای حضور در دانشگاه اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۲۸ هزار صندلی دانشگاه، در ایران متقاضی ندارد. ۳۰ درصد کسانی که آموزش دانشگاهی را مهم می‌دانند در ۶ سال اخیر کاهش پیدا کرده است. دو سوم دانش آموزان در سال آخر مدارس برای  چهار سال حضور از عمر خود  در دانشگاه تردید دارند. 

آموزش آنلاین متناسب با زندگی و شغل افراد

وی به شرکت های ارائه دهنده برنامه های آنلاین اشاره کرد و گفت: ارائه دهندگان خدمات آنلاین با دانشگاه های جهانی کار می‌کنند تا برنامه‌های دانشگاه را به صورت آنلاین انجام دهند. چشم انداز دانشگاه های آینده را در سه بخش ساختاری، ارتباطی و فناوری می‌توان تقسیم بندی کرد و به عبارتی تغییرات ساختاری امکان یادگیری حضوری آنلاین یا ترکیبی متناسب بر اساس برنامه ریزی زندگی و شغل افراد فراهم می کند.

سخاوت به تحولِ نقش دانشگاه در جامعه تاکید کرد و گفت: باسوادی توانایی تغییر و باسواد کسی است که بتواند با آموخته هایش تغییری در زندگی خود ایجاد کند.کرونا کاتالیزوری برای ایجاد تحول در آموزش دانشگاه همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی زمینه دیجیتالی شدن بسیاری از خدمات و ارتباطات را فراهم کرده است.

ظهور ماشین‌هایی که می‌گویند به کدام نامزد رای دهیم

حضور نیروی انسانی آنلاین اولویت راهبردی دانشگاه شده و سواد دیجیتالی ضرورتی برای بقا در این مناسبات جدید است. بسیاری از دانشجویان معتقدند آموزش آنلاین همچنین  باید بخشی از برنامه‌های دانشگاه باشد و برخی اساتید نگران هستند  اگر آموزش آنلاین خوب انجام شود شغل آینده آنها در خطر خواهد بود.

حرکت از دانشگاه محتوا محور به دانشگاه تجربه محور

این پژوهشگر گفت: دانشگاه‌ها ارائه‌دهنده ترکیبی از مدارک سنتی و گواهی‌های کوتاه مدت برای دروس خاص نوظهور، همچنین مدارک سنتی به دلیل زمان و هزینه بالا کم اهمیت خواهد شد. سرفصل‌های ثابت به سرفصل‌های نیاز محور باید تغییر کند تا حرکت از دانشگاه محتوا محور، به دانشگاه تجربه محور محقق شود.

سخاوت به امکانات شخصی سازی محتوای درسی دانشجو متناسب با ویژگی‌های فردی اشاره کرد و گفت: دانشجویان باید بتوانند بر اساس نیاز خود و جامعه دروس را انتخاب کنند و تحصیلات عالی می بایست بر اساس تقاضا از طرف دانشجویان دانشگاه شکل بگیرد.

این دانش‌آموخته علوم رایانه گفت: در آینده تمایز تحصیل و کار از بین خواهد رفت. دانشگاه‌ها تنها ارائه‌دهندگان تحصیلات عالی نخواهند بود.کلاس های آنلاین امکان حضور بهترین آموزش دهنده های جهان را فراهم خواهد کرد،  بخش‌های مختلف جامعه و دولت در دانشگاه مستقر خواهند بود و برای حل مشکلات دنیای واقعی همکاری می‌کنند. اساتید دانشگاه صرفاً در یک دانشگاه خاص مشغول نیستند و برای دانشگاه‌ها و موسسات مختلف فعالیت خواهند داشت. 

این مدرس دانشگاه گفت: تغییرات در فناوری آموزشی از فضاهایی است که در آینده با آنها روبرو خواهیم بود. رابطه‌ مغز و رایانه امکانات جدیدی را برای بهبود جنبه های شناختی در یادگیری ایجاد می‌کنند. هوش مصنوعی با پردازش تصویر و احساسات، تحلیل اطلاعات جسم و بسیاری اطلاعات دیگر را برای افزایش کارایی آموزشی به یک نرم افزار تبدیل می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی بهتر از ما می‌توانند بگویند تحصیل چه چیزی برای ما مفید خواهد بود.

واگذاری تصمیم های مدیریتی به هوش مصنوعی 
وی در پایان گفت: واقعیت مجازی افزوده خواهد شد. محیط های شبیه سازی شده بخش جدانشدنی آموزش خواهند بود و بسیاری از تصمیم گیری های مدیریتی در دانشگاه به هوش مصنوعی که داده محور و خودکار خواهد بود واگذار می شود. اساتید و آموزش دهنده ها لزوماً انسان نیستند.

یونس سخاوت عضو گروه تخصصی چندرسانه‌ای فرهنگستان هنر، فارغ التحصیل دانشگاه آلبرتا کانادا در رشته علوم کامپیوتر است که در وبینار هم‌اندیشی با عنوان «هنر و رسانه‌های ارتباطی در عصر کرونا» به همت فرهنگستان هنر مقاله ای با عنوان «تحول در آموزش دانشگاهی مبتنی بر رسانه‌های دیجیتال در عصر کرونا» ارائه کرد. 

منبع: ایرنا

برچسب های :

نظرات و تجربیات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرتان را بیان کنید

دوازده − 7 =